Hmm tja min teori er lidt en anden end de andres.
jeg tror til første sag at, hoppe nr 1 ikke vil ha en hingst i flokken som ikke har bevidst sit værd, altså ingen undermåler hingste, det sker jo heller ikke i naturen og da hingsten i dette tildfælde er en plag er den simpelthen overhovede ikke et interresandt emne for den voksne hoppe og hun er jo førehoppe og bestemmer derved om hingsten skal lukkes ind i flokken, vilket den i dette tildfælde ikke bliver forde den er for ung.
i tildfælde to, tror jeg det er lidt det samme, bortset fra at førehoppen her kiddnapper sin hingsteven og lukker den anden (vallak) ude, her tror jeg mere det er forde hoppen bestemmer over hingsten, førehopper i vilde flokke er dem der leder og bestemmer, hingsten er der kun til at bedække og forsvare flokken og ikke andet. her har hoppen så bestemt at hingsten er okay men det er vallaken altså ikke, der er jo uanset kun en hingst i hver flok og her er det altså vallaken der bliver lukket ude.
hvad i skal gøre ved det, har jeg desværre ingen anelse om da det er naturlig for dem, men efter som de idet mindste ikke angriber hinanden, tror jeg bare man skal lade dem fortsætte som de gør med at gå på samme fold, på et eller andet tidspunkt, bliver de to udstødte sku nok accepteret, mon ikk???
det ville da ikke være første gang det var sket.
MVH mig