|
|
| Nægter at æde deres vitaminer!! |
|
|
Mine heste går på en fold med meget lidt græs og så kommer de over på noget kraftigt græs i ca. 7 timer (er de oppe på nu) hver dag, og så altså tilbage til folden med meget lidt græs. Jeg har købt sådan nogle Mineral bricks fra Eggersmann, som jo skulle være så nemme at fodre med til heste på græs, men problemet er, at 2 af mine heste nægter simpelthen at æde dem! Jeg har også prøvet med et andet mærke - samme problem! Og så har jeg prøvet at lave en mini-portion af det foder de får om vinteren for at få hældt alm. vitamin-mineralblanding i dem, men dette lykkes heller ikke.
Hestene er normalt ikke kræsne, plejer æde alt hvad de kan komme i nærheden af. De virker simpelthen bare MÆTTE døgnet rundt. Hvad gør jeg?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommergræs |
|
|
Jeg har præcis samme problem som dig, så jeg er lige med på en kigger
Line & Magoo - Bor du på Fyn og er du interesseret i western?
Så join vores team i Bogense. Undervisningen foregår ved landsholdsrytter Sannee Klindt, alle er hjertelig velkomne, uanset ambitionsniveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min ... |
|
|
nøjsomme og derfor kræsne hoppe er ikke meget for vitaminer, men Travo E kan hun godt lokkes til at spise. Det lugter også væsentligt bedre end de fleste andre vitamin/mineralblandinger. Efterhånden har hun også vænnet sig til at spise den der hedder noget med Earth, wind and fire, som desværre afløste travoen hos den lokale foderstof, men det har taget lang tid at overbevise hende om og kræver, at græsset begrænses, dvs. at hun er lidt sulten. Ullan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min nægter også "bricks" |
|
|
Så jeg giver ham lidt CAVALOR Tradition med CAVALOR vitaminer i. De smager af gulerødder så dem spiser han gerne. /Lisbet
Når man endelig når toppen af samfundets stige - finder man ud af at den står op ad den forkerte mur....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| samme her.... |
|
|
dog er det eneste som kan lykkedes (det har det i hvrtfald gjort de andre år ) er eggersman som du snakker om. dem er jeg os nødt til at købe i år, da min er gået fra 2 slags vitamin også, hun vil kun ha græs, hun går også fra sit hø og spiser kun halvdelen af sit foder når vi begynder indgræsning. Er så begyndt at give hende lige inden hun kommer på meget græs, for det er klart hun ikke vil når hun kommer fra det høje græs eller går på det.
Med venlig Hilsen Mette og Chanel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme problem her |
|
|
Mine heste går på græs fra 06 til 22, og så på jordfold med halm og hø resten af tiden. Ridehesten går med mundkurv på fra 06-18 for ikke at eksploderer ! De bliver så taget ind om eftermiddagen for at få mineraler og vitaminer, de samme som i vinters - og det gider man såmænd ikke rigtig. Det glider ned, hvis de får lov til at stå inde i et par timer - så det er sådan det er blevet. Sidste år gav jeg min ridehest sure&easy fra brogården - dem ville han meget gerne, også selvom han åd græs som et tærskeværk.
MVH Charlotte Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder en gang om dagen |
|
|
Hej Rikke Mine går på døgnfold, sammen med Charlottes og vi har ikke åbnet op for hele folden, da den er kæmpestor. I stedet rykker vi indhegningen (den som krydser folden) engang imellem, så de ikke får for meget græs. Hver aften (ca. ved 18 tiden) kommer de alle ind og får foder, vitaminer osv. + bliver tjekket. De spiser alle alt, hvad vi giver dem. Derefter slapper de lidt af, tygger lidt i wrap og halm, nogle sover lidt, nogle bliver trænet osv. Senere kommer de så ud igen. Det kan virke bøvlet, men jeg er glad for denne ordning, så er jeg sikker på at de får de vitaminer osv. de skal have + de lige bliver tjekket...også selvom jeg ikke er der  Du kan evt. købe de vitamin-sliksten i spande som du kan stille på folden, så kan de slikke af den efter behov. Held og lykke med dem 
hilsen Jane *24/6-1992 - 23/10-2006* Ghandi Elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommergræs |
|
|
Ullan: Jeg har prøvet både Salvimin grøn (som de får om vinteren) og travo x-tra (hvilket jeg synes lugter ganske forfærdeligt i forhold til Salvimin) og 2 forskellige slags "bricks"/hestebolcher med vitaminer. Jeg har faktisk indtryk af, at det er ligemeget hvad jeg byder dem, så vil de ikke have det. Jeg har endda prøvet at blande det med noget mere lækkert (valset byg og lidt majs) men heller ikke dette har interesse. Lisbet: CAVALOR? Det har jeg aldrig hørt om, hvem laver det? Tanica: Jeg har ikke mulighed for at lave "stribeafgræsning" (altså hvor man forlænger med et stykke hver dag), for indhegningen skal jo have en vis str. til 4 heste og det stykke ville de slet ikke kunne tåle at gå på i døgndrift. Det er noget specielt græs, som er meget kraftigt. Faktisk tror jeg det er for stærkt til heste i virkeligheden, det må det være. Godt jeg ikke har heste, som har tendens til at blive forfangen, men jeg ved selvfølgelig at jeg skal passe godt på alligevel med dem. Også derfor jeg tager dem væk derfra ind imellem så deres maver kan få lidt ro. Mht. at tage dem ind et par timer om dagen - det har jeg ikke mulighed for. Det er jo mig selv,som passer dem og jeg er i forvejen derude 3 gange om dagen for at lukke ud på græs, lukke ind fra græs og senere for at træne dem (eller omvendt rækkefølge). Må vel bare håbe på, at der snart er mindre næring i græsset så de vil æde en lille smule foder igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej - den sommer min |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
28-05-2008 01:05 |
|
hoppe var et år brugte jeg salvana kiks - hendes appetit på dem var dog noget svingende - det hjalp da jeg brækkede den i stykker og gav den sammen med gulerødder i en spand. Jeg gav hende ikke foder da hun let bliver for trind  Men ellers var min konklusion at når hun ikke rigtig ville have det, så var det måske også fordi hun ikke havde et stort behov for tilskud. Hun havde fri adgang til slikkesten. Hestene har jo nok også et "lager" at trække på og desuden er der vel også vitaminer i græsset. MVH Janni
Den heldige ejer af en meget økonomisk hest hvad angår foder !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tage selv |
|
|
VM Hestemix Græs fra vitfoss.
Jeg har endnu ikke haft heste, som ikke vil spise af dette. Det ligner nærmest groft sand, man kan købe en bajle med "tag" på til at stille på folden. Jeg har dog bare en spand hængende i læskuret, som de spiser af. Hesten regulere selv, hvor meget den skal have. Lige i starten synes de fleste at det smager meget interessant, nok fordi det er så salt, men de regulerer det selv meget hurtigt. Jeg har brugt det de sidste to somre med god succes, det er da også væsentlig nemmere, istedet for man skal ud og dele ud til hver hest. Vh Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vm hestemix |
|
|
Jeg har bare læst flere forskellige steder på nettet, at heste IKKE selv kan mærke deres behov for vitaminer og mineraler!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Manglende behov |
|
|
Som Louise vil jeg mene at hestene selv kender deres behov, og nok skal sørge for at få det dækket. Dog skal man tilbyde dem ikke-sødet mineral, da de ellers kan spise for meget. Vi har tilbudt mineral ad libitum i alle årene, og kan klart se at de er perioder spiser meget og i andre perioder intet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminbehov |
|
|
Heste sørger ikke selv for at indtage det vitamin/mineral tilskud de har brug for - så man skal som ejer sørge for at det er dækket ind. /Lisbet
Når man endelig når toppen af samfundets stige - finder man ud af at den står op ad den forkerte mur....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth |
|
|
Siger hvem ? Og hvad gør den så I den vilde natur, hvis den ikke kan fornemme hvad den har af behov? Det må da iøvrigt været svært at måle på ... Mange hilsner Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminer. |
|
|
Min kommer pt stadig på stald om natten og er også stop mæt når han kommer ind. Det eneste han vil spise er varm mad (irish mash), så det får han lidt af sammen med sine vitaminer (salvimin). Når han kommer på døgn græs får han Sure ´N Easy fra Brogaarden, dem vil han gerne have rent.
Louise med Meister drengen!
ღ ღ Chess - For evigt elsket og savnet ღ ღ Sommergræs/Opstaldning tilbydes i Dalmose (4261) pris 700 kr pr. mdr. Tørt wrap sælges 50 kg-60 kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise/Lennert |
|
|
Nu er der altså stor forskel på, hvordan vildhestene lever/levede og hvordan vi holder vores kæledyr nu om dage. Vi har ikke mulighed for at give vores heste nogle græsfolde, hvor der er lige så mange vitaminer og mineraler - specielle urter osv. som der er hvor vildheste lever/levede. Desuden stiller vi jo helt andre krav til vores heste, som vi bruger til alt muligt. Der var nok ikke nogen, der opdagede om vildhestene var i underskud af noget. Jeg har som sagt læst flere steder, at heste ikke selv kan regulere deres indtag/behov af vitaminer og mineraler i modsætning til kvæg. Derfor er det mig en gåde, at folk bruger slikbaljer, microfeeder osv. Det er jo tilfældigt hvor meget hesten får. F.eks. har jeg en krybbebider i flokken, og var der en slikbalje med vitaminer og mineraler, så ville han blive stående og slikke på den til den var tom... det ved jeg!! Men skal man gå helt i detaljer, så ved man jo heller ikke med nøjagtighed hvor mange gram vitaminer og mineraler den enkelte hest skal have, man kender jo ikke deres evne til at optage vitaminerne osv. og hvor meget der er i det græs vi har nu om dage. Men på folde, som ofte bliver lagt om (som min), skulle der stort set ikke være vitaminer og mineraler i. Men jeg ville bare gerne lige have dækket dem nogenlunde ind og det irriterer mig, at de ikke vil æde nogen form for vitaminer p.t.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig med Rikke.... |
|
|
Jeg læste engang en artikel - kan desværre ikke huske hvor det var - men det var da vi skulle vælge hvilken slags græs vi ville tilså vores marker med og der læste jeg at man får den bedste græsning som ligger tættest på hvordan vildhestene levede - ved at tilså ens græsmarker med en urteblanding/græs. Så vi har tilsået vores 4 tønder land græs med Solfaxi urteblanding. /Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitaminer/mineraler |
JLH ♥Wannamus♥ |
28-05-2008 22:44 |
|
Selvfølgelig skal hestene have det de har brug for. Om vinteren går det jo for det meste lidt lettere med at få vitaminerne til at glide indenbords og som ejer kan man bedre med stor tilfredshed notere sig at dyret har spist det xx antal gram som foreskrevet. Jeg tror dog stadig på at græsset er godt for hesten - og at der også, trods omlægning, er vitaminer i det. Mineralerne især natrium kan de nok selv mærke om de mangler. Jeg synes heller ikke man skal være blind for at der er branche som har stor interesse i at give hesteejere dårlig samvittighed for på den måde at få ejeren til at ofre mange penge på kost tilskud. MVH Janni
Den heldige ejer af en meget økonomisk hest hvad angår foder !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Olie over |
|
|
Har også et par som ikke bryder sig om deres vitamin/mineral blanding - så jeg hælder lidt olie over. De er så vant til vores egen olivenolie (toskansk - så intens i smagen) at derefter ryger alt ned. hejsa Tine
****** Små fødder sætter også dybe spor ******
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Landsudvalget |
|
|
Sidste år var der en artikel på LU's hjemmeside, hvor de havde checket hestes mineralindtag, og de spiste faktisk meget tæt på det de skulle hver dag. BARE de ikke blev tilbudt sødet mineral. Jeg mener det var noget med 86 g mod 80 g anbefalet. Det er desværre ikke nok at tilså markerne med det rigtige græs, det skal gødes med den rigtige gødning. Ellers kommer græsset ikke til at indeholde de rigtige næringsstoffer. Selvom jeg blander mineral op i deres foder, så er jeg da ikke sikret at de også spiser det. Og der kan jeg igen se at de spiser i nogle perioder og ikke i andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tager selv |
|
|
mine får baljer ud på marken - de gule fra vitfoss, da der ikke er så meget melasse i - det fungere rigtig godt her. Jeg har lige pt en anden slags hjemme hvor der skulle være hvidløg i, men her er tydeligt også mere melasse i, da der hele tiden er mindst en hest der står ved denne spand og den svinder ca dobbelt så hurtigt som de andre...
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09 Sælges: Ufødt føl e. Michellino/Romancier Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx Romeo Aron Arthur Giv gerne et bud på de andre ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke.. |
|
|
Rikke, jeg ved godt at der er stor forskel på, hvad hesten kan finde i fri natur af mineraler i forhold til en fold. Det skulle heller ikke forstås sådan som at hesten kan blive dækket ind ved kun at spise græs på en alm. fold. Men at hvis den bliver tilbudt en vitamin/mineralblandning, som længere oppe skrevet, der tror jeg på at hesten selv kan styre det.Forhåbentlig er der lidt instinkter tilbage. Der kan selvfølgelig være nogen som ikke kan styre det. Jeg har fået taget blodprøver på to af mine, i voksealderen, de er vokset op med selv at kunne forsyne sig med mineraler i sommerhalvåret og de manglede intet. Så det første forslag gav jeg dig, var fordi at det fungere godt her. Jeg håber du finder en løsning på at give dine vitaminer. Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjooooooe |
|
|
måsker mangler dine heste ikke vitaminer?
Iris <3. Verdens dejligste pony<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm...... |
|
|
Hvorvidt hesten selv kan justere hvad den mangler ol tvivler jeg stærkt på... Som Rikke skrev er der kæmpe forskel på vild og tamheste... Tamheste spiser desværre os de planter der er giftige hvor det siges at det gør vildheste ikke... Men la os nu sige den godt kan.... En morgen tilbydes vita/min, hesten takker nej... Grund: den har stået med snuden nede i jorden og spist rødder ol for at finde div vit/min hvilket resulterer i sand/jord i mausen. Men alle heste er forskellige, man må jo kigge på sine heste og bruge sin sunde fornuft... Hvis vit/min nægtes KAN man blande en lille bitte smule melasse i, det gør jeg altså, og bare den lille smule giver dem lyst til at spise deres vitaminer. Og det er virkelig ikke meget det drejer sig om og her fungerer det fint....
Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger... Du får hvad du ber om.... Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| giftige planter |
|
|
en normal hest der tilbydes andet spiser IKKE giftige planter - ingen af mine gør i hvert fald (jeg finder en sjælden gang i mellem en brandbærge på marken, men finder den oftest først når den er i blomst) Hvis den giftige plante derimod er tørret sammen med hø eller wrap så har hesten ikke en chance for at gå uden om. Eller hvis der ingen græs er på marken så den er sulten, ja så kan de måske også finde på at smage på planten...
www.erfagruppensyd.dk Bedækning tilbydes ved Juniperlodge Jones i 08/09 Sælges: Ufødt føl e. Michellino/Romancier Hoppe f ´08 e. First Dance/Lauries Crusador xx Romeo Aron Arthur Giv gerne et bud på de andre ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nemt nok |
AD-Edition |
29-05-2008 16:36 |
|
Vores får NDS vitaboost, det æder de alle med velbehag, også de kræsne af dem, som ikke har gidet diverse kiks og sommer-mineralpåfund (og ja, vi har stort set været hele vejen rundt hos de forskellige firmaer,for at finde noget de kunne li'). Det kan evt. gives på et halvt æble, og vupti så er den mineral/vitamin-balance som den skal være. NDS kan nemlig ikke overdoseres, da det er lavet på en helt ny og unik måde, der gør det ikke kan tvinges ind i cellerne, så næsten uanset græssets sammensætning, kan man nøjes med samme dosering. Jeg kender flere med hovproblemer, der efter brug af NDS har fået helt fantastiske hove, for ikke at snakke om deres fantastisk skinnende pels.
Fotografering, webdesign og grafiske løsninger
www.ad-edition.dk Se fotos fra Trakehner-begivenheder og de fleste fynske hestebegivenheder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|