Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaringer med tørv
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 12:49

Min hest skal sandsynligvis til at stå på tørv og spåner, og jeg søger derfor alle de erfaringer, I måtte have!

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Mette Cassøe Christiansen

0
0
Svar på denne tråd

Tørv..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 13:02

Altså har hørt fra flere det skulle være godt, men har ikke selv prøvet.

Personligt fortrækker jeg spåner, evt. spåner med træpiller.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller

Transporter søges til leje til alm. kørekort i Juni

0
0
Svar på denne tråd

Det er bare
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 13:15

fantastisk - nemt og sundt (y)

Men man skal lige lære at muge, det lærer man nu hurtigt, og så tager det ingen tid, hvis hesten bare ikke er et stort svin :-D

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Hvor og hvor meget?
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 14:06

Hvor køber man tørv, hvor stort et forbrug skal jeg forvente, og hvad er udgifterne? Kan man nøjes med tørv eller er det bedre at blande med spåner - eller noget andet?

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

På madras
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 14:22

Vi har hestene på madras med tørv i bunden og spåner på toppen.

Vi har efterhånden lært med denne model at der skal ikke spares på tørven når vi starter ud, så får man en bund der bare suger og suger.

Spånerne på toppen er gode så vi kan se klatterne som tages dagligt.

Ind imellem tager man så noget mere og fylder lidt mere tørv på - man kan se når der mangler.

Held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

Flere spørgsmål :o)
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 14:47

Hvor ofte skifter du tørven ud? Hvor meget bruges der den første gang (hvor stor er boksen og hvor mange kg bruges)?

Hvor køber du tørv og spåner henne? Og hvad koster det?

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

tørv..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 15:59

Hej Mette

Magoo står også på tørv pga. sin allergi. Jeg køber det her: http://www.greenandblue.dk - det er god kvalitet, fornuftige priser og så er de søde at handle med. De leverer også.

Jeg bruger ret præcist 1 hel palle på 1 vinter, dvs. 18 pakker tørv. Jeg mener, at jeg har givet omkring 1600 kr. for de 18 pakker. Som start lægger jeg ca. 4 pakker ind - hellere for meget end for lidt! En god tørvebund kan sagtens ligge en hel vinter. Det eneste kan skal skifte ud er de steder, hvor hesten har tisset og pøllet, så madrassen skal så at sige bare holdes i niveau.

Jeg synes at tørv er en genial opfindelse - det støver ikke, det er let at have med at gøre, og så fylder det ingenting, hverken som opbevaring eller på møddingen. Jeg har også prøvet tørvemix'en, men jeg synes at tørven er blødere og suger bedre, derfor er mit valg faldet herpå.

Line & Magoo

- Bor du på Fyn og er du interesseret i western?

Så join vores team i Bogense. Undervisningen foregår ved landsholdsrytter Sannee Klindt, alle er hjertelig velkomne, uanset ambitionsniveau.

0
0
Svar på denne tråd

Fynsland
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 17:19

Jeg kan se, at du bor på Fyn, så de 1600 må være inkl. fragt? Du lægger ikke et andet materiale over tørven? Er det pga. allergien?

Min hest har brug for tørv, fordi det er monster vigtigt, at den står tørt - dens hove er helt ødelagte. Er 100% tørv 100% tørt?

...tusind tak for alle jeres svar! Kom gerne med flere erfaringer!

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Mette, bor
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 19:27

du på Fyn?

Vi køber det nemlig billigere på Sjælland ;-)

Det er rigtigt, man skal ikke spare på det i starten.

Men det er ikek rigtigt, at man skal tage tisset ud - det skal man ikke. Det skal man lægge 'over i hjørnet', så det kan tørre op og bruges igen. Ellers får man et alt for stort forbrug (n)

Man kan nemlig sagtens bruge det tissede tørv igen, da tissen omdannes til vand - og der ikke dannes ammoniak. Man skal bare være opmærksom på, at det ikke ligger og supper uden ilt til for længe, så kommer det til at lugte lidt, ikke af ammoniak, bare lugte. Så laver vi en bundvending med en ren balle tørv, dvs. at det hele blandes op med en ny balle. Vi skifter ikke bunden ud før hen på sommeren, altså én gang om året (y)

Vi bruger ca 2½ balle pr hest om måneden, men det er i gennemsnit til 5 heste, de 4 er haflingere, den sidste stor hest. Jeg mener det er mellem 150 og 200 kr pr hest.

HVis lyset i stalden er godt, behøver man ikke nogen spåner øverst - men det er rigtigt, at det kan være svært at se pøllerne. Det lærer man dog ret hurtigt, synes jeg (y)

Og det kan jo køres direkte ud på rhododendronbedet bagefter ;-)

Forleden dag tog jeg tid på mugningen. Det tog mig i alt 10 minutter incl. to trillebørudkørsler at muge de 4 haflingerbokse, mens den store tog lidt mere end 5 minutter - hun er et større svin end de andre :-D

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Træpille og spåner
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 19:56

Hej Mette.

Nå da - Gaia føljetonen igen

Nå men jeg bruger jo spåner -.

Heroppe koster de 60 kr pr balle, man siger at der skal bruges en balle pr. boks pr.uge -så er madrassen ret tør. dvs 240 - 300 kr pr. md hvis du kan få spånerne til den pris - men jeg ville nok regne med lidt mere hos dig - 75 kr pr. balle er ikke unormalt.

En overgang brugte jeg faktisk træpiller til store Futte og det fandt jeg meget bedre -det er meget tørrere. Her giver vi ca. 2100 pr. ton træpiller - man siger at der skal bruges 500 kg til opstart og så fyldes ca. 1 skovlfuld i boksen pr. dag.

Jeg ved at Eva Lydeking Olsen har talt varmt for træpiller og at hun har erfaringer med flere former for strøelse hvor hun fandt at de var bedst.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh Camilla (og husk lige at spred rygtet om en dejlig pony og en dejlig knab som er tilsalg :-) )

Welsh/sportspony 3 år, kat. II, fuks, 4 høje sokker, bred blis sælges.

Se ham på præsentation og send en email for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Camilla
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 21:01

Ja, det er den evige Gaia føljeton, desværre :(.

Smeden og jeg er uenige om, hvorvidt de dårlige hove kan skyldes wrap ad libitum, men Keppie har været så sød at sætte lys over sagen: Wrap ad libitum kan betyde, at man kommer til at give for mange proteiner, og hesten vil derfor indtage mere vand for at skylle proteinerne ud. Dette giver ekstra meget urin, og urin indeholder ammoniak, som ødelægger hovene. Med dybdestøelse og udmugning hver 14. dag, har min stakkels hest ingen chance.

Hvordan leveres træpiller? I sække, eller?

Jeg spørger til tørv, fordi det skulle være det materiale, der suger mest. Er det ikke det?

Og det lyder jo ganske genialt, hvis det kan genbruges, Eva! Hvor ofte laver I bundvending? Ja, jeg bor på Fyn... Men de her www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=26&i=7511&...y=desc&e=0 leverer til hele landet. Er det dyrt? I forhold til det Line skrev, lyder det jo meget billigt...

Camilla, du må lige maile mig nogle opslag (sort/hvid), så jeg kan hænge dem op rundt omkring...

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

Ikke tørt
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 21:08

Cassoe: Tørv er ikke 100% tørt.

Ydermere anbefaler de at man 'vander' det inden brug, da det aktiverer sugeevnen.

..med mulerne..

Ferico-Coniston-Latoya-Hjalte-Bertram

0
0
Svar på denne tråd

Ikke tørt?
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 21:12

Er det ikke?

Hvorfor skriver de så sådan her i annoncen: "Hos os er du sikkert en ensartet KVALITETS vare vær gang og ikke mindst TØRT TØRV, det er meget vigtig for din hest ellers kan tørven ikke suge det den skal og du betaler en overpris for tørv, der er fugtigt og fyldt med grene m.m. denne forklaring har fandt jeg var på sin plads efter, som tørv for nogle er nyt og det er for, at du vil/kan få en god opstart på din brug af tørv og du får en glad hest, der vil trives i sin boks m.m."

Det er ammoniak, der er skadeligt for hovene, ikke fugt i sig selv - som jeg har forstået det...

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

erfaring
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 21:20

hejsa,

jeg hører så til mindretallet som bare ikke kan finde ud af det med tørv. Min hest er et svin, og her har det ikke fungeret tilfredstillende kontra de mange ekstra penge. Jeg har halm med i opstaldningen, så skal selv købe tørv ved siden af.

Så næste vinter skal min på spåner, som jeg kun har gode erfaringer med. Men det kan sagtens bare være et spg om lige at finde tekniken. Det har jeg/vi i stalden bare ikke gjort. Jo, hos en. Men den er også ekstremt renlig :-)

Hilsen

katarina

Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice

Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

tørv..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 21:37

Hej igen Mette

Ja, jeg bor i Odense, men jeg afhenter selv fra deres lager i Hjallelse, derfor er de 1600,- ikke inkl. fragt. Nej, jeg lægger ikke andet materiale ovenpå tørven af den simple grund, at jeg synes det er lidt bøvlet. Desuden "fortynder" man tørvens sugeevne jo mere gøjl man blander i (spåner, halm etc.). Lidt ligesom saft - jo mere vand man putter i, jo mindre smager det af ;-)

Mht. forbrug: jeg lægger som sagt ikke tis-tørven over i et hjørne, men smider det ud når det er gennemblødt og siger slupre-lyde. Jeg bruger 1 pakke tørv på 14 dage, så mit forbrug er altså lig Nina's, selvom vi ikke har samme fremgangsmåde. Her skal lige tilføjes at min hest er meget renlig.

Jeg synes, at tørv er 100 % tørt - eller så tørv som strøelse overhovedet kan blive. De eneste våde pletter der er i Magoo's boks, er de steder hvor han har tisset. Han tisser naturligvis i sin boks hver dag, men det er kun ca. hver 3. dag jeg kører tisklatter ud - hvilken anden strøelse har sådan en fantastisk sugeevne?

Line & Magoo

- Bor du på Fyn og er du interesseret i western?

Så join vores team i Bogense. Undervisningen foregår ved landsholdsrytter Sannee Klindt, alle er hjertelig velkomne, uanset ambitionsniveau.

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 23:28

kun sugeevnen der er god - det er den evne til at omdanne tis, så der ikke dannes ammoniak, der er så fantastisk. Det kan de andre strøelser ikke i samme grad, selv om nogle er der henne af, fx savsmuld og træpiller. Men de er ikke lige så gode.

Der er lavet en undersøgelse for nogle år siden, som blev bragt i HEST (y)

Det skal ikke være HELT tørt. Det skal være som en ridehusbund, når den ikke støver. Hvis det er helt tørt, suger det ikke så godt og det støver lidt for meget. Men det er let at holde på den passende tørhedsgrad (y)

Det regulerer man ved når man starter en boks op, at vande den med vandkande/bruser og trampe bunden godt igennem med gummistøvler på. Det skal man altså kun gøre 1 gang, evt. 2, hvis hesten tisser meget lidt. Senere flytter man nemlig bare rundt på tissepletterne og får på den måde gjort bunden en anelse fugtig (y)

Vi bundvender efter behov, måske 1-2 gange om måneden hos 2 af dem, men ikke hos dem alle. De fleste af dem gør vi det ikke ret ofte hos. Resten får måske bundvendt hver 5.-6.uge? Og det er ganske let, man skal bare bruge en almindelig greb ;-)

Det er rigtig godt til hove. Vi har brugt det i 3-4 år nu og vil ikke ret gerne bruge andet.

--o--

0
0
Svar på denne tråd

træpiller
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 23:32

Hej igen

Træpiller kan købes både løst og i sække på en 20-25 kilo. Du kan købe dem hos foderstoffen over internettet og hos Silvan (hi hi)

Det er nok lettest for dig at købe i sække. Der er rigtig mange leverandører på nettet det er bare med at finde en god pris - som sagt så synes jeg de var rigtig dejlig tørre og det er svært for hesten at svine med dem :-)

Welsh/sportspony 3 år, kat. II, fuks, 4 høje sokker, bred blis sælges.

Se ham på præsentation og send en email for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

træpiller er
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 23:56

klart det nemmeste at muge i og har mest tør overflade. Derfor har vi det på toppen.

Der hvor jeg kommer hvor de kun strøer med træpiller, der synes jeg det lugter for meget af ammoniak. Derfor kan jeg bedst lide at lave maddrasen over et par måneder i tørv og så fortsætte bunden med træpiller på toppen.

Jeg tror faktisk det også er det Lydeking er kommet frem til. vi har nu den bund for andet år, det er det bedste vi har prøvet indtil nu. Jeg anbefaler at starte med 5-6 pakker tørv og så afhængig af hesten og indetid, bruge ½-2 pakker tørv om ugen. Vores bund ligger i to år nu.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

udmugning
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 07:15

Uha, jeg bliver helt nervøs for udmugningen! Det lyder jo som en hel kunstart :D Bruger man bare en almindelig greb, eller hvad er tricket? Hvorfor er det så svært?

Gaia er en storsviner; hun har ingen pli, når det kommer til at placere hestepærer. De placeres helst midt i boksen, så man rigtig kan trampe i dem og efterfølgende indsmøre sit dækken.

Det lyder som om, at tørvbunden skal være tyk - I taler om pakker, men det kan jo være afhængigt at boksstørrelsen. Hvor mange cm skal bunden være?

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

udmugning
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 08:59

Der er både fordele og ulemper ved udmugningen, mine har lidt en tendens til at sprede rester af hø ud og det skal så filtres ud, jeg er gået over til en rive fra haven. Så jeg kører mere strå ud end med spåneboks. Det er en boks som skal passes dagligt med klatter og hvis de tisser samme sted bliver der ret svampet, det skal så blandes op og fordeles ud eller man kan lægge den våde bunke til tørre i et hjørne og lægge tørt i hullet.

Til gengæld fjerner jeg kun klatter og fylder ovenpå, jeg kører ikke tissebund ud en gang om ugen som jeg gjorde med spåner.

Det er ikke knastørt som spåner, men heller ikke vådt på en måde som skader hovene og tørven giver en utroligt behagelig fjedrende bund.

En balle tørv er dyrere end en balle spåner og jeg fylder på ligeså ofte, men til gengæld bruger jeg kun en halv balle tørv pr. gang mod en hel balle spåner. Og boksene er helt lugtfri.

Jeg gør det at jeg fjerner klatter med en spånegreb, bruger rive eller løvrive til at med let hånd køre nedtrampet strå væk fra overfladen og samme til at lige rive toplaget igennem og fordele tørt/vådt samt jævne ud.

Lige nu går de i løsdrift og tilbringer meget tid sammen inde i den ene boks, det kan virkelig ses, den bliver ret våd og hærget. Så med en hest der har flere indetimer ville jeg helt klart foretrække et toplag af spåner. Det er nemmere at muge til daglig, men man slipper for bundmugning. Det vil jeg prøve til vinter, da jeg har en palle spåner tilbage.

Jeg tror mit tørvelag er ca. 10 cm. Til en gris skal man måske op på 15 cm. Man starter med 4-5 stk. og i starten skal der måske bruges 1 balle pr. gang men så sætter det sig ligesom og man kan nøjes med at sprede et tyndt lag over toppen.

:Pia

HYGGELIGT SOMMERHUS SÆLGES

*

SÆLGES:

2 x 10 kg Royal Canin Siamese (kattemad), lavt kalorieindhold, store bidder til tandrens, 250 kr. stk (Sjælland)

*

KØBES:

gjord m. 3 spænder 120 cm (ikke snoregjord)

0
0
Svar på denne tråd

Tørv vs. hør?
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 12:43

Gaia flytter muligvis til et nyt opstaldningssted, hvor der på nabogården benyttes hør - er der nogen, der ved, hvordan det er at arbejde med? Pris i forhold til tørv?

Og kan det i det hele taget bruges til at afhjælpe Gaias hovproblem? (Christina?)

Med venlig hilsen

0
0
Svar på denne tråd

hør kan bestemt bruges
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 17:21

men det er lidt mere flyvsk, så det pakker ikke så nemt til en god fast madras. Så hvis du kan komme afsted med det, så læg 5 pakker tørv i bunden og lad den bund blive fast evt ved at vande lidt i kanterne og så fortsætte med hør på toppen.

Hør har en god sugeevne og ammoniak bindings evne der er en anelse bedre end spåner.

Det med stråfoder synes man kan komme om ved at lægge hø/wrap/hal i hønet med små masker. Shires har disse hønet.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Vi giver bare
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 17:33

så meget hø, at de spiser det. Og når først bunden har sat sig, er det ligemeget - så ligger det bare ovenpå.

Jeg glemte at skrive, at man skal bruge en spånegreb med kort mellem tænderne. Vi har eksperimenteret lidt. Først brugte vi nogle plastik grebe, men de var for svage, når man skulle være arkæologisk :-P

Men så købte vi selv nogle metalspånegrebe, og de er gode (y)

--o--

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider