Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sommereksem
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 12:56
Er der nogen der kan fortælle lidt om sommereksem. Hvis en hest har sommereksem, bliver de så værre år for år? Jeg har måske mulighed for at købe en hest der desværre lider af sommereksem, så jeg er blevet noget i tvivl. Kan man gøre noget for at det forsvinder?? Kristina
0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem er en plage!
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 13:12
Hejsa!!

Jeg har selv en pony der lider af sommereksem, så mit svar er : KØD IKKE DEN HEST!

Sommereksem er en allergisk reaktion på en flue der hedder, mitten! Disse mitter kommer i kæmpe flokke, ved solopgang og solnedgang. Man skulle så tro at hesten kunne undgå dem, ved at komme ind på disse tider, men det er umuligt at undgå dem. Mange bruger eksem-dækkener til ca. 1500kr, men de bliver meget let ødelagt, når hesten ruller sig, i et desperat forsøg på at klø sig.
Der er RIGTIG mange "gode" råd, men jeg har prøvet dem alle nu, over flere år, og det bliver KUN værrere, og nu kan jeg ikke holde ud at se hende lide mere, hun har nok i virkligheden lidt FOR meget, men jeg elsker bare den pony så megt (nordbagge/new forrest)så det har været svært at tage beslutningen!! Men nu er det blevet for megt.

Det bliver MEGET værre for hver år, og det er frygeligt at se på, min pony var SÅ tæt på at blive slagtet sidste år, men slagteren var på ferie, og KUN derfor er hun i live i dag. Men til sommer vil det komme igen, og selvom jeg kan holde det LIDT nede med hvidløg, er det kun få dage ekstre vi snakker om.

Jeg ved det lyder hådrt at sige nej til god hest "bare fordi" den har sommereksem, men tro mig, om få år vil du fortryde det inderligt! Og du vil sikket også ha' brugt i tusindvis af kroner i forsøget på at holde sommereksemen nede.

Så nej, lad være med at købe hesten, medmindre du flytter til Island eller Norge, hvor mitterne ikke lever.

Er ked af at komme med denne "nyhed", men sådan er det desværre...

MKH. Henriette ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Sommer eksem
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 13:26
Sad lige og læste om det i formiddag så jeg sætter lige et par link ind Sommer eksem
Håber du kan bruge noget af det.
Vi plejer at smøre hesten med solcreme med høj faktor og give hesten mulighed for skygge ( læhus eller høje træer) eller tage ind på stald i middagsheden når solen skinner fra en skyfri himmel.
Du kan læse mere her.
sommer eksem
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

værre år for år???
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 17:12
Jeg har nu aldrig hørt det skulle blive værre, er dette dokumenteret?
Jeg har selv en pony med det, og ja hun er plaget om sommeren, og man kan ikke på nuværende tidspunkt forestille sig hvordan hesten har det om sommeren, eller hvordan den ser ud når den taber manen og får bare pletter og måske sår.
Så tænk godt over det inden ihvertfald.

En hest med sommereksem bør også altid gå på mark med mulighed for at komme ind - i skur el. lign. - da de kan være MEGET plagede af insekter.
De får eksem alligevel, men det at de kan komme ind giver dem i det mindste lidt fred.
Vores bruger meget det med at stå inde, også selvom alle de andre går nede i den anden ende og græsser.
Nogengange kommer hun ligefrem travende nede fra græsset og ind i sin stald.

Hvis det er meget meget slemt kan man jo vælge at lade dem gå med dækken.

Jeg har endnu ikke set en mirakkelkur der hjælper, men der er en del ting på markedet.
0
0
Svar på denne tråd

Yankee
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 17:45
De to links du har lagt ind omhandler faktisk to vidt forskellige ting, nemlig sommereksem og soleksem.

Sommereksem kender jeg absolut intet til, men soleksem, som er det dine heste også lider af, er en form for forgiftnig der gør at de lyse partier (muler, kodeled eller det halve af kroppen på de brogede) bliver ekstra lysfølsomme og derfor angrebet af en kraftig form for eksem. I kodeleddene kan det ligne muk, men optræder jo om sommeren og i tørt/solrigt vejr. Det behandles ganske rigtig med solcreme eller endnu bedre med zinksalve.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa....
Forfatter: 
Dato:  29-02-2004 20:38
"Min" pony har lidt af sommereksem i en mild grad. I sommeren 2002 kom der en islænder på besøg ude på gården (den var opstaldet ca. 4 måneder.)Den havde sommereksem og min pony blev så også angrebet af miderne. Sidste år var islænderen der ikke mere, men han fik det dog stadig. Vi købte nogle urter fra "askhim" og det hjalp!! Vi smurte ham også ind i horsol, det virkede også rigtig godt! Vi har så givet ham urter siden i sommer (der står at man godt kan stoppe i september, og så begynde igen i februar).
Jeg tror og håber på at han ikke får sommereksem i år.

I øvrigt var det kun i manen og halen han blev angrebt..

www.askhim.dk

~Carina~
-Dunja & Boy :D
~ {>I vil altid have en stor plads i mit hjerte {>~
0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 08:45
er noget lort og jeg ville nok aldrig købe en hest med det. Det er så synd for hesten når den klør hele tiden og mange klør sig direkte til blods. Jeg tvivler på at sommereksem bliver bedre år for år eller forsvinder; tværtimod.

Carina; det er ikke mider, der angriber; det er mitter, bittesmå fluer. Du kan se dem som store flokke af bittesmå fluer og det er værst ved solopgang og solnedgang. Hvis din hest havde sommereksem sidste år skal I være meget heldige hvis den ikke får det igen, men jeg håber da det bedste for Jeres hest og Jer.

Der er en mirakelkur (!) der hjælper mange heste; den hedder økozon, men den koster flere tusinde kroner hver sæson og er krævende at bruge rent tidsmæssigt. Hesten SKAL smøres hver dag (to gange vist) og man kan aldrig tillade sig at springe over, så går det galt.

Det bedste er at lukke hesten ind i en kølig stald i de værste timer og afhængigt af eksemens alvor evt lade den gå med dækken når den er ude. Desuden skal man selvfølgelig smøre hesten med insektmiddel og behandle sårene fra kløen osv.

Der har været eksempler på at heste til sidst har udviklet sommereksem, der er så slem at de er blevet aflivet simpelthen fordi de var uanvendelige som rideheste og led og der har været udbetalt forsikringspenge på de grundlag. Det er ikke at spøge med... :-(
0
0
Svar på denne tråd

Louise e
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 19:03
Ja, jeg havde skrevet forkert, mht. til mider og mitter (viste ikke hvordan det staves).. Men kan godt se det nu ;)

~Carina~
-Dunja & Boy :D
~ {>I vil altid have en stor plads i mit hjerte {>~
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider