Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Uro i flok hoppe/hingst
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 19:21

Kan nogen forklare mig hvorfor min hoppe opfører sig som den gør?

Jeg har en ældre drægtig DV hoppe som er førerhoppen. Derudover har jeg en treårs hoppe som er afkom af førnævnte. Som selskab har jeg fået en lille bitte hingsteplag på 11mdr. Hingsten snuser meget til den unge hoppe, og hvis han havde en chance for at kunne nå op og bedække hende ville han klart gøre det. Hvergang han lægger an til noget kommer den gamle farende og skiller dem ad og går simpelthen imellem dem efterfølgende så hingsten ikke kan komme til den unge. Ved i hvorfor den gamle hoppe reagerer som hun gør. Den gamle har haft to føl efterfølgende og den unge har været lige afsted i ridning. Så jeg tvivler på at hoppen forsvarer den unge hoppe fordi, den ved det er dens føl.

0
0
Svar på denne tråd

Undrer mig
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 19:36

Jeg har ingen forklaring på førerhoppens adfærd, men undrer mig da lige over, at du lader en hingsteplag gå sammen med dem, som allerede lægger op til at ville bedække din unge hoppe.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Meget velholdt Kentauer Athen dressursadel, 17½ t, bom 3 til salg - se billeder på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nervøs
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 19:48

Førdi jeg ikke er nervøs for om den bedækker hende

0
0
Svar på denne tråd

Det gør den
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 20:35

Lige så snart han får chancen bedækker han..

De skal nok finde ud af at komme om ved højdeforskellen.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Svar venligst i tråden og ikke via besked

www.piar.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar....
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 21:15

Jeg søger som skrevet svar på min hoppes reaktion. Som skrevet er jeg ikke nervøs for om han bedækker hende, så det er ikke det spørgsmålet går på.

0
0
Svar på denne tråd

1245678
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 23:05

Jeg kunne også godt tænke mig et svar på det da jeg står lidt i samme siation her er det bare lidt anderledes har en gammel føre hoppe på 163 og en shette hingst de har gået sammen i nu 6 år delt boks og fold,(ingen føl endnu, selv om han prøver meget)

Men nu har vi så fået en stor 1pony vallak hjem, han kikker ik så meget på de to andre for græsset er bedre. hingsten vil da gerne over og snakke med ham (de to fik først lov at blive venner og der var ingen balade eller kamp)men nu når de 3 går sammen så må han hingsten ik snakke med ham hver gang løber hoppen imellem dem, hun går enda fra hendes mad for at sikre at de ik kan snakke sammen.

Vores hoppe på 163 og shette hingst har gået sammen i 6 år og stadig ingen føl, hvilket heller ik er planen.

Ingen kan alt, alle kan noget, sammen kan vi det hele...

1`pony sælges

0
0
Svar på denne tråd

Til den første sag vil jeg
Forfatter: 
Dato:  21-05-2008 23:15

formode at hun som førehoppe er den der skal bedækkes hvis nogen. I øvrigt tager hun måske det ansvar at undgå "fejl" bedækninger. Forstået på den måde, at hun ser til at det ikke er "nr. 2" der skal have føl, men hende selv og hvis hun ikke er interesseret i ham skal han ikke gå videre i rangorden med hans forsøg på at formere sig..

Bare et bud.

Mvh

Gitte,

mor til Tera/feb-05 og Lian/dec-07

Børnevenlig fornuftig pony vallak købes sidst på sommern til et liv i luksus :-)

Broget hingst tilbyder naturlig bedækning (y).

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 08:53

Hej Gitte. Tak for dit svar. Det lyder egentlig som en ret god forklaring. Jeg tror jeg skiller dem ad for det er næsten synd for den gamle at hun skal rende og være på vagt hele tden. Bare synd for den lille at han skal gå på fold alene, men det overlever han jo nok også.

0
0
Svar på denne tråd

jhsjdhkashk
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 09:42

Det er dælme da en ond løsning - spender da de 1500 kr det koster at få ham kastreret!

Det er jo ikke ligefrem en herregård..

0
0
Svar på denne tråd

Anna-S
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 11:07

Har jeg nævnt at det er udgiften til en kasteration jeg ikke vil ofre???? Nej vel. Så lad lige være med at blande det ind i mit spørgsmål. Det kunne jo være der var en årsag til at den ikke skal kastereres.

0
0
Svar på denne tråd

tåldmodighed tror jeg.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2008 23:23

Hmm tja min teori er lidt en anden end de andres.

jeg tror til første sag at, hoppe nr 1 ikke vil ha en hingst i flokken som ikke har bevidst sit værd, altså ingen undermåler hingste, det sker jo heller ikke i naturen og da hingsten i dette tildfælde er en plag er den simpelthen overhovede ikke et interresandt emne for den voksne hoppe og hun er jo førehoppe og bestemmer derved om hingsten skal lukkes ind i flokken, vilket den i dette tildfælde ikke bliver forde den er for ung.

i tildfælde to, tror jeg det er lidt det samme, bortset fra at førehoppen her kiddnapper sin hingsteven og lukker den anden (vallak) ude, her tror jeg mere det er forde hoppen bestemmer over hingsten, førehopper i vilde flokke er dem der leder og bestemmer, hingsten er der kun til at bedække og forsvare flokken og ikke andet. her har hoppen så bestemt at hingsten er okay men det er vallaken altså ikke, der er jo uanset kun en hingst i hver flok og her er det altså vallaken der bliver lukket ude.

hvad i skal gøre ved det, har jeg desværre ingen anelse om da det er naturlig for dem, men efter som de idet mindste ikke angriber hinanden, tror jeg bare man skal lade dem fortsætte som de gør med at gå på samme fold, på et eller andet tidspunkt, bliver de to udstødte sku nok accepteret, mon ikk???

det ville da ikke være første gang det var sket.

MVH mig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider