Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Glædesindlæg.. Nå nej!!!
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 20:30

Åh har bare været SÅ møgtræt af at være hesteejer de sidste 3 måneder - så aldeles træt af det hele at jeg ikke engang gad at skrive herinde om det!!! Men Nu har krampen(alias hesten) simpelthen fået bægeret til at flyde over, og jeg må af med det inden jeg brister!!

Det startede i starten af Januar med en begyndende seneskade hun havde pådraget sig på folden - sygefold og ro 14 dage var dyrlægens anbefaling, og så teste om hesten var rentgående igen.. Easy peacy tænkte jeg - No problemo!!

13 dage går, og da jeg kommer ud i stalden står hun springhalt på sin lille sygefold - Ak og Ve - og babu babu afsted til dyrlægen det gik. scanning den efterfølgende dag viste en næsten overrevet sene på venstre forben som trykkede på kodesenebenet - det så ikke godt ud. Vi fik smertestillende - og ordineret boksro i den første uge, sygefold 2 måneder, og derefter kontrolscanning. Og jeg gik og frygtede det værste - især fordi Min ellers dejlige rolige hoppe ikke syntes at forstå konceptet "SYGEFOLD" - hvilket resulterede i at hun med ca 14 dages intervaller lavede nye stunts på sin sygefold, og senerne igen hævede op!!!

Nå - men tiden kom til en kontrolscanning - Og tror i ikke hoppen er helet fuldstændigt op!!!! Ja der blev snakket mirakler, og "sig mig engang - scanner vi det rigtige ben!" - Vi var kække var vi.. Jeg kunne sørme så gå i gang med genoptræning efter påsken - Jeg var LYKKELIG!!!

Første uge skulle jeg trække med hende i 45 min. på hård bund dgl. og øge så hun sidst på ugen blev trukket 60min.

Anden uge skulle jeg så trække 15 min. skridte hende 15 min. og derefter trække hende 30 min. igen.. Det er bare lige det - det nåede vi ikke..

Niksen - Den dag jeg endelig måtte sætte mig på min dejlige hest igen, stod kræet springhalt på folden. Denne gang på venstre bagben, med så hævet en has, at jeg aldrig har set noget lignende.

Dyrlægen ud igen... ja hold da op den er slem - det er nok seneskeden - Tjekker lige for hovbyld - Skoen af - grave grave - Nej- Vi blev enige om at vi aldrig havde set en sådan hovbyld - det måtte være i hasen.. Afsted op til dyrlægen igen igen..

Næste morgen var hævelsen endnu værre - Jeg tænkte at nu kunne hun nok ikke blive ved med at være heldig..

dyrlægen visiterede igen - sikker på det er en hovbyld.. Bingo - gravede en stor byld ud i dragten.. Pyyyyh - Super...

Eller... Dagen efter - hjemme igen - stadig springhalt på smertestillende - Og også dagen efter igen.. så sprang endnu en byld - denne gang i ballen. Og så stillede hun sig for første gang på 4 dage sig med vægten på benet.. Pyyyyha.. Igen igen..

Ud og se til hende igen til aften - Hele benet er hævet op - hun har rigtigt slemt ondt... Fat i dyrlægen igen - På penicillin 5 dage + mere smertelindring... det går helt fint - Smeden kommer og lægger en sko så hun kan få lidt fred.. alt ånder fred indtil dagen efter hun ikke længere får penicillin.. Hæver op igen - har det skidt.. Dyrlægen ud igen - som ender med at skære al yderhud af over halvdelen af strålen, da bylden bare er dyb dyb dyb... Øv.. Men hun kan beholde skoen på - Jeg bader og forbinder, og vi får penicillin til 5 dage mere + mere smertelindring... Så i lørdags sker det der ikke måtte ske - Nu slipper yderhuden/hoven også ud mod dragten - Og Min dejlige dyrlæge får atter ret - Hele den ene havldel af hoven er betændt - Og har været det hele tiden!! Så nu venter vi på lidt mere heling i det der er blottet, så smeden og dyrlægen sammen kan skære dragten - ca. 5 centimeter af ydersiden af hoven!!! - af, og lægge en ringsko. Så skal hun være flyvende på hele den del af hoven..

Havde sidste besøg af dyrlægen i mandags, som syntes det der var skåret helede fint - Og vi nu bare skulle have resten af. derudover fik vi igen mere smertestillende, da min nu efterhånden stakkels hest - som bare har teget alt det her i stift ben - havde så ondt i halsregionen af slle penicillin indsprøjtningerne....

Hold da op en roman jeg her fik skrevet - bare for at udtrykke mit AAAAAAAAAAAAAAARRRRRRR...HHHHHHHHHH - både fordi det har været et hårdt forløb for mig - men også på min stakkels hoppes vegne!!

Selvom jeg har stukket hende - sprøjtet grimtsmagende substanser i munden på hende - vandbadet hende i minimum 30 min. dagl. - Forbundet hende og værst af alt mere eller mindre forbudt hende folden.. Ja så er hun forunderligt nok stadig glad for at se mig - Hun synes jeg er fantastisk... Jeg skal ikke klage - Men det gør bare at hendes trængsler piner mig endnu mere...

Så send hende lige de bedste tanker alle HÆnder - Hun trænger altså til det nu...

På forhånd tak fra os...

0
0
Svar på denne tråd

hold da helt
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 20:37

op en hård omgang. Det er godt nok synd for dig og din hoppe. Heldig at hun er en hest der kan undvære så meget fold (jeg mener physisk) men det kan vel kun blive bedre nu. Håber for jer at det bliver bedre meget snart. Krydser fingre for jer

Med den dejlige traver, Face The Feat - som bare kaldes Findur :)

0
0
Svar på denne tråd

sender
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 20:44

alt hvad jeg har af god karma og tanker og så videre. Jeg ved lige præcis hvordan det er med de krapyler, når man nu lige troede de var raske.

Held og lykke med hende.

Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)

0
0
Svar på denne tråd

syge heste
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 21:01

Ja man er jo glad for dem, men jeg synes også der kommer et tidspunkt hvor man må tage hensyn til sig selv og sin økonomi. Hvornår man når dette punkt er jo selvklart individuelt.

Hvis der ordineres alt for meget behandling hvor man skal kæmpe med hesten/ holde den væk fra dens naturlige adfærd ( feks boksro) så gør det ikke sagen bedre.

Held og lykke med din hest.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Puha...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 21:02

Sikke en omgang Håber at der snart kommer lidt lys for enden af den alt for lange tunnel.

Kender kun alt for godt til et langt sygeforløb, hvor man bliver frustreret og ikke ved hvad man næsten skal tro og tænke.

Dejligt at din hoppe tager det hele så flot, det gør en svær situation en lille smule nemmere.

I slutningen af Januar måtte jeg aflive min dejlige hoppe og hun kom stadig den sidste dag af hendes lange sygedomsperiode, glædelig løbende mig i møde, da jeg kaldte hende ind fra fold en sidste gang

Louise med Meister drengen!

Chess - For evigt elsket og savnet

Opstaldning tilbydes i hyggelig privat stald ved Dalmose (4261) pris 700 kr pr. mdr. Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

tak skal i have..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 21:53

Har lige været oppe og give hende buta til natten - og ja ja - glad og fro står hun og hilser mig..

Louise - hvor er det også bare synd med din hoppe - ja underligt nok smerter det næsten mere når hesten bare "Tager" det...

Janni - Nu har hun kun været forment folden på de dage hun ikke havde det godt - Og simpelthen ikke ønskede at komme ud af boksen.. ellers forbarmer jeg mig over hende, og giver hende minimum en time mens jeg muger om morgenen - så kommer hun ud med de andre - og så får hun igen et par timer om eftermiddagen når jeg igen kommer og muger og regerer... Hun kan bare ikke gå uden opsyn, da hun akut skal vandbades hvis forbindingen ikke holder..

I det mindste er vejret med os, og vi har derfor en tør fold som tillader lidt udeståhej..

Men ja - det er da synd at hun står inde hele dagen alene i det fine vejr - alternativet er bare værre.. Og det er vel forhåbentlig kun en fase - Det må jo snart vende for hende..

Uanset takker vi inderligt for god karma og krydsede fingre

0
0
Svar på denne tråd

nåååårhhhh
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 22:17

hvor ER det synd for jer. Håber VIRKELIG at det kun går fremad nu...I må vist ha taget jeres andel af skader for rsten af jeres tid sammen!!!!

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Hold ud!
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 22:46

Pyha hvor er det en sej omgang for Jer!! De bedste ønsker herfra

Det positive er, at I har fået en diagnose, og at der er en behandling - nu skal det nok gå den rigtige vej!

Mange hilsner,

Lene (med hesten som for et par år siden var så halt, at den kun ville skridte langsomt på folden, og ingen troede den ville komme sig - men det gjorde den )

0
0
Svar på denne tråd

Ja alt er relativt
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 22:57

Og selvfølgelig er det bedre med en hovbyld kontra seneskederne i hasen... Men for pokker da også for en gemen hovbyld vi er stødt på..

Tror aldrig mere jeg ånder lettet op ved denne diagnose i hvert fald.. Bare en hovbyld - Ikke her hos os...

Glæder mig til at høre dyrlægen imorgen hvornår dragten kan fjernes, og hun kan få den ringsko på, så hun kan begynde at hele helt op.. Men det siger jo sig selv, at skærer man dragten af oppe i kronranden og 5 cm. frem, så varer det lidt tid førend livet bliver normalt for min hest igen - Men - Hun overlever!! Og det værdsættes her hos os.

Tak for de gode tanker - sender dem videre til den plagede tøs.

Sov godt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider