Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Når hesten stadig hoster
Forfatter: 
Dato:  01-06-2008 21:26

Kan en hest være allergisk selvom allergiprøven ikke viste noget?

Min hest hoster under ridning og har gjort det on/off siden jeg købte ham i december 2007.

Næsen løber også hver dag (gennemsigtigt "vandagtigt") og han bliver meget let forpustet af ingenting. Med til historien hører at:

Han havde samme næseflåd og åndedræt inden jeg købte ham. Prøvered ham 3 gange iden køb. 2. og 3. gang var der næsten næseflåd og jeg tænkte ikke så meget mere over det. Han blev handelsundersøgt/godkendt uden anmærkninger.

Han blev så behandlet for en luftvejsinfektion en uge efter jeg købte ham. Sygdommen var tilstede på mit opstaldningssted da han ankom og jeg var forberedt på at han blev smittet. Han fik feber men havde ingen gul/grøn snot.

Han holdt dog ikke op med at hoste når han blev anstrengt (her taler vi om skridt i højere tempo, han holdt fri efter dyrlægens anvisninger) Sidst i januar blev han behandlet igen med noget pulver, og der blev taget blodprøve. Behandlingen havde ingen effekt på hosteriet, blodprøven viste ingen tegn på infektion og allergitesten viste en lille reaktion på en slags lagermide og kakerlak, men dyrlægen sagde at den reaktion ville alle heste have. Så kom der en lang pause med hosteriet, og jeg red også i højere tempo uden hoste, dvs, en gang imellem kunne han godt hoste en enkelt gang. Dyrlægen sagde at jeg bare skulle ride. Nu efter de kom på græs, hoster han en del igen. Det er ikke samme slags hoste som han havde i vinters og der er ikke noget mønster i det, altså det er ikke på bestemte tider på rideturen.

Det skal lige nævnes at det er en islænder som går i løsdrift og har gjort det hele sit liv.

Nogen forslag til hvad der er galt?

If it sounds too good to be true... it probably is.

0
0
Svar på denne tråd

som min hest
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 22:25

Hej

Det er lyder som min hest. Havde et sygdoms forløb med ham i sidste efter år, hvor dyrelægen mente at det var rester af en influence, og blev behandlet derefter.

Han har hostet småt vinteren igennem og det blev værre igen her til foråret. Han er også blevet testet for allergi men der er ikke noget.

Jeg har fået vide fra mit dyrelæge at de er kronisk bronkitis eller COPD, du kan læse mere om det på netdyredoktor.dk

0
0
Svar på denne tråd

COPD???
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 23:23

Jep, jeg ved godt hvad COPD er , men gik ud fra at dyrlægen havde stillet denne diagnose hvis det var aktuelt? Han kan ikke høre noget på lungerne og hesten hoster ikke når den bliver longeret. Meget mystisk

If it sounds too good to be true... it probably is.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider