|
|
| Nogle der ved-ang sarkoider?? |
|
|
Er der nogen der har links til nogen sider ang hud sarkoider hos heste??? Og for den sags skyld nogen der bare har noget de kan fortælle mig om det er osse velkomne... Jeg har snakket lidt frem og tilbage i et stykke tid med ejeren af stedet hvor vi står. Den røde har nogle sår under maven. Første gang jeg opdagede dem fik jeg dem væk ved brug af aloes first- dette har jeg ladet mig fortælle ikke skulle kunne lade sig gøre hvis det virkeligt var sarkoider. Det har ikke bredt sig efter det er kommet tilbage. Det er værst om sommeren- men der er der jo osse alle de insekter der gerne vil sætte sig i det. Jeg kæmpede alt hva jeg kunne for at få dem væk sidste år/sommer. Jeg må erkende at jeg har lært noget nyt på det seneste- om sarkoider. Men vil gerne lære mere.
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet, intet midt i mellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sarcoider |
|
|
Sarcoider er noget møj, sådan rent ud sagt:-( De er meget svære at slippe af med, kan opereres men kommer igen i ca. 50% af tilfældene. Der findes diverse cremer men som med operation er de sjældent holdbare i længden, sarcoiderne kommer igen efter kortere eller længere tid, som du selv har oplevet! Den mest effektive måde at slippe af med dem er ved behandling med kemocreme. Dette er der vist kun en i DK der gør og det er Niels Tellerup i Herning. Han er iøvrigt rigtig flink og vejleder gerne hvis du ringer til ham i telefontiden. Iøvrigt kan de smitte hvis heste der opholder sig tæt sammen har sår, altså der er hul på både sarcoid og den anden hest har åbent sår og der er fluer eller andre insekter. Se evt billede af min ( nu afdøde) ponys sarcoid på min profil, den er rigtig grim, sad på tissemanden.
Formidling af spanske heste direkte fra avler. Pt. tre lækre føl fra i år til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
jeg ahr ladet mig fortælle at det IKKE er en form for hudkraæft som mange ellers siger at det er?
Stor Henra Cayenne- totalvægt 1500 kg udlejes. skriv for info. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet, intet midt i mellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Stor Henra Cayenne- totalvægt 1500 kg udlejes. skriv for info. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet, intet midt i mellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke |
|
|
kræft, for det breder sig ikke til omliggende anderledes væv. Men det er lignende, hvis man kan sige det. Grandi blev 2 gange opereret for dem for 12 år siden, nr. 2 gang gik det godt  Vores dyrlæge siger, at nu kan man give dem X-terra-creme på. Det er der en hest i stalden, der har fået i efteråret. Sarcoiden forsvandt nærmest lynhurtigt  Nej, sarkoider kan ikke fjernes med aloeveracreme og den slags. Vi prøvede alle naturmidler i årevis. Intet hjalp 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
den første sommer gik de væk ved brugen af aloe- jeg evd godt at det burde de ikke. Men de blev altså væk. Det lykkedes så ikke året efter- og nu er det så snart sommer igen. Jeg er ikk vild med evt. operation el lig da der jo er 50 % chance for de kommer igen. Specielt når det ikk har spredt sig. Men jeg skal ha hørt dyrlægen ang den salve. Den blev jeg nemlig anbefalet af en anden HN bruger osse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sarcoid |
|
|
Min hest har netop i dag fået konstateret et sarcoid på forhuden. Dyrlægen var dog meget optimistisk, idet der er kommet noget meget virksomt naturmedicin; Xxterra salve. Det skal blot påsmøres i 4-6 dage, derefter hele det resterende sår. 20 % recidiv; men ved genbehandling vil kun 1 % recidivere. Med venlig hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gitte Larsen |
|
|
Hva betyder recidivere? Er det såret der gør det? Og som kun gør det ved 1 % hvis man skal bahandle igen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sarcoider |
|
|
Min har også tendens til sarcoider - det er, som juglar siger, noget snavs, men ikke nødvendigvis jordens undergang. Det er en form for ondsindede vorter, og de angriber KUN heste der er genetisk prædisponerede!! Der er derfor ingen grund til at behandle heste med sarcoider som spedalske. Nogle heste lider af angreb livet igennem, mens andre vokser fra det. Nogle teorier siger, at de bryder ud, hvis hestens immunforsvar er lavt, eller de er stressede - lidt ligesom herpesvirus hos mennesker. Behandlingsformen og -successen afhænger af hvilken type sarcoide hesten har. Hvis det er de flade, hårløse områder kan man, såvidt jeg ved, ikke operere dem væk, så der skal du enten ud i kemocremen eller Xxterra. Min har indtil videre haft tre små sarcoider, som alle har været behandlet med kemocreme. Jeg venter stadig på at finde ud af, om det har været en succes, men indtil videre priser jeg mig lykkelig over, at det i hvert tilfælde har bremset væksten. Det var også en ubehagelig omgang, og jeg er nødt til at overveje næste gang, om jeg virkelig vil udsætte min hest for det igen, hvis det bliver aktuelt. Det er en svær beslutning. Der er en engelsk professor, der betragtes som 'guruen' indenfor sarcoider. Læs mere på hans hjemmeside her: pcwww.liv.ac.uk/sarcoid/Index.ssi Min dyrlæge anbefalede at smøre vaseline på de aktive sarcoider, for at mindske risikoen for at fluerne spreder virus til andre steder på kroppen. Held og lykke med det 
"Forgyldning forgaar, men svinelæder bestaar!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Jeg takker for det- Men jeg kan da ikk forestille mig at vaseline er godt, da det blødgør huden og gør det nemmere for dem at sprede sig  Hans har endnu ikk spredt sig på trods af de har været der i godt og vel to år. Jeg håber lidt på det ikk blir værre. Dog skal jeg alligevel sige at sidste sommer opdagede jeg en vorte lignende ting på hans ene inderlår hvor der ellers ikk ahr været noget. Jeg venter på at se om den er der igen i år. Det er jo et små træls sted det sidder selvom det måske var værre ved tissetrolden. Han blir ikk redet endnu- var næsten færdig tilredet men der kom komplikaioner af anden art. Sarkoiderne er startet inden han blev stresset. Jeg kender heller ikke til andre afkom med hans gener i sig der har problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sarcoider... |
|
|
Jeg har fået Sedojs sarcoider helt i ro på følgende måde: Trukket næsten alt sukker ud af foderet. Han får RC, roepiller, Fiberlux Basic (sølle 120 g/dagligt, fordi jeg synes piller er kedelige), samt masser af hø/wrap. Vorterne er forsøgt opereret væk, men kom tilbage i dobbelt størrelse. Han blev smurt med Aloe Vera Gel, og så fik de en omgang tjæreplaster om sommeren, så fluerne ikke gnaskede i dem. På lidt under 6 måneder var der helt ro på dem, og det har der været i flere år nu. De er helt flade (som huden), en smule fortykket og hårløse, men aboslut uden ændring i flere år. Så jo det kan lade sig gøre uden cremen. Jeg kender dog også heste, der er blevet behandlet med stor success med cremen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kemo/x-terra |
|
|
Det skal lige med at kemo er meget meget mere effektivt end x-terra, der er heste x-terra slet ikke har nogen virkning på. Og samtidig KAN det være smertefuldt at behandle med, min som havde en på tissemanden, kunne f.eks slet ikke behandles med x-terra men godt med kemo.
Formidling af spanske heste direkte fra avler. Pt. tre lækre føl fra i år til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sarcoider |
|
|
ville i købe en hest med sarcoider?? skal den "indlægges" i herning hvis man vil have dem til at hjælpe?? hvad koster det kemo creme?? håber i kan hjælpe mig, jeg er i tvivl tina s
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
jeg ville ikk købe en jeg vidste havde det da det kan ende med aflivning hvis man er uheldig. Selvfølgelig kan man vel være FOR forelsket til at lade være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hoppe |
|
|
fik under første drægtighed for 4 år siden en blødende sarcoide på bugen på 7 cm i diameter og en mindre tør en i hovedet. dengang fik hun stadig stivelses foder. da hun kom tilbage i stald efter fravænning af føllet gik jeg over til at fodre med mindre stivelse og med urter. sarcoiderne forsvandt vinteren over. nu har hun lige været drægtig igen og har det meste af drægtigheden været på no stivelses kost. de sidste 2 mdr har hun dog været på ekstra drægtigheds tilskud da hun tabte sig. dette foder er der stivelse i. for knap 3 uger siden fandt jeg en ærte stor sarcoide på bugen nøjagtig der hvor den gamle sarcoide sad. hun fodres uden stivelse normalt da hun eller blir let varm og ukoncentreret når hun rides. nu spørger jeg mig selv om det nye udbrud af sarcoide kan skyldtes at hun reagerer på stivelsen? har andre nogle erfaringer alla min?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har meget |
|
|
gode erfaringer m. XXX-terra salven. Efter 4-dages brug faldt sarcoiden af. Og kom ikke igen. Det er vigtigt kun at smøre på selve sarcoiden (brug vatpind) da salven er meget skrap. Det er rødt og åbent, når sarcoiden er væk men bliver hurtigt hel igen. Min hest fik lidt ar i hovedet, hvor hun havde 2 sarcoider. Ligner 2 flade tørre knopper.  Sarcoider er en form for hudkræft men da den er overfladisk, går den ikke ind på organerne. Pyha, det er godt!! Jeg håber du får bugt med din hests sarcoider! Du kan læse mere om de dumme vorter her: www.dyrehospitalethobrovej.dk/ sw7614.asp Hej fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klokkeblomst |
|
|
alle andre i tråden og hende jeg har skrevet med i pb siger at sarcoider IKKE er hudkræft- "blot" en ondartet vorte 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sarcoider |
|
|
er godartede celle forandringer som ikke sende metastaser ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sarcoid. |
|
|
Sidste år havde jeg en hoppe som havde et grimt sår på bugen. Hun havde også en lille hårløs udvækst i hovedet. Dyrlægen kiggede på det og konstaterede at det var sarcoider. Fik tilbudt Xterra-cremen, men den var ret pebret og havde hørt fra flere at det ikke havde nogen effekt. Da de så havde stået på sommergræs i et stykke tid var sarcoiderne på retur. Primært den under bugen. Det var en gammel mark med masser af ukrudt og andre gode sager og tror selv at det har haft en effekt. Desværre blev hun aflivet af andre årsager sidst på sommeren så kan ikke fortælle hvordan det ellers ville have udviklet sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
ja jeg har osse ladet mig fortælle at xxterra cremen er pebret- jeg er nu ligeglad hvis der er en mulighed for at den virker. Det er jo ikk så meget man skal bruge alligevel. Men nu må vi se- så længe det ikk ahr bredt sig yderligere og han ikk er irriteret over det- så er jeg ikk helt sikker på at der skal gøres noget. Jeg skal ha snakket med doktor dyr. Hvis ikk det breder sig ville jeg gerne at det kunne få lov at gå i sig selv så han er blevet "resistent" mod virusset/selvkureret som nogle blir det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Stute |
|
|
Det var et forsøg på at hjælpe med at forstå hvad sarcoider er. Har oplysningerne fra min dyrlæge Mads fra Kolding Dyrehospital samt linket, jeg har sat på mit indlæg længere oppe. Jeg fik selv lyst til at undersøge nærmere og på følgende link, skriver de heller ikke om at det er hudkræft: www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/ id=895/sprog=1/grp=7/menu=12/ Nu er jeg også forvirret! Og for at gøre forvirringen lidt større så er der to slags vorter; sarcoider og papillomer. 
Vrinsk fra Esma Kun den der bestiger bjerget får udsigt over dalen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klokkeblomst |
|
|
nemlig- jeg lærte osse at der er to forskellige slags- den ene værre end den anden. Det er noget6 værre noget. Virker meget som noget man forhåbenligt er i gang med at forske endnu nærmere i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg var i går |
|
|
på Ansager dyrehospital med min hest, hvor hun blandt andet fik fjernet henes sarcoider. Det foregik med beroligende og i lokal- bedøvelse, først skar dyrlægen sarcoiderne af og derefter brændte han stedet hvor de havde siddet, så fik hun smertestillende og blev sendt hjem med beskeden om 14 dages pause, må dog gerne gå på fold. Jeg er meget spændt på resultatet af dette og krydser alt hvad krydses kan for de ikke skal komme igen. Det var en ret aggresiv type hun havde/har som var i vækst og hele tiden små blødte.
MVH. Lene Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest vil altid kun være et menneske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Kirstine: Jeg takker. LMI ♥Sambuca♥: Hmm jo, held og lykke med det vil jeg da lige sige. Vi må da håbe at det i sidste ende så får bugt med dem- som sagt skal dyrlægen se på det næste gang. Men breder de sig ikk er jeg ikk helt sikker på jeg vil begynde at pille i dem. Jeg ved jo ikk om en evt. behandling der så måske ikk virker alligevel kan sætte skred i det og evt. forværre situationen- dette ville jeg jo meget gerne være foruden.
Henra Cayenne totalvægt 1500 kg udlejes Fremstilling af hjemmelavede sæber til hele kroppen- kig præs. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis ikke |
|
|
sarcoiderne på din hest er aktive, dvs. vokser og ikke generer hende, ville jeg ikke røre dem. Men dem på min var aktive og noget blødende så noget skulle der gøres. Jeg har givet hende både imumstyrkende urter og æblecidereddike men uden noget resultat overhovedet. X-terra salven har jeg også prøvet 3 gange, hvilket resulterede i godt nok lidt mindre sarcoider et stykke tid, men efter den første gang jeg prøvede det kunne sarcoiderne ikke danne skorbe igen, så jeg vil ikke betegne det som vellykket. Men ja håber det her nu vil lykkes, kommer de igen skal jeg få dem skåret af og brændt igen med det samme jeg ser en antydning af en sarcoide og så håbe de efterhånden bliver "slået ihjel"
MVH. Lene Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest vil altid kun være et menneske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
LMI ♥Sambuca♥: Det er nu en vallak og ikke en hende vi snakker om her  Jeg skal ha holdt øje med dem- for sidste år var der pludselig en vortelignende tingest sådan ret udvokset el lang el hva man skal sige på hans ene bagben en dag. Det er jo nok osse en sarcoid. Hans blir osse til sår. Men har ind til nu ikk oplevet dem som værende åbne i den forstand at der er kommet blod el væske fra dem. Men jeg må jo se om der sker en forværring el forbedring.
Henra Cayenne totalvægt 1500 kg udlejes Fremstilling af hjemmelavede sæber til hele kroppen- kig præs. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.... |
| Forfatter:  |
HenrietteCharkant |
| Dato:  |
08-05-2008 19:37 |
|
Hej. Jeg vil sige jeg kender en del til sarcioder.... Jeg har selv en hest der har døjet med dem. 4 stk. Og den ene lige hvor gjorden skulle sidde, og det gjorde ham uegnet som ridehest. Jeg var meget meget træt af vortene. Operation: Han fik fjernet alle vorter ved operation. 3000kr fattigere. De skar dem væk og lukkede sammen. Efter 3 mdr kom de igen... Xxterra: Sarciode salve, 57gram for 935kr... Hjalp lidt, men ikke godt nok på min hest. Så det var endnu en udgift...  Foder omlægning/ aloe vera/ æblecidereddike: Dette var vejen frem for mig. Kørte med roepiller, racing mineral, havre, hvidløg og fri wrap/hø. Samt 1 snapse glas æblecidereddike morgen og aften. Og så smørte jeg vorterne med Aloe vera propolis creme fra FLP. Det var simpelhen det der skulle til. Ingen sukker i fodret samt de små tilskud som skrevet ovenfor. Har ikke set en vorte i over 1 år nu... Og dyrlægen er inponeret! Jeg vil bruge denne kur igen hvis det kommer og ihvertfald anbefalde det til andre! MVH Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Hej Henriette. Det lyder jo alt sammen vældig godt. P. vil jeg stadig lige afvente og se endnu som sagt. Men ellers har jeg skrevet det ned du har skrevet i tråden. Du skriver ingen sukker var vejen frem. Men nu har jeg jo et problem for den røde ahr været skiftet rundt på alt muligt foder fordi han ikk har kunnet holde hult. Endeligt er der noget der selv om vinteren kan gå an. Men det er ikk sikkert han vil kunne holde sig på en sådan "kur" der jo. Derudover hva så mht. græs. Fruktan er jo osse en form for sukker. Og han er udehest med store bokstaver og elsker sit græs som er det der gør at den bedste tid han har mht. hult er om sommeren. Der holder han sig bedst- og fint uden foder. Der er heller ikk mulighed for jordfold hvis det skulle være sådan heller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spændende læsning! |
|
|
Min efterhånden halvgamle hest har også 3-4 stykker af de sa... sac....  Min dyrlæge at så længe de ser ud som de gør, en ærtestor, og 2-3 meget mindre, skal jeg ikke gøre noget ved dem... Hun siger de har tendens til bare at komme igen, og som regel større... Men vil nu lige forsøge med noget Aloe Vera spray.(Mest fordi jeg selv forhandler det, og nogen skade gør det ikke...) Den der med sukker lyder interessant - hun er på INGEN SUKKER/STIVELSE diæt om vinteren, da hun ellers bliver lige lovlig frisk  Og den store VORTE(det er ikke kræft!) er blevet større efter hun er kommet på græs, og så er der kommet 2-3 nye til...
Naja 14.01.2002 Emil 31.01.2007
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
ja dyrlægen var ude for at vacc. mandag, og mener at det er sarcoider. Der er ikke taget nogen prøve for det menes ikk nødvendigt hvilket jeg egentlig vil give ret i. Jeg bad osse kun om hendes mening lige pt. og ikke mere. Hun sagde at man kunne prøve med den alm. vortecreme man kan få på apoteket til mennesker da den til tider virker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen... |
HenrietteCharkant |
21-05-2008 18:52 |
|
Hej stute. Ingen sukker i krybbefodret... Hø og græs mm har min fået hele tiden... Desværre er jeg lige flyttet (feb 08) og står ikke selv for fodringen mere. Og nu er vorterne på retur. Så snart kan jeg igen ikke ride pga vorter i gjordlejet. Rigtig træls. Så må se om jeg ikke kan komme tilbage på det gamle foder som bestod af: havre, roepiller, racing mineral, wrap/hø, hvidløg og æblecidereddike samt vorter smøres med aloe vera. Jeg kunne godt tænke mig at få ham tættere på mig. Men kender ingen her i Viborg... MVH Henriette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
hmm jo- jeg er lidt betuttet ved det da han ikke holder dig på hva som helst af foder. Har haft en del probæemer fordi han ikke kan holde sig på ret meget af det man kan få. Men her om sommeren får han ikke andet end græs jo. Dvs at så får han jo som din osse kun græs og hø, men det har ingen effekt. Godt nok får han ikke æblecider eddike heller men sukkeret får han jo heller ikke. Men det er jo stadig her om sommeren de er der og ikk rigtigt om vinteren. Der går de ind til nu i hvert fald stort set i sig selv. Burde han så ikke ha dem om vinteren hvis foderet havde den betydning i hans tilfælde??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sarcoider = "forkølelsessår"?? |
|
|
Øh... havde lige skrevet et indlæg i denne tråd, og nu er det pist forsvundet???  Nå, men for nogle dage siden læste jeg for første gang denne tråd om sarcoider... med stor interesse, da dette var et for mig hidtil ukendt fænomen (heldigvis, er jeg lige ved at sige). Jeg var også inde på en profil, hvor der blev vist et billede af en sarcoid for at se, hvordan sådan en tingest egentlig så ud... ikke noget kønt syn! Fandt desuden nogle billeder på nettet af tilsvarende ubehageligheder, da jeg jo læste, at alle sarcoider ikke så ens ud.  I går var jeg så på rideskolen, som jeg sædvanligvis er torsdag aften, og da så jeg, at en af hestene havde en kæmpestor bule på størrelse med en voksen mands knytnæve under ganaschen. Den (altså bulen) var hårløs og så "tør" ud, men var fuld af indtørret blod og materie og lignede nogle af de.  Med min nuvundne viden om sarcoider spurgte jeg så min ridelærer, om det var sådan en, men han hverken be- eller afkræftede mit spørgsmål - sagde blot, at det var et "forkølelsessår".  Så er det, jeg bliver nødt til at spørge (måske dumt): Er en sarcoid og et forkølelsessår på en hest det samme???  Eller er det bare fordi, herpes/forkølelsessår hos heste bare ligner en sarcoid?  Håber, nogen kan svare... På forhånd tak. 
Frieserhilsner fra Louise - lyt til din hest, og den vil lytte til dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Bummelum |
|
|
jeg har snakket med mange og størstedelen afkræfter at det er en form for hudkræft- men at det minder om hudkræft men altså ikke er det. Det skulle efter sigende være en ondartet vorte der altså minder om hudkræft. Jeg tror osse at alt dette omkring hudkræft/vorter står her længere oppe i tråden, såvel som div. evt. behandlingsmetoder der måtte være. Jeg tror ikke at herpes/"forkølelsessår" hos heste er det samme som en sarcoid. Var det tilfældet burde man jo med en god gang antibiotika kunne gøre hesten rask fra sarcoider, og det er jo ikke tilfældet at man kan det. Så det tror jeg bestemt ikke at det er, uden at være en der ved specielt meget om det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesteherpes |
|
|
Louise, Såvidt jeg forstår giver herpesvirus i heste sig ikke udslag i sår, men angriber snarere luftveje og kan forårsage abort i drægtige hopper. Jeg har aldrig hørt sarcoider omtalt som forkølelsessår, men det kan da godt være nogen gør det. Det er svært at sige noget på baggrund af den beskrivelse, du giver, men umiddelbart lyder det som en simpel byld (der er en hest i 'min' stald, der har haft en fornyligt - også ved kæben) eller evt. kværke, hvilket er straks værre. Under alle omstændigheder håber jeg, at din ridelærer / rideskolen har haft dyrlægen ude og behandle den pågældende hest. Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan smitter sarcoider |
|
|
Lige et par spørgsmål til alle jer: Hvordan smitter sarcoider? og er det arveligt. Min venindes mors hest har det, kan hun "tage" smitten med hjem i vores stald? Hoppen er drægtig, kan føllet så få det?
I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring. Så i må bære over med mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Line Dahl Krabsen: Rigtig mange jeg har talt med, både alm dødelige og en dyrlæge, samt en der tidligere har kørt med en dyrlæge siger at sarcoider kun smitter gennem åbne sår. Altså sår der bløder/væsker. Enten skal fluerne direkte flyve fra hesten over på den anden ellers skal de gnide sårene mod hinanden så at sige. Jeg vil ikke mene at et evt føl vil blive smittet da de fleste af menneskerne osse har ladet mig vide at man nu mener at sercoider med stor sandsynlighed skulle være gen betinget. Dette ved jeg jo dog ikke om er sandt. Så omhandler det jo at være udsat genmæssigt, men derfor som jeg har forstået det kan de stadig godt smitte en ikke genmæssig udsat hest ved direkte berøring så at sige. Forstår du hva jeg mener, for fik det vist ikk forklaret for godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sarkoider |
majakruse |
26-05-2008 11:43 |
|
Min hest fik konstateret sarkoider i vinters. Den havde gået længe med det, men hvor det ikke har bredt sig. Min dyrlæge samarbejdede en af de førende speialister i England, som har forsker meget i sarkoider, som sage det var et mildt tilfælde, og den var godartet. Jeg ville stadig kunne avle på den, og hun smittede ikke (jeg står på rideskole, så skulle være sikker på der ikke blev skagt panik, hvilket ofte sker ved de mindste ting). Jeg havde to muligheder for behandling, og det var begge cremebehandling. Den ene creme kunne jeg selv smøre på, og var den billigeste løsning, da den kostede 1000kr, og den anden løsning var en creme som englænderen ville sende til mine dyrlæger, men dyrlægerne skulle selv komme hver dag og smøre det på. Jeg valgt først den billige løsning, for at se om den virkede, og gjorde den ikke det ville det ikke være verdens undergang. Under behandlingen ligende min stakkels hest når l***. Der blev dannet en slags læderhud oven på sarkoiden, hvor der løb med det klammeste gule puds ud under den læderhud-flap. Det var virkelig ulækkert og det kløede frygteligt på hende, men da den faldt af var det helet indeunder. Hun skal have en behandling mere, men venter til sommeren er over, så der ikke går dyr i det. jeg har altid været hunderæd for sarkoider, men i dag tager jeg det mere med ro- afhænger selvfølgelig af omfanget af dem, men tager ikke min hest sarkoider som verdens undergang. Sarkoider kan smitte, men det afhænger af mange ting. Fluer kan bære det vidre, hvis der er tale om åbne sår, men ellers ikke. Nogle heste har anlæg for at få sarkoider, men det vides kun når de kommer i udbrud, og det er i en bestemt aldersgruppe hvor det vises. Men samarbejd med dyrlægen-det er dem der ved bedst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
majakruse: Godt indlæg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sarkoide |
|
|
min hest har også haft en sarkoide, jeg fik noget hos dyrlægen som hedder "blodrod" det er meget effektivt, smørres på nogle dage i træk, husker ikke præsist, men har en beskrivelse ude i stalden, hvis stedet kan, skal det pakkes ind, ellers bare lade det være, efter nogle dage bliver det helt tykt og der kommer lidt puds ud, til sidst falder den af. Min havde den der hvor den ene side af sadlen liger på ryggen, og den kom igen een gang. Fandt ud af at det er vigtigt at sadlen passer helt korrekt, for efter at jeg har fået en sadel som er tilpasser 100 % har jeg ingen problemer. Der er ikke hår på, der hvor den var, men skidt, så kan jeg også bedre holde øje med den det er et års tid siden hun sidst havde en. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Ja og så er der naturligvis lige blvet opdaget en ny sarcoide på dyret- så nu må jeg til at finde ud af hvor og hvad jeg gør med foder- æblecider eddike mv. problemet er at han skal ha ekstrem meget musli, lidt havre, hø mv for at holde huld. Så jeg har svært ved at se hvordan han uden mu7sli skal kunne holde hulden. hø/wrap a libitum er nemlig ikke nok i sig selv. Men jeg skal jo prøve og uden om sukker og stivelse, så der er kun varmebehandlet korn/majs, urter, racing mineralss el trevo e at vælge i mellem vel. Hmm nogen der kender til Natures best til heste- er det Pavo der forhandler dette? Tænkte på om nogen kender noget til stivelses og sukkerindholdet i dette????
Udlejning af hestetrailer- Samt formidling af LR aloe vera produkter Tjek præs. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dfhjfjhf |
mattismor |
03-10-2008 22:55 |
|
Du kan holde huld med linamix, genialt.... Min er i gang med behandling af sarcoide på størrelse med en 5 krone og efter 2 omgange af X-terra, er det på vej væk Dette produkt virker altså!! Jeg ville derud over lægge en foderplan, som i begge er tilfredse med og så undgå at skifte for meget. Sarcoider er en form for herpes og kommer i udbrud når hesten har lavt immunforsvar el stress. Dette passer lige præsis med at min blev flyttet et par gang efter hinanden, og med nye foderskift over en kort periode, da den brød ud... Men som sagt er vi snart sarcoide fri. held og lykke
- Sagde den heldige mor til matti og ejer af Dusty...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|