Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvordan behandler I muk?
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 15:17

Er der nogen som vil fortælle lidt om hvordan I behandler jeres heste for muk?

Vil meget gerne høre nogle forslag

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Igen...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 15:29

Vask med noget bakterie- og svampedræbende (Hibiscrub, mediscrub eller anden klorhexidinsæbe)

grundig tørring (friskt håndklæde for hvert ben)

smør med noget bakterie- og svampedræbende (der findes mange slags muksalve)

Gentagelse hver dag 3-4 dage - derefter hveranden dag.

Dyrlæge hvis der ikke er væsentlig bedring efter ca. en uge.

£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)

0
0
Svar på denne tråd

næsten
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 15:37

Jeg gør næsten som Lisbeth.

1. Vask med iod eller klorhexidin-sæbe til skorberne er så bløde at de let falder af. ALLE skorber skal af.

Sidder de rigtig god fast kan man tage noget vat og gennembløde i sæben, ligge det over og så en bandage yderst. Efter en halv time er skorberne fint bløde.

2. Hesten tørres over med et håndklæde og tørres der efter med føntørrer til den er knas-tør! Dette er meget vigtigt.

3. Alle angrebne steder smøres med antibakteriel salve, for mit vedkommende købt ved dyrlægen.

Og som Lisbeth siger, så hver dag i ca. 5 dage. Herefter hver anden til det er væk.

Hesten må IKKE komme på fold med mudder. Hvis det er den eneste mulighed skal den have nerprenstøvler på. Sportabac laver nogle gode nogle. (Jeg har at sæt til salg ;) )

"Slå følge med dem der siger de søger sandheden, men vær varsom med dem der siger de har fundet den"

0
0
Svar på denne tråd

behandling mod muk
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 16:14

der er mange forskellige slags muk...

Ved min der sjældent får muk er det eneste der hjælper - absolute INTET...

Begynder jeg at behandle/vaske/smøre (selv creamer mm udleveret at dyrlægen med pencilin ol) så bliver det værre, gør jeg intet så er det væk i løbet at 1-1½ uge. Den er lige opppe og have elefant ben i 1-2 dage og så går det i sig selv igen...

www.erfagruppensyd.dk

Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09

Sælges:
Ufødt føl e. Michellino/Romancier

Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx

Romeo

Aron

Arthur

Giv gerne et bud på de andre ...

0
0
Svar på denne tråd

Få taget en prøve
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 16:24

Så man kan finde den rigtige behandling.

Og tør boks og tør fold, året rundt.

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Skin Support
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 17:54

De sidste par gange har vi bare sprøjtet med Blue Hors Skin Support.

I vinters fik jeg lokket min veninde til at prøve det. Hendes gamle hingst er som metjens hest, der MÅ IKKE pilles, sidste år resulterede lidt pilleri i alvorlig lymfangitis. I år tog Skin Supporten det hele uden bivirkninger.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Er det meget stort..
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 21:53

0g med en tyk sårskorpe, laver jeg en tyk sæbeblanding af sæbespåner og varmt vand, der piskes godt til tykt skum.

det hælder jeg på såret og sørger for at det tykke skum, sidder og løsner sårene op. Langsomt kan jeg så pille skårperne af. Benet bliver nu skyllet i rent vand og tørret godt. Med en hårtører, sørger jeg for at huden bliver helt tør, inden jeg smører med et tykt lag af dyrlægernes mukcreme. Kan købes i st.merløse dyrlægeklinik.

Er det kun en lille smule muk, smører jeg med mukcreme 1xdagligt.

MOBBEN IMC.
Presning af halm/hø i små baller tilbydes.
tlf.20285450
0
0
Svar på denne tråd

behandling
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 22:14

Kan ikke lade være med at smile af dit indlæg Illum - for min hest for muk når det er for tørt. Ved godt han er lidt unormal.

Han har også fået lidt muk nu og jeg behandler med muksalve. Har gjort det to dage nu - og det er næsten væk igen.

-Tine

Part søges til 5 års

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 23:26

Mange tak for svar. Jeg må have fat i noget mukcreme fra dyrlægen i morgen.

Det er heldigvis kun ganske lidt som hesten har fået, men det er jo med at tage det i opløbet. Desværre er det lidt svært at holde hesten fra kilden til mukken, da det sikkert er pga. den sø der er på marken. Og hesten kan enormt godt lide at søle sig i vandet og ellers hænge ud i mudderkanten

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

tip..............
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 07:48

min den ene har lige stået med et fælt angreb på det enenbagben pga det våde græs de går i på folden.

Et tip min nye dyrlæge gav mig var at lave en opløsning i varmt vand med klorhexinsæbe (jeg brugte mediscrub), gøre nogle vandageunderlag våde (jeg brugte håndklæder), viklen dem om benet, en platpose ud over og så slutte med en uld elelr fleece bandage. lad det sidde i 2-3 timer, pil det af... og vupti så er skorperne bløde og lige til at fjerne, i stedet for man står og vasker og vasker.

NB hårene på de angrebne områder er klippet af så meget man nu kan med en saks

Skyl-tør og smør med en salve med sulfa+torskelevertran,salicylsyre+ vasline etc, dvs en vandskyende creme så området holdes fugtigt.(salven fik jeg af dyrlægen)

Dette var for mig en dejlig let metode, og muggen er nu væk.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 07:52

Jeg plejer at vaske i sæbespåner, og få alle sårskorper væk.
Så skal det tørres, og smøres Blue Horse Skin Healer på.
Det har hjulpet efter en lille uge.

mvh Anna
med dejlige Topas
0
0
Svar på denne tråd

Vi plejer..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 08:17

at opbløde skorperne med sæbespånevand.. Og får så mange skorper af som muligt..

Derefter gnubber vi mediscrub på området og lader det sidde lidt, skyller det hele af, tørre med et håndklæde og smøre derefter klorhexidincreme på..

Så forsvinder det i løbet af et par dage..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

Det der har virket bedst her er:
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 10:47

Honning! og jeg har prøvet en masse.. Det klister af H til, men det virker.. Bare smør det på og gentag hvis det blir nødvendigt..

Mvh. Linda

Heste kan nemt mærke en flue, lige meget hvor på kroppen den sætter sig.

- Så hvor nemt mærker den ikke en pisk eller et ryk i tøjlen.?

...ÉN TINKER ER IKKE NOK...

0
0
Svar på denne tråd

virker ikke på alle
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 11:35

honning, virkon S etc er for mit vedkommende afprøvet og hjalp ikke

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Behandling af muk.
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 14:24

Her er sådan som jeg gør det

1: Vask koderne godt i sæbevand. Jeg brugte brun sæbe, da min dyrlæge anbefalede det.

2: Kom en ordenlig klat sæbe på sårene.

3: Dæk sårene og sæbe med en fugtig klud og derefter med en bandage, til at holde på det hele. Lad "trække/virke" i 20-30 min.

4: Efter at det er trukket/virket, fjernes bandage og klud, og koderne vaskes med lunt rent vand.

5: Nuldre nu skårperne af. De fleste plejer at følge med kluden af, men pil lige de resterende af.

6: Tør koderne rigtig godt. De skal være helt tørre. Hvis din hest går med til det, kan du med fordel bruge en føntørre.

Så kommer vi til det gode

Købe en børne zinksalve i Føtex (eller andet sted), sammen med 10 ml Tea Tree Oile (konsentrede). Bland disse 2 ting grundigt. Du har nu en super bakteriene- og svampehæmmene creme.

7: Smør et godt lag af denne creme på de udsatte steder.

Gentag denne hver anden dag indtil mukken er væk.

For mit vedkommende, så blev det kun gjort 2-3 gange om ugen pga skade (på mig), og Milan var mukfri efter 2-3 uger.

Du kan med fordel smøre koderne med Mud Block eller den noget billigere version, nemlig alm. madolie, inden den skal på fold.. Det gør at det hele er lidt mere vandafvisende.

Jeg har heldigvis ikke selv problemer med muk i år. Tror simpelthen ikke vi har bakterierne i jorden. Heldigvis. Men den ovenstående metode virkede SUPER for mig. Og hurtigt. Desuden er cremen med succes bruge til utrolig meget andet også.

** Trine **

Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Milan søger rytter fra 2009.
Se her:
www.nydamsmrmilan.webbyen.dk/

Søger du hingstebilleder? Kig på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Låner lige tråden..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 14:31

hvad gør i forresten når de får det på bagbenene, bag på benet, lidt over koden..

Den ene af vores har haft muk der, dette er dog væk, vil jeg mene, men såret vil bare ikke hele, for når hesten går, springer såret op igen og der går super nemt betændelse i, i denne varme og med alle de "skønne" fluer..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

tralalalalal
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 00:44

Min hest fik et lettere tilfælde af muk på alle 4 ben. Jeg klippede pelsen på området så langt som muligt.

Derefter fik han hverdag efter fold skyllet sine ben i koldt vand. Det fik lov at luft tørre.

Efter end ridning så tog jeg lige handsker på også fik alle 4 ben ellers en god omgang Blue hors Skinhealer. Jeg masserede det godt ind omkring mukken og dækkede tilsidste hele benet ind i den blå salve.

Efter 2 uger var det væk...

En ting man skal være opmærksom på er at hvis det IKKE er forsvundet efter 2 uger med denne behandling så skal man få sin dyrelæge til at undersøge hvilken slags muk det er.

Muk kan være svampebaseret eller på infektion eller andre bakterier.. Det er derfor ikke altid at den samme behandlings metoder virker på alle tilfælde..

Det er vigtig hurtigt at komme af med mukken da det breder sig og giver hesten smerter. Mange heste bliver endda halte af det...

Så virker Skinhealer ikke så er det med at få fat i dyrelægen...

Det er så nemt at sige hesten er fræk

0
0
Svar på denne tråd

Nu får jeg nok
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 09:00

-hovedet hukket af, men hydraulikolie virker!

Med venlig hilsen Lene, Joni og de tre muskelterer.

Hubben Hinkesten står til avlsbenyttelse.

Lækker, lækker welsh cob hingst.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  06-06-2008 09:56

Jeg har fået noget salve fra min dyrlæge, det er noget svampedræbende kombineret med antibiotika, jeg starter med at smøre i dag og så er jeg spændt på hvordan det bliver.

Håber det forsvinder hurtigt.

Men jeg må indrømme at jeg aldrig har oplevet muk foran på hasen tidligere.... Synes det er et underligt sted. Godt nok har hesten hvide ben og jeg havde smurt stedet med en anden slags creme tidligere, pga. noget andet.

Havde ikke lige regnet med at der ville komme muk

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider