|
|
| 1 tdr land |
|
|
Jeg er så heldig, at jeg har fået ca. 1 tdr. land med til min nuværende bolig. Desuden er skal der laves stald henover sommeren. På nuværende tidspunkt har jeg en lille hest 154 i stg, samt en pony på 118 i stg. Begge er meget lette at fodre på. Jeg har mulighed for at leje mere græs på mit gamle opstaldningssted, men er i tvivl om, om jeg ikke hellere vil beholde dem hjemme, og så fodre med hø ved siden af. Jeg skal give 500 kr pr. mdr. for at have begge heste på græs på opstaldningsstedet. For det samme beløb, kan jeg jo købe over 30 baller hø, 1 balle hø vil være rigeligt til de to om dagen, når man tænker på at det bliver suppleret med græs. Jeg ved endnu ikke hvordan græsset på min egen fold bliver, men vil gerne give mit opstaldningssted en fornemmelse af hvor meget eller hvor lidt jeg vil bruge deres græs. Hvad tror I? Min mark har nysået græs, og jeg har tænkt at gøde flere gange henover sommeren. Marken vil blive delt op i to stykker.
Hilsen Mette og Tanni ;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Hvis du vil dele en td. land op i 2 folde, så er det jo kun et halvt frimærke de kommer til at gå på  En tommelfingerregl siger 1 tdl. til en hest, 2 tdl til 2 heste osv... Så tror meget hurtigt du vil få en trist jordfold!
Sterling dressur sælges, se billeder på præs. En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frimærke |
|
|
Ja, det er kun et lille stykke, men min lille pony skal næsten bare kigge på en nedgnavet fold, før han er overvægtig. Jeg har haft dem ovre og græsse lidt, og bare et par timers græs i weekenden, gør at de begge er blevet mere fyldige. Jeg sætter dem ned i foder, når de har græsset. Dvs. de får ikke korn til aften og lidt mindre hø. Det er kun sommerperioden jeg taler om i første omgang. Jeg kan selvfølgelig også bare vente og se. Det giver jo sig selv, når der ikke er mere græs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdeling i to |
|
|
Jeg vil gætte på at du har græs i ca. to måneder på det stykke. Resten af sommeren vil det være gnavet ned. Hvis du vil have dem hjemme hele sommeren, var det måske en bedre idé at dele det op i to, det ville give to lidt små folde, men dog store nok - ca tre "ridebaner" hver, og så kunne den ene være jordfold hvor du frit kunne fodre med hø osv. og den anden kunne være græsfold, hvor du kunne se det lidt an hen over sommeren, hvor meget den kunne bære at de gik der. At lade heste gå på en nedgnavet græsmark er under alle omstændigheder ikke sundt, også pga ormesmitten. Så hellere lade det ene være jordfold, og fodre på den, og den anden være græs - med begrænset adgang... sådan ville jeg nok gøre det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 1111111111 |
| Forfatter:  |
sarmarras ♣Thor♣ |
| Dato:  |
09-04-2008 20:20 |
|
Jeg vil også sige, at det er for lidt - når du nu har muligheden for at vælge. Og med de mængder regn vi får efterhånden, vil dine heste komme til at bo i en mudderpøl med mindre du vil bruge mange, mange penge på dræn, plastriste m.m. Det er ikke sjovt at have muddermarineret hest 24 timer i døgnet. Jeg glæder mig fanme til at flytte fra vores mudderhelvede (- men kommer selvf. til at savne alle "mine" piger!) Du skal også tænke på, at på sådan en lille, nysået men snart nedgnavet fold vil græsset spire konstant, og det kan være skidt for en lille pony med tyk mavse. Risikoen for forfangenhed er rigtig stor. Samme gælder hvis du vælger at stribegræsse for at holde på græsset. Hvis du meget gerne vil have dem hjemme af praktiske hensyn (man skal ikke kimse af dovenskab!), kan du fx have dem hjemme i de værste vintermåneder, hvor hestene alligevel kun får strå. Så kommer de hjem til en lækker, tør fold, og når den så er pløjet op, kan de komme tilbage til sommerresidensen. Og så kan de komme på weekend en gang i mellem. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fold.. |
|
|
Her er et billede af min den ene fold som er ½ td. Så kan man danne sig et indtryk af størrelsen.  Billedet er taget i november og vi har brugt den som vinterfold.. Jeg har en stor hest og en lille pony gående, og vi har ikke haft meget mudder.. Der er 2 folde ved siden af, så jeg kan skifte..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej men det har |
Illum |
09-04-2008 20:36 |
|
Altså også været en meget tør vinter, jo det har det altså.
Illum Hvis en mands person en dag siger til dig at det giver et klip i kørekortet, at køre uden skillerum, så lyver han....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hmm... |
|
|
vi har heller ikke meget jord desværre, men man lære at leve med det. vi har nok 1½ tdr. land med græs + det løse(områder de får lov at græsse ned af og til. men derudover har vi ca. ½ tdr land til jordfold, den går de på om vinteren og vi har valgt at sige at hestene går på græs om natten og jord fra middag til aften.. Det fungere for os. vi har pt. to heste og en plag. Det er jo desværre ikke alle der er født med en guldske i r*ven 
¤Sara¤.
-It's nice to be important, but it's more important to be nice! Mor til lille-pigen og Lånehest-Thor-Manse farvel til Toronto sep. 2007. Part eller lånehest søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej og ikke alle har lært at tale/skrive |
Illum |
09-04-2008 21:28 |
|
Pænt. Forhold for ens heste, har intet at gøre med, hvad man er født til, eller med. Men noget at gøre med, hvad man vil byde sine heste.
Illum Hvis en mands person en dag siger til dig at det giver et klip i kørekortet, at køre uden skillerum, så lyver han....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| regn.... |
|
|
Ja her hvor jeg har været i vinter, har det regnet rigtigt meget, men det er jo nok bare lokalt uvejr, kan jeg forstå. På mit gamle opstaldningssted er marken også delt op i små fold. Vi skifter fold ca. 1 gang om ugen afhængig af tiden på sommeren. Mine heste løber ikke vanvittigt meget rundt, hvis det er det der er formålet med de store folde (heller ikke selvom de har muligheden). De har rumpen i vejret og spiser, stort set hele tiden. Dyrlægen har faktisk anbefalet mig, at have ponyen på en lille fold af hensyn til maven. Det er altid en fornøjelse at få Illum ind over sine tråde. Tak for det....  Jeg er i tvivl, om jeg kan bruge folden i vintermånederne, da jeg tror der bliver ret vådt. Har ikke helt besluttet mig for hvad jeg gør. For en god ordens skyld vil jeg sigge at det ikke handler om penge. Men tak for jeres indput allesammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe.... |
|
|
nej den ungdom den ungdom... men vores heste mangler ikke noget.. og iår når vi nu har tre har vi nu også alieret os med naboen fold, som står ubrugt.. der kan de gå en måned. Men vores har masser af plads at løbe på, det har da ikke været et problem for dem endnu. Altså våde folde er ikke noget vi døjer vildt med, men nu er det også en gammel landejendom, hvor at vinterfolden er drænet godt + at de har et stykke granskov de går i. Selvfølgelig ville jeg da ønske at man havde et økonomisk overskud til at købe mere jord, men det er bare ikke realistisk pt. synes desværre ikke mine heste lider nogen nød, de har altid mad, vand og læ, det er mere end hvad andre har
¤Sara¤.
-It's nice to be important, but it's more important to be nice! Mor til lille-pigen og Lånehest-Thor-Manse farvel til Toronto sep. 2007. Part eller lånehest søges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
|
|
Jeg synes du skal lave dine folde og at det er dejligt for dig at få hestene hjem. Mors omsorg er trods alt den bedste og to små heste som dine, kan sagtens strække ben på 1 tdr land. Mudder risikerer man altså, uanset hvor megen jord, man har. 1 tdr. land pr hest er en gammel regnemåde, hvori der foruden fold indgår dyrkning af korn og stråfoder til hesten hele året og hvad jorden kan optage af gødning fra dyret. Det er måske ikke så aktuelt for dig  Jeg ville dog selv vælge at tage imod græsning på dit gamle opstaldningssted i år, så dine egne folde kan få lidt ro til at komme sig. Derefter kan du jo reelt vurdere, hvad du skal gøre til næste år. Pøj pøj med det....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt mere herfra |
|
|
Vi har cirka en tønde land pr. hest, og det passer lige præcis med at der er græs hele sommeren. Vi kan ikke høste på det, vi har prøvet, men det meste af sommeren kommer til at gå med at spare på græsset og fodre ved siden af, så vi har valgt i stedet at købe wrap andre steder. Her i tråden kan man åbenbart lære at 1 tønde land er et lille bitte frimærke, det er det nu ikke. Vores vinterfold er omkring 1 tønde land, og de har overhovedet ingen problemer med at tage deres fræse-ture derude, nogengange STORMER de rundt og leger og hidser hinanden op, så de puster og sveder, det er den altså stor nok til  Jeg synes også det lyder hyggeligt at få hestene hjem. Nu tør jeg jo ikke skrive det, men hvis de skal gå der hele året, var det nok en bedre idé at lave den ene fold endnu mindre end ½ tønde land, - måske på størrelse med en ridebane - 800 m2, og så dræne den og lægge grus, og bruge den som vinterfold, og så bruge resten som græsfold i sommermånederne. Græsset ville nok godt kunne bære hele sommeren igennem, hvis hestene kun gik der om dagen og så fx gik på jordfolden om natten. Alternativt kunne man sætte dem på græs andetsteds i juli/august, eller august/september, da det ofte er i sensommeren det kniber for græsset at følge med. Vi har stortset ikke mudder om sommeren selvom det regner, kun i de perioder hvor det regner VIRKELIG meget, - ellers er det først fra om efteråret, at jorden bliver så mættet at den ikke kan tage det - og bliver en sump. Så mudder på græsfolden om sommeren ville jeg ikke være så bange for, det handler mest om at den ikke må blive græsset ned, der kan først komme mudder når der ikke er græs nok tilbage til at holde på jorden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De sidste tre |
|
|
Svar: Jeg glæder mig meget til at få dem hjem. Jeg kommer nok til at prøve mig frem. Mit gamle opstaldningssted er super flexible. Jeg behøver ikke sige noget som helst, om hvor meget jeg kommer, da der ikke er andre end mig pt. der bruger folde og stald. Jeg tvivler på ,at han får søgt om andre til græsning. Jeg har overvejet den mulighed, at have dem hjemme i de tørreste perioder, og så flytte dem til fx. den lokale rideskole i de vådeste og mørkeste måneder (dec, jan, feb), hvor det er svært at ride udendørs. På den måde bliver foldene ikke så ødelagte. Jeg har også overvejet at tage dem ind om natten, det meste af sommeren. Ulempen er selvfølgelig mere arbejde og foderudgifter. Fordelen er slankere heste, der slipper for insektplage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså det frimærke |
Illum |
10-04-2008 15:02 |
|
Der her er tale om, er så langt fra nok til andet end en mudderpøl, hvis det er en våd sommer og så lige en våd vinte oveni. Kan ingen andre end jeg huske alle de hulke indlæg fra folk som troede at 1 tdl. var noget man kunne holde hest på. Sidste vinter og sidste sommer ?? Jaja en gl. regnemåde, men nu skal de jo gerne kunne bevæge sig tørt, året RUNDT. Og ja jeg har en sådan fold, 1 ha. til 1 1/4 Smuk Ganger. Og misundelsen er KÆMPE, fra alle andre der kommer forbi 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Hej |
|
|
Hej igen Illum Ja,ja, du skriver jo som altid så venligt . Jeg er godt klar over at det er lidt, lidt. Tro mig, jeg har snart haft hest i mange år. Jeg er nu ikke så bange for mudder i sommerperiode, trods alt. Mere om græsset bliver bidt helt ned, for hurtigt. Vi bor til leje, og jeg håber jeg evt. kan leje 1 tdr. mere til efteråret. Men jeg tror, jeg skal gå frem sådan lidt efter lidt, med ham bonden, da han ellers bare siger nej. Til den tid ved jeg også mere om min nuværende folds beskaffenhed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det gør jeg faktisk |
Illum |
10-04-2008 16:04 |
|
Og jeg har en kæp hest om, at 1 tdl. er en græsplæne. Og det vedkommer mig en bønne om du har haft hest i mange år eller ej. Jeg ved hvad jorden kan bydes, og stadig holde. Men måske står du på sandjord, og det er jo som en si. Om det er pladder eller nedbidt græs er et fedt folden ødelægges. Og en nedbidt fold, der også bruges om vinteren bliver et moras... Du får IKKE problemer med fede heste, nærmer problemer med forfangenhed....Men det ved du jo. Ja når du har haft heste i mange år.
Illum Forårs tilbud bla. Pink stillet fra Playboy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tillykke |
|
|
Det er da dejligt at kunne have hestene hjemme. Jeg har heller ikke meget jord - lidt over en halv tønde til min dv og en shetter. Det bruger jeg til vinterfold. Derudover har jeg lejet 1½ ha hos naboen, som jeg bruger til sommerfold. Hvis jeg var dig, ville jeg have hestene hjemme i vinterhalvåret og leje mig til græsning om sommeren. Winnie
Det er ikke vindene der styrer din sejllads, men måden hvorpå du sætter dine sejl... (Kinesisk ordsprog)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor blev tolerancen lige af???? |
|
|
Vi har desværre heller ikke for meget jord her og kan ikke købe mere, fordi ingen vil sælge deres jord. Vi har 6 ponyer og 2 føl til 4 tdr land, som er delt ind i 3 folde og en ridebane. Det fungerer rigtig godt - også forrige år, hvor den ene fold pludselig var omdannet til sø for en dag. Der er et enkelt lille sted, hvor der ofte er mudret/vådt om vinteren, men det skyldes kun, at der ikke er kommet tagrender på staldbygningen endnu. Om sommeren kommer ponyerne på græsmarker, som vi har lejet af naboerne. Mens hestene går der, gror græsset på vor egen jord og vi har rigelig græs året rundt. I år er planen at lave hø på den ene mark, før hestene kommer derud. Der er lige så stor forskel på heste, som på mennesker. Nogle grovæder og pløjer det hele op. Andre er nøjsomme og bevæger sig stille rundt - nogle underkaster sig, mens andre helst vil styre hele flokken. Uanset hvad, burde der være plads til alle - også i dette forum 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm.... |
|
|
altså det kommer da meget an på hvor højt folden ligger. vi har personligt ikke problemer med oversvømmede folde om sommeren, selv den sommer hvor alt stod under vand. men nej vores græsfolde kan ikke holde til en vinter, hvis vi vil have gærs næste sommer. Hmm.. tager jeg helt fejl eller er 1 ha ikke bare lidt under 2 tdr land? for så har jeg jo også en ha til mine heste, og de havde det jo ganske dårligt????
¤Sara¤.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaa.... |
|
|
hvis 1 tdl. er en græsplæne, så må 1 ha være knapt 2 græsplæner - eller hvor er det præcis grænsen mellem græsplæne og fold går...? Den opmærksomme læser har formentlig allerede gættet det: Netop ved 9999 kvm - iflg. Illums magiske og endegyldige foldformel!  Anyway, mine heste har altid været nogen spader til matematik, så de trives fortrinligt med hhv. vinter som græsfolde i størrelselordenen ½ ha stykket - og det til trods for, at der er tale om ikke mindre end 2 heste og en shetter, så tælle kan kræene sgu' heller ikke! Faktisk trives de så godt, at jeg ikke alene har været nødt til at tage slet på sommerfolden, jeg må også rationere græsningen hele sommeren - og jeg bruger endda roepiller, der ellers er orakelsvaret på ethvert vægtmæssigt græsrelateret problem... Ja, de heste har jeg dæleme ikke været heldig med - de vil bare ikke fatte det!  Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ligger flad |
|
|
Ja Dorte, synes nu det nærmer sig grænsen til dyremishandling, og så tager du øvenikøbet slet....hvorfor STJÆLER du af deres sparsomme foder ???  -Maiken, der holder hest på "små" tørre, græsfyldte folde, uden dårlig samvittighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen, Maiken... |
|
|
det bli'r jeg sgu' nødt til - hvad skulle min hamster ellers leve af...?  Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis det er dine folde som er på din |
Illum |
10-04-2008 21:52 |
|
Præs. Emma, så kan jeg da kun sukke, hvor herre bevare en eller anden. Det er pladderfolde. Men måske er det ikke ding, det er dog pladder folde alligvel...
Illum Forårs tilbud bla. Pink stillet fra Playboy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tage dem hjem |
|
|
Vi har også ca 1 ha til vores tre heste og det er en oldenborg, en frederiksborg og en DV, så det er ikke små shetter vi får måske ikke græs til hele sommeren, men det er helt okay, da de to første bliver trommel tykke. Så de vil faktisk få hø hele sommeren, og det passer mig fint. Meget græs er faktisk ikke særlig godt til heste. Vores lille vinterfold er på størrelse med en lille ridebane og de har da klaret vinteren fint (trods masser af mudder), vi bruger også meget halm på folden om vinteren. De går i løsdrift, så de kan jo bevæge sig hele tiden. Vinterfolden:  Sommerfolde:  Så jeg ville da helt klart tage dem hjem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jægersborg |
|
|
"Der er lige så stor forskel på heste, som på mennesker. Nogle grovæder og pløjer det hele op. Andre er nøjsomme og bevæger sig stille rundt - nogle underkaster sig, mens andre helst vil styre hele flokken. Uanset hvad, burde der være plads til alle - også i dette forum " Præcis!- RIgtig godt skrevet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk at |
|
|
have så travl med andre og deres heste forhold. Jeg ville nok synes det var lidt ærgeligt hvis hestene bare ville gå på en halv ridebane str. fold (det er det jeg mener er et frimærke) men de har plads at løbe og spise... er der andet end hest forlanger? Personlig ville jeg hellere have mine som nu.. det kan godt være de ikke har flere ha, men de har altid læ,vand og mad til rådighed, + selskab og opsyn flere gange dagligt... det er da mere end hvad heste har mange steder. Så ville ikke bytte noget af det for en ekstra "frimærke"... (så jeg havde 1½ )
¤Sara¤.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum.... |
|
|
Nogle gange så tænker jeg, om du overhovedet har noget liv for du er simpelthen i alle indlæg med dine bitre kommentarer, og laver, eller udtaler (læs skriver) folk den mindste fejl så er du over dem som en høg....så det er vist mig der siger suk  Men for at svare eller rettere sagt kommentere dit kig i min præsentation, så ved jeg for det første ikke hvilken én af foldende du hentyder til. Er det den med det grønne græs som Calista løber på eller er det vinterfolden på 4 HA som Fabienne står på, som rigtig nok er mudderet oppe ved indgangen til stalden ??? Du behøver ikke at svare for ingen af dem er mine.... Der er ingen billeder af foldende hvor de går nu. Gaaaaab....... siger jeg bare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak hippo..... |
|
|
Jeg havde den naive tro, at dette forum var til for at vi alle kunne hjælpe hinanden og lære af hinandens erfaringer  Desuden mener jeg, at at både mennesker og dyr indlærer bedst med en positiv tone og ved at få lov til at gøre egen erfaring. At blive dunket med, hvor dum man er - eller blive påtvunget andres mening, har kun til formål at skabe dumme individer, der ikke kan tænke selv. At nogen her kan hidse sig op over at mine og andres heste går rundt og sulter med våde fusser, uden nogensinde at have oplevet hverken hestene eller foldene, kan da kun få mig til at ryste på hovedet. Illum: Din profil ligner noget, der hører hjemme på trend-sales eller anden lign. site og viser ikke en disse om dit forhold til dine heste eller om deres "fantastiske liv på hektarstore sletter, hvor der aldrig forekommer den mindste smule mudder og med knæhøjt græs året rundt". Det øger altså ikke respekten for dine nedladende udtalelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Jeg har 10 tdr. land til 2 shettere og 1 fjordhest...Sååh Jeg GLÆDER mig til vi engang flytter og kun skal have 2 max. 3 tdr. land Og hvem ved, måske flere heste
Chanell 1986 - 2008 Elsket og savnet R.I.P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er også en af de.......... |
|
|
onde  Jeg har nemlig en lillebitte jordfold på ca. 2000 kvm med en lille løsdrift på - og det er så her man går på vinterfold. OGSÅ selvom man får pløre på futterne  Så har jeg ca. 2 tdl græsfold, som for tiden pænt er inddelt i to lige store folde med flytbart hegn. For jeg er nemlig i gang med at indgræsse mine krikker - så de går på den ene fold, mens den anden fold har fred og ro. Og jeg regner rent faktisk med at mine tre drenge - en stor Dv'er, en ollebolleplag og en shetter - kommer til at tilbringe en del af sommeren på jordfolden, hvis jeg har tænkt mig at de skal holdes i nogenlunde rimelig foderstand, dvs. ikke overvægtige. Her i efteråret måtte min dyrlæge nemlig meddele mig, at NU skulle de altså på skrump alle tre ! Så der røg de på jordfold for at tabe sig. Så hvis jeg var Mette Tanni, så ville jeg starte med at dele folden op, og så se hen på sommeren hvordan det går. Det er jo fedt at have et tilbud om at kunne låne en anden græsfold, hvis man kommer i bekneb.
MVH Charlotte Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxx |
|
|
Sorry men jeg fatter slet ikke disse evindelige diskussioner!!!! Ja vi ville vel alle gerne have uanede mængder af plads til både det ene og det andet men sådan er virkeligheden jo altså ikke altid! Vi købte vores sted (for ca 8 år siden) som et kompromis på, hvad min kæreste ønskede og hvad jeg ønskede. Han havde nærmest aldrig set en hest før og havde egentlig ikke de vilde planer om at fraflytte sit dejlige hus for at flytte uden for byskiltet. Dette hus lå uden for byen men alligevel tæt, havde en okay størrelse (indtil vi valgte at få flere børn ) trængte til lidt ombygning, som jo hjalp lidt på prisen og havde plads til mine heste både inde og ude. Men to heste har det jo ind imellem med at blive til lidt flere.  Vi har ikke vanvittigt meget jord (ca 3 tdr) og nogle (fx Illum) vil mene, at det er alt for lidt plads til hestene. Men det afhænger vel også af, hvordan man vælger at have hest...... Jeg synes selv, at mine heste har det bedste liv med god mad, tørt leje, ingen ondskab, pasning og pleje, og fold hele dagen hver dag året rundt. De første par år kunne hestene sagtens leve af græsset om sommeren. Faktisk gik der en del til spilde. Nu er der lidt flere heste og sidste år måtte jeg fodre dem en gang i døgnet, da der var lige lidt nok græs. I år kommer jeg nok til at fodre endnu mere for pga den MEGET MEGET våde vinter (i hvert fald her hvor jeg bor. Ved godt at Illum mener noget andet)har jeg måtte tage min ene sommerfold i brug, så ikke det skulle være alt for mudret ved leddet og hvor hestene får stråfoder. Selv om vinterfolden ikke er flere tdr, er der ikke ren mudder andre steder end de to omtalte. Så lige en kort opsumering.... Hvis man, som her, accepterer, at hestene skal have foder om sommeren, kan de sagtens holdes på mindre plads end en tønde pr hest. Selvfølgelig skal der være plads til, at de kan løbe rundt og lege osv, så det er ikke fordi, jeg er fortaler for mange heste på ingen plads. Alt med måde!!! Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria..... |
|
|
dybest set handler de her diskussioner jo slet ikke om, hvad man kan ud fra et hestevelfærds synspunkt.... Grunden til, at de netop bliver evindelige er at visse af medlemmerne i det faste panel har besluttet sig for, at deres måde er den eneste måde. Du kan argumentere/dokumentere/diskutere fra nu af til kingdom come, det rykker ikke en meter ved holdningerne, da enhver påstår noget andet enten a) taler mod bedre vidende eller b) ikke aner hvad de taler om. Jeg har ikke helt afgjort med mig selv, om jeg hører kategori a) eller b), men som tidligere skrevet er mine heste jo gudskelov så tilpas fatsvage, at de alligevel ikke aner hvad der rammer dem....  Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorte... |
|
|
Hørt !!! Og jeg har besluttet mig for at nu vil jeg argumentere i stedet for at tie, for jeg læser ofte herinde, men ORKER som regel ikke at skrive fordi visse personer er SÅ dominerende at man bliver helt deprimeret af, at se nogle gange meget unge piger, blive høvlet ned, fuldstændig uden grund, og kun fordi de gerne vil have nogle gode råd, hvilket sgu da må være bedre end, at de kommer til at gøre noget "forkert" Jeg er bare SÅ træt af det, og 9 ud af 10 gange hvor man ser en overskrift som man mener kunne være interessant, så ender tråden ALTID længere nede med en fuldstændig anden diskussion startet af nogle andre ænder. Et eksempel kunne jo være denne tråd, hvor jeg nu bruger tid på noget HELT andet end det tråden startede med. Eller tråde hvor piger, der bare er glade eller stolte af deres hest viser den frem, og straks : HVORFOR HAR DU IKKE HJELM PÅ ? DIN SADEL LIGGER FORKERT ! RET DIG OP! DÅRLIG GANG DIN HEST HAR! DIN HEST GÅR UNDER LOD! osv osv.... Nå, men jeg beklager at jeg bruger tråden til at beklage mig, men jeg kan se,at jeg ikke er den eneste der har det sådan med HN, som jeg elllers er MEGET glad for og også bruger selv til, at skaffe viden. Selvom man har haft med heste at gøre i 35 år, kan man jo altid lære...eller nogle kan 
Rytter søges til unghest mod betaling
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm ... |
anjasm |
11-04-2008 20:46 |
|
Nu har jeg læst hele tråden ... jeg er enig nogen steder og andre er jeg uenig i ... Men det var vel heller ikke dét, det handlede om??? Hvis det var mig, ville jeg uden betænkeligheder lukke 2 heste på 1 tdr. græs, jeg tror endda, at jeg ville dele det op, for at få det til at strække længere, især hvis den ene er en pony. Det er nok muligt, at det ligger langt fra hestenes naturlige behov, men det er der så meget der gør ... bl.a. dækkener, sko, kornfodring, for ikke at forglemme ridning. Heste, er iflg. min erfaring gode til at tilpasse sig. Selv har jeg jord nok, men min vinter fold er max. ½ tdr. ... jeg er nok ond, men jeg gider altså ikke at de plører det hele op ... Det ved jeg godt, de ikke gør, hvis der er jord nok, men jeg er af den mening, at græsset skal græsses ned i efteråret og derefter have ro. Desuden er jeg ynder af 'indeheste', dvs. 4-5 timer på fold om dagen, derefter boks og arbejde. Det er nemmest for mig, og da jeg har heste for min egen fornøjelses skyld, er det sådan det er. Jeg kunne forøvrigt heller ikke finde på, ukritisk, at lukke mine heste på græs ... Jeg tror de har bedre af alm. fodring + wrap og så en smule græs ... men det kommer selvfølgelig også an på, hvad man skal bruge dem til. Pøj pøj med hypperne.
Når trækket blir' sejt - Trækker de seje ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hørt ... hørt.... |
|
|
Dejligt at se, at vi er flere af samme mening - lad os da få en ordentlig tone og respekt for andre måder i alle trådene  Beklager, at jeg også har været med til at dreje tråden - sorry Mette. Du kan med sindsro gøre, som du har planlagt, det lyder som om du har fuldt styr på dit hestehold og dine heste vil garanteret betale dig tilbage med glade hilsener hver gang du træder udenfor dit hjem. ....Kan dog ikke slippe tanken om andre herinde mon bruger samme tone overfor deres heste, som de gør overfor menneskerne i dette forum, for så tror jeg ærlig talt, at foldstørrelsen pludselig er en meget lille biting.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fold.. |
Gitte (Tyran) |
11-04-2008 22:17 |
|
jeg vil mene en fold på 1tdl (altså ca. ½HA)er nogenlunde til en enkelt lille hest eller 2, men lad være med at "lukke mulighederne" bag dig i tilfælde af det ender med der ikke er nok græs alligevel.. -hilsen Gitte, som har været så heldig at have 13HA sommerfold, og 3HA vinterfold, til 2 ponyer -men alligevel stå med mudderfold pga. dårlig dræning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg synes jo stadig også at det er ok |
|
|
"....Kan dog ikke slippe tanken om andre herinde mon bruger samme tone overfor deres heste, som de gør overfor menneskerne i dette forum, for så tror jeg ærlig talt, at foldstørrelsen pludselig er en meget lille biting.... " ja undskyld, nu måtte jeg citere dig endnu en gang, haha - godt skrevet  . Jeg red forbi vores sommer-nat-jord-fold igår, og tænkte... ups... den er da vist cirka på størrelse med to ridebaner... dvs. omkring 1600 m2..... det er så natfolden... om dagen går de på græs, men altså, - den natfold.... den er rigeligt stor som natfold.... alle kan være i fred på den, og der kan også godt løbes en mindre tur hvis behovet melder sig. De større jorde-ture må så foregå i dagtimerne, men hver ting til sin tid sårh.... jeg kan ikke se problemet... ikke med min bedste vilje. Om vinteren kan de jo ligesom heller ikke fare rundt midt om natten hvis de pludselig skulle få lyst, - eftersom de står på stald.... Der ligger også en pension her i nærheden, de har løsdrift, deres løsdrift-folde er perfekt drænede og fri for mudder, til gengæld er de ret små.... sommerfoldene er til gengæld rigtig lækre.... altså..... man kan ikke altid få det hele, og mindre kan indimellem også være ganske udmærket....  *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har ikke læst alle indlæg.. prøvede men stod af da der var påstande om tør vinter .. Det har ihvertfald ikke været i det sønderjydske.. hvor grundvandet for første gang trak op over græsplænen........ Nå men ... Du har en pony på 118 cm... Jeg mener du har fint med græs hvis du plejer det .. Vi havde på et tidspunkt pagtet 5000m2 til en hoppe med føl, der var græs nok i 3 måneder, fordi det blev gødet igen da de havde gået der de første 4 uger. Så er det af god kvalitet så er det da fint, og du vil tilmed supplere med hø, hvilket din pony har meget bedre af end frisk græs mht forfangenhed osv.. Spring op og fald ned på de mere eller mindre bedrevidende udtalelser.. Bianca ( som har 7 tdr. land til 8 heste.. uha uha )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for at komme tilbage til spørgsmålet |
|
|
Her har vi en lille hektar - jeg vil tro en tønde land til fold. Jeg har en oldenborg og en shetter. Her går det fint med at have græs til hele sommeren, der kommer hvert år en tidspunkt hvor de har svært ved at følge med græsset. Vi gøder og vander i de tørre perioder på den fold de ikke bruger (stykket er delt i to). Jeg var også nervøs for der ikke ville være græs nok, men det er der. De står inde om natten da her er en del mitter og jeg fodrer med havre og tilskud ved siden af - hø er sjældent nødvendigt. Om vinteren (fra oktober til marts) lejer vi jord af landmanden, så de går lige på den anden side af vores skel. I år har de gået på 3 hektar. Det skåner vores folde, der så er klar til en ny sommer. Håber du kan bruge det til lidt. mvh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa... |
|
|
Egentlig har jeg det modsatte problem - jeg har 2 ha og det har de gået på alle 4 hele vinteren ( 2 småheste + 2 1 års plage ) Alligevel har jeg mudder ved løsdriften - det ville jeg med garanti også ha' selvom de gik på 200000000000 ha !!! Desuden bliver mine meget nemt meget tykke - så jeg tager den ene ha fra til wrap. Men det der tit har undret mig er at Illum altid er så bidsk og bitter og at hun kritiserer andres hestehold udfra bl.a. billeder på præs. - hvorfor er det mon hun ikke selv har billeder på hendes præs. ??? Det kunne være interessant at høre et svar fra hendes højhed. Hvis det kun var dem der kunne tilbyde absolut ideelle forhold til dyr - så skulle slagterne vist på overarbejde, alle vi andres dyr måtte nok lade livet eller ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og du har jo emma lige vist |
Illum |
12-04-2008 15:52 |
|
At du har ikke noget liv, når du kan sidde og holde rede på hvor og hvordan jeg svare....
Illum Forårs tilbud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxx |
|
|
Dorte..... Jeg ved heller ikke om jeg tilhører kategori a eller b....? Men ingen er vel forpligtet ud over evne????? Og mine øg er også matematik-spader. Men glade  Illum.... Dit seneste svar er en anelse børnehave-agtigt! Dine svar popper jo sommetider op i nogle af de tråde, som jeg, og vel også Emma og andre, frekventerer en gang imellem. derfra har Emma vel sin "viden". Så egentlig har hun vel lige så meget (eller lidt) liv som alle os andre, der fræser rundt i div tråde. Dig selv incl. Mette.Tanni.... Jeg synes helt bestemt, at du skal tage dine heste hjem!! Held og lykke med det! Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Maria... |
|
|
du har lige overbevist mig om, at jeg må høre til kategori b - jeg er nemlig, i lighed med mine heste, også overvejende glad....  Længe leve de enfoldige!  Og til Mette: Hjertelig velkommen i kredsen af uvidende, men glade hesteejere, med matematisk udfordrede, men glade heste lige uden for køkkenvinduerne!  Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|