Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Våd og tør wrap - forskel?
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 00:35

Hvad er forskellen på våd og tør wrap? Noget ligner næsten hø og andet er meget fugtigt.

jeg læste et eller andet sted, at hestene bedst kan lide det våde, men er det også det bedste at fodre med mht. til næringsindhold mv?

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

0
0
Svar på denne tråd

1234556
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 00:43

jeg er ikke sikker..

Wrap betyder vel bare "indpakningen"! Hvad der så er indeni er en anden sag. Det kan være helsæd, det kan være helsæd med udlæg, det kan være vådt græs, som gennemgår ensileringsprocessen, eller græs, der er hø eller næsten tørt hø, når det bliver wrappet (pakket ind). Helsæd kan anvendes til heste i små mængder (dog ikke rug). Ensileret græs skal også fodres med omtanke, fordi mange heste får lidt tynd mave.
Wrappet hø (eller næsten hø) kan fodres stort set som almindeligt hø. Fordelen ved alt, der er pakket ind, er, at det ikke støver, som også andre af jer påpeger. Derfor er det specielt velegnet til heste med luftvejsproblemer.

Håber, det gav til mening.

Ved stadig ikke hvorfor jeg er ejer af en Fjordhest???

0
0
Svar på denne tråd

en hel del heste
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 09:06

tåler ikke ret godt våd wrap, da det har en tendens til at give lind mave / diarre.

Der skal ligeledes som regel flere kg våd wrap til en foderenhed FE pga det høje vandindhold end der skal af tør wrap.

Da heste ikke tåler ret store mængder af våd wrap kan det derfor være svært at dække deres grovfoderbehov udelukkende ved brug af våd wrap. Oftest må der derfor suppleres med godt hø.

Og så er der jo også prisen...En wrapballe plejer at koste det samme uanset om det er våd eller tør wrap man køber. Det er sjældent at sælgerne skeler til tørstofindholdet, når de fastsætter salgsprisen. Og hvorfor give samme pris for en masse vand i våd wrap - hvis man kan købe tør wrap til samme pris.

En af de vigtigste forskelle er, at i tør wrap trives bakterien, der kan skabe pølseforgiftning (små ådsler som mus mv / jord i wrappen), ikke ret godt - hvorimod dette er tilfældet i våd wrap. En pølseforgiftning i wrap kan slå heste ihjel - så det er jo også en risiko man skal tænke over, når der fodres med wrap.

Når disse fordele/ulemper opremses er der ingen tvivl om, at tør wrap absolut er at foretrække til heste.

0
0
Svar på denne tråd

Omvendt
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 09:08

.....så er der større risiko for mug i tør wrap, så det er et valg man må gøre. Mange af de dårlige baller man ser skyldes at wrappen er for tør.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

i de stalde
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 10:16

i de (mange :)) stalde jeg har været, har de dårlige baller næsten altid været det våde, hvor det tørre har været ok, omend måske lidt støvet. Men det er måske et tilfælde, ved det ikke.

Lone

Jeg keder mig, derfor er jeg her :)

Healing tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

ingen mug hos
Forfatter: 
Dato:  28-04-2008 15:30

mig i tørre baller (laver det selv) - mens jeg har oplevet det i ballerne, hvis sommerens høst var været lidt for våd.

Min erfaring er, at blandt wrap med tørstofindhold på ca. 60% har der været væsentligt flere dårlige baller end blandt wrapballer med et væsentligt højere tørstofindhold. Så jeg sørger altid for at lave wrappen så tør som muligt - som vejret nu en gang tillader på høsttidspunktet.

0
0
Svar på denne tråd

wrap tør eller våd
Forfatter: 
Dato:  29-04-2008 23:39

Hej,

wrap med større fugtindhold end 20% er ikke heste-mad men til kør da gæringen i tarmen brænder hestens tarmsystem i stykker,

mug i wrap skyldes næsten 100% utæt indpakning, da fugle og tykke strå prikker huld i plastikken, mens den ligger på marken, wrap skal efter indpakning ligge i ca. 6 uger inden det flyttes rundt med, kan selvfølgelig køres hjem samme dag som det laves, da flytning forstyrre prosessen som efter sigende skulle være steril, listerin eller pølseforgiftning skyldes døde dyr i ballen. En seriøs forhandler/landmand får lavet undersøgelse af sin wrap og ved salg skal kopi af lab. raport medfølge, da det er købers garanti for et ordentligt produkt.

og giver fuld returret som let kan håndhæves, vilket tit er svært. Ved tvivl om wrappen er dårlig, kan man tage en lille håndfuld putte i en frysepose, og sende til lab i evt. Vejen det koster ca. 275,00kr for en analyse for giftigestoffer og fugt %, som regl er det ikke kun galt med 1 balle, der ofte flere i det læs man har fået.

kan anbefale Ågård Furage, de har en wrap med luzerne i som kan holde sig i 5 uger efter åbning af ballen, så længe den ikke får sol-lys, altså luk den igen med evt tæppe.

Alm wrap skal bruges inden for 5 dage.

Capitta

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 15:25

Hvis man så tager en balle fugtig/våd wrap, som let tørre når det er rystet op (ikke det der er vildt vådt og mørkt) samt at der er kløver i, hvad mener i så om det wrap? Det virker som langt tyndt græs når man rører i det......

Vh Pernille

Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*

& kattene Dina & Kailey.

R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!!

Klik: *Stald Royal* = Eller se min Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

0
0
Svar på denne tråd

Hahahaha
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 15:27

Tråden er så 3 år gammel, men håber da nogen gider at svare alligevel

Vh Pernille

Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon*

& kattene Dina & Kailey.

R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!!

Klik: *Stald Royal* = Eller se min Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider