Hej Bianca.
Dyrlæger og forskere verden over er jo endnu ikke helt kloge på sygdommen, og der forskes fortsat på livet løs, men der er så vidt jeg ved ikke nogen undersøgelser der siger noget om at bestemte racer er specielt udsatte.
Mange vil nok påstå at Shetlændere, Fjordheste osv. vil være ekstra udsatte, men det har nok mere at gøre med deres typer, som gør at de lettere bliver overvægtige end andre racer - men én af de frustrerende ting ved denne sygdom er jo netop at den kan ramme alle, store som små, tykke som tynde.
Mht. dine egne heste, så lyder det på mig som om de er ved at være klar til døgngræs....når de holder mange hvil, sover og leger, så er det et tegn på at græsset ikke længere er det eneste de tænker på...de slapper mere af, og spiser mere naturligt nu, lyder det til - så hvis jeg var dig turde jeg nok godt begynde at tænke i døgnfold, overgangen til sommergræs bør foretages ligesom et foderskift - altså over en 14-dages tid, (3 uger hvis man har muligheden for det),- og du er oppe på 8 dage nu...bare husk motionen...det er alfa og omega for at holde kolik og farfangenheden i skak.