|
|
| Øv ikke igen headshake |
|
|
Jeg havde sidste sommer problemer med at min hest ryste på hovedet. Igennem vinteren er det imidlertid blevet meget bedre. Hun er blevet undersøgt af dyrlæge flre gange, slimhinder er undersøgt, øre podet og hun har fået fjernet to bitte små ulvetænder. Jeg havde nu ikke fornemmelsen af at et at tænderne blev fjernet gjorde nogen forskel. Som sagt har det gået meget bedre gennem en lang periode. De sidste par dage har det dog være helt tosset. Bare jeg dog kunne finde ud af hvad der er galt. Hun er kommet på døgnfold i sidste weekend, og har en meget sart mule, samt en bred blis der går næsten ud til øjnene. Det virker som om at hele næseryggen klør. Kan det være den kraftige sol hun reagerer på? Nogen der kender noget lignende?
Hilsen Mette og Tanni ;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi havde |
|
|
en hest på sommergræs sidste år, som gik helt i koma over mitterne... den kan bare ikke tåle at gå på sommer græs og kommer kun på græs når der ikke er mitter i luften... så ingen sommer græs til den...
Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Headshake det er |
|
|
sådan  Det forsvinder om vinteren, og så kommer det nu igen  Jeg får så mange PB'er om foråret, når solen skinner, fordi jeg har så meget erfaring i det. Mulekløe, hovedkast, solskinsfølsom osv. Du kan prøve at give den helfluemaske på. Jeg syede en sommerhat af en helfluemaske, der var åben forneden, så hesten kunne have den på på døgnfold og alligevel se noget om natten.... Hvis blis'en bliver generet, kan du også give den net længere ned over snuden. Man kan give inhalationsmedicin. Og det kan godt være en god idé. Det gav vi igennem 7 år(somre), tror jeg det var. Du kan give den fluestrimler på næsebåndet når du rider, det hjælper mange Man kan også bruge næse-net, men det tager en del af luften  Døgnfold er det bedste, det var det i hvert fald for Grandi.
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Hun head-shaker ikke noget af betydning på folde. Heller ikke selvom hun er helt dækket af små fluer, mitter eller andet, så jeg tror ikke det har nogen betydning. Hun klør mule og næseryg mod alt og alle. Hun har heldællende fluemakse på, da hendes mule har det med at blive forbrændt, men jeg rider dog ikke med den. Måske jeg skulle prøve det. Jeg overvejer nu at tage hende ind i de varmeste timer om dagen. Hun virker altid tilfreds når jeg tager hende i stalden om sommeren. Desværre er min stald ikke færdig endnu. Der ligger komøg fra tidligere løsdriftskøer, samt der skal bygges bokse. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min parthest gør det også |
| Forfatter:  |
HannahC |
| Dato:  |
09-05-2008 07:42 |
|
Han er også begyndt meget med at ryste på hovedet når vi rider. Kan dog også se det generer ham når jeg lukker ham på fold igen. For hans vedkommende tror vi at han er meget irriteret af fluer m.m. på mulen. Det er den han altid prøver at klø når vi rider og den bliver kløet godt op af noget når han er blevet sadlet af. Vi er gået igang med at ride med flue-strimler fastgjort til næsebåndet og indtil videre hjælper det lidt på det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hovsa! |
|
|
heldællende fluemakse. Det gik vist lidt hurtigt. der skulle selvfølgelig stå heldækkende fluemaske. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du |
|
|
overvejet at det kan være pollen allergi. Flere heste har det over for hassel og birk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
sobygard (Karin), Ja det har jeg helt bestemt overvejet. Skal tale med en dyrlæge i næste uge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pollenallergi |
|
|
Ja, det er som regel pollenallergi + noget andet allergi. Jeg har 7-8 års erfaring i den type headshake - med ryst, mulekløe osv. 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pollenallergi |
|
|
kan undersøges gennem en blodprøve, hvor der findes frem til hvilken pollen hesten reagere på, og derefter kan der fremstilles en vaccine som hesten skal have hver år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, men det |
|
|
virker bare ofte ikke særlig godt - ikke nær så godt som på mennesker, desværre  Til mennesker er det en rigtig god behandling, men allergi hos heste er ikke særlig udforsket (endnu). På nogle heste virker det - jeg har fulgt med i disse ting igennem mange år, og mange også herinde har prøvet det. Kun nogle af dem med succes.... Vores dyrlæge siger det også. Desværre 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nina det |
|
|
håber jeg ikke er sandt. Er ved at få undersøgt en for pollen allergi, og fik netop at vide, at hvis det bare er pollen allergi, ( luftbåren allergi ) er der rigtige gode chancer for en effektiv vaccine. Blodprøverne er blevet sendt til, jeg mener Holland til analyse, og det er også der vaccinen vil blive fremstillet. Så lad os håbe, at de er længere fremme i deres udforskning end herhjemme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På tirsdag |
|
|
Dyrlægen kommer også her på tirsdag og tager blodprøve af Chateau. Han har også hoved rysten fra maj til august måned. Kun når jeg rider i skoven. I ridehus er der intet, og heller ikke når han går på fold. Jeg rider med et net over mulen, og det tager ca. 70% af det, men han er stadig irreteret. Han hoster ikke, snotter ikke, øjnene løber ikke i vand, han hæver ikke i kirtlerne. Den "eneste" han gør af at slå med hovedet. Op og ned, ikke fra side til side. Han er også en hest som gerne vil fnyse af til, men det tror jeg kommer af at han er ½ araber. Han gør det dog aldrig under ridning. Det er nu 3. sommer jeg har Chateau, og det begynder i starten af maj måned og slutter midt i august. I starten troede jeg bare han var "hidsig" på tur og lidt uopdragen. Men han er en engel i ridehus og om vinteren, så det er ikke der problemet er. Så troede jeg det "bare" var fluer, og dem er han også meget irreteret over men jeg tror ikke kun det er dem. Jeg har snakket med min dyrlæge, som siger at hvis det er pollenalllergi, så kan der udvikles en vaccine, som han skal have over nogle måneder og så aldrig igen. Så skulle han være kurreret. Blodpørven og vaccinen undersøges og udvikles i Tyskland, da de danske dyrlæger ikke har forsket ret meget i dette. Jeg håber virkelig det virker. Jeg skal nok følge op på hvad der sker. Som jeg har forstået det, kan der være mange ting som hesten er overfølsom overfor, og ikke alle ting kan der vaccineres for, derfor er det ikke på alle heste det hjælper. Men jeg vil ivherttilfælde give den en chance, da det jo er synd for hesten (og mig). Håber i andre skriver igen, om i finde nogle løsninger. Hvad virker og hvad virker ikke....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er jo også en langt ud mulighed |
|
|
som jeg virkelig ikke håber der er mange der benytter sig af. Men ligesom man kan nervesnitte benene hos hesten så den ikke kan føle om den har hovsenebensbetændelse eller ej, så kan man nervesnitte så den ikke kan føle sin mule. For mig at se giver det temmeligt store problemer med indtagelse af græs etc. Men jeg ved det finder sted. Karin: Hvem har taget de blodprøver? gider du skrive når du får svar og hvordan det virker? Line
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund Venter jeg på at blive lidt ældre? ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birkegaard... |
|
|
Hej Birkegaard  jeg læste i dit indlæg at din hest gerne vil fnyse af og til og at det måske skyldes at han er halv araber. Er det med at fnyse noget der er typisk for arabere? Spørger for at blive klogere, da jeg selv har en af slagsen. Og til Line og Calano: Det lyder godt nok ondt at nogen kan finde på at nervesnitte, puha... jeg håber ikke at det bliver udbredt som behandlingsform!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birkegaard |
|
|
Hesten skal vaccineres hvert år, hvis det er pollen allergi. Min dyrlæge nævnte netop at det er det der, det går galt og folk ikke tror på vaccinen virker. Mange tror den kun skal vaccineres en gang eller 2, eller nu går det jo godt efter flere år og så undlader man vaccinationen. Men husk, at en gang pollen allergi = altid pollenallergi = 1 årlig vaccination.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg læste |
|
|
i går om en, der brugte lysin med god effekt. Det er jo noget nemmere  Det står ret langt nede i denne tråd: www.chronicleforums.com/Forum/ showthread.php?t=138802 Man kan også læse her, de advarer mod de almindlige årlige vaccintaioner. Det tror jeg nu nok ikke på, men man ved jo aldrig  www.headshaking.com/ Frisk luft uden støv har ofte en meget stor effekt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar.. |
|
|
Lenuccia, alle de arabere jeg kender, fnyser en hel del, hvis der er noget de lige er oppe at køre over. Eller synes er meget spændende. sobygard (Karin), min dyrlæge siger at netop denne special udviklede vaccine er kurrende. Dvs. man skal vaccinere rigtig mange gange over nogle månder, og så skulle det aldrig komme igen. Jeg tager naturligvis en snak med min dyrlæge igen, når han kommer på tirsdag. Men det var hvad han sagde da jeg snakkede med ham i telefonen. Min dyrlæge var netop imod blot at symtob behandle og give den noget "asma" medicin, hvis man istedet kan gøre hesten rask.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det er |
|
|
en god og virksom metode til mennesker , men ikke altid til heste..... Men det kan jo være, den er blevet bedre med årene - det kan man jo håbe 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så har dyrlægen |
|
|
Så har dyrlægen været og taget blodprøve på min hest. Dyrlægen sagde at prøven sendes til Tyskland hvor der testes for 3 hoved grupper. Findes der noget i en eller flere af disse, så dykker man ned for at se præcis det er hesten er allergisk overfor. Herefter udvikles en vaccine, som hesten skal have i en periode på 9-10 måneder. I starten skal den have en lille dosis med nogle dages mellemrum, og så trappes der op så den skal have en stor dosis til sidst med 6 ugers mellemrum. Herefter skal han have den høje dosis med 6 ugers mellemrum resten af hans tid - så sobygard (Karin) du har ret, man skal ikke stoppe med vaccinerne - med mindre man vil finde ud af om hesten stadig er allergisk. Prøverne sendes med kurer til Tyskland i morgen og så får jeg svar om en uge. Min dyrlæge siger at stort set alle de heste som han har i behandling på denne måde, bliver 100% raske. Dog er det svære hvis hesten også hoster og har udvidet bronkier. Men min hest har ikke andre symtomer en hoved rysten, så han mener at det er så godt som 100% behandlings garanti. Men nu skal vi jo først se hvad blodprøven viser. Jeg er optimistisk indtil det modsatte er bevidst  Jeg spurgte mht at symtom behandle, og det er dyrlægen meget i mod. Han siger det er MEGET usundt for hesten at symtom behandle i længere tid. Og derudover må man ikke starte stævner, da det er doping. Vaccinen som min hest skal have er helt lovlig i henhold til FEIs doping kontrol. Og eftersom jeg har det med at ryge i doping kontrol af og til, ville jeg aldrig tage chancen og risikere at bruge noget ulovligt. (det ville jo også være hamrende uetisk) Det var alt for nu, jeg skriver igen, når jeg har fået svar. Håber der også er flere der skriver om deres erfrainger med vaccine og andet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der lyder |
|
|
Det lyder spændende. Er sådan en behandling meget dyr? Jeg skal snakke med dyrlægen i morgen, og er spændt på hvad hun kan byde på. Man skal være være sikker på at det er allergi, før man begynder at vaccinere. Jeg har lidt en fornemmelse af, at det er noget med lyset. Jeg kan ride i et støvet ridehus uden problemer, men går vi udenfor om foråret, begynder det straks. Jeg red med masken på igår, men hun rystede stadig på hovedet. Skal hun måske venne sig til det? Hun er trods alle mine foranstaltninger blevet lidt solskoldet på mulen, og det gør det jo ikke bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birkegaard |
|
|
Så kan vi 2 vente sammen i spænding. Vi forventer svar på blodprøven mandag eller tirsdag. Men der er stadig lidt lange udsigter, for når først svaret er kommet, skal vaccine laves og dyrlægen skal rundt om lægemiddelstyrelsen og søge om import af vaccinen. ca 14 dage ialt. Men er glad for at høre din dyrlæge mener det samme om de gode oplevelser omkring vaccinen. Skriv endelig, når du ved noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg er så |
|
|
en af dem der har prøvet at vaccinere min hest ud af headshaking. Desværre uden held! Han fik som jer taget blodprøver der blev sendt til Tyskland og der blev fremstillet et special vacc til ham. Desværre hjalp det aldrig en dyt! Han rystede kun på hovedet under ridning, ingen hoste eller noget på fold. Dette var bare min erfaring. Håber det bedste for jeres heste !
Sagde Charlotte. Som savner en hest og leder med lys og lygte efter den rette!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlægen |
|
|
Jeg har idag talt med min dyrlæge. Hun sagde, hvis hesten er lysfølsom og samtidig let bliver solskoldet, kan det enten være noget, den har spist eller et leverproblem. Leverproblemet kan afklares med en blodprøve der sendes til Tyskland. Jeg er i tvivl om det er den samme type blodprøver jeres dyrlæger vil tage. Dette er ikke en prøve om allergi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte-Zico |
|
|
Hej Charlotte-Zico Øv øv, det lyder ikke godt. Hvad viste prøven at din hest var allergisk overfor? Hvad gør du så nu, har du fundet andre alternative løsninger?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birkegaard |
|
|
Det var ikke for at få jer til at opgive håbet. Han var allergisk overfor: Lagermider, rødknæ, hundegræs, reje græs, hustøvmider og lidt andet. Jeg startede med at stikke ham hver anden dag og så gik der længere tid imellem for hver gang til sidst kun 1 gang pr. mdr. Han er pensioneret og går som selskabshest som 6 årig!
Sagde Charlotte. Som savner en hest og leder med lys og lygte efter den rette!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det er desværre |
|
|
også det jeg har hørt fra flere  Vi levede med det i 7-8 år, og de sidste mange år var vi faktisk meget sjældent generet af det i ridningen . Og det havde altså været meget meget slemt, - så slemt, at vi kunne få hans hals op i vores eget hoved, når vi red  Og han hoppede med forbenene samtidig med at han gav et ordentlig slag med hovedet  Vi fandt jo en løsning vha inhalationsmedicin (astmamedicin: Spirocort eller Pulmicort, som er det samme) og et perfekt staldmiljø  Jeg ved ikke, om der findes en inhalationsmedicin, der går igennem doping - ham her holdt op med at starte, da han fik headshake. Stævner har altid kun været en biting for os  Ingen hø og halm i stalden, altid frisk luft, ingen ammoniak og intet støv, altid vande staldgangen inden man fejer, frisk luft i boksen - meget gerne døgnfold om sommeren  Det fik vi altså has på, men vi måtte flytte ham flere gange, til vi fandt det allerbedste sted for ham  Han er død nu (19 år gammel) af noget andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i øvrigt |
|
|
har I set det nederste indslag i denne tråd? www.heste-nettet.dk/forum/5/460626/ 460626/ ? For nogle heste kan det jo godt være tilfældet - og det kan måske også forstærke en trang til at slå med hovedet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
|
|
Trist med din hest. Men som min dyrlæge sagde, det er kun ved vindbåren pollen at der er gode resultatet med vaccinen, og ud fra hvad jeg kan læse på din beskrivelse, lyder det ikke som det er pollen, men selve det den spiser den ikke tåler. Så jeg håber selvfølgelig at det er hassel og birk min reagere på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores reagerede |
|
|
på birk og raps, men også på svampesporer især i hø og dårlig halm. Så det kan man jo prøve at tjekke ud....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så fik jeg svar fra dyrlægen. |
|
|
Chateau er blevet testet for: Mites/Moulds Trees Grasses/Herbs Insects Alle grupper var negative, dvs INGEN allergiske reaktioner påvist. Jeg fatter det simpelthen ikke.  Hvad pokker er det så der genere ham? Det er jo som før beskrevet, kun når vi rider udendørs i sæsonnen maj-august. Han virker ikke generet på fold. Det hjælper hvis jeg rider med net over næsebordene. Jeg ringer til min dyrlæge i eftermiddag, og hører hvad jeg så skal gøre. SUK! Kom gerne med forslag til hvad jeg nu gør. Han står i et godt staldmilø, hvor der er meget luft. Og i sommer halvåret, hvor det jo er der han reagere, går han mest ude. Kan det virkelig "bare" være når de små insekter flyver forbi ham, at slår med hovedet? Han er jo en meget følsom hest, som reagere for utrolig fine signaler. Er der andre der har fået svar fra deres dyrlæge??? Jeg har også overvejet lys følsomhed, men det tror jeg ikke, for rider vi i en mørk skov gør han det også. Hvis det har regnet er det ikke så slemt, men så er der heller ikke så mange insekter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De kan |
|
|
være allergiske overfor tusind ting, man ikke kan teste for  Og desuden er dette nok en mellemting mellem allergi og irritation. Det var vores erfaring, og nok derfor at dyrlægen ikke anbefalede testen, tror jeg.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| = birkegaard |
|
|
vores blodprøve viste (næsten desværre) ikke allergi over for pollen, så vi sidder også i ingenmandsland hvad det angår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Headshaker |
|
|
Har nøjagtigt de samme problemer som jer, men min er ikke blevet allergitestet. Er ked af det kære venner, men udsigterne for os er vist meget ringe.... Som sidste forsøg får jeg besøg af Rikke Schultz i starten af juni. Helt personligt tror jeg også at headshaking kan komme af ubalance i nervesystemet, muskelindfiltrationer, problemer i nakken/ryggen. Det eneste jeg ikke kan få sammenhæng i mht dette er, hvorfor kan man så ride i vinterperioden? Er hesten mere tryg i ridehuset? Min kan også finde på at shake i ridehuset den ene dag men så pludselig kan jeg ride almindeligt, jeg kan ikke helt finde tråden, derfor har jeg en tildens til at tro at det kan være nervebetonet, altså noget der foregår i hovedet på hesten. Jeg rider med net over næsen, men det er stadig ikke nok. Har prøvet at ride med fluemasken hvilket heller ikke gjorde nogen forskel. Skiftet sadler, skiftet hovedtøj, med uden næserem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke |
|
|
'bare nykker', for så ville allergimedicinen jo heller ikke virke  Vores headshakeede også - som de fleste andre - kun i sommerhalvåret, og var yderst påvirkelig overfor hø i stalden + evt. andre staldluftgener..... Men det er et indviklet område, og der findes endnu ikke nogen fyldestgørende forklaring. Jeg kender dog flere heste, hvor det enten er forsvundet, eller som med vores, er blevet stærkt minimeret ved især forbedrede opstaldningsforhold 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fru hertug |
|
|
Vores er gennemgået af dyrlæge og heste kiropraktor, og kiropraktor bliver han jævnligt tjekket af. Ingen pollen allergi. Men blod prøven viser at han hans værdier for hus støvsmider er på 251 og må maks være 150. Han skal nu prøve med en cortison sprøjte, for at se om det gør en forskel. Jeg synes det lyder underligt for flere af os, for det starter i foråret og forsvinder i løbet af sommeren, alså det tidspunkt, hvor de er mest ude i den friske luft, og ikke inde hvor de bliver udsat for støv, hø og halm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Snakkede med dyrlægen igen i dag, og han mente ikke der var andre muligheder at prøve. Jeg vil dog sige at selvom det er rigtig træls, så er mit problem ikke så slemt endda. Det er trods alt "kun" 4 måneder om året hvor han er lidt irreteret. Og der kan jeg jo vælge at ride i ridehuset, hvor der absolut ikke er problemer. Aflivning er så absolut ikke en løsning her, da problemet ikke er relativt stort. Og ikke er blevet værre de sidste 3 år. Selvfølgelig kunne det have været skønt at kunne vaccinere sig ud af problemet. Jeg begynder så småt at tro at det ER de små fluer han er irreteret på, for hvis jeg giver ham hat og net på, så går det ok. Det er også klart værst i skridt. Hvis jeg traver eller galopere, så er der næsten aldrig noget. Men jeg må jo bare se om det bliver værre eller bedre med alderen. Held og lykke med i andres heste. Jeg følger med i tråden her, hvis der skulle dukke noget nyt op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mane tak |
|
|
Vi håber jo så sprøjten hjælper, for vores gør det både ude og inde, og i alle 3 gang arter. Selv om det er en periode på 3 til 4 mdr det vare, er der ca 2 mdr der er så slemt at der slet ikke kan rides, da der er så stor risiko for at få hestens hovedet op i sit eget, eller at få rykket skulderen af led. Melder tilbage om et par dage, for at oplyse om det virkede på vores.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cortisonsprøjten |
|
|
virker som regel ganske udmærket - dog ikke på alle heste, men desværre ofte ikke mere end 1-2 uger. Prøv i stedet inhalationen  Den er desuden lidt mere skånsom, sprøjten er nemlig temmelig usund, så man kan ikke give det ret tit  Problemet med headshake er desværre, at det næsten altid bliver værre år for år, så det er en god idé at gøre noget ved det, som fx døgnfold mv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til NinA |
|
|
Vores får det jo netop værre når tiden for fler foldtimer kommer, så døgnfold er ikke, altid til det gode. Det underlige er at, hvis det er hus støvmider han reagere på, skulle man jo tro det var værst inde, når der er strøet og de står flere timer inde i vinter halvåret, men der er netop ikke noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den får det |
|
|
nok ikke værre, fordi den kommer mere på fold, sobygard (Karin), men fordi det bliver sommer. Der er to faktorer hos de fleste headshakeheste: Nemlig indeklima og lys. De fleste reagerer umiddelbart på lyset, og har det derfor bedst indendøre, men det er min erfaring, at med hat på hele tiden, er det langt bedre for dem at være ude  Om sommeren er det nemlig næsten umuligt at lave et støvfrit indeklima i stalden, og støv i en stald består af rigtig mange tvivlsomme partikler. Og i ridehuset vrimler det med ophvirvlede svampesporer  Men - der er mørkere i et ridehus, så derfor virker det umiddelbart 'godt' på hesten. Men det er lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen - det virker lige i starten, men så bliver det skidt  Så min anbefaling er faktisk, at man skal ride ude, men gerne om aftenen, med 'hat' og fluetrimler på og/eller i regnvejr  Desuden er der både en korttidsreaktion og en mere permanent reaktion på indeklimaet. Tro mig, jeg har mange års erfaring og nedfældede noter om problemet. Det er ikke fordi, jeg er klogere end dyrlægerne , men jeg har mere personlig, daglig erfaring med en headshakehest, end de fleste dyrlæger har, og jeg ved, hvad der virker på de fleste  Men ikke på alle. For der findes også headshake, som ikke er magen til disse allergi-lignende typer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til NinA |
|
|
Vi ved godt at sprøjten, er som at tisse i bukserne, men det er for at se om det gør en forskel. Jeg er ikke i tvivl om du ved en masse, og tror også at vi hestefolk, der har stået i problemerne ved meget mere end, en dyrlæge. Så jeg tager gerne i mod alle de gode råd som kommer frem her. Men det er bare så underligt hele historien om vores, og hjernen køre på højtryk, for at få en løsning, som kan afhjælpe bare en lille smule. Så alt skal afprøves.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor bor du henne |
|
|
Hvor bor du henne? Jeg kommer nogen gange forbi folk med en headshaker, for at se hvordan hesten bor og hvordan den gør. Det kan ind i mellem være en hjælp, fordi jeg er så fokuseret på, hvad der er i vejen, at det springer mig i øjnene  Men du beskriver det fint, så jeg er temmelig sikker på, at din hest gør det på samme måde, som Grandi gjorde. Og jeg tror cortisonsprøjten vil hjælpe, men kun i kort tid. Det bliver spændende, så du må endelig skrive igen, om hvordan det er gået 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bor |
|
|
i Jylland mellem Horsens og Vejle, og du skal være velkommen. Har i dag bestilt en special insekt/støvmask der kan spændes på hovedetøjet, den skulle gå helt ned over næseborerne. Skal nik give en melding om sprøjten virker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv, det er |
|
|
for langt væk fra Nordsjælland  Insektmaske, er det et næsenet? Eller hvordan ser den ud?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aner ikke |
|
|
hvordan det ser ud, eller om det hedder maske eller næsenet. Talte med min ride udstyrsforhandler, som rejser en del rundt til store stævner. Han nævnte at der fandtes noget der kunne sættes på hovedetøjet og som gik helt ned over næseborerne. Han vil undersøge det og få et bestilt hjem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, det er nok |
|
|
et næsenet, det lyder det som. De har det hos HERI i Nordsjælland. Det red jeg med i begyndelsen, men det tog for meget luft fra ham, syntes jeg  Fluetrimler eller lignende i næsebåndet er bedre. Man kan alligevel ikke holde de små partikler ude, men fluetrimlerne holder i det mindste fluerne væk  Og det er min og mange andres erfaring (bl.a. her inde fra), at de virker lige så godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det virkede |
|
|
Datteren var i dag ude og ride, og hesten gik som en drøm, uden at slå med hovedet en eneste gang. Hvor ville det være skønt om den sprøjte virkede for altid, men vi ved jo desværre godt,at det er en stakkels frist inden han begynder igen. Hvor er det bare dybt frustrernde, men en ting er vi nu sikker på, det er allergi men HVILKEN eller HVAD forårsager det kan vi ikke finde ud af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, det er |
|
|
heller ikke sikkert, at du finder ud af det, desværre  Men når den reagerer så godt på sprøjten, så kan du nok have stor glæde af inhalationsmasken  Det er jo samme stof, men ikke nær så giftigt, da utroligt lidt af det optages i kroppen - i modsætning til cortisonet i sprøjten. Man kan også benytte andre inhalationsmidler. Jeg ved ikke, hvordan det ligger med dopingreglerne. Vi holdt op med at bruge ham til stævner, da han fik det. Vi var lidt ligeglade med stævner, så det gjorde ikke noget - men mange har jo hesten til det brug, og så er det jo en vigtig sag..... Jeg har selv en ikke-opklaret allergi. Det er for 'støv', men støv er jo mange ting 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til NinA |
|
|
Nej desværre regner vi heller ikke med at finde ud af, hvad det er han reagere på. Og med hensyn til konkurrence var det meningen datteren og ham skulle starte, men det bliver ikke til noget pt, da cortisonen er inde under doping (desværre) Men hovedesagen er at hesten har det godt og at datteren kan få lidt glæde af den, uden risiko for at få en brækket næse, eller skulder revet af led. Nu kan de begge i det mindste nyde en god tur. Hvad hedder den maske du taler om ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den hedder |
|
|
Equine Haler. Den virker ved, at man puster midlet ind i en beholder med at næsestykke. Hesten trækker så vejret et par gange igennem 
Og det er let at lære den ved langsom tilvænning + godbidder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusin tak |
|
|
Vil prøve at tale med min dyrlæge om at få fat i sådan en maske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indhalator/fluepandebånd |
|
|
Det Nina mener er ikke en maske, men en form for flaske med en sugekop på som kan doserer medicinen via luften i flasken. Den sættes op til hestens ene næsebor og derved indånder den medicinen fra trykluftsflasken. Har selv overvejet det samme. Prøv at sætte fluepandebånd over næseryggen, altså fra kindstyk til kindstyk i hovedetøjet. Det hjælper lidt på min, ellers er det healingen der har hjulpet...... men der er lidt fremgang. Min reagerede ikke på binyrebakhomon, hverken i tabletform el i sprøjte...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er helt |
|
|
rigtig, Fru Hertug  Men vi og dyrlægen kaldte den nu en maske . Den ligner nærmest en stor 1½ l sodavandsflaske med et ret stort latex-næsebors-stykke. Man sætter den så til hvert næsebor for sig. Det er ret hyggeligt, vi havde en lille ceremoni hver dag og altid med en godbid bagefter  Men det er da surt for dig, at hesten ikke reagerer på cortisonen, Fru Hertug  Har I prøvet et andet præparat? Vi prøvede først Lumodal, det virkede fint, og på en anden måde end cortison. Hesten skulle bare have det mere end én gang om dagen, og det kunne vi ikke klare at give den  Men rigtigt, fluestrimler foran næsen er et hit hos de fleste Det ser spøjst ud, men det virker  Man kan se det her  taget for nogle år siden med strimler Det man kan gøre det større på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ak glæden var kort |
|
|
Mandag gik jo som skrevet super godt, men tirsdag begyndte han at slå lidt med hovedet igen, og i dag som tirsdag, og så med lidt små hosten. Så det har nok været det regnfulde vejr, som slog alle allergener i jorden i mandags. SUK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Masker |
|
|
Hej med alle jer. Jeg har jo givet min hoppe en heldækkende fluemaske på. Den dækker mule ører og øjne. Det har hjulpet rigtigt meget. Jeg mener min er lysfølsom. Hun søger skygge mere end de andre heste, eller stiller sig med rumpen mod solen. I går longerede jeg hende med maske på. Til sidst prøvede jeg at tage masken af, for ligesom at afprøve min teori om hvad der er galt. Med det samme begyndte hun at være irreteret igen. Hun løb med hovedet væk fra solretningen, hvilket ikke giver en særlig afslappet løbetur. Hun står også og misser med øjnene, når jeg tager masken af, og begynder at møve sit hoved op og ned af mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De er altid |
|
|
lysfølsomme, hvis de har det, jeg kalder typisk headshake  Vi plejede at snakke om typisk headshake-vejr, og vores han stillede sig altid med hovedet inde i boksen i det mørkeste hjørne, skønt han stod i udeboks  Jeg lavede en sommerhat til ham, som han havde på, når han gik på døgnfold Jeg lavede den af en heldækkende fluemaske, som jeg klippede op forneden, så han kunne se, hvor han gik om natten  Den hjalp også godt i ridningen, for jeg foretrak at ride med noget, hvor han kunne se sine fødder En slags solskærm  Det så tosset ud med den og fluestrimler foran næsen, men det hjalp altså rigtig godt  Lysfølsomme det er de altid. I gamle dage skelnede man imellem lysfølsom (photisk) og allergisk headshake, men den holder altså ikke. Nu har jeg rådgivet så mange igennem årene, og jeg tror ikke jeg har truffet på nogle, der ikke var lysfølsomme...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lysfølsomhed |
|
|
Hej NinA Jeg kan ikke helt forstå din forklaring med solskærmen. Hvis den er lysfølsom, hvordan kan du så have øjnene fri. Jeg er lidt i tvivl om min hoppe kan se nok, når vi rider. Hun er en typisk springhest, men jeg er ikke helt tryg ved at springe, hvis hun ikke kan se ordenligt. Du har ikke nogle billeder af din solskærm. Hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, det |
|
|
svarer lidt til at have en hat på  Den tager temmelig meget af lyset, men du kan sagtens se jorden og se frem, du kan bare ikke se himlen  Jeg er ikke sikker på, jeg tog billeder af ham med solskærm på  Men jeg gjorde det, at jeg klippede en helfluemaske op forneden og syede en streng til en corsage rundt i underkanten, så den dannede en bue ud. Så kunne hatten sidde rundt om nakken og bundet fast i grimens eller trensens sider ca ud for øjnene og så gå ud som skyggen på en kasket, men lidt buet nedad, så der også var lidt skygge til siderne. Men jeg skal prøve at lede efter et billede  Måske har jeg hatten liggende i kælderen, så kan jeg jo tage et billede, hvis jeg kan finde den  Man kan sikkert også sagtens bruge noget andet. Tænk på æslerne i syden med stråhat på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fantasien på prøve |
|
|
Jeg prøver at forestille mig det . Nu har min en maske der går ned over mulen, da hun også bliver solskoldet. Så solhat med hagesmæk til hende. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jaja, man skal bare |
|
|
være kreativ  Nu fik jeg taget billeder af vidunderet  Man skal forestille sig at lampen, den hænger på er hestens hoved, og lampens stang er hestens kæbe   Faktisk satte jeg en lille rem (en gammel sporerem) mellem ørerne, for at gøre hatten mere stabil  Og så kunne man også montere fluestrimmelen, men der kan jeg ikke huske, om det var på grimen eller på hatten - men den sad da fast på hatten, da jeg fandt den nede i kælderen - og jeg har også syet noget velcrobånd på....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for |
|
|
Tak for sommerhatten, men hvorfor ikke bare lade masken dække øjnene som den oprindeligt var tiltænkt. Er det noget med bedre at kunne se?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps, det |
|
|
er fordi, at hesten også havde den på om natten på døgnfold - og vi brugte den til at ride med også. Og der er det rart, at hesten ser så godt som muligt, hvor den sætter sine fødder  Når den er hel, virker den som solbriller, og det er ikke rart at have på om natten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rider på tur |
|
|
Jeg har kæmpet hele vinteren med at lære min hoppe at gå på tur alene. Det lykkedes til sidst. Nu er hun imidlertid begyndt at nægte at gå igen, og jeg spekulerer på om det måske er fordi hun ikke ser så godt. Sådan en sommerhat, tager den nok lys? Noget helt andet. Da jeg købte denne hoppe havde jeg i tankerne at trække et føl på hende. Ved du om lysfølsomhed er arveligt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, sommer- |
|
|
hatten tager rigtig meget lys, den 'afblænder' jo det meste af himlen, og jeg har syet den sådan at den også går lidt ned på siden af øjnene, lidt som skyklapper  Sammen med fluestrimler el. lign. foran næsen er det fleste heste godt hjulpne  Jeg tror ikke, det er direkte arveligt, men jeg har set en tendens at headshakere lidt oftere er lidt sarte, nervebetonede heste. Og allergi har vist også en vis arvelighed. Men jeg tror nu godt, jeg ville turde trække føl på den, især hvis jeg selv stod for opstaldningen af føllet, så jeg kunne tage hensyn til disse tilbøjeligheder. For opstaldingen betyder rigtig meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sart og nervebetonet |
|
|
Det var de rigtige ord om min hoppes væsen. Hun er meget sart. En rigtig sippedulle. Og hun stresser en del ved nye ting. Hvad hun kender er hun imidlertid rolig overfor. FX. store landbrugsmaskiner. Dem siger hun intet til. Som plag var hun ekstremt kilden langs flankerne, og reagerede kraftigt på at få bid i munden i sin tid.
Hun er stadig kilden visse steder fx. mellem forbenene, men det er ingeting i forhold til hvordan det har været.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg skal |
|
|
ud og se på en i overmorgen, så må vi se, om det også holder stik der  Nej, det er ikke alle, der er sarte. Men det er mere reglen en undtagelsen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|