Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spiserørsforstoppelse - hvad så nu??
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 10:37

I går aftes havde min hest en mindre spiserørsforstoppelse. Han virker til at være lidt øm i halsen, så han får nu "skånekost". Hans aftensmad i går blev til meget våde roepiller.

Hvordan gør jeg nu med foderet?

Regner med at købe noget Irish Mash og så give ham af det. Men hvor meget skal han have? Han er vant til at få 1,6 kg mysli hver dag, sammen med noget Travo Extra.

Han må helst ikke tabe sig, for så bliver han for tynd - kan jeg blande olie eller Linamix i Mashen uden at der sker noget ved det?

Hvor længe skal han have skånekost? Og hvordan trapper jeg ham over på hans normale foder igen - skal jeg gøre det over nogle uger eller hvordan?

Hvornår må han trænes igen?

Han var helt frisk da jeg tog derfra, og staldejer har tjekket ham - han er stadig frisk og spiser græs uden problemer.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik at vide..
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 11:08

at skånekost var skidt.. Da hestens hals så vænner sig til blød mad, når man så en gang begynder på det normale er chancen for tilbagefald større..

Hvorvidt det er rigtigt ved jeg ikke, min hoppe har kun haft det en gang og jeg fuldte rådet med bare at give normal mad..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det har været en...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 11:17

... mild forstoppelse - så er der vel ingen grund til hverken at skifte kost eller stoppe træningen?

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Har du fjordhest? Er du under 18? Se TIKA Junior Cup

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg aldrig
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 11:47

før set en spiserørsforstoppelse, men mit indtryk var at det ikke var en kæmpe forstoppelse, baseret på at det var forholdsvis nemt at fjerne. Men det var tydeligt at han var lidt øm bagefter, høet blev spist med største forsigtighed, og roepillerne tog længere tid at spise end normalt.

Jeg ville ikke selv have lyst til at spise hvad som helst hvis jeg var øm i halsen, derfor giver jeg ham Mash og/eller roepiller i stedet - jeg har ikke lyst til at fremprovokere en ny forstoppelse.

Ud fra hvad jeg kan læse herinde, så er det meget normalt at man giver opblødt foder i en periode efter en spiserørsforstoppelse, så det holder jeg mig til.

Men ellers tak for jeres svar

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Min Sif havde ...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 11:54

... spiserørsforstoppelse da hun var 2 eller 3 år gammel - og da sagde dyrlægen, at det var dumt at give hende skånekost, af samme grund som Anne-Mette angiver.

Han sagde imidlertid også - og det tog jeg mig ikke tid til at få skrevet i mit første svar - at den bedste måde at undgå en spiserørsfortoppelse er, at sørge for at hesten ikke er "oversulten", når den får sit krybbefoder, altså at give stråfoder og vand inden krybbefoderet.

Derfor skal du naturligvis gøre som du har det bedst med - så skal du bare passe på, når du vil tilbage på alm. foder.

Jeg forstår dog stadig ikke, hvorfor hesten skulle stå stille - den burde da ikke være "syg", af en mild forstoppelse?

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Har du fjordhest? Er du under 18? Se TIKA Junior Cup

0
0
Svar på denne tråd

Lilar....
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 13:34

Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke lave om på hans foder. Det er der ingen grund til. Myslien kan udblødes i vand sammen med roepillerne, så det bliver til skånekost. Det kan han sagtens spise, så længe der er masser af vand ved.

Olie kan du dog sagtens blande i foderet uden at der sker noget ved det. Det er en fordel, da det jo så glider lidt nemmere ned.

Giv ham skånekost i et par uger og så foder ham helt normalt igen efterfølgende.

Du kan træne normalt igen 2-3 dage efter hvis hesten ellers er frisk.

Men det er jo lidt vigtigt at du tjekker op på hvorfor han fik forstoppelsen.

Er det tænderne der skal efterses, eller var det fordi den ikke fik drukket nok inden foder? Var roepillerne ikke udblødt nok, eller.....?

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning

HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

I september 2006...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 15:02

... havde min dreng også en MILD gang spiserørsforstoppelse. Det eneste jeg skulle sørge for, var han han ikke fik andet end græs det første halve døgn (pga. de muskelafslappende midler han havde fået). Derefter måtte han spise som før.

Jeg har aldrig haft problemer siden. Men grundes til Milans spiserørsforstoppelse, var så også sygdom. Var ellers nervøs for at han havde arvet det efter sin mor, der ikke kan "tåle" foder der ikke er blødgjort i vand.

** Trine **

Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Milan søger rytter fra 2009.
Se her:
www.nydamsmrmilan.webbyen.dk/

Søger du hingstebilleder? Kig på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan ?
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 15:39

Hvordan viser en mild spiserørsforstoppelse sig?

Vi var faktisk nogle der snakkede om det i går og om hvad man skulle gøre hvis en hest pludselig fik noget galt i halsen?

Hilsen Jannie

Hesteboks udlejes til rolig fornuftig hest/pony, ikke hingst. Skal gå med 2 drenge (vallak) på 1 og 2 år. Store folde, tørt hele året. Græs hele året. Læskur. Eng. Alt inkl. kr. 1000.

0
0
Svar på denne tråd

spiserørsforstoppelse...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 17:08

Hvis hesten har en mild spiserørsforstoppelse viser det sig ved at hesten savler meget, noget af det slugte foder kommer op igen og hesten forsøger at hoste. Evt drikker den sindsygt meget for at skylle forstoppelsen væk, men vandet vil komme retur gennem næse og mund.

I svære tilfælde kan hesten gå helt i kramper og halsen trækker sig sammen på en højst ubehagelig måde. Ligeledes vil den bakke og være meget urolig og igen vil mad og vand komme ud af næse og mund.

Det bedste man kan gøre er at forsøge at massere spiserøret, der sidder nederst på hestens venstre side af halsen. Dog skal man vide hvad man gør, da man kan være uheldig at få masseret luftrøret hvis man gør det forkert og ligeledes kan man ved større for stoppelser får masseret hul på spiserøret.

Så man skal forsigtigt massere i nedadgående retning, nederst på hestens venstre side.

Venlig hilsen
-miki-

HUSK:

0
0
Svar på denne tråd

Skånekost
Forfatter: 
Dato:  31-05-2008 00:29

Så det vil sige at jeg i morgen bare kan give ham hans alm foder med godt med vand i?

Grunden til at jeg ville give ham fri er at han må være øm i halsen (det er jeg hvis jeg har haft noget til at sidde fast), og så synes jeg det er synd hvis han skal lave noget. Er måske lidt pylret, men vi har haft meget sygdom og mange skader, og så bliver man nok lidt pylret.

Grunden til at han fik det er at den fold de gik på var lidt for nedgnavet (vi mangler regn!), og så gik han kraftigt om bord i høet da han kom ind. Der var slet ikke foder i krybben, det skulle han først have senere. Nu er de flyttet på en fold med mere græs, så håber at det kan gøre det. Og så skal de nok til at ind til middag igen og have foder, så de får 2 gange om dagen (de står inde i de varmeste timer, og får foder igen om aftenen).

Tænderne er lige efterset af hestetandplejer for 2 måneder siden, og roepiller er jeg meget hys med at bløde op

Nu har han jo så ikke fået mysli i dag - kan jeg give ham fuld ration i morgen så, eller skal det langsomt trappes op igen?

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Lilar...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2008 16:54

Jeg ville sørger for at sætte myslien i blød i 3-4 timer så det er godt blødt og så ellers give ham det som normalt.

Maven fejler jo ingenting, så det er kun for at få det smertefrit gennem halsen at det skal blødes op.

Mht ridning så er det jo hvad man gør det til. Hvis du føler det bedst at vente, så vent. Men han kan sagtens rides. De bøjninger du laver når du rider påvirker jo ikke spiserøret indvendigt.

Og ellers så lav let arbejde uden for meget samling.

Venlig hilsen
-miki-

HUSK:

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  02-06-2008 12:08

Det er godt nok ikke nemt sådan noget, når man aldrig har prøvet det før (og håber at dette var både første og sidste gang).

Han får stadig mash hver dag, men mere fordi han er en smule tynd, og så giver jeg ham gerne ekstra foder når jeg er der. Hans mysli bliver blødt op, hvilket han er helt vild med

Han bliver ikke redet ret meget, max 1 skridttur pr uge, da han kun er 3 - så hans træning er i longen og fra jorden, hvilket vi er gået i gang med igen.

Har fået masser af PB'er med gode råd om at putte sten i hans krybbe for at forhindre ham i at få det igen. Hertil vil jeg pointere at det var høet han fik det af, han spiser sit krybbefoder i et fint tempo. Derfor besvarer jeg ikke flere PB'er om sten i krybben, men siger tak for de henvendelser jeg har fået

Linda.

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2008 12:32

Jeg gav udelukkende roepiller ét døgn efter, og så begyndte den normale fodring ellers på min gamle pony der fik det.

Jeg ved ikke helt om det var en slem eller mild én, hun lignede en der var ved at blive kvalt og stod og prøvede at brække sig, meget ubehageligt.. Men hun havde selv fået det væk inden dyrlægen nåede at komme.

Min fik det iøvrigt af græs Man kan vidst aldrig vide sig helt sikker..

Mvh. Line - stolt fuldblods rytter!

Fotografering tilbydes:LineFoto.dk
Flere ting købes og sælges - BL.A. 3 SPRINGSADLER!

0
0
Svar på denne tråd

Sten i krybben
Forfatter: 
Dato:  02-06-2008 23:51

En af mine heste har to gange haft forstoppelse - det så temmeligt grim ud med kramper i halsen, og den smed sig rundt i boksen og sagde nogle underlige lyde. Begge gange fik jeg det selv massert væk. Det er en meget forslugen og madglad hest, som flyver i sit kraftfoder selvom hun også har hø. Jeg har lagt syv-otte runde sten i krybben (på størrelse med en knytnæve hver - lidt større måske). Så lægger jeg foderet nedenunder. Nu kan den ikke sluge så store mundfulde på en gang.

www.lonerytter.dk

Smuk sort hannoveranerhoppe af præstationsafstamning sælges

- se min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider