Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kød og benmel til hovkvalitet??
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 10:30
Hejsa.
Her i weekenden snakkede jeg med en der tidligere havde avlet DV heste. Hun fortalte, at for at forbedre hovkvaliteten brugte hun kød og benmel. Det var billigt - nemt at få fat på, og uhyre effektivt.
Det er så bare ca. 5 år siden at hun afhændede den sidste hoppe, og nu ved hun ikke hvor nemt det er at få fat i sådan noget kød og benmel, da der i mellemtiden har været flere forskellige ting oppe i forbindelse med smitte o.s.v. fra kød og benmel. Dengang hun brugte det, kunne man købe det i alle foderstoffer..

Men til mit spørgsmål: er der nogen der kan bekræfte hendes erfaringer? Hvor kan man evt. få fat i sådan noget kød og benmel?
Hendes smed var overrasket over den forskel der var at se på hovkvaliteten, og spurgte hende hvad hun gav hestene at spise, så det må da have virket?!

Venlig hilsen

Fie ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Ulovligt
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 11:05
Jeg mener kød og benmel alene må bruges i katte og hundemad. Jeg tror derfor ikke du kan købe det rent, og vil heller ikke anbefale det (der er jo en grund til, at det er forbudt).

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

biotin
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 11:16
Giv hestene biotin i stedet for - det er vitamintilskud som bevist virker fremmende for hovkvaliteten.

Kød- og benmel er ikke egnet til heste. Heste er græssere, ikke kødædere, og det hører ingen steder hjemme at fodre dem med sådanne produkter. Kød- og benmel har bla skylden for BSE smitten hos køer (kogalskab). Om det kan have god virkning på hovkvalitet kan jeg ikke afvise, men der er som sagt alternativer.

-susan
0
0
Svar på denne tråd

Det er ulovligt.
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 11:19
For nogle år siden arbejdede jeg med svin. Førhen plejede man jo også at putte kød og benmel i svinefoder, så da det blev forbudt, gik man over til at bruge fiskemel i stedet. Altså må disse 2 ting tilføre dyrene omtrent det samme, og så må du kunne bruge det i stedet! Men om hesten vil spise det, det ved jeg ikke...

Så vidt jeg ved, så er det fuldt ud lovligt at bruge fiskemel i dyrefoder. Prøv at høre på din lokale foderstof.

Og så vil jeg lige sige, at fiskemel STINKER...

Vrinsk fra Lilar.
Nobody is perfect - I'm nobody ;-)

Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl ;-D

:-) Medlem af Pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere :-)
0
0
Svar på denne tråd

Kød og ben mel
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 11:42
Man bruger ikke kød og ben mel til heste længere.
(kogalskab)
Alternativer er
Fiskemel
biotin tilskud
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har brugt fiskemel...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 11:56
... efter dyrlægens anvisning. Netop fordi at kød og benmel er forbudt, og krikken trængte til et ordentligt proteintilskud. Soyaskrå er også udemærket, men da det er vegetabilsk tager det længere tid for dyret at omdanne til animalsk protein.
Jeg gav biotin samtidig for hovene, men doktor dyr dagde faktisk at fiskemelet havde positiv virkning på mange ting, herunder hornkvalitet.

Vil slet ikke tage stilling til om heste ikke også i deres vilde tilstand ikke gnaver i et kadaver en gang i mellem - andre græsædere gør det jo ofte, for at dække deres behov.
Og alm. vegetarer spiser da også fisk :-)

Hesten skal have cirka en håndfuld - 50 g om dagen, og ja det stinker! Han ville ikke spise op de første 2 dage, men efter jeg maskerede lugten med en skefuld hvidløg, gled det ned med velbehag. Og det gav lynhurtigt resultater på hans ellers splejsede krop.
Super tilskud til muskelfattige, tynde og heste i rekonvalens efter en skade.
Og billigt!!! Og hvorfor ikke bruge naturens egne produkter istedet for at give en million for alt det kemisk og kunstigt fremstillede?
Fredriksborger - hva ellers?
0
0
Svar på denne tråd

HeidiS
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 12:48
Du skriver at det er billigt. Hvor meget koster det da??

Og du skriver at hesten skal have ca. 50 gram om dagen. Hvor stor er din hest?? Der er jo forskel på om den er 1.49 eller om den er 1.75...

Vrinsk fra Lilar.

0
0
Svar på denne tråd

Afstemmes
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 13:07
Vil bare lige oplyse at fiskemel helst skal afstemmes med de andre vitaminer og mineraler i den samlede foderplan og det er meget forskellig hvor meget en hest har brug for af det.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Lilar....
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 13:22
Jeg mener jeg gav 68 kr for 5 kilo i den lokale foderstof.

Min hest var på det tidspunkt 165 og vejede 513 kg. Altså en splejs. 50 g var "opbyggende" dosis, så ved alm. vedligehold vil jeg tro 25-30 g kan gøre det ved en hest i samme størrelse.

Jeg afstemte ikke synderligt men er heller ikke hysterisk med foderplaner - han går på ren friskvalset havre, med lidt raket, biotin efter behov og hvidløg + wraphø.
Fredriksborger - hva ellers?
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 14:03
Kan jeg selv afstemme foderplanen?? Er det ikke svært, og tager det ikke en hulens mase tid??

Hvor kan man finde tal for hvor meget hesten skal have af de forskellige vitaminer og mineraler?? Meget gerne en side på nettet, hvis det findes.

Når nu fiskemel er så godt og sundt for hestens hove, kan man så give det, hvis man helst vil undgå, at hesten skal have sko på?? Forbedrer det hovkvaliteten meget?? Og hvor lang tid går der før man kan se forandringer?? Skal hesten have det resten af livet, eller kan man give det i perioder, hvis man sørger for at foderplanen afstemmes efter det??

Vrinsk fra Lilar.

0
0
Svar på denne tråd

kødbenmel
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 15:54
havde for mange år siden en hest m. en hvid hov der var porøs.Efter , hvor længe ? en tid blev hoven fin igen pga.hesten fik k. og b.mel.Så, jo det virker skam.
0
0
Svar på denne tråd

Vegetarer
Forfatter: 
Dato:  06-03-2004 21:08
HeidiS
Vegetarer spiser aldeles ikke fisk! Det er en skrøne. og for at være helt ærlig en pisseirriterende en af slagsen fordi man risikerer at folk har lavet en ret med fisk til en når man skal ud og spise og så blir de kede af det når man blir nødt til at sige nej tak. En vegetar er en person som kun spiser mad af vegetabilsk oprindelse + mælkeprodukter og æg. Tjek evt. med samtlige danske og udenlandske vegetar foreninger på nettet:-)

Angående fiskemel plejede de så ikke at fodre hestene med spege sild på island før i tiden? Personlig bryder jeg mig ikke om at fodre en græsæder med animalsk protein og specielt ikke kød og benmel da man aldrig ved om en sygdom derved kan smitte fra et dyr til et andet, ligesom med BSE. Fisk og landdyr er derimod for forskellige til at der er en større risiko for at de dyr der spiser melet vil blive smittet med noget.
Alligevel synes jeg det er alt for unaturligt at give sin hest andet end foder af vegetabilsk oprindelse, men nogen gange kan man vel blive nødt til det.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider