Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Agressiv pony... hvad gør man?
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 10:30

Hej hej

Har lige flyttet min hest til et mindre sted, hvor hun skal et par måneder indtil hun kan komme op på rideskolen, hvor jeg har den anden hest (der er kværke deroppe, så kan ikke flytte hende derop som det ellers var planen).

Hestene på stedet går på 3 folde. For at komme hen til leddet til den fold min går på, skal jeg igennem en fold med to andre ponyer. Igår aftes var jeg nede og tilse hesten og sige godnat og skulle så igennem folden med de to ponyer.(hun kom igår, så det var første gang jeg var dernede alene). Ponyerne står ved leddet, men da jeg kommer ind på deres fold, lægger den ene pony straks ørerne tilbage, vender røven til og bakker hen imod mig. Da jeg stadig står ved leddet smutter jeg ud under hegnet. Ponyen vender sig derefter om og springer frem imod mig. Jeg stamper hårdt i jorden hen mod den, hvilket blot resulterer i at den endnu engang springer direkte imod mig med blottede tænder.

Jeg valgte at smutte under hegnet ind til min hest istedet, da det var sen aften og ikke et øje i miles omkreds... så ville ikke løbe nogen risiko..

Men hvad gør jeg hvis det sker igen? Må sgu indrømme jeg har respekt for den når den reagerer sådan. Nogen siger jeg må kyle en spand i rumpen på den eller tage en pisk med, men det er jo ligesom ikke nogen garanti for at den ikke "æder mig levende" alligevel.

Har ikke tænkt mig direkte at begynde at træne med ponyen, da den ikke er min eller mit ansvar... men vil da gerne kunne færdes på folden uden at frygte den angriber. Desuden skal min hest langsomt vænnes til græs på den fold hvor den går, og så vil jeg jo ikke kunne undgå at skulle færdes på dens mark..

hvad ville i gøre?

Hilsen Mette

Med Korsvangs Salina, Luna og Nyholts Weingöttin (Fine)

Dejlig hoppe med potentiale og personlighed sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/29276/ hest/144937/

0
0
Svar på denne tråd

Bytte fold
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 10:58

Kan du ikke spørge om der mulighed for at bytte fold, så den agressive pony kommer til at stå bagerst..?

Det er i hvert fald ikke fair, at du skal risikere at komme til skade, når du skal ind til din egen hest.

Det må da også være træls for de andre på stedet.

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 11:23

har du prøvet at råbe efter den?? nogle gange hjælper det? hvor lille er den? for hvis det er en shetlandspony er det lige før du kan sparke hårde end den... vi havde en shetlandspony endgang.. den sparekde også, men det holdt den hurtigt op med.. for hver gang den sparkede ud efter mig, sparkede jeg igen.. så der gik 3-4 gange så havde han fundet ud af, at det skulle man nok IKKE gøre. Vi havde også en anden ( islænder) som kunne vende røven til og sparke, han fik så en en sort spand i røven, den ramte lige plet, og så holdt han op med det... meget kan de få lov til, men at bide og sparke, det skal bare stoppes med det samme.. for ellers bliver det for farligt.

Håber du finder ud af det.

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker

Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt

Stop op - Lev livet

Du ved ikke hvor længe du har det!

0
0
Svar på denne tråd

Hvad gør man?
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 11:50

Man kan også lave et led mere, hvis dette er muligt.. - Altså sådan at du ikke ville skulle gå igennem den fold først, for at komme ned til din egen hest.. hør om det evt. er muligt at lave et ekstra led, eller som skrevet, at man evt. kan bytte fold, så de to ponyer går bagerst

Håber du kan bruge dette..

0
0
Svar på denne tråd

hej alle....
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 12:18

Tak for jeres svar. Det er desværre ikke muligt at bytte foldene rundt, ellers ville det være oplagt. Men min hest går bagerst på en jordfold og skal først til at vænnes til græs - og den store græsmark er desværre den jeg skal igennem for at komme over til min hest. Ponyen går på den store græsmark og jeg tror ikke de er interesserede i at smide den på jordfold.

Jeg ved ikke om de andre har problemer med den, for har nærmest ikke mødt nogen derhenne endnu. Men det vil jeg lige forhøre mig omkring - og evt. hvad de så gør.

Ponyen er en stor 1'er, så den kan alligevel gøre skade nok hvis den flyver på mig.

Jeg vil se om jeg kan lokke ejer til at hegne et stykke af så jeg ikke skal gennem deres fold eller noget i den stil.

Ellers må jeg væbne mig med en spand næste gang. Er bare nervøs for hvad reaktionen fra ponyen vil blive. Enten kan den trække sig, eller også kan den gå endnu mere amok.

Jeg er også af den holdning at man ikke skal slå eller kaste ting efter dyr, men når de sparker, bider eller decideret angriber som denne her gjorde, så skal der sgu gøres noget... eller BLIVER det nemlig farligt...

Hilsen Mette

Med Korsvangs Salina, Luna og Nyholts Weingöttin (Fine)

Dejlig hoppe med potentiale og personlighed sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/29276/ hest/144937/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 16:14

Nej som hovedregel skal man ikke slå sine dyr, men man er nødt til at forsvare sig, og sætte dem på plads, og hvis man bare gør det i det rigtige splitsekund virker det optimalt - ellers er det dig der bliver den lille i dette spil.

men ja som en anden skriver.. spørg om du ikke kan sætte et andet led op til den fold hvor din hest går....

Men så er problemet jo egentlig bare udskudt.. for hvad så når du skal ud på folden og hente din egen hest, når den kommer på græs.... Der går den dumme pony jo også???

Bare lige en tanke

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker

Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt

Stop op - Lev livet

Du ved ikke hvor længe du har det!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider