|
|
| Kasteration gik galt |
|
|
Jeg skulle for første gang i mit liv have kastreret en hest. Det burde der i sig selv jo ikke være nogle ben. Så jeg kontakter min sædvanlige hestedyrlæge fredag morgen for at høre hvornår det vil passe ham at kastrere drengen, der er 2 år gammel. Han siger fredag aften, men ringer senere og rykker det til lørdag formiddag. Stadig ingen alarm, da dyrlægen ikke tager weekendtakst, når han selv vælger tidspunktet. Han kommer så først kl 13.30 lørdag eftermiddag, får lagt krikken ned (Jeg troede det mest normale var stående kasterationer) og får cuttet kuglerne på lillemand. Han efterlader mig derefter med en liggende hest - Den rejser sig nok i løbet af 10 minutter, der gik så 20 min. Jeg syntes ikke det var sælrig morsomt at stå helt alene med en liggende bedøvet hest. Da drengen kommer op at stå kan jeg se at der drypper en jævn strøm af blod. I første omgang regner jeg med at det er normalt, jeg går lidt med ham og holder selvfølgelig øje. Efter 2 timer er blodstrømmen lige så konstant og jeg kontakter dyrlægen igen - jeg skulle bare klemme om pungen, hivlket var en ret vanskelig opgave, når manden har lavet et 15 cm langt snit, for i hivlken ende skulle man så klemme? Jeg prøver både med hænder og viskestykke. Blodstrømmen er stadig konstant, jeg kontakter dyrlægen igen med samme resultat. Derefter fiorsøger jeg at ringe rundt til andre hestefolk, for at høre om det bare er mig, der er hysterisk - alle siger at det lyder som om der er noget galt. Lykken vil at der kommer en hestemand forbi for at sælge lodsedler, de har lige fået kastreret to stk. Han syes heller ikke at det ser normalt ud, men får så fat i avler, der er enig med os andre. Jeg forsøger nu at ringe til dyrlægen igen, denne gang tager han slet ikke tlf. Vi kontakter en anden dyrlæge, som ikke vil røre ved sine kollegaers arbejde - det var da godt at det ikke var en pulsåreblødning.... Det lykkedes os til sidst at få fat i entredje dyrlæge, der kommer ud og får stoppet blødningen og ordnet såret. Gudskelov for det og tusind tak til ham. Jeg sidder bare lidt tilbage med en fornemmelse af at være ladt i stikken af min egen dyrlæge. Jeg synes ikke at det er videre rimeligt at jeg først skal betale ham for en kasteration og derefter en anden dyrlæge for at komme og rette skaderne. Dertil skal så tilføjes at jeg på intet tidspunkt har fået tilbageholdelsessedler eller information om medicin givet, ej heller nogen information eller vejledning om hvad der er normalt og hvordan det gerne skal se ud. Gaston har det heldigvis godt nu, men det har været en hård omgang og jeg håber aldirg at jeg får et hingsteføl igen...
Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha..... |
|
|
Sikke en omgang.. Stakkels lille hest, giv ham et klap fra mig.. Jeg synes du skulle skifte dyrlæge.. Han lyder da ikke særlig kompetent...
Knus til alle heste-elskere... Fingeren til alle dyremishandlere.. HN - Stedet hvor uvidenhed dør Medlem af HN´s NCIS fanklub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nilus... |
|
|
Det er bestemt også planen og han får en klage lige i nakken, når jeg finder ud af hvordan...
Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da |
|
|
op sikke en omgang, stakkels dig og hest... Har nu heller aldrig hørt om at man lægger en hest ned og så må ejer selv klare sig med at den kommer op igen...  Jeg har kun fået en kastreret, men det var stående og da klemte dyrlæge og jeg i fællesskab til der var lukket og inden blodstrøm... Må jeg få at vide hvilken dyrlæge, også gerne de to andre, da vi jo kommer lidt fra samme område.... Håber alt er okay med ham nu....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tang.... |
|
|
Man klemmer da ikke med hænderne, men med en tang, der er specielt lavet til netop det. Den knuser vævet, så man stopper blodet på den måde. Jeg har heldigvis aldrig oplevet en dyrlæge der ikke kom, når der blev ringet efter ham. Det ville jeg slet ikke acceptere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyha..... |
| Forfatter:  |
Jean39 |
| Dato:  |
05-05-2008 17:16 |
|
...sikke en historie, jeg har også lige fået kastreret et stk. Og hvor er jeg glad for at jeg valgte den rigtige dyrlæge til det...... han er nemlig utrolig omhyggelig og går ikke før hesten er oppe og alt ser ok ud. Men jeg har også prøvet det andet.... at stå med en hest der ligger og ser vældig død ud efter narkosen....i 3 kvarter! Og dyrlægen var over alle bjerge. Jeg ville klage hvis jeg var dig, der må jo være gået ét eller andet galt siden det blødte så meget...... her var der kun lidt små-drypperi.
Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| underlig dyrlæge |
yiip |
05-05-2008 17:36 |
|
de gange min hest har været døset ned (bedøvende) så har dyrlægen altid ventet 15-20 min efter for at sikre sig at hun stille og roligt kom sig... og imens i ventetiden har han informeret mig og hvor længe der ca vil gå før hun igen ville være helt på toppen... og sagt at jeg bare kunne ringe... og det har kun været i situationer hvor hun har været beroligende/bedøvende, ikke noget hvor hun har lagt ned... din dyrlæge lyder noget sjusket...
I' m me.... and I'm perfect... Nu med cabriolet og vind i håret...  jeg vil have sommer, sommer, sommer og sommer......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skift dyrlæge |
|
|
Omgående!!! Sådan noget svineri, og det var da godt at det ikke gik værre. Omvendt har du også et ansvar for at sige fra. Du skal også stille spørgsmålene, som f.eks: Er det ikke meningen, at du bliver her til hesten er oppe igen? Hvilke komplikationer skal jeg evt. være opmærksom på? Hvilken medicin har den fået? osv. Det er faktisk tilladt at stille spørgsmål. Hvis dyrlægen mener, at han skal køre for hurtigt, så sig noget som, at "jeg er ikke tryg ved, at du kører før end min hest står på benene igen, og vil meget gerne have, at du bliver". Jeg kan ikke lade være med at pippe lidt for dyrlægerne er ikke ophøjede guder, som man ikke kan snakke med. Så er det i hvert fald ikke min dyrlæge længere. Det samme gælder min læge. Og der er blevet skiftet et par stykker på den konto.
JC Great Pine Image Crates Western sadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da min |
|
|
pony blev kastreret, var det ganske vist en liggende kastration, men de var to dyrlæger om det, og vi blev ikke forladt, før dyrlægerne havde sikret sig, at Bosso igen var på benene og stod og puttede med sit hoved under min arm. Han hverken blødte eller havde andre komplikationer. Som andre siger, bør du helt klart skifte dyrlæge.
Nu med hundepension www.123hjemmeside.dk/hundepension
Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem... Nu med en længe ventet blomst i maven. Termin d. 101008
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| greatpineimage |
|
|
Tro mig jeg har forsøgt at spørge om mange ting, specielt fordi det var første gang at jeg fik en heste kastreret - men fik ingen svar jeg kunne bruge. Den rejser sig nok i løbet af 10 min, da det blødte var kommentaren klem om pungen med hånden, så stopper det. Jeg skifter dyrlæge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg føler |
|
|
med dig  Det er en forfærdelig oplevelse. Det er jo noget svært at stille spørgsmål når man ikke aner hvordan det skal foregå. Husk at klage, han skal ikke slippe afsted med det, det er godt det ikke er en normalt....eller er det? Pøj, pøj med dig og dig og din hest 
To DV dressurhopper til salg: Cheri avlshoppe 16 år Ofelia 6 år efter Chopin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårlig dyrlæge.. |
|
|
Undskyld - men jeg synes du har haft en enormt dårlig dyrlæge!! En dyrlæge der bedøver har ansvaret for dyret under bedøvelsen og det kan han ikke varetage hvis han bare skrider inden din hest er på benene igen.. Det er efter min mening UNDER AL KRITIK og det gør man bare ikke som dyrlæge!! Hvis jeg var i dine sko hvad jeg i hvert fald brugt den dyrlæge for sidste gang og jeg ville da egentlig nok også undersøge mulighederne for erstatning/fritagelse for betaling af regning, når han nu har handlet så dybt uansvarligt.. Kh Charlotte
Avlshingste 2008: D. Shan´n Jan Memory ox 3614: Rød, 153 i stg, god udstråling, dejligt temperament PA Nafal Ibn Sharim ox +4307: Homozygot sort, 158 i stg, powerfulde bevægelser www.davidson-arabians.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Charlotte: Det er sådan set også det jeg er i gang med. Jeg skal bare lige have oplvelsen lidt på afstand. Jeg har brugt den dyrlæge for sidste gang, det kan jeg love.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Line Rønn |
09-05-2008 09:35 |
|
Nåe sikke en omgang den lille dreng skulle igennem, stakkels hest. Alt kan jo gå galt, og det kan en kasteration selvfølgelig også. Men i dit tilfælde virker det mere som om at din dyrlæge bare overlader ansvaret til ham ,også selvom det er hans fejl.
Line Rønn - Ronaldo og Mikado En gang pinto - altid pinto  Ridning tilbydes - 2000 kr. pr. mdr. Vi har 2 ledige bokse pr. 1. juni 2008
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha sikken |
chrog ♥Feline♥ |
20-05-2008 15:14 |
|
en oplevelse. Jeg har lige fået kastereret min Bambam ,det er også første gang jeg prøver det,alt gik godt og min dyrlæge (lejre dyreklinik) var super hun forklarede alt hvad hun lavede og gav sig god tid vi har også taget en masse billeder så jeg har kan side og kigge hvordan det hele forgik.. jeg holdte ham så fik ikke set så meget selv .. tre dage efter kunne han lukkes sammen med mine tre andre heste alt var bare super.. m.v.h Mitzi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erstatning |
Kiki |
20-05-2008 20:53 |
|
Jeg mener klart at dyrlægen som har kastreret din hest skal erstatte din anden dyrlægeregning. Derudover skal du klage til selve dyrlægen og brancheforeningen. Sådan en sjusket dyrlæge skal ikke have lov til at tjene penge på sådan en behandling. Få en udtalelse fra den dyrlæge som var ude og lappe din hest sammen.
Mvh. Kiki Med misserne Oscar og Maddox
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kastration... |
|
|
Puuh sikke en omgang.. Stakkels hest.. Jeg fik kastreret min hest for næsten 1½ år siden. og den stakkels nyuddannede dyrlæge skulle ud til sin første patient. Det viste sig at jeg havde været noget tidligt ude, begge sten var godt nok i pungen,men de var ikke mere end lige faldet ned, så hver gang hun forsøgte at få fat på dem trak han dem op! Det endte med hun ringede til en anden dyrlæge, som heller ikke kunne gøre det. Så de kastede ham og kastrerede ham der. Jeg blev også efterladt med hesten. Dyrlægen sagde at jeg bare skulle lade ham ligge, så længe han lå ned og kom til sig selv jo bedre. Og så ville den nye dyrlæge kigge ind i løbet af en times tid. Det var jeg ganske tryk ved og der var heller ingen problemer. Han havde rejst sig uden problemer inden hun kom og stod og slumrede.  Og så var Thors snit kun ca. 4-5 cm langt..
A good horse is never a bad colour. mine dejlige "ponyer" Katinka og Thor. <3 *Akademisk*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gfjsdbhfusjvdhgu |
Anne-Sofie ♣Thor♣ |
21-05-2008 21:35 |
|
Argg cecilie.. Hvor synd for ham, og ogs dig. godt ham der kom forbi.  - Det var ogs synd du ikk kom med til grillaften den aften. Men han var self vigtigere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kastration |
|
|
Jeg fik min hest kastreret for ca. 2 måneder siden - jeg afleverede ham på hesteklinikken fredag morgen og hentede ham igen lørdag middag. Og jeg gav mindre end hvis det skulle have været lavet derhjemme og så var han i sterile forhold og under opsyn af fagfolk hele tiden. Det er bare luksus at være "kunde" hos Svendborg Hesteklinik. /Lisbet
Når man endelig når toppen af samfundets stige - finder man ud af at den står op ad den forkerte mur....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv øv øv |
|
|
Puha sikke en grim oplevelse . Det burde det ikke ha været. Da jeg fik min hyps kastereret blev han også lagt ned og min dyrlæge blev og hjalp ham på benene og blev et stykke tid for at sikre sig at alt var som det skulle være. Og da jeg ringede senere på dagen fordi jeg syntes at det dryppede lidt meget med blod kom han med det samme og hans kollega kom næste dag for at tjekke igen om alt var ok og det skulle jeg ikke engang betale for. Klag med det samme!!! Han burde ikke have ladt dig stå der selv og så lade være med at tage telefonen!! Dumme dyrlæge .
Ingen kender dagen før solen går ned......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
hold da fest en ubehagelighed at stå tilbage med. Jeg ville redegøre og klage til DDD, du kan finde dem på nettet. Han får dog højst en over snuden, men det var det eneste jeg i sin tid kunne gøre da vi ville klage nogen steder.
Henra Cayenne totalvægt 1500 kg udlejes Fremstilling af hjemmelavede sæber til hele kroppen- kig præs. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg sidder |
|
|
Lige og tænker, at vi da vist plejer, at bruge samme dyrlæge fra Gram, ikke. Jeg fik kastereret Phoenix ved ham sidste år uden nogen problemer. Han blev også lagt ned, men dyrlægen blev til han var oppe igen, og der var ingen blødninger eller andet. Alt var normalt dengang, ligesom jeg de andre gange jeg har set den dyrlæge kasterere heste. Alt andet lige, så synes jeg bestemt ikke, at det er en okay opførsel du beskriver, og han skal da klart have, at vide, at han har lavet noget @!#$, og klages skal der også. Jeg må indrømme, at det chokerer mig lidt, hvis det er den samme, da han sædvanligvis er en kompetent dyrlæge. Generelt er der stor forskel på, om dyrlægerne ligger hestene ned. Mange gør det, for bedre at kunne komme til, samt for at kunne se ordentligt, og undgå fejl. Ligesom mange også ligger dem ned, da der er en vis risiko ved, at hesten står op, hvis den evt skulle falde.
Det, som er smukt, truer dig ikke. Bring skønhed ind i dit liv, så vil du finde mere plads til, at være dig selv Medlem af DÅHM syd Undervis. tilbydes, se præs. www.hammelev.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silas... |
|
|
Jo vi plejer at bruge samme dyrlæge. Og indtil nu har jeg absolut ikke haft noget at klage over, han har været absolut fantastisk i forhold til Fighters ryg, men dette her er simpelthen bare ikke i orden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er chokerende |
|
|
At han pludselig opfører sig sådan. Det er bare ikke i orden.
Det, som er smukt, truer dig ikke. Bring skønhed ind i dit liv, så vil du finde mere plads til, at være dig selv Medlem af DÅHM syd Undervis. tilbydes, se præs. www.hammelev.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kastration |
|
|
Tja, jeg maa sige at din dyrlaeges opfoersel var under al kritik. Man gaar ikke fra et dyr, som stadig er under bedoevelse og overlader det til ejeren at efterse dyrets opvaekning. Der er faktisk mange ting, som kan gaa galt med en hest naar de vaagner op. At den fortsatte med at bloede er kun een af tingene. Den kunne ogsaa have braekket benet ved opvaekningen. Det er derfor et MUST at dyrlaegen er der indtil hesten igen er paa benene og viser sig at vaere normal... Jeg har overset kastrationer baade hvor de ligger ned og hvor de staar op. At faa det lavet mens de staar op, er at foretraekke pga mindre chancer for uheld ved de igen skal op efter de vaagner op efter bedoevelsen. En laeges ansvar slutter ikke kl.5 eller hvis landsholdet i dit og dat spiller.... Efter den oplevelse vil jeg ikke give ham/hende een chance mere, da der naeste gang kunne vaere tale om colic eller andre ting, som kraever hurtig indgriben. Hvis jeg var dig, ville jeg ogsaa invistere i et mindre heste transporter eller finde et transport firma, som kan faa din hest til et dyrehospital i det tilfaelde du nogen sinde faar brug for det. Det er altid godt at vide hvem, som foretager den slags og hvor de er henne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|