Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ikke fedene foder,der giver energi?
Forfatter: 
Dato:  14-05-2008 21:49

Jeg har en konkurrence hest, som bliver redet meget og hårdt, men har det problem at han lige er til den tykke side.

Jeg leder efter noget foder som giver energi, men ikke feder, for det sætter dig bare, også selv om han virkelig arbejder.

Måske noget alternativt.

Vil gerne høre fra jer som har gode ideer, erfaring osv.

I dag får han 3 kg hel havre om dagen 500 gram hippolyt musli, lidt hø og lidt halm, da det specielt er det der feder. Han står på spåner for ikke at få halm vom.

om aftenen når han er redet hårdt får han et halvt kg slubber mash med elektrolytter.

Nogen ideer??

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville nu
Forfatter: 
Dato:  14-05-2008 22:40

hellere spare på havren, og give ham noget mere hø.

Men ellers kan du jo også give ham Betfor, som erstatning for noget af havren. Det giver også gode fibre til maven. Fordelen er jo også at han kan spise sig mæt.

Selv fodre jeg med roepiller, som har endnu mindre sukkerindhold end betfor.

Ann & Gislev´s Gucci

SUPER VELHOLDT PRESTIGE DRESSUR SADEL, SÆLGES 17" BOM 33 (MEDIUM MOD BRED). SADLEN HAR EKSTRA LANGE SADELKLAPPER.

Eventuelt bytte med Startrekk Espaniola.

Jeg springer dagligt over 2 Berner Sennen!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 08:59

... helt sikker, som og Chanel skriver, begynde at fodre med roepiller. Det gjorde underværker på min hest.

Så skær noget havre væk, erstat med roepiller og godt hø. Så skal du se. For pludselig bliver den mæt på en anden måde, og det kan altså være med til at slanke dem. Det virkede i hvert fald på min.

Evt. ville jeg kigge på D & H Fase Balancer. Jeg bruger det til min 3 års hingst, og der er MASSER af energi, og det feder ikke. I hvert fald ikke på min, der er jeg nød til at tilsætte olie ved siden af, for at holde huld på ham. Og give han dobbelt portion af roepiller.

** Trine **

Ejer af: Sportskoen Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

Milan søger rytter fra 2009.
Se her:
www.nydamsmrmilan.webbyen.dk/

Søger du hingstebilleder? Kig på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

hippolyt
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 09:09

Hvis det er naturmuslien får din hest da for lidt.

Nanna & Eremit

0
0
Svar på denne tråd

foder.
Forfatter: 
Dato:  15-05-2008 09:40

Hej,..

Jeg ville også erstatte noget af det havre med roepiller.

Som der står længere oppe. dette er hentet fra st. hippolyt hjemmeside.

Fodringsanvisning
Afhængigt af arbejdsniveau, kropsvægt og individuel foderudnyttelse gives 700-1000 g daglig. Vedligeholdelsesbehovet for mineraler og vitaminer anses for dækket ved en daglig tildeling af 100 g NaturMüsli pr. 100 kg kropsvægt. Ved øget arbejde/stress øges mængden, eller der suppleres med eller skiftes til Struktur-Energetikum, International Sports, SuperConditon og/eller olie.

Til en 600 kg hest i let arbejde bør der således regnes med 700- 800 g pr. dag. Ved moderat til hårdt arbejde yderligere 100-200 g NaturMüsli eller et andet foder fra St. Hippolyts sortiment. Som supplement til korn vil dette give en komplet dækning af hestens behov for vitaminer (f.eks. Vitamin E med 1000 mg/kg), højtoptagelige sporstoffer og sekundære plantestoffer. Dækning af hestens samlede energibehov bør reguleres gennem de øvrige fodermidler.

Så hvis din hest arbejder meget hårdt vil jeg sige 1 kg-1,1 kg.

Hvis du syntes at müslien feder, hvorfor så ikke skifte müslien med en vitamin blanding. Jeg bruger Regulator compleate.

http://www.regulator.dk/index.htm

Hvis han vejer 600 kg. skal han have 500 g om dagen. En sæk koster 240 kr, så det er 180 kr om mdr.

Jeg foder Micado for 463,8 kr og 343,80 kr uden linamix

(helt præcist om mdr.)

Han får Fiberlux basic 1 kg

RC 250 g (Da der også er vitaminer i fiberluxen)

300 g roepiller

500 g linamix. For ekstra huld og indholdet af omega 3.

Håber det hjalp lidt..

Mvh Birgitte

Fase balancer koster omkring 850 kr om mdr, med brogaardens fodervejledning med havre og lucerne..

ved 1.5 kg fase balancer 2 kg havre og 1 kg lucerne.

STORE OG LYSE BOKSE UDLEJES PR 31/5 DØGNFOLD MULIG

STOR SKOV 2 KM VÆK

20*40 BANE

SKRIV FOR MERE INFOMATION

0
0
Svar på denne tråd

Tak....
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 19:41

for jeres svar.

Det er helt sikkert noget jeg kan bruge til noget.

Min "hest" er kun en pony, der går stævner for heste og han vejer ca 500 kg så derfor har jeg, efter jeg fik kigget efter idag, sat ham til 600 gram og ikke 500 som jeg skrev.

Jeg har helt sikkert overvejet betfor, og vil ud og købe sådan en sæk.

Jeg har naturmusli'en mistænkt for at det er det der feder på ham, så tror jeg vil købe en vitamin blanding i stedet.

Jeg har også overvejet at give ham tilskud at B-ekspres sammen og feed complex, men der er bare ikke så meget at tykke på.

Vil gerne have han har den gode mæthed uden at det feder ham.

Endnu engang tak.

Stor hjælp!!

Leder du efter en hest eller skal du have solgt din hest??

www.per-hoffmann.dk

Hjælp til at sælge din hest?

Video og gode billeder tages, samt hjælp til en god salgsannonce. Se hjemmeside.

SMS på 50935176.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 21:08

hejsa.

cool mix fra havens hestefoder er super som energifoder uden at fede og så indeholder det ikke havre.

har brugt det med succes til min hoppe som trænes til distance.

man kan suplere med opblødte roepiller ved siden af som hesten har behov for og derudover selvfølgelig dens grovfoder.

cool mix er meget koncetreret og de skal derfor ikkke have meget. kig på www.havens.dk og tjek det selv ud.

mvh hesteprutten michaela

Team Skunk

slid men vid ting tar tid..piet hein.

0
0
Svar på denne tråd

slankekost
Forfatter: 
Dato:  17-05-2008 08:51

I stedet for betfor kan du give speedi beet eller en anden type roepiller. Der er ret meget sukker i betfor, men der i speedi beet kun er 5 %. Hvis du vil ha en billigere udgave så spørg hvor du køber foder.

Min nøjsomme hest får desuden Icelandic Power fra Brogården. Det er foder til islandske heste og nøjsomme heste på konkurrenceniveau. De får den samme energi som fra Fase Balancer men der er ikke så mange kalorier i. SÅ får hun ekstra vitaminer ved siden af da hun ikke får nok musli til at dække hende ind.

Min Mondea vejer 600 kg og er i let træning. Hun får pr dag 9 kg hø, 300 g speedi beet, 1 kg lucerne, 600 g Icelandic Power og Feed Complex. Hun er i rigtig fin foderstand på trods af at hun kun lige er kommet i fuld ridning igen efter en skade.

Karin

Rigtige heste bruger bred bom

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 11:13

Nu er jeg ikke den store fan af naturmuesli, og slet ikke til konkurenceheste,men lad nu bare det ligge.

Jeg ville helt klart give den flere fibre, og langt mindre havre. Her kunne jeg komme med en lang forklaring om omsætning af energi og hvorfor alm. konkurenceheste ikke har brug for store mængder stivelse (korn) da det får deres blodsukker til at svinge alt for meget. Det vil jeg ikke gøre, andet end at sige at ingen heste har godt af, og ej heller har brug for så store mængder rå korn.

Så frem med det gode hø/lucerne og evt roepiller.

Regn med at havre giver ca. 0,8 f.e pr kilo, hø ca.0,5 f.e pr kilo og roepiller 0,9 f.e pr kilo tør vægt (gives opblødte). Lucerne ca. 0,7 f.e. pr kilo.

Jeg har stadig super tørt wrap til salg. Baller á ca.225 kg.

0
0
Svar på denne tråd

xzxZXZxZX
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 11:32

Jeg tror at du skal få lavet en foderplan, finde noget andet end muslien, da der ogtes er meget sukker i.

Som de andre er inde på en god vitaminblanding, roepiller evt. Lucerne og masser af hø. Og husk elektrolytter efter endt træning.

Desuden tror jeg lige at du skal måle din pony, for 600 kg. tror jeg ikke på.

Målskema for heste:

Du måler hestens gjordmål.

90 cm = 46 kg 155 cm = 312 kg
95 cm = 58 kg 160 cm = 342 kg
100 cm = 72 kg 165 cm = 374 kg
105 cm = 86 kg 170 cm = 407 kg
110 cm = 103 kg 175 cm = 441 kg
115 cm = 120 kg 180 cm = 477 kg
120 cm = 139 kg 185 cm = 514 kg
125 cm = 160 kg 190 cm = 553 kg
130 cm = 182 kg 195 cm = 593 kg
135 cm = 205 kg 200 cm = 635 kg
140 cm = 230 kg 205 cm = 677 kg
145 cm = 256 kg 210 cm = 722 kg
150 cm = 283 kg 220 cm = 814 kg

Gode hilsner Fru Bach

Nu med hjemmeside

Stald Nickolos.dk

0
0
Svar på denne tråd

væk med havren
Forfatter: 
Dato:  18-05-2008 19:48

hvis din hest er til den runde side, så ville jeg fjerne havren og erstatte det med godt hø og roepiller... præcis som mange af de andre... og du kan også erstatte din naturmusli med en vitamin blanding, men den skal jo også have lidt at leve af... 3 kg havre til en pony lyder ret vildt i mine ører...

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  19-05-2008 09:27
Jeg har også en basse der er til den runde side, trods at han blir brugt flittigt!

Han er 4 år, 170 i stg..

Han får normalt dette, fordelt på 3 måltider:

3 L. opblødte roepiller (1 L til hvert måltid)- for mætheden.
500 Gram havre (ca 2 gode håndfulde til hvert måltid)- for energi.
600-700 Gram lucerne (1 go håndfuld i hver spand)-protein/tyggetid.
Salvimin grøn -vitaminer/mineraler
Hvidløg -immunforsvar og mod insekter
Elektrolytter

Og Alt det wrap han kan æde over natten..
Og han er STADIG lidt for tyk, men det eneste der feder er hans stråfoder, og det vil jeg ikke tage fra ham, så jeg lever med at han bare er lidt rund..

Nu er han på sommergræs og får udelukkende vitaminer og en smule havre hvis han skal præstere ekstra..

Mvh.

Nadja F. Carlsen

Med de fantastiske 3 røde muler

-Aras, Mozart og Diablo..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider