Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skavsår - af underlag??
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 14:51

Ja, som overskriften lyder: min søde hest har i noget tid haft "slidt" pels der, hvor underlaget ligger over ryggen (rygsøjlen) bagtil. Han er ret spids - vi arbejder stadigvæk på muskler i overlinien, og så er han tilmed skimmel og ret sart.

Min teori er, at det må skyldes at underlaget gnider lidt frem og tilbage under ridning.

Den anden dag, da jeg kom hjem fra en ridetur kunne jeg konstatere, at der var gået hul på huden i området, omend minimalt.

Så var det jo fluks ud og anskaffe et lammeskindsunderlag. Det er det bedste, jeg lige kan finde på, for at skåne området.

Har i nogle gode råd til, hvad jeg ellers kan gøre, og evt. hvad det kan skyldes? Jeg har aldrig haft en hest med netop det problem før, så det er ret nyt for mig.

På forhånd tak for alle de gode råd, jeg ved, kommer.

/Line (og Askari)

Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd

Et godt råd...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 14:53

... drop schabrakkerne og brug sadelskårne underlag - så er du ude over problemet :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Har du fjordhest? Er du under 18? Se TIKA Junior Cup

0
0
Svar på denne tråd

Lammeskind
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 15:00

I fældningstiden forår og efterår, ja der kan jeg også skarve pelsen af min brune vallak - og han er normalt ellers ikke sart.

Rider jeg ikke med lammeskind i april/maj og igen i sept/oktober ja så skarver jeg pelsen af ham nede på siderne af ham, hvor underlaget stopper, samt på ryggen.

Og i disse perioder fremstår jeg også som den ledeste rytter i verden, fordi krikken taber al pelsen der hvor jeg bruger mine spore og har mine schenkler.

At jeg så også er glad for generelt at ride med lammeskind skyldes, at der under et lammeskind altid er samme temperatur både vinter og sommer iflg. nogle undersøgelser jeg har set. Dvs rimeligt varmt om vinteren, og rimeligt køligt om sommeren.

Det kræver så selvfølgelig, at lammeskindet ligger ned mod hesten, og underlaget derfor ligger oven på lammet og under sadlen - så der er ikke meget "pynte-effekt"

MVH Charlotte

Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.

0
0
Svar på denne tråd

Det var...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 15:22

dejligt at høre, at det ikke kun er mig (eller - min hest) den er gal med...

Jeg har købt et sadelskåret lammeskindsunderlag - det er altså lam på hele undersiden og kanterne... så det kan forhåbentlig gøre kål på problemet.

/Line

- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd

Ellers
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 16:02

.. kan du løfte underlaget "op" i mellem puderne på sadlen bagtil (og fortil), så ligger underlaget ikke og strammer over rygsøjlen hverken fortil, bagtil eller undersadlen.

For mig er det kun de underlag der har "pipe" på, altså et snoet bånd langs kanten, de krymper nogle gange lidt mere end selve underlaget i vask, og så kommer det til at skarve/gnave

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Anne :
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 17:05

sikke et godt råd - det vil jeg prøve, når vi igen kaster os ud i ridning med alm. underlag :-)

- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd

ja det
Forfatter: 
Dato:  11-04-2008 22:30

er så endnu en af de ting som Shamona og Askari har til fælles, hun bliver også let slidt på den del af ryggen der er under bagsvidslen, til gengæld er hun ret flad henover ryggen, så at han er spids betyder ikke nødvendigvis noget. Det må være en familliesvaghed med sart hud .

Nu rider jeg godt nok med en bomløs sadel, med et underlag hvor der er kunstigt lammeskind under, det er helt tosset på ingen tid er der opstået store slidmærker.

Tidligere da jeg red med min bomsadel skete det også, uanset om det var bomuld eller lammeskindsunderlag jeg brugt.

Jeg har fået anbefalet at sy noget glat stof på underlaget der hvor slidmærkerne opstår, så nu er jeg igang med at partere mandens Helly Hansen regnbukser , så håber jeg dæleme at det hjælper.

Ved ikke om du kan gøre det samme Line, ellers må du jo bare ride uden sadel .

Mvh. Louise O.P.

Fanatisk tilhænger af arabere, bomløse sadler og akademisk dressur-

det er det eneste der dur.

0
0
Svar på denne tråd

hårløs
Forfatter: 
Dato:  12-04-2008 08:30

min har samme problem, men jeg troede faktisk er det var sadlen??? så jeg har bestilt sadelmager, men kan da høre at jeg måske skulle få skiftet underlag og så se om det hjælper,

Hilsen Camilla.

købes nær roskilde gerne med mulighed for levering.

0
0
Svar på denne tråd

Haha...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2008 13:28

det er måske bare pelskvaliteten, den er gal med, Louise... Har i fået meldt til nogle distancestævner? :-)

Hvis ikke lammeskindet hjælper, kaster jeg mig over det glatte stof!

Askari bliver i slidt, der hvor sadlen ligger, men helt ude, hvor underlagets yderste kant ligger.

Indtil videre har vi brugt lammeskindet siden onsdag, og det ser allerede pænere ud. Heldigvis! At ride uden sadel på ham - det tror jeg ligesom er umuligt :-P

Xmille: det kommer jo an på, hvor sliddet sidder. Hvis det er under sadlen, er det nok den, du skal kigge på. Det er ikke det, der er tilfældet med min hest. Derfor har jeg kastet mig over underlaget.

/Line

- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd

satormen
Forfatter: 
Dato:  12-04-2008 15:42

Storm er desværre også slidt "bagpå" til venstre side. En lang streg. Normalt går han med de underlag UDEN problemer, men han må vel være en af de "følsomme" så. Det passer egentlig også med, at han blot skal kigge på et dækken for at få skarvesår.. selv har jeg sat et mere "fladt" underlag der er kortere på. Ingen problemer indtil videre.

Men jo, man føler sig som en rigtig ond ejer..

// Katrine

Kan du køre to heste til Spjald fra Ikast 18/4 så SKRIV!

* Hvor er Miss Maja nu? Se venligst min profil *

"Nysgerrighed er et af de evige og sikre tegn på et levende intellekt"

0
0
Svar på denne tråd

Nej vi
Forfatter: 
Dato:  12-04-2008 19:46

har ikke meldt os til nogle stævner endnu, da vi ikke er kommet så langt med træningen. Vi træner jo akademisk og der kommer man jo aldrig til at ride , meeen det sker da at vi rider en tur i skoven alligevel. Nu er vi så kommet dertil hvor min træner rent faktisk mener at Shamona er klar til at blive redet, hvilket vil sige at hun har ryggen med, svinger igennem lige meget i begge hofter og går stabilt når vi træner fra jorden - endelig.

Så konditionen er langt fra særlig god, så medmindre damen er lidt hidsig, så bliver hun hurtigt træt, men planen er at hun skal være klar til at starte distance i juli.

Hvad med jer, har I allerede været ude og starte i år ?

Mht. til slidmærkerne, så lyder det fuldstændig som med Shamona, man kan nærmest se et "aftryk" af kanten på underlaget.

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

Louise:
Forfatter: 
Dato:  12-04-2008 22:03

lige præcis, et "aftryk" af kanten på underlaget... kunne ikke have beskrevet det bedre selv.

Askari og jeg har jo været i Sønderjylland en tur - jeg startede i et hestejob dernede, men det var ikke helt, hvad jeg regnede med, så vi er hjemme igen. På grund af turen derned fik vi ikke meldt os til noget, men anmeldelsen til DRLRs forårsridt d. 3. maj er lige sendt afsted. Vi skal ud på vores første pointgivende ridt, en 50 km klasse, så det bliver rigtig spændende. Planen var egentlig, at vi skulle igang med 65 km klasserne i år, og hvis alt gik vel have været med i nogle af de klasser, der er Young Rider Cups, men den eneste 65'er i Dronninglund er Jysk Mesterskab og kræver kvalifikation, så vi holder os bare til 50'eren.

Lige nu går tiden så med koncentreret træning frem mod ridtet. Hvis bare frk. rytteren kan finde ud af at læse kortet, burde alt gå fint. Det eneste minus er, at det bliver vores første massestart, og hvad Askari siger til det, ved jeg ikke endnu. Vi må bare sørge for at komme hurtigt afsted, tror jeg.

Hvad skal i starte til juli så?

Det er dejligt, det endelig går rigtigt fremad med Shamona. Du må snart lave en billedtråd, så fremskridtene kan ses :-)

/Line

- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd

Jeps...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2008 00:36

Det er faktisk altid en god idé at hive underlaget lidt op over rygsøjlen - så det ikke lægger helt stramt ned over.

På den måde sikrer man at der er luft over rygsøjlen, som der jo skal være i en bom-sadel - og man undgår at underlaget strammer ned og trykker på ryggen eller laver mærker.

Jeg har det fra en sadelmager

I

0
0
Svar på denne tråd

jeg håber
Forfatter: 
Dato:  13-04-2008 19:06

på at vi når at blive klar til københavner ridtet, jeg kender jo dyrehaven og jægersborg hegn som min egen bukselomme, så det ville jo være et godt sted at starte, desuden tager det ikke mere end en halv time at køre derind.

Ja jeg har desværre ikke været så god til at tage billeder af Shamona undervejs, men min træner var lige en tur på ryggen af hende idag, og han bliver altid helt vildt begejstret over hvor lærenem hun er, tror vi bliver nød til at starte nogle dressurstævner med tiden, i det mindste bare for at glæde min træner .

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

har også det problem
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 12:21

og har løst det ved at splitte underlagerne, der hvor det skraver bag på. Der er nu i stedet ca. 10 cm åben kile og det fungerer. Alternativt skal du finde et større underlag, for mit vedkommende 18''. Jeg har kun fundet dem i Tattersall. De har STEP-underlag i den størrelse. Det er super kvalitet, fantastisk håldbarhed, men koster også 1000 kr.

MVH Dixonfan

0
0
Svar på denne tråd

slidtage
Forfatter: 
Dato:  18-04-2008 15:26

en lidt sart pels og et underlag der ikke er buet under sadlen kan gøre det værste ved ens hest, jeg bruger de billige fra eskadron, de er buede under sadlen og derved slipper jeg for slidtage

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider