Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hård i munden
Forfatter: 
Dato:  29-05-2008 20:53

hej alle.

jeg har en unghest på 3 år som skal tilrides snart. men han er utrolig hård i mund vigerne, nogle råd for hvad man kan gøre ved det eller er det noget der forsvinder med tiden.

han er fjordhest. dejlig smuk vallak.

se ham inde på www.123hjemmeside.dk/sussi8 og så under zenzo

0
0
Svar på denne tråd

er de ikke bare det?
Forfatter: 
Dato:  29-05-2008 20:58

Mine heste er også "hårde" i mundvigene - altså ikke nogle skorper og unormalheder. Men en hestemundvig er ikke super blød i sig selv?

0
0
Svar på denne tråd

Hader overskriftsfelt!
Forfatter: 
Dato:  29-05-2008 21:41

Ved ikke præcist hvad du mener med "hård i munden"

Har hesten hård hud eller reagere den ikke på biddet?

Det er så nemt at sige hesten er fræk

0
0
Svar på denne tråd

Epona salve
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 08:32

Jeg bruger noget salve, som hedder Epona. Det er beregnet til mundvigene og virker rigtig fint og gør mundvigen blød. Helosan virker ikke nær så godt....

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men du kan se en forhandlerliste på www.equidan.dk

Dressursadel 17½" eller 18" købes

0
0
Svar på denne tråd

hej alle
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 08:38

han er hård i biddet men er selvfølgelig heller ikk blevet reddet så meget på endnu.

han reagere bare ikk på biddet. og det er rigtig væmmeligt ikk at kunne styre ham.

nu skal han i tilridning midt i juli så jeg håber bare at det blir bedre med tiden.

0
0
Svar på denne tråd

Ehm,....
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 10:14

Du kan da ikke regne med at han kan styres for biddet, hvis du ikke har lært ham det?? Du bliver jo nødt til at lære ham hvad de forskellige kommandoer betyder, dette gøres lettest fra jorden.

Mvh. Line - stolt fuldblods rytter!

Fotografering tilbydes:LineFoto.dk
Flere ting købes og sælges - BL.A. 3 SPRINGSADLER!

0
0
Svar på denne tråd

Bare ride
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 10:20

med let kontakt til tøjlen og brug ben og sæde og vægt. Han er garanteret ikke hård i munden han ved bare ikke helt hvad det betyder.

Hvis han allerede er hård i munden vil jeg vove den påstand at det ikke er ham der har et problem men derimod den der er for enden af biddet. Hesten bliver jo kun hård/ligeglad med biddet hvis der er et konstant træk i biddet. Træk avler modtræk. Og formår rytteren ikke at give efter bliver ridningen en konstant kamp om hvem der kan hive hårdest i tøjlen.

Hest lånes. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd

Zenzo...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 13:36

Det handler ikke om at han er hård i munden. Det handler om at han ikke er tilredet godt nok, så han endnu ikke lystre på små fine hjælpere.

Det er et træningsspørgsmål.

Tilrider du den selv eller er der andre ind over?

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-om krybbebidning og vævning

HUSK:

De mennesker du træder på på vej op af stigen
er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
0
0
Svar på denne tråd

hej alle
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 13:55

jeg bad ik folk om at svine en til men bare at give nogle råd.

jeg ved godt at han ikk helt forstår alting endnu men jeg kan godt mærke at han er hård i munden. og jeg mener hård på den forkerte måde.så folkens vi prøver lige igen tak..

læs nu godt efter øverst

0
0
Svar på denne tråd

Hård i munden...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 14:15

Hvordan er man hård i munden på den forkerte måde

Er der så også en rigtig måde at være hård i munden på?

Hvis du med hård i munden mener, at han ikke responderer ordentligt på biddet, så er det nok en god ide at han snart skal i tilridning.

Hvis du har adgang til www.epona.tv, kan du derinde se hvordan jeg fikser sådan et problem.

Undervisning, trailertræning,

kurser tilbydes.

Se mere på

www.horsemind.dk

---

0
0
Svar på denne tråd

hård i munden
Forfatter: 
Dato:  30-05-2008 15:20

Hej

jeg tror ikke at det betyder så meget at den har hårde mundvige.

Hovedsagen er at den lærer hvad biddet betyder, og den med tiden kommer til at reagere på lette anholdninger.

Det er altså kun træning der kan fixe dette, så når den kommer i korrekt tilridning tror jeg at du vil se at problemet bliver mindre.

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

hej alle
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 20:17

tak for det anne det var en sød måde at skrive det. zenzo skal i tilridning her midt i juli måned jeg har ikke tid til at tilride ham selv da jeg har to små børn.jeg bruger rigtig meget tid med zenzo når jeg er hos ham. glæder mig til han er færdig og kommer hjem igen

0
0
Svar på denne tråd

Mange meninger
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 11:25

Hej Zenzo

Jeg ved lige hvad du mener... Jeg har haft 2 heste.

Hoppen jeg havde blev tilredet som 6 årige, og hun startede med at være hård i munden. Så fik jeg raspet tænder på hende og det hjalp lidt, men hun var fortsat hård i munden.

Så skiftede jeg bid fra et 2 delt til et 3 delt.... Og tro mig det hjalp. Hun blev lækker at ride og det var ikke fordi jeg var hård i hånden inden jeg skiftede bid. Gør meget ud af at ride via sæde og ben og ikke med hånden.

Selvfølge skal de også lige lære hvad et bid er...

Den anden hest jeg fortsat har, han er meget hård i munden, og selv om jeg har haft beridere til at ride på ham, så har det ikke hjulpet.... Og de har ikke kunne få ham til at blive løs fortil, også selvom han gik super godt. Jeg har prøvet at skifte bid på. Også her til et 3 delt. Det hjalp lidt, men ikke når jeg rider jagt og spring på ham. Så har jeg et bid på der hedder "jagtbid", der er en kæde på, men den strammer jeg ikke.

Det er rigtig godt, men vil ikke anbefalt det til en unghest... Bruger det kun fordi han har meget temperament og vil fremad i naturen og på springbanen.

Jeg er overbevist om, at der bare er nogle heste der er hårde i munden... Men helt sikkert kommer det også an på hvordan hesten bliver redet... Brug ben og sæde også skal det andet nok komme når han er blevet mere stabil med rytter på.

Og få undervisning, en berider er jo dygtig til at rette op på en hvis man gør noget forkert.

Held og lykke med ham

Hilsen Marlene

0
0
Svar på denne tråd

Alle heste
Forfatter: 
Dato:  05-06-2008 12:53

kan vha korrekt træning lære ikke at være hårde i munden... en heste bliver kun hård, hvis man holder fast i tøjlen og den ikke forstår hvad den skal...

jeg vil også anbefale dig at se Ciller´s videoer på epona om hvordan hun lærer en hest, der er meget hård fortil og som bare løber, at blive helt let på tøjlen... det kunne jo være fedt for dig, at hesten havde lært det INDEN den skulle i tilridning :)

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider