Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvis ik det er kværke, hvad så?
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 18:24

Hej hej

På vores rideskole er vi ramt af noget der ligner kværke på en prik. Det begyndte med at tre af hestene hævede voldsomt op under hovedet. Dyrlægen var ude og tage en podning, som skulle dyrkes et døgn for at se om der var kværke-bakterier i. Det var der ikke og vi fik at vide at det blot var en meget slem infektion.

Der begyndte så at gå hul på de bylder hestene har og det løber ud med betændelse. Desuden er de snottede med gul snot og har høj feber.

En anden dyrlæge sagde at en podning skulle ligge 3 døgn før den viste korrekt resultat. Vi fik derfor taget en ny podning, hvor halvdelen er sendt til et laboratorie og den anden halvdel ligger ved dyrlægen selv. Efter to døgn er der stadig ingen bakterie der tyder på kværke at spore i prøven.

Men hvis ikke det er kværke, hvad dælen kan det så være?

Nogen der har hørt om andre sygdomme der giver disse symptomer?

Der er ingen andre i stalden end de tre heste der er blevet ramt - og det har stået på over en uge nu. De andre står dog og hoster og snotter lidt (alm. influenzasymptomer) mens de tre der er hævede ikke hoster ???

Hilsen Mette

Med Korsvangs Salina, Luna og Nyholts Weingöttin (Fine)

Dejlig hoppe med potentiale og personlighed sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/29276/ hest/144937/

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 20:10

....det kan bare være en forkølelse som har sat sig på lymfekirtlerne evt.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-04-2008 21:15

min unghest havde også en kværkelignende byld, det viste sig som Nina skriver at være en forkølelse.

Bylden skulle i en periode vaskes med sæbevand til den var "moden" til at blive såret op.

Derefter skulle der sprøjtes iobac blanding op i såret flere gange dagligt og holdes øje med at det helede indefra.

Så det behøves ikke nødvendigvis være kværke.

Min hoppe hostede ikke på noget tidspunkt eller snottede.

Det var kun den byld der gjorde mig mistænkelig.

Min elskede Wolle er gået bort. Smerten er ubeskrivelig ;-(

Soya elsket og savnet R.I.P dejlige hest!

0
0
Svar på denne tråd

Ja......
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 14:27

....jeg ved det da mit føl fra sidste år havde sådan en byld og det lignede kværke, men var det ikke. Jeg opdagde den først dagen før den sprang.

Den var heller ikke snottet og spiste som normalt. Den havde meget let feber.

Hun fik noget penecilin og antibiotika og efter nogle uger virkede det til at være væk.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

0
0
Svar på denne tråd

rød solhat
Forfatter: 
Dato:  27-04-2008 16:12

Der findes vidst forskellige typer af kværke.. mener der er tre slags.. Det kan være at det er en af dem der ikke skyldes en bakterie... Hvis der ingen bakterie er, så kan dyrlågen ikke give hesten noget for det.. På apoteket kan man købe nogle dråber, der hedder "rød solhat". De giver immunforsvaret et skub i den rigtige retning. Jeg har brugt det hver gang jeg har problemer med en virus infektion.. Giv den ca. 30 dråber dagligt indtil symptomerne er væk og så derefter 20 dråber i den første uge uden symptomer, og 10 den næste uge.. så man trapper ned...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider