Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tryk på strålen når hesten går med sko
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 21:33

Ja som overskriften siger, så vil jeg høre om der er nogen der kender til en metode til at lægge tryk på strålen, når man rider på en hest med sko... trykket vil jo medføre en sundere stråle, og modvirke at hoven forsnævrer... Kunne man ikke designe en dims til at putte ind i hoven eller lign, således at hoven stadig var beskyttet af skoen, men så strålen også fik en påvirkning... Man kunne selfølgelig putte såler i, men der er jo den problem stilling at man ikke kan få rengjort hoven... Jeg er klar over at man kan tage skoene af og bruge boots, men det er ikke det denne debat handler om...

Sagde Janne der bare har en helt fantastisk stjernehest...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Der findes en sko
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 22:25

Der trykker på strålen. Den hedder Heartbar og kan ses her:

www.smedjeriet.dk/pegsus-heartbar- pi- 1937.html?image=0&osCs...91c0b81f19

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik

0
0
Svar på denne tråd

ja men
Forfatter: 
Dato:  14-04-2008 23:52

der kan man ikke rense strålen under... det var derfor jeg tænkte om man kunne få noget man satte på og "motionerede" strålen, mens man fx red sin hest.. altså så det ikke var en fast montering...

0
0
Svar på denne tråd

janne det
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 08:31

produkt du efterlyser, har jeg godt nok ikke hørt om...

Der er en silpak du kan lægge i skoen, den lukker godt nok hoven inde, men frigører kobbersulfat http://www.vettec.com/65/new.html på samme side er der en nyhed der skulle kunne lægges i stedet for sko også. The barefootmovement ...

www.equinepodiatry.net/ hoof_care.html findes der sådanne stimulations såler, sole mates, som du evt kan forsøge at tape på med gaffa inde i skoen? Gaffa kan dog godt blive glat på græs

Alternativ er der kommet det her nye produkt også fra KC som bruges i stedet for sko som bandageres på og hærder. http://www.perfecthoofwear.com/ Jeg har foreløbigt prøvet det på en forfangen hest med tynde flade såler med god resultat. Camilla der var med på Susan kurset havde det på sin hingst, der har haft molestreret sine hove. Jeg ved ikke om du så dem?

Jeg har de to sidste produkter hjemme, så kan du se det når du kommer ud til mig.

0
0
Svar på denne tråd

Hatten af for
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 15:14

dig Keppie

Igen et godt indlæg med henvisning til en løsning uden at du gør opmærksom på det mest nærliggende, nemlig en hov uden sko

JanneJ, jeg kender ikke de løsninger Keppie henviser til

Med hensyn til Heartbar skoen, så har jeg kun set den påsat med varmeskoning og her er strålen så fin og ren inden skoen kommer på og at det skulle være et problem med skidt under, har jeg ikke hørt om

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik

0
0
Svar på denne tråd

jeg så godt
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 15:29

det der på Camillas hingst... det var også bare en tanke, for ved skoning har hoven jo en tendens til at forsnævre... og så tænkte jeg om man ikke kunne kave et tryk på strålen, så gjorde at der måske kom lidt mere spil i hoven og dermed medførte mindre forsnævring...

0
0
Svar på denne tråd

JanneJ
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 16:23

Nu blander jeg mig lige igen, håber det er iorden

Heartbarskoen er netop til forsnævrede hove, bare til info

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

ja det ved jeg
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 16:37

men tænker mere i noget som ikke er fast installeret i hoven...

0
0
Svar på denne tråd

Silotte
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 22:15

Hvordan er det gået med de heartbar sko på din venindes hest? Er hovene på nuværende tidspunkt blevet bredere? Hvordan ser strålerne ud, kommer der mere fylde? Hvordan med risiko for sur stråle, øges den?

Jeg har desværre ingen erfaringer med heartbar, og jeg vil gerne vide hvad det gør ved de forskellige strukturer i hoven.

Nu vil hyppigere skoninger (hvor ikke skoen bliver lagt snævert) lavere dragter og kortere tå også brede hoven ud. Men i sidste ende er strålen en nøgle til hovsundhed og form. Selv med barfod kan jeg ikke få en hov bredere, hvis strålen er blød og henfalden. Jo hvis den går flere km om dagen på hårdt underlag som hos mig, for her bliver tæerne holdt korte helt af sig selv og der er bedre mijø for strålerne end de fleste mudderfolde.

Kunne man forestille sig en heartbar lidt i firpunktsstil? Hvis man også har brug for at tåen kortes ind?

Hvordan styrer man trykket på strålen med en heartbar? Det skal vel ideelt set kun lægge tryk på strålen ved hovens gennemtrædning, ligesom er barfodet hov? Og slutter den ikke helt til når hoven ikke er i belastning, så må der jo kunne komme skidt ind under eller hvad? Og hovvæggen gror jo igennem en beslagsperiode, hvordan styrer man så trykket?

Mine spørgsmål er måske ret tekniske, ellers må jeg spørge heartbarsmeden ved lejlighed .

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Puha Keppie
Forfatter: 
Dato:  15-04-2008 22:43

Du skulle have lavet et spørgeskema til mig, så kunne jeg have spurgt smeden imens jeg var der

Med hensyn til resultatet, så må det være Tina Hestehaven selv der svarer, så har jeg ikke gjort noget forkert

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Heartbar
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 08:34

Jeg er ikke nogen særlig kyndig person ang. smedearbejde, men kan fortælle at jeg havde en hest i ridning, der gik med heartbarsko (vidste dog ikke på det tidspunkt, det var det de hed). Der var ingen problemer med at rense hoven. Der var adgang til det hele, for når man løftede hoven, var strålen ikke helt nede at ligge på bar'en. Der var ca. 3m mellem stråle og bar i løftet tilstand, lige nok til at rense med en hovrenser.

Mvh

Sille

Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.

For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

0
0
Svar på denne tråd

trutterut
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 12:33

Hej

Jeg kan desværre ikke oplyse om noget sådan virede nyttigt desværre, men håber det er ok jeg blander mig i din tråd...

Jeg havde nemlig også tanke om strålens invirken på hoven og hovens forringede mulighed for elasticet pga sko osv....

Derfor besluttede jeg mig for at tage skone af dyret(som har stærke hove) og lade ham gå med bare tær, hvilket også gik fint den første uges tid eller sådan... så blev han lidt ømtået men tog det faktisk ikke så alvorligt da der havde været frost og folden var hård og knoldet(der var ikke noget på plan/hård overflade)

men men men....

Han blev mere og mere øm og tilsids måtte jeg have fat i dr. dyr var sgu nervøs for om der var noget galt med sener ol.

Det viste sig så at stakkels Hr. Hest var øm i Strålerne? ikke i hov ikke i muskler eller sener men strålen?

så nu har han fået forsko på.

Og mig der bare ville gøre det så naturligt som muligt for Hugo´s futter endte med at påføre ham smerte piv.

(havde iøvrigt smed ude et par gange og file lidt - han mente sagtens hesten kunne gå uden sko)

Kram fra Nickie - der gik fra 4 til 0 til 2

Knabstrupperen - en race i fremgang
Hugo Boss
0
0
Svar på denne tråd

Nickie
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 13:10

Det er lige præcis hestens akilleshæl de stråler! Men din dyrlæge tænkte lad os beskytte strålen ved at tage trykket helt væk! Og jep, det er effektivt, for nu er hesten med et slag ikke øm mere!

Jeg som barfods ville tænke lad os give det et tryk som den ikke ømmer sig ved, men som giver en chance for strålen at blive bedre og det er ved at bruge boots med en sål af passende blød/hårhed. Det er nemt at tjekke ved at mønstre hesten om den går godt. Så brug dog boots hvis I vil have en barfodet hest, for ellers sker der lige netop det du fortæller Nickie.

Når så hesten har fået forsnævrede hove eller er blevet fladsålet, så skal man bruge et sygebeslag der lægger tryk på strålen. Hvorfor? Fordi der er faktisk en mening med den stråle, Vorherre har ikke sat den i en hestehov for sjov skyld!!!

For lidt tryk så vil vævet degenerere, for meget tryk så vil hesten blive øm og vil søge at aflaste området ved at trippe afsted på tæerne.

Nickie hvis du har haft dit ben i gips, så vil din muskler i benet svinde ind. Skal du så ikke langsomt og forsigtigt træne dit ben op igen, når gipsen kommer af? >Hvis du overtræner dine muskler i benet så vil du være øm og det opbygger ikke. Eller skal du blot beholde gipsen på for altid???

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Her er Tina,
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 13:23

Hestehaven så..

Min hoppe fik jo i december lagt varmsmedet Heartbar sko på. Hun var inden da urengående, satte sin hov i underlaget af hele 3 omgange. Tå, yderside og "resten".

Hun blev beskåret anderledes, hun gik bla. for meget på dragten.Beskæringen og Heartbarsko gav omgående "potte", var øm en dags tid, men ellers har der intet været og hun sætter stadig hele hoven i underlaget på korrekt vis.Sur stråle har hun ikke lidt af, denne sko er ganske nem og rense ud under.

Dette er blevet lavet i samarbejde med Charlotte Frigast og hendes smed.Min egen smed har nu overtaget arbejdet, og det ser ud til at fungere perfekt.

Hilsen Tina

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd

Tina hej og velkommen
Forfatter: 
Dato:  16-04-2008 14:07

Hvor længe skal den så gå med den heartbar sko? Er hoven og herved strålen blevet bredere? Du tog nogen billeder dengang, er der sket noget indtil nu?

Men det er rart I fik det til at fungere .

0
0
Svar på denne tråd

Den skulle jeg lige
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 13:27

tygge på.. bredere? Hoven er blevet bredere, og mere "rund", hun virker ikke mere platfodet, med ballen inden under sig. Strålen synes jeg måske ikke er bredere,andet end "den" er beskåret anderledes, så den måske virker bredere..

Ligeledes kan jeg fortælle, at hoppen siden dag et, ikke har haft svampede sener.Før kunne man ikke se det ved øjet, men jeg fornemmede de kunne være svampede nogen dage, men ikke mere!

Pt går hun stadig med heartbar-sko, det er en vurderingssag fra gang til gang.

Hilsen Tina

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * Samt otium for din bedste ven.

0
0
Svar på denne tråd

Heartbar???
Forfatter: 
Dato:  20-04-2008 03:12

Jeg har ikke læst hele tråden,men heartbar er et sygebeslag som bruges i en del i lande med en dålig beslagsmede uddannelse,f.kes her i Australien.

Den kan bruges med fordel HVIS at man kan regulerer trykket på strålen,ellers skal man holde sig langt væk.

Trykket vil kun være korrekt i den første ugestid,og derefter vil den gøre mere skade end gavn.

Hvis smeden ikke kan finde ud af at lave en ordentlig ringsko som giver hoven den støtte som den skal have er det bedre at skifte smeden ud,end at lade sig forlede til at bruge heartbar.

At danske dyrlæger,med et ellers godt ry kan finde på at bruge dem,er for mig at se kun et forsøg på at lege med på bølgen.

Mht indsnævrede hove er skoen man bruger her ,en sko med udpennede dragthjørne,som korrekt smedet vil få den indsnævrede dragtvæg til at ændre stilling ved skoning regelmæssigt.

Altså her er det skoning eller omlægning hver 4. uge.

mvh Den Gamle Smed nSW

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er forviret
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 15:21

min heste går med forsko, fordi han her i vinters blev meget øm i strålen, han er i mine øjne måske lidt flad ved det ikke

men på baghovne har han ikke sko på, der er strålen meget bred og der er ikke meget kløft i hoven, det går han fint på

han er Araber med lyse forholdsvis små hove

selv om der gik næsten 3 månder i mellem smed var det ikke altid der var noget på baghovne han kunne tag, da hesten selv sled dem, og nu er det igen et stykke tid siden de er taget, dog har smeden været her meget de sidste 4 uge da han taber sine forsko (køber klokker i morgen så han ikke kan træde dem af) han er ikke halt selv om han mangler en sko, og ville gerne at han kunne gå uden. Nu får han biotin for at styrke sine hove og så troer jeg at vi prøver uden sko igen til sommer,ellers vil jeg prøve boots, hvor godt fodfæste har de med dem på, er de glatte på vej og i skov ??

ja undskyld det blev lidt langt, men der er så meget man kan prøve og gøre så det er næsten ikke til at finde ud af

Alice og Marco

0
0
Svar på denne tråd

hovsa den kom forkert
Forfatter: 
Dato:  21-04-2008 15:24

det må i undskylle den høre ikke til her..

Alice og Marco

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider