Hej Zenzo
Jeg ved lige hvad du mener... Jeg har haft 2 heste.
Hoppen jeg havde blev tilredet som 6 årige, og hun startede med at være hård i munden. Så fik jeg raspet tænder på hende og det hjalp lidt, men hun var fortsat hård i munden.
Så skiftede jeg bid fra et 2 delt til et 3 delt.... Og tro mig det hjalp. Hun blev lækker at ride og det var ikke fordi jeg var hård i hånden inden jeg skiftede bid. Gør meget ud af at ride via sæde og ben og ikke med hånden.
Selvfølge skal de også lige lære hvad et bid er...
Den anden hest jeg fortsat har, han er meget hård i munden, og selv om jeg har haft beridere til at ride på ham, så har det ikke hjulpet.... Og de har ikke kunne få ham til at blive løs fortil, også selvom han gik super godt. Jeg har prøvet at skifte bid på. Også her til et 3 delt. Det hjalp lidt, men ikke når jeg rider jagt og spring på ham. Så har jeg et bid på der hedder "jagtbid", der er en kæde på, men den strammer jeg ikke.
Det er rigtig godt, men vil ikke anbefalt det til en unghest... Bruger det kun fordi han har meget temperament og vil fremad i naturen og på springbanen.
Jeg er overbevist om, at der bare er nogle heste der er hårde i munden... Men helt sikkert kommer det også an på hvordan hesten bliver redet... Brug ben og sæde også skal det andet nok komme når han er blevet mere stabil med rytter på.
Og få undervisning, en berider er jo dygtig til at rette op på en hvis man gør noget forkert.
Held og lykke med ham 
Hilsen Marlene