Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foderplan...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 23:09
Hej...

Jeg ville høre hvad i synes om disse foderplaner til min hest og pony.

Freja:
Køn: Hoppe
Race: Oldenborger
Alder: 7år 29/5 1996
Højde: 168 cm.
Foderstand: Normal
Arbejdsniveau: Let dressur – vedligehold (2 timer pr. uge)
Foderplan:
Havre 0,5 kg.
Müsli (NAG) 0,5 kg.
Biotin 20 g.
Bilanx 25 dr. Pr. uge
Salt 1 spsk.
Olie 2 dl.
Andet: Hø og Halm ad libitum. Gulerødder og lidt roe, samt godbidder. Går på jordfold hele dagen.

Tika:
Køn: Hoppe
Race: Dansk Sports Pony
Alder: 23år 24/04 1979
Højde: 142 cm. (Kat. 1, pony)
Foderstand: Normal
Arbejdsniveau: Let dressur – vedligehold (2 timer pr. uge)
Foderplan:
Havre 0,25 kg.
Müsli (NAG) 0,25 kg.
Biotin 10 g.
Bilanx 25 dr. Pr. uge
Salt ½ spsk.
Olie 1 dl.
Andet: Halm ad libitum. Hun hoster af hø og wrap. 2 roer om dagen. Gulerødder og godbidder. Går på jordfold hele dagen.

:-) Knuzz fra Trine :-)

Der findes to slags engle: Almindelige og skytsengle.
Skytsengle er skudt ud af kanoner. Dem er der mere fart på.

Hesteprofiler Freja & Tika
0
0
Svar på denne tråd

uden at være så meget
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 08:49
inde i fodermængder, så syns jeg ikke at det lyder af ret meget. Den store får tilsammen 1 kg, mens ponyen får et halvt. Hvis det er hvad de får pr dag (+ hø/halm) synes jeg det lyder af meget lidt.

Men vent og hør hvad de kyndige mener ;-)

sælges: 16" ældre læder sadel. Smal/medium bom. Mrk: wembley. Sadlen er velholdt og god kvalitet.

Sælges til højeste bud
0
0
Svar på denne tråd

foder..
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 09:14
jeg synes heller ikke det lyder af ret meget. jeg har selv en tinker hoppe på 3år hun får 2kg valset havre og 2kg fuldfoder om dagen + halm og gulerødder. De heste jeg passer får op til 6,5kg foder om dagen. Men jeg ved ikke så meget om det... :-)
Britta ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Hvis de ...............
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 09:45
får meget hø at spise kan de godt klare sig med lidt korn/musli, men jeg tror abselut ikke at de får vitaminer og mineraler nok. (n)

Til Britta.

Der i mod syntes jeg at du skulle få kigget på din foderplan, da der er alt for meget korn i din og ingen hø. Og 6,5 kg. foder om dagen er utroligt meget for en hest. Du skal tænke på at deres mave ikke er så stor og kun kan fordøje små mængder ad gangen.

Mvh. Lene
;-)

http://www.alexander-mads.webbyen.dk

Se min dejlige hest og søn på min præsentation og hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd

Foderplan...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 10:23
Freja får alt det hø hun kan spise, men Tika hoster af både hø og wrap. Kan det erstattes med noget der har samme virkning som hø?

Kan du anbefale et godt(og billigt) vitamin og mineral tilskud?

Tak for hjælpen...

0
0
Svar på denne tråd

hej Trine...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 11:40
Hej...

Jeg har ikke så meget forstand på mængderne af foder.

Nu da dine heste ikke får så meget foder kan jeg næsten regne ud at de ikke bliver mætte? og en hestemave har godt af at blive mættet en gang imellem.
Du kan enten give dem mange gulerødder da de mætter elelr også kan du give dem roepiller (ikke betfor). Det mætter rigtig godt og så indeholder det næsten ingen energi og feder derfor heller ikke.

KnuzZ Nana
0
0
Svar på denne tråd

TIL RUSLA....
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 13:09
min hest får ikke 6,5....den får 4kg om dagen...
det er efter anbefaling af min dyrlæge....fordi den ikke kan lide hø...hverken alm. eller engelage. og der er ingen næring i halm...
Britta ;-)
0
0
Svar på denne tråd

RE Foderplan
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 13:29
Du efterlyser et godt og billigt vitamin/mineral produkt til din hest og pony. Der findes "Samix U" hvor de skal have ca 15 g daglig. Koster 35,- for 1/2 kg.

Ellers findes der fra Eggersmann mineralbrikker i store æsker. Mener de koster 110,- Der er til ca 2 måneder.

Umiddelbart, og uden at have set dine dyr lyder det af lidt for lidt foder.
Var det afstemt til heste som intet skulle lave, altså selskabsheste ville det efter min mening være helt fint. Men hos dyr som skal bygge muskler mener jeg ikke de får nok at bygge dem af.

Mine gene får heller ikke voldsomt store mængder omregnet i kilo, men det er en noget anderledes foderplan.

Så selvom det er nok til vedligehold er det ikke nok til musklernes byggesten.

Ville ringe til dyrlægen eller en dygtig foderkonsulent, via de 2 personers samarbejde fik jeg udarbejdet mine foderplaner.

Venligst
JeanetteE & hendes welsh

Ingen er smukkere, end den som ser skønheden i andre

0
0
Svar på denne tråd

Hej Trine
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 14:12
det ser ud til at din foderplan til Freja passer rigtig fint ,hvis hun bare spiser omk 5,5 - 6 kg hø.
Men hun mangler vitaminer og mineraler.

Angående tika ser det ikke så godt ud, når hun ikke kan tåle hø.
Hun mangler også proteiner.
Har du mulighed for at købe nogle grøntpiller der hedder alfalfa, for at kompensere for høet.
Og noget toastet soyaskrå for at hun kan få proteiner nok.
Desuden mangler hun også vitaminer og mineraler.
Hilsen

Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Yankee
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 14:40
Hvor købes grøntpillerne, og soyaskrå?

0
0
Svar på denne tråd

Trine....
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 14:53
Det kan købes på på de fleste foderstof forretninger
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

alm. grøntpiller
Forfatter: 
Dato:  03-03-2004 17:21
Hej
Du kan også bruge alm. hø/grønt/lucerne-piller til sportspony. Det er billigere end alfalfa som koster ca. 90kr. for 10kg mod de piller som jeg køber til 80kr. for 25kg. Pillerne udfodre jeg opblødt i vand i forholdet 1:2 eller 1:3 så kommer de til at fylde lidt mere. de kan findt bruges til at blande i foderet som lucerne da de er med til at øge tygge tiden væsenligt og dermed spytproduktionen = bedre fordøjelse.

Jeg har brugt pillerne i snart et år - da jeg ikke kunne skaffe hø og ikke syntes at de får wrap nok, samt det er svært at blande i foderet for at øge spisetiden.

Vil tror at du kan give hende hendes hø-mængde i pillerne ca. 4-5kg fordelt over mindst 3 måltider i løbet af dagen- hvis det skal være eller vil jeg da anbefale at du giver ca. ½kg piller i 1 litter vand i hvert måltid mad, samt giver 1kg i 2litter vand som et extra måltid i løbet af dagen ikke for tæt på de andre foder tidspunkter.

Med hensyn til soyastråen så giver jeg ca. 100kr. for 25kg soysskrå.

Af mineral blanding har jeg tidligere brugt Racing mineral og var ganske glad for det(opstaldningen er nu incl. foder så..) det koster ca. 190kr. for 9kg(spand) og 300kr. for 20kg(sæk) kan bare ikke huske hvor meget de skal have af det og ved derfor ikke hvordan det ligger prismæssigt

Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider