Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tilvænning til græs via grønpiller
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 10:53

Hej

Jeg har hørt at man kan give hesten grøn/græs-piller for at vænne den til græsset igen. Kan man det?

Det lyder meget smart men tænker lidt hvad sukkerindholdet i pillerne er kontra græsset?

Håber i kan hjælpe lidt.

/Winnie

Lækker 1´er pony sælges

Evt. udlån

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 11:24

masser af hø/wrap...? det er da allerbedst... og så langsom tilvænning til græsset...

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil tro
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 14:17

der er langt mere sukker i græsset. forårsgræs er noget af det mest sukkerrige der findes.

0
0
Svar på denne tråd

Grønpiller
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 20:18

Jeg tror ikke du kan regne med at tilvænne dem via. grønpiller.

Græsset er der en del mere sukker i.

Så du skal ikke tro at du kan give din hest grønpiller og så bare sætte din hest 1 time på græs.

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller

0
0
Svar på denne tråd

jeg bruger også grønpiller
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 20:30

som tilvænning til græsset. jeg har ikke noget at bygge min teori på, men tror alligevel at det er det der kommer nærmest frisk græs.

det er jo ikke sådan at jeg bare giver dem grønpiller, og så slipper dem løs på en græsmark. jeg vil stadig starte med 5 min i snor den første dag og så trappe op som normalt... men jeg kan se at deres pærer blir grønne af pillerne i fht normalt, så ror det må kunne gøre overgangen bare lidt lettere. og så koster en sæk grønpiller jo ik en bondegård

0
0
Svar på denne tråd

Lettere overgang
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 21:23

Min veninde der er agronom har netop skrevet en artikel til Landbrug Syd ang. alle +'erne ved grønpiller.

Vil lige høre hende ad om der er et sted man kan finde den artikel online - for så vil jeg da ikke remse det hele op her - men kort fortalt kan man sagtens lette overgangen til græs ved hjælp af grønpiller.

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

grønpiller
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 21:42

hej Wallie*holm*,

det lyder da rigtig interessant. Hvor kan man evt ellers læse det, kender ikke lige lnadbrug syd. Er det et blad man kan skaffe på biblo?

Hilsen

katarina

Mor til det dejligeste hjertebarn (HLHS)

Beatrice

Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

også her!
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 22:03

ja jeg vil også meget gerne læse den artikel det er jo fedt at få sine fornemmelser bekræftet

0
0
Svar på denne tråd

Tjekker op
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 22:03

Landbrug syd kommer til alle registrerede landbrug i sønderjylland mener jeg. Ved ikke om biblo kan skaffe det - det er bare et lille blad...

Skal nok lige se hvad jeg kan finde ud af. Måske kan jeg få en kopi af artiklen på mail så jeg kan sætte det relevante ind her...

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Lige en start
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 19:51

Artiklerne kommer desværre ikke på nettet og har ikke lige fået en kopi endnu - men her er da lige lidt info til en start...

Grønpiller indeholder sukker som jo er noget af det farlige i græsset. Sukker omdannes i tarmen. Tarmen er altså ved hjælp af grønpillerne vænnet til at omdanne sukker - eller rettere mikroorganismerne i tarmen er vænnet til det så småt.

Desuden er de vænnet til at få mere vand igennem foderet (vi giver grønpillerne ikke bare opblødte med sådan så de rigtig sobber og de slubrer det i sig).

Min hest på 600 kg er oppe at få 2 kg ikke opblødte.

I næste nr af Ridehesten kommer der en artikel om indgræsning og afgræsning.

0
0
Svar på denne tråd

wallie
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 13:33

Du må meget gerne sige til når du har fået artiklen. Vil meget gerne læse den...

Tak for alle svarene, flere er velkommen:)

Lækker 1´er pony sælges

Evt. udlån

0
0
Svar på denne tråd

hø hjælper ingenting
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 23:29

Når man skal tilvænne hestene til græs, må man for guds skyld ikke tro at hø og wrap i større mængder hjælper. Som det er nævnt er det sukkerindholdet i græsset som er det farlige.

Sukkerniveauet i græsset er højest tidligt om morgenen når det sadig er koldt. Sukkeret stiger til vejrs når det bliver koldt. det er også derfor man skal passe på hvis man allerede nu har dem på døgnfold, for græsset er særlig udsat, når vi får de lave nattemperaturer som vi gør lige pt.

Grunden til hø og wrap ikke kan trappe det op, er fordi det er de "lange" strå der er blevet høstet, der er altså minimalt sukkerindhold i dette.

-Mille

0
0
Svar på denne tråd

wallie
Forfatter: 
Dato:  30-04-2008 22:49

hej wallie,

vil bare høre om der er noget nyt ang artiklen?

Ang græspiller, hvordan gives det? Fungerer det ligesom roepiller, altså med vand og stå og trække?

Hvor meget kan man give af det? Tænker især i forhold til indgræsning. Da vores folde lige er gødet, går der jo lidt før vi kan bruge dem igen. Men vil helst have hun stadig får noget græs, da hendes pærer lige var begyndt at blive grønne :-)

Hilsen

katarina

Beatrice

Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Så er der info
Forfatter: 
Dato:  01-05-2008 22:37

Så har jeg fået en kopi af artiklen fra Landbrug Syd. Hold desuden øje med Ridehesten - der skulle også komme relevant info om græs i næste nr...

Men her kommer lige lidt af det jeg synes er mest interessant:

Græspiller er meget fint snittet, tørret og pelleteret græs som, når de opblødes, suger vand til sig og kommer til at fylde og veje fem gange de oprindelige piller. Det bliver en fugtig masse indeholdende nøjagtig de samme næringsstoffer som frisk græs. Ved at fodre med opblødte græspiller kan man vænne hesten til at fordøje græs på en nem og kontrolleret måde. Når bakterierne i hestens tarm har vænnet sig til at omsætte græs, ja så har man taget mange af de problemer i opløbet. Græspiller indeholder de samme proteiner, fibre og sukkerarter herunder ufordøjeligt fruktan. Med opblødte græspiller blandet i det øvrige foder, kan hesten langsomt vænne sig til at leve af græs.

Græspiller kan ikke afløse indgræsningsperioden, men er et godt supplement til overgangsfodring.

Det er specielt rajgræsser fremavlet til køer, som har et meget højt indhold af fruktan. Naturgræsser, svingel, timothe og engrapgræs har et lavt indhold af fruktan og egner sig bedre til heste.

0
0
Svar på denne tråd

Kan i da
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 00:38

Ikke bare lade jeres heste være heste og gå på græs hele året??

Så er der ingen problemer med tilvænning..

0
0
Svar på denne tråd

det er jo ikke alle
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 13:19

der har græs til rådighed hele året. fakta er i hvert fald at mange ikke har mulighed for at lade hestene gå på græs året rundt.

desuden er der et kæmpe opsving i græssets sukkerproduktion, så snart væksten går igang, dvs når temperaturen har været over 10 grader i en periode...

netop denne sukkerproduktion er der mange (heriblandt mig selv) der gerne vil undvære for mine hestes egen skyld,både mht forfangenhed, men også fordi sukkeret giver store udsving i blodsukkeret, og dermed bla påvirker hormonproduktionen.

så det med at lade heste være heste, jo det er da fint, hvis man har et kæmpe areal til rådighed, med de urter og andre former for vækst end lige græs, som de selv ville vælge i naturen.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er helt
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 14:01

Med på tilvænningen i den forstand at vores heller ikke går ude fra tidlig morgen til sen aften når der er allermest kraft i græsset.

Men når det så er sagt forstår jeg virkelig ikke alle dem der ikke vægter hestenes velfærd bare lidt højere.

Tænk på alle dem der trasker rundt i mudder om vinteren og støv om sommeren.

Så kommer problemet selvfølgelig når de én gang om året lukker staklerne ud på en saftig fold, hvis de vælger at benytte sommerfold.

Ja vi har store folde, men ikke større end det ikke burde være standard for enhver hest. Kunne vi ikke have dem ordentligt hjemme så må man jo finde steder hvor også hestene kan trives.

Vores fold er ikke så slem med græsset, grundet jorden så de får nok pillet en masse forskelligt ja.

Men det er skønt at se hestene så glade. Jeg synes det er lige så vigtigt som alt andet.

Hesteejere kan ikke undskylde sig med at der hvor deres heste står er der ingen fold, men der imod at hvor de vælger at have deres hest stående, er der ingen fold.

0
0
Svar på denne tråd

Ang. tilvænning
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 14:44

Klart, at hvis alle havde vintergræsning til rådighed, behøvede man ikke tilvænning i så stort omfang.

Personligt går vores lidt på græs året rundt, men det er egenligt mest noget vi har været nødt til at gøre, fordi jordfolden bliver for mudret.

Men at man har hestene på jordfold fx fra oktober til maj, og hermed får et behov for tilvænnig til græs de næste 5 måneder, kan jeg altså ikke se noget dyre-etisk forkert i. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Okay..
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 19:08

Der er vi nok så forskellige

Men jeg ville godt nok folden er for ringe hvis der kun er jodr, tænk lige på alle de timer de skal slå ihjel. For ikke at snakke om hvad hestene fra naturen er indrettet til, nemlig at græsse hele året rundt.

No wonder så mange heste døjer med kolik...

0
0
Svar på denne tråd

jordfold
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 19:50

ang jordfold, så kommer de fleste (går jeg ud fra) noget på folden, som de kan gå og pille/spise af. Sådan har det ihvertfald altid været de steder, jeg har stået.

Ja, hesten er indrettet til at græsse hele tiden. Men det er jo ikke alle heste som kan tåle det, en del bliver jo forfangne. Så det er ikke nødvendigvis ren lykke med græs.

Hilsen

katarina

Beatrice

Vores historie

www.duclos-julsdorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Artikkel.
Forfatter: 
Dato:  02-05-2008 21:10

Der er en artikkel i det Nye Ridehesten/Hippologisk ang. græspiller.

Mange vrinsk fra Spotlight, Evidence, Kikki og Lene

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

Ågerupgårds Kikki sælges. Dejlig fjordhest. 9år. 146cm. stg.

Opstaldning søges. 2-3 bokse.

0
0
Svar på denne tråd

Katarina:
Forfatter: 
Dato:  03-05-2008 12:57

Nej selvfølgelig ikke. Men størstedelen af året (vinter, efterår, sensommer) er der ikke så meget bid i græsset.

Jeg har da aldrig oplevet en hest der blev forfangen af at pille i græsset om vinteren.

Her er der fint græs om vinteren også, og de sætter stor pris på det.

Kun hvis der ligefrem ligger 10 cm. sne er det svært for dem.

0
0
Svar på denne tråd

Pigen cordy
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 23:12

Jeg vil så lige tilføje til det du skriver at jeg haved en hest der blev forfangen i vinteren fra den ene dag til den anden af at gå på græsfold , min vinter fold er 52000 kvadratmeter stor da jeg har meget jord så der er græs hele året rundt at pille i , så det kan godt ske ....

Mvh. Anja

med de to øjesten

Royal og Hoffie

0
0
Svar på denne tråd

vores får
Forfatter: 
Dato:  05-05-2008 23:48

wrap kørt ud på deres vinterfold hver dag... den er så stor at den ikke bliver smattet, og der er en lille smule græs at pille i, men de spise deres wrap... Jeg synes da ikke man går på kompromis med heste velfærd ved at have hestene på jordfold og så give dem grovfoder på folden... så tilgodeser man da deres behov...

Jeg er enig i at det er synd hvis de står i mudder eller uden noget at tygge i, det er ikke okay...

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

vores jord
Forfatter: 
Dato:  06-05-2008 10:20

vi har jord nok til at hestene bliver superfede af græs om sommeren.. MEN hestene må kun færdes på disse marker fra 1. maj - 31. oktober pga §3 (natura 2000) og miljøvenligt jordbrugsdrift..

den sidste mark er så en alm mark.. MEN igen .. det er ler og jeg bruger ca. kun halvdelen dvs. en tdr land til vinterfold.. hestene pløjer nærmest marken op.. men de står forholdsvis tørt øverst da marken hælder.. jeg sætter så store rundballer hø på marken så de har noget at æde.. og det fungerer sådan set fint..

jeg har så ikke de store indgræsningsproblemer da mine marker primært består af gammelt græs og det nye græs har lav fruktan indhold..

men jeg synes det lyder som en fantastisk løsning at give græspiller.. det vil jeg gøre til næste forår...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider