Hejsa!!
Jeg har selv en pony der lider af sommereksem, så mit svar er : KØD IKKE DEN HEST!
Sommereksem er en allergisk reaktion på en flue der hedder, mitten! Disse mitter kommer i kæmpe flokke, ved solopgang og solnedgang. Man skulle så tro at hesten kunne undgå dem, ved at komme ind på disse tider, men det er umuligt at undgå dem. Mange bruger eksem-dækkener til ca. 1500kr, men de bliver meget let ødelagt, når hesten ruller sig, i et desperat forsøg på at klø sig.
Der er RIGTIG mange "gode" råd, men jeg har prøvet dem alle nu, over flere år, og det bliver KUN værrere, og nu kan jeg ikke holde ud at se hende lide mere, hun har nok i virkligheden lidt FOR meget, men jeg elsker bare den pony så megt (nordbagge/new forrest)så det har været svært at tage beslutningen!! Men nu er det blevet for megt.
Det bliver MEGET værre for hver år, og det er frygeligt at se på, min pony var SÅ tæt på at blive slagtet sidste år, men slagteren var på ferie, og KUN derfor er hun i live i dag. Men til sommer vil det komme igen, og selvom jeg kan holde det LIDT nede med hvidløg, er det kun få dage ekstre vi snakker om.
Jeg ved det lyder hådrt at sige nej til god hest "bare fordi" den har sommereksem, men tro mig, om få år vil du fortryde det inderligt! Og du vil sikket også ha' brugt i tusindvis af kroner i forsøget på at holde sommereksemen nede.
Så nej, lad være med at købe hesten, medmindre du flytter til Island eller Norge, hvor mitterne ikke lever.
Er ked af at komme med denne "nyhed", men sådan er det desværre...
MKH. Henriette