Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tisse mand
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 21:41

er der nogle der kan forklar mig, min valak har noget der mærkes som muder lige ved tissemanden men lugter lidt af gylle.

Han har ikke haft det før....

Han er ellers sund og rask men lider meget af muk som alle andre heste. nu vil jeg gerne have noget sommer så jeg kan komme min mark til livs.

Den lykkelige ejer af 2 dejlige heste

0
0
Svar på denne tråd

Det er tis!!!
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 22:18

skidt , @!#$ og mudder.. lækkert snask må man sige!!

Hvis den ikke skafter ordetnligt ud samler det sig der.. Normalt set lader man det være!!! Det er kun hvis de får infektion at man skal pille ved det!!

Jeg kan en enkelt gang vasket maxes!! Med alm vand og slange da han alligevel skulle vasket,, pillede ikke ved det og spulede bare stille og roligt..

Han var ikke vild med det men affandt sig!! !

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 14:09

Min vallak havde det samme, og jeg vaskede det...

Da prøv at tænk på når det tørre og din vallak skal tisse... Skal have tisse manden ud forbi de her klumper, det må ikke være rart..

Jeg spurgte min dyrlæge, og han vejledte mig... Han sagde det var en god idé at vaske den engang imellem, for at der ikke skulle dannes skorper og knolde, som ville gøre ondt på hesten når den skulle tisse...

Jeg brugte noget pH venligt sæbe, og lunkent vand...

Min vallak var noget skeptisk i starten, men jo flere knolde og snask der kom ud, jo mere afslappet blev han og han nød det helt til sidst...

Håber du ku bruge min erfaring...

En rigtig hest er en DANSK VARMBLOD :D

0
0
Svar på denne tråd

hvordan?
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 14:14

Jeg hænger lige på her, og vil gerne spørge om hvordan I kommer til at vaske, uden han trækker tissemanden ind igen??

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 14:24

Det jeg fik af vide af dyrlægen var, at det jo ikke er selv tissemanden der skal vaskes, men for huden...

Og man vil finde ud af at der er meget skidt deroppe og knolde...

Og min vallak som ellers er ret skeptisk med mange ting, slappede til sidst så meget af at han lod hans tissemand komme ud, men det er et problem når den kommer ud, for så kan man ikke få vasket ordentligt i for huden...

0
0
Svar på denne tråd

dddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 14:40

Hm... Jeg spørger bare fordi at min gamle vallak har sådan nogen flager siddende på selve tissemanden, men når jeg nærmer mig, vupti! -trækker han den ind igen, men jeg kan jo prøve med lunkent vand og venlighed .Måske han giver efter og slapper af så jeg kan finde ud af hvor meget snavs der er.

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 15:04

Ja jeg er så ikke sart, kan jeg regne ud..

Jeg vasker jævnligt forhuden ren for de jordknolde der sidder.

Jeg tager altså også bare fat i tissetrolden når de skafter ud og får mange af de skorper der sidder væk..

Det må være yderst generende for hesten og den lugter ikke godt..

Desuden har min hest 1 gang haft forhudsbetændelse.. Det ønsker jeg ikke den skal opleve igen..

Så her i huset har vi 4 heste der skal hives i understellet, ved tegn på snavs og skidt..

Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 17:47

Carina kan høre vi er i samme båd...

Jeg er nu heller ikke sart og vasker min vallaks tissemand, for han skal ikke gå med knolde og snask ved tissemanden, må være vældig ubehageligt for dem...

Må sige at de andre der hvor min hest står, kigger meget mærkeligt på mig når jeg vasker den....

De syns det er noget så ulækkert og klamt...

Men så skulle de se en vallak eller hingst for den sags skyld med forhuds betændelse, så får de et andet syn på den sag...

For det er helt klart noget der skal gøres....

0
0
Svar på denne tråd

ha ha ha
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 22:02

Godt man har en hoppe - vi er da fri for de problemer...

Har haft et par vallakker, men de var heldigvis gode til selv at holde sig rene. Tror som der også står længere oppe, at det har meget at gøre med hvor meget de skafter ud. Men god fornøjelse med jeres rengøringsprojekter

Naja 14.01.2002

Emil 31.01.2007

0
0
Svar på denne tråd

Goere sheath rent er en selvfoelge!
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 01:34

I kan da ikke fortaelle mig, at I har han eller hun heste og ikke goer dem rent i det omraade med regel maessige mellemrum???

Det er da normalt at man fjerner smegma, som baade forekommer hos hannerne ( hingste, vallak) og hunnerne .

Det er grobund for infectioner og samler ogsaa om sommeren fluer og andre irriterende insekter.

Man finder hurtigt ud af hvad, der faar hannerne til at lade dinge-noten ned ( nogle gange er det en god ryg massage, andre gange er det at stryge indersiden af bag benet.

Hos pigerne er det ved die-vorterne og det skal ogsaa fjernes.

Samtidig med det er ubehagligt for dem, er det da ulaekkert at se paa.

Der findes specielle sheath rensende midler, men jeg har en god shampoo og skyller godt efter bagefter.

Tja, min hingst har ikke det mindste imod mine haender og ej heller har min pige. Jeg soeger selvfoelgelig for, at mine haender ikke er iskolde, naar jeg faerdes i det sensitive omraade.

Mine heste er ALDRIG crusty - LOL

If it isn't Dutch, it isn't much.
My other car is a Friesian Horse.
If it isn't a Friesian, it's just a horse ;-))
0
0
Svar på denne tråd

kommentar
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 01:42

han er ellers sund og rask, men lider meget af mug som alle andre heste... ØHM, hestene i min stald har da ikke mug... det kommer som regel kun pga dårlige fold forhold... bare en lille kommentar...

og da jeg havde vallak vaskede jeg ham også, både forhud og på selve mr. willy...

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

ingen vand
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 08:38

Jeg har vallakker, men har også haft hopper. Det gælder for begge at jeg rengør dem uden vand. På hopperne pillede jeg snasket mellem yveret(eller hvad det hedder på en hest) til der ikke var mere fnuller (føles som masser af tørret hud). Og på vallakkerne er det alle de tørre skorper jeg piller af. Jeg må sige at hopperne nyder det mere end vallakkerne. Men heldigvis kender jeg deres rutiner og de tisser næsten altid ved fodring, så der ser jeg mit snit til at rengøre.

Jeg ville ikke begynde med vand mm medmindre det lugtede. Dog ville jeg vaske med vand, hvis det man kunne få ud er snasket. Hvis man ellers holder deres ædlere dele ved lige regelmæssigt, har jeg endnu ikke oplevet de er blevet snaskede.

Mvh

Sille

Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.

For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

0
0
Svar på denne tråd

Lider meget af mug
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 08:51

Som alle andre heste ???? Sådan noge ævl at skrive.

Jeg har sgu aldrig haft en hest det led af mug, eller fik mug.

Underlig noget at skrive, som om det er i orden at en hest får mug igen og igen, hver vinter.

Det er det IKKE....

Illum

Forårs tilbud :-)

Pis, Nu tisser han ikke nok :-((((

0
0
Svar på denne tråd

det kan
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 10:57

være en god idé at bruge handsker, da smegma (går ud fra det er den voks-lignende og meget lugtende substans?) har motorolie-konsistens og er cirka lige så svært at få hænderne...

Jeg vil nu i øvrigt mene at en hest godt kan have en smule muk, uden i øvrigt at være syg. Ligesom vi andre kan have fodsvamp eller skæl.

Men det er klart at muk overhovedet ikke er optimalt og det er absolut heller ikke alle heste der har det - det hænger direkte sammen med foldkvalitet.

I

0
0
Svar på denne tråd

det vil jeg godt lige kommentere
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 10:04

mug- det er ikke noget alle heste har- det er noget din hest har fordi dine folde er for våde og mudrede! mine herhjemme er der ikke en eneste der har haft mug i år- men den der var lånt ud til rideskolen tillod de at den stod med mug i 4,5 måned!!!

(langt fra acceptabelt, så jeg hentede ham hjem!!)

og alle de andre elev heste havde det også. og de blev brugt hver dag selvom de havde sår helt op til knæerne!

muk, hvis det opstår, kan nemt behandles og gerne forsvinde i løbet af 3 ugers tid. min hyp har været hjemme en uge nu og der er kun 1/2 delen tilbage af hans muk- men vi har også tørre folde.

god all round hoppe på 155 sælges eller byttes med hvid araber hoppe eller hingst. højde,alder og uddannelse underordnet.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider