Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Følhoppe, fodring og døgnfold
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 09:52

Lige et spørgsmål: Hvis/når min hoppe med 3 uger gammelt føl kommer på døgnfold - græsfold i dagtimerne, jordfold til natten - skal hun så stadig fodres? Der vil være hø og vitaminbaljer på jordfolden. Tænker mere i forhånd til at føllet jo dier og tager næring fra hoppen... Håber på lidt hjælp :)

Minigården

0
0
Svar på denne tråd

Race...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 11:41

Det er jo helt an på race. Min fuldblodshoppe vil ikke kunne holde huld hvis hun ikke får foder ved siden af, men hvor i mod min fjordhest sagtens kan.

Mange vrinsk fra Spotlight, Evidence, Kikki og Lene

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

Dejligfjordhest sælges. 9år. 146cm. stg.

Fuldblodshoppe udlånes til avl eller sælges.

Stubben og Kieffer sadel sælges. ...

0
0
Svar på denne tråd

huld...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 17:06

hvis den kan holde huld alene på græs og hø den kan spise, er det fint med vitaminbaljen. hvis det ikke er nok, ved jeg at Havens drægtig/diegivningsblanding Ferto-lac3 dækker fint sammen med græs. så er det bare at give den så den kan holde sul på kroppen.

Sælges: Welsh mountain vallak 3 år, ca 1.20 stg. Arbejde fra jorden netop påbegyndt.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-05-2008 22:03

Vores hopper går på døgngræs og kommer på stald 1 gang dagligt hvor de får lidt roepiller til at blande vit/min samt foderkridt og fosfor i, samt lidt lucerne for smagens skyld.

Føllene får suregrow.

Hvis du er sikker på at din hoppe får nok fra vit/min-baljen, og du i øvrigt har sikret dig at calcium og fosfor mængden og forholdet er i orden, så behøver du ikke fodre din hoppe. Du skal være obs på at diegivende hopper har brug for et andet forhold imellem mineralerne end alm heste, så er du sikker på din vit/ min balje er til avls-dyr og ikke rideheste? Der er en stor forskel der, især på D-vitamin og fosfor og calcium.

Jeg bruger almindelig salvimin grøn til mine hopper, men supplerer så op med calcium, fosfor og d-vit, fordi der ikke er nok i salviminen for diegivende hopper.

Du skal vel have føllet ind og give vitaminer/ mineraler fra 2mdr alderen? Eller regner du med den får nok via baljen?

Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se www.123hjemmeside.dk/broedeskov

Venlig hilsen Lea

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 09:34

Min hoppe + føl, går p.t. på fold med masser græs døgnet rundt (de går desuden i løsdrift). Min hoppe får Travo E sport 180g. pr. dag. for at være dækket ind, nu når hun har føl. Derudover får hun 500g. havre for at holde huld.

Hvis ikke du har fået lavet en foderplan, kan det anbefales. evt. foderplan.dk

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 16:26

Jeg ville da aldrig overveje IKKE at fodre en hoppe med føl ved siden. Der skal virkelig produceres mælk i litervis. Det tærer på hoppen, selv om du måske ikke kan se det lige med det samme.

Da jeg købte min dengang 17 årige avlshoppe, så hun totalt afdanket ud. Hun havde føl nr. 11 ved siden og nr. 12 i maven. Hun gik på døgnfold, og fik 800 g af et eller andet tysk pillefoder til avlsdyr. Jeg troede faktisk ikke, at vi kunne få mere end det kommende føl ud af hende, men var villig til at forsøge, da hun har en kanon god stamtavle. Blev sat i fol efter nr. 12 var født, men tabte det tidligt, og brugte så det næste års tid på at komme til kræfter igen. Føl nr 13 kom i onsdags, og han er bare fin og hun ser kanon godt ud. Hun får 10 L foder om dagen + hø og går på græs. Hun er 20 år, men ligner en på 10 idag. Det er altså ikke nok bare med vitaminer og mineraler. Så få lagt en foderplan som passer til din hoppe. Både for hendes og for føllets skyld og evt. fremtidige føl.

JC Great Pine Image

Crates Western sadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 17:32

greatpineimage: En følhoppe har IKKE godt af at være fed!! Ligesom ingen anden hest har det. Derfor skal man fodre individuelt og er hoppen nøjsom, går på en god græsmark, hvor hun - som hos os - endda tager lidt på af at gå på græs, så skal hun IKKE fodres unødigt!!

Jeg kan slet ikke se hvor du vil hen med, at alle følhopper skal have en masse foder ved siden af. De skal være dækken ind med vitaminer og mineraler, spormineraler og antioxidanter, protein og lysin, men de skal IKKE overfodres med kalorier, hvis de sagtens holder huld på græsset. Det er unødigt og usundt at fodre sin hest fed.

Ja, det er så min mening!

Jeg forstår da godt ud fra din egen oplevelse med din hoppe, at du er på barrikaderne ang. for lidt foder til følhopper, men hopper ER altså forskellige.

Bokse lejes ud i udkanten af hillerød - se www.123hjemmeside.dk/broedeskov

Venlig hilsen Lea

0
0
Svar på denne tråd

Lealn.
Forfatter: 
Dato:  26-05-2008 20:30

Hvem snakker om fed? Jeg skrev faktisk også, at jeg synes, at hun skulle få lagt en foderplan, som passer til hendes hoppe. Og jeg er da godt klar over, at 10 L foder i døgnet er meget, men her er det nødvendigt. Men lige meget hvad skal de have noget at leve af. Prøv at se, hvor mange afpillede avlshopper der står rundt omkring, når først føllene er vænnet fra. Hopperne har været såkaldt "fede" af græs. De er også fyldt med vand fra græsset, vommen hænger, og du kan tælle ryghvirvlerne. Det er usundt, og du får mindre ud af hoppen, end du ellers ville have fået.

Og alle heste skal da have en individuel foderplan.

JC Great Pine Image

Crates Western sadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

dl,sfbfdsfd
Forfatter: 
Dato:  27-05-2008 09:03

Det kommer jo også an på hvor meget og hvor godt græs der er på folden.

Her er det nærmest jordfold så her bliver hoppe og føl fortsat fodret 2 gange i døgnet.

Desuden kan en hoppe sagtens klare sig på godt græs, men lige så snart græsset mister sin værdi skal man til at fodre igen - så den med de afpillede hopper er da fordi folk ikke er obs på græssets udvikling og fodring derefter..

Med venlig hilsen Laila

Kan man tabe noget man ikke kan have mellem hænderne - eller benene??

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider