Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Misrøgtet hest på ret køl - hvordan?
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 00:12

Voldsomt sur stråle i alle fire hove - jeg er klar over, at det kan (og skal) behandles, og hvordan, men kan det have givet varige skader?

Hesten har aldrig før set en smed, og har pt. meget grimme hove. Hvis man bare bestiller smed til den, kan man så risikere, at han beskærer den alt for "almindeligt" i forhold til hestens benstilling. Hesten er 19 år gammel.

Hesten er fodret med byg og hvedehalm, og ser forfærdelig ud. Kæmpe vom, muskelfattig men alligevel rigtig brev og fed langs manen. Det har hun aldrig været før. Hun er straks sat voldsomt ned i foder. Har I nogen gode råd, udover at slanke hende og få lagt ordentlig foderplan til hende?

Det var vist foreløbigt lige det. Håber på nogle gode råd. Der er snak om plethesten, og hun bliver flyttet snarest muligt til optimale forhold. Der skal bare bygges en boks og arrangeres transport først. Der bliver naturligvis dyrlæge, smed, kiro og-jeg-skal-komme-efter-jer indblandet så snart jeg har hende hjemme, men stadig er jeg nysgerrig efter gode råd.

På forhånd tak.

Tine & Tulle
Det klinger! :D

..OG NU OGSÅ MED PLETHESTEN!! :-@

0
0
Svar på denne tråd

ungulat
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 09:00

For et år siden købte jeg en pony som havde dårlige hove. det meste af hoven var rådden, der havde været uopdaget hovbylder osv. Jeg købte en spand ungulat hovkur til ca. 800.- Vaskede hovene i sæbespåner, penslede med fiskeolie og sørgede for ren boks efter ganske få dage var der bedring og det gik fint frem han var dog nød til at gå med sko det første halve år nu går han uden og har sunde hove.

Hvad smed angår, find en du er tryg ved og fortæl hele historien.

Håber din plethest får fine fødder.

0
0
Svar på denne tråd

Smed.....
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 09:02

Hvis din smed kan finde på, at beskære hesten "almindeligt" uden at tage hensyn til hestens behov, ville jeg da finde en anden smed

Jeg tror ikke du behøver at bekymre dig, for kan ikke forestille mig, at smeden kan finde på at gøre sådan. Men snak da med ham inden beskæring.

Den sure stråle skal der vist en fagmand til at bedømme omfanget af og ellers lyder det da, som om det er en heldig hest nu...

Pøj pøj med projektet...giver du melding om hvordan det kommer til at gå?

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

fødderne
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 09:04

Smedebesøg, tør boks, rengøring og evt. påsmøring af noget vil hurtigt få hendes hove på højkant.

Væk med alt kornet og istedet hø, lucerne, roepiller, vitaminer. Evt. få checket hendes tænder også (ja, det koster)

Det er også muligt du skal ud i noget seniorfoder en overgang i hvert fald.

:Pia

HYGGELIGT SOMMERHUS SÆLGES

*

SÆLGES:

2 x 10 kg Royal Canin Siamese (kattemad), lavt kalorieindhold, store bidder til tandrens, 250 kr. stk

*

KØBES:

Sort BUET dressurgjord 60 cm

+ m. 3 spænder 120 cm

0
0
Svar på denne tråd

Hej Tine..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 09:13

Det er et stort projekt du har fået dig der.. omvendt ved jeg også at det er det eneste rigtige for dig og det glæder mig i fant en løsnig.

Smeden tager jo kun det der er nødvendigt og kigger forhåbentligt på hestens benstilling inden han starter hvis det er ellers er en ordentlig smed du har. vær der når han kommer og forklar ham også med den sure stråle. (så du kan komme til at behandle det ordentligt) det ville jeg ikke bekymre mig om.. Men jeg ville VÆRE der.. *S*

Ang. foder så har du vel selv nogle idder til hvordan hun skal fodres.. Du må ikke sætte hende på kur.. Men derimod ændre hendes kostvaner. Så kommer kuren helt af sig selv..

Hvad med hendes tænder?? De er vel aldrig blevet raspet er de??

Jeg havde sat hende på det hø/wrap hun vil æde. (så hun holder sig fra halmen) Og så havde jeg nok valgt en foderblaning til hende der var høj på fedtsyre. o3 og 6. enten via olieform eller via hørfrøkager/linamix. Biomajs, evt opblødte grøntpiller/roepiller som er lette at tygge og fordøje og som har højt fiberindhold. og så et tilskudsfoder der dækker hende ind ved små måltider. afhængig af hendes tænder..

Og så er sommeren jo heldigvis lige foran døren hvor hun kan komme på græs..

Igen tillykke med hende.. Det er en opgave du har påtaget dig men den er ikke uoverskuelig!!

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 17:15

Mange tak for jeres svar. Nu er der kommet klarhed over hvornår jeg kan overtage hende og få hende flyttet - det er rigtig dejligt.

Tusind tak, StaldRohan, for gode råd om foder. Jeg har naturligvis en ide om fodring af hende, men det er så dejligt at kunne skrive her, og få folks råd og erfaringer. Jeg har tænkt mig at tage kornet fra hende (hun er vant til at få 4 kg dgl!!), og krybbefodre med hovedsagligt grønpiller. Dem er hun i forvejen lidt vant til... Hø, masser af hø, men lidt af gangen - hun har ikke fået græs i laaang tid, og har været forfangen flere gange.

Hun kommer nok til at få det samme som Tulle egentlig... Opblødte grønpiller, linamix og vitaminer - og det lyder som om det var en okay ide jo :)

Så snart hun kommer over, skal hun have hele turen - tandrasp, vaccination og hvad dyrlægen ellers lige vurderer hende til. Nu må vi se hvor slemt det står til...

Jeg synes bare ikke den smed jeg pt. har til Tulle spørger eller vurderer før han bare ordner hovene - og det kan gå an på Tulle, men ikke på Mette... Men jeg må tage en snak med ham, selvfølgelig :)

Og projekt sur stråle må jeg så igang med, kan jeg se :) Puh, de er dårlige :(

Endnu engang tak for svar.

Gode råd er velkomne stadig... :)

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

Sure stråler
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 17:50

kan være svære at komme af med.

Tørt underlag i boksen, og afpasset foder, så er du godt på vej. Derudover behandler jeg med Trust buster (sådan noget giftigt blåt stads, som koster en formue for en mini-bøtte).

Jeg vasker ikke de sure stråler, men sørger for at rense dem god igennem med vatpinde eller vat, inden jeg kommer T.B. i. Når vattet er rent og ikke lugter, efter at have været nede i strålerne (og nogle gange skal man bruge rigtig meget vat), så hælder jeg T.B. i, og forsegler med et stykke vat oveni.

Efter en måned, hvor jeg har renset 3 gange om ugen, kan jeg se tydelige resultater.

Ellers held og lykke med den Plettet - hun er vel nok heldig at lande hos dig de sidste mange år af sit liv

/Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 18:34

Først vil jeg da også benytte lejligheden til at ønske stort tillykke med Plethesten ! Din trår på Hyggen fik tårerne frem i stor stil, skønt at I får hinanden!

Som jeg har forstået det, skal hun til Svendborg ikk? Har selv hest i Kirkeby, og kunne da godt anbefale en smed, hvis du ikke er så begejstret for ham du har nu?

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor ikke vaske?
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 19:14

Hvorfor ikke vaske hoven, Lisbeth? :) Er der en forklaring på det?

Lene: Tak for det, det vil jeg lige huske. Der er rigtigt mange smede i området som ikke tager nye ind, og jeg er som også tilfreds nok med nuværende - er nok bare lidt pylret og bekymret. Men jeg må lige snakke med ham. Det er ham staldejer bruger også, så det er det nemmeste :)

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

øhhh..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 20:02

Har plet hesten ikke haft smed i 19 år???? Kan det virkelig lade sig gøre.. (ja det kan det vel)Har den ikke meget lange hove..

Foresten tilykke med at du nu er den nye ejer..

0
0
Svar på denne tråd

mht at vaske
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 20:09

man fra råder at vaske sure stråler, for der skal ikke trænge vand ind i vævet... det handler om at holde hoven tør, tør, tør og ren...

Det lyder som en god foderplan, du har tænkt dig...

Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 20:14

Hvis din hest har været forfangen flere gange, så kan jeg anbefale at bruge Spillers High Fiber Cubes og evt. Happy Hoof. Det er lavet specielt til heste med risiko for forfangenhed. Jeg har selv overtaget et projekt som ligner dit, bortset fra at hun også havde bronchitis, og idag fungerer hun fint på det foder, ser godt ud og er i fol.

Held og lykke med din nye hest.

JC Great Pine Image

Rainy June,smuk guldpalomino hoppeføl sælges (30.06.07)

Crates Western sadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

klfgjfkgjfljg
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 20:21

Godt du fik hende Tine!!

Du har fået mange gode råd allerede vedr. smed, fodring osv osv.

Du skal regne med at flytningen i sig selv kan være lidt hårdt for hende og at hun derfor vil være i større risiko for sygdomme...en B vitamin kur vil være en god ting både i forbindelse med flytningen og pelsskifte - giver større modstandskraft.

Du kan købe sådan en kur i rideudstyrsbutikker og den koster 114 kr .

Snak med dyrlægen om hvorvidt det er godt at vaccinere hende umiddelbart efter flytningen eller om det er bedre at vente til hun er faldet til...? Her tænker jeg igen på hendes modstandskraft overfor vaccinen...

Pøj pøj med hende - der er ingen tvivl om, at hun snart er i super gode hænder!

Derfor

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Tine M
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 20:22

Jannej gav dig svaret

/Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 21:34

Hvordan har du kunne ride på den, hvis den ikke har haft smed?

Jeg har også gode erfaringer med TrushBuster til sur stråle..

Mvh. Line - stolt fuldblods rytter!

Fotografering tilbydes:LineFoto.dk
Flere ting købes og sælges - BL.A. 3 SPRINGSADLER!

0
0
Svar på denne tråd

smeden
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 21:41

Hvis smeden ved hvad han laver føler han ikke specielt behov for at snakke og diskutere med hesteejeren først, han ser med det samme hvad der skal gøres. Det er HANS job, ikke dit. ;-)

Så det at han ikke spørger hvordan du vil have det, er ikke i sig selv bekymrende.

Til gengæld har jeg en smed der er meget tålmodig overfor alle MINE tåbelige spørgsmål. "Hvorfor gør du nu det Ole?" "Er den ikke lidt skæv?" "JO, det er fordi jeg ikke har raspet færdig endnu...."

*

SÆLGES:

2 x 10 kg Royal Canin Siamese (kattemad), lavt kalorieindhold, store bidder til tandrens, 250 kr. stk

*

KØBES:

Sort BUET dressurgjord 60 cm

+ m. 3 spænder 120 cm

0
0
Svar på denne tråd

Hæfter mig ved.....
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 22:22

...at du skriver, at hesten tydeligvis er fejlfodret men alligevel har en del spækkam.

- Jeg vil anbefale, at du får din dyrlæge til at checke hesten for Cushings syndrom (skyldes sukkersyge, som mange ældre heste får).

Cushings syndrom giver også visse hovproblemer....kontakt evt. Christina Keppie her på HN (HN-navn: keppie) for at høre nærmere, - hun ved stort set alt om Cushings syndrom.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 00:42

Hmm....

Manden har givet dig en hest som du har ønsket dig at eje i flere år, og tilgengæld hænger du ham ud på nettet for at misrøgte sin hest (som du tidligere har haft stor fornøjelse af, på trods af forkert foder og ingen smed )

Sikke en taknemlighed

Men held og lykke med dit stakkels projekt.

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Manden....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 11:06

Manden står mig meget nær, men er 80 år gammel, og har ikke de fornødne kræfter til at passe sine heste optimalt. Tænkte nok nogen ville føle trang til at rakke mig ned, men jeg kan jo ikke så godt spørge til råds, hvis jeg ikke fortæller hvilket forfatning hesten er i. I øvrigt hænger jeg ham ikke ud på nettet, da jeg aldrig har nævnt hans navn m.m., det har jeg været meget påpasselig med.

Tak i øvrigt, for at kalde mit projekt stakkels...

Derudover tak for de gode råd som er kommet, dem vil jeg skrive mig bag øret. Især har den store mankam (?) undret mig meget.

Viser det sig, at dyrlægen mener det er helt ad helvede til, vil jeg ikke tøve med at aflive hende - i øvrigt.

Og ja, det med hovene. Nej, hesten har aldrig nogensinde haft smed, da hendes (nu forhenværende :) ) ejer har klaret det selv. Det er bare længe siden han har haft gjort det efterhånden.

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

Glemte...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 11:09

at ja, jeg har haft stor fornøjelse af hende, dengang jeg passede hende. Dengang kom hun på fold hver dag og fik andet foder - og fik ordnet sine hove..... Derfor.

Selvfølgelig er jeg taknemmelig - men der er nok også en grænse for hvor taknemmelig man kan være, når det er en hest i pænt dårlig forfatning man overtager, og når den ellers bare skulle have været slagtet.

Hesten har jo ikke ondt hvis den er død. Jeg vil bare gerne give den en chance for at blive mindet om, hvordan livet kan være. Det er jo ikke mig selv, der skriver at jeg er en fantastisk hesteejer og et enestående hestemenneske - det er jer (og tak...). Men det er sjovt, at nogen ikke kan kapere, at jeg prøver at give en hest, en ven, et godt liv.

Jantelov, I guess. Men fair nok. :)

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 12:28

med smuksakken!!

Tine, jeg er sikker på, at du nok skal klare den opgave, du har påtaget dig. Og det i STOR stil!!

Pøj pøj med det

Tine

*La Luna de Primavera * Madame Freja * Surprice * Ticco*

-Rigtige kvinder har horn på sadlen-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

Opstaldning tilbydes nær Nykøbing F, se mere på min præs!

0
0
Svar på denne tråd

Stor mankam
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 12:50

Hej

Den store mankam, cushing´s, forfangenhed hænger for en stor del sammen. Kammen vil højst sandsynligt svinde langsomt ind, hvis du følger Stald Rohans råd og fodrer med fedt som hovedsagelig energi-kilde.

Det skal vel og mærke være det rigtige fedt (omega 3 og 6) som findes mest koncentreret i hørfrø-produkter. Jeg har selv haft stor succes med at bruge Linamix til min hoppe, og kender flere andre der efter 2-3 mdr har observeret at kammen var i aftagende. Man kan også koge sine hørfrø selv, men her er fedtsyrerne flygtige, så du får ikke det fulde udbytte af dem.

Mvh Diana Glasdam

0
0
Svar på denne tråd

Tak....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 13:26

Tusind tak Tine :)

Diana: Okay.. det er sjovt det først kommer nu, da det er.... hm... 4, måske 5 år siden hun var forfangen sidst. Men de gange hun er blevet det, har det været af for meget fodring og for lidt motion... hun er aldrig blevet det af at komme på meget græs, faktisk. Håber ikke der er noget under optrapning. Tjekker hove og puls osv hver dag, og hun virker ikke direkte ømbenet (dog meget stivbenet). Men i hvert fald TUSIND tak for gode råd - åh hvor er det godt man har hestenettet! Jeg skal have lagt en foderplan til hende også, og så må jeg lige se om jeg kan få den lavet med nogle af de idéer I er kommet med! :)

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

Ingen bratte foderskift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 14:15

Pas meget på med ikke at lavet for hurtigt foderskift på hende, det kan godt være hendes fodring ikke er optimal. Men du ricikerer endnu en omgang forfangenhed, hvis du ikke tager foderskiftet langsomt.

Er i øvrigt enig med Mette Rohan ang. foder.

Dog ville jeg også smide en form for biotin i hende, når hun er tidligere forfangen, for at give hovkvaliteten et skub i den rigtige retning.

Passier sadler sælges.

Kombineret mod spring sorte.

Smal til medium bom 17".

Kontakt mig via pb.

0
0
Svar på denne tråd

Biotin...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 15:15

I må lige forklare lidt, når I nævner produkter :) Biotin? Det har jeg ikke hørt om.

Jeg vil selvfølgelig gøre det meget stille og roligt, og passe meget på mht. flytning, da jeg desværre forventer, at det kommer til at stresse hende meget. Jeg håber det bliver en RIGTIG positiv ting, at hun bliver sat i boks ved siden af Tulle.... Og så må Tulle stå lidt inde sammen med hende de første dage - det klager hun nu nok heller ikke over.

Jeg er kendt med Linamix. Det er vi lige begyndt at fodre med, netop pga. omega 3en og det faktum at det er godt til tidligere forfangne heste. Nogle af de andre i stalden fodres også med byg, så det kan hun få lidt af også, inden vi får hende helt væk fra kornet. Grønpiller er hun som sagt vant til, så det kan jeg fodre med fra start jo :)

Men jeg tror jeg skal passe meget på med hø og græs... det har hun ikke set i meget lang tid.

Igen tusind tak for gode råd, kom endelig med flere. Jeg vender nok tilbage med flere spørgsmål når jeg får tingene mere på plads osv. :)

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 15:16

Til at starte med ville jeg skynde mig at give hende noget hø. (wrap er nok for krads til hendes tarmsystem lige nu). Hun trænger til noget struktur i maven. og så ville jeg nok give hende noget Irish Mash (St. hippolyt) som erstatning for et enkelt måltid om dagen et stykke tid. Det er utrolig godt til enten syge, svækkede, gamle heste, og mildt for hendes tarmsystem. Og såå ingen havre, men en fedende mûsli til aldrende heste og evt. lucerne og olie.

Og så skal hun fedes langsomt op, så ikke hun får kolik.

Dernæst ville jeg bestille smed allerede nu, så det bliver gjort som noget af det første.

Hendes sure stråle; rens og vask hovene grundigt, men forsigtigt. Køb produkt af dyrlægen til at putte i hovene. (har selv brugt det fra blue Hors, men synes ikke det har den store virkning).

Held og lykke med Plethesten, det er bare super gjort af dig

Skriv hvordan det går

Kristina og Mademoiselle

Du kan også hjælpe: www.wspa.dk

0
0
Svar på denne tråd

hø til musse
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 16:49

ja jeg mener også at du hurtigst muligt skal give den så meget hø som muligt. det vil være den allerbedste måde at få gang i hendes fordøjelse.

men jeg tror jeg ville lægge forsigtigt ud med linamix som det eneste krybbefoder i et stykke tid, evt sammen med en vit/min-blanding, for ikke at få for meget stivelse/sukker ned i maven...

0
0
Svar på denne tråd

Hø.......
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 18:04

Men kan man godt give en hest hø ad libitum, når den ikke er vant til at få hø?

Jeg har hende ude og græsse lidt hver dag nu her, længere tid hver dag. Jeg har ikke mulighed for at lukke hende på fold, så vi vader bare rundt og hygger os lidt, selvom hun er lidt utilfreds med ikke bare at få lov til at styrte derudaf.

Som sagt bliver hun nok flyttet allerede om en uge (Føles som hundrede år), og jeg har forberedt hende gamle ejer på det - han tager med, for at se hvordan hans lille hest skal over og bo :D

.... God ide at bestille smed med det samme, det vil jeg gøre!

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 14:15

Er du kendt med foder fra cavalor??

De har lavet mange forskellige slags foder, hvor der er noget til stort set alle slags heste...

det er super lækkert musli foder, og alle heste kan lide det...

Hvis du vil vide mere, kan du evt skrive en PB..

Har folder som du kan få og læse..

Vil også godt være behjælpelig med at få det afhentet, da jeg selv henter foder samme sted, hvis du skulle blive fristet af at fodre med det....

Held og lykke med Mette pigen...

Dejligt du har fået hende, så hun kan få den alderdom hun fortjener...

Ved du forresten hva der skete med hendes mor??

En rigtig hest er en DANSK VARMBLOD :D

0
0
Svar på denne tråd

Hej Maiken..
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 15:12

Hej Maiken. Nej det er jeg ikke, men jeg vil prøve at kigge på det - tak for tippet og hjælpen :)

Jep, Sikka står ude ved John Elholm :) Hun blev købt af en dame, som synes det var synd hun skulle slagtes. Hun bliver ikke brugt, går bare og nyder at være hest og har så vidt jeg ved det fint :) Jeg tror damen var en som havde redet på hende engang for maaange år siden - det er ikke en jeg kender.

Tine & Tulle

- og Plethesten "selvfølgelig" ( :-@ )

0
0
Svar på denne tråd

fri hø
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 16:11

Jeg har aldrig hørt at heste skulle tilvænnes hø - kun wrap. Så det kan du roligt give hende.

*

SÆLGES:

2 x 10 kg Royal Canin Siamese (kattemad), lavt kalorieindhold, store bidder til tandrens, 250 kr. stk (Sjælland)

*

KØBES:

gjord m. 3 spænder 120 cm (ikke snoregjord)

0
0
Svar på denne tråd

Naturligvis
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 16:28

skal en hypper tilvendes hø- der kan være højt næringsindhold i og give forfangenhed til følge.

Ang. smed så ville jeg kontakte en smed, der kommer fra england som er ekspert i hove der har været dårlig beskåret- personligt har min Flicka haft stor fornøjelse af ham- hendes ene hovben var drejet i forbindelse med en forfangenhed- hun går nu fint, uden mén af det- du kan gi PB for mere info omkring hvordan man får en aftale med ham( og for god orden skyld skal det nævnes at han er uddannet beslag smed samt barfods smed).

Din hyp har været fin og på højkant før- så det kan den da komme igen- i USA er de super gode til at få gamle udpinte heste fine- hovedereglen er små måltider fordelt over hele døgnet, af høj ernærings mæssig kvalitet.

Syntes i øvrigt at det er flot at du hjælper en gammel ven til et bedre liv.

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2008 17:43

Okay, du må sige til hvis du får brug for mere info om foderet, eller hvis du vil med ud til hende som forhandler det, hun ved meget mere end jeg gør, og kan hjælpe det med hvilket foder der er bedst...

Okay, det var da rart hun går og nyder det også...:)

En rigtig hest er en DANSK VARMBLOD :D

0
0
Svar på denne tråd

Hø, halm og græs.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 09:19

Hejsa.

tillykke med hende, da var da dejligt, desuden, hvor er hun smuk. :)

Hø, skulle der ikke ske noget ved at give hende, dog vil jeg sige, at halm, skal der nok skæres ned på, Heste får som regel store maver af for meget halm, og hvorfor ved jeg faktisk ikke.

Så er det bedre at hun står på spåner/Hamp etc. i stedet for, så kan du også bedre kontrollere hendes fodring og halm indtag, hvis du vælger at give hende dette.

Mht. fodring, så skal alle foderskift ske langsomt, og så ville loppefrø skaller måske være en god ide? (De er bare RIGTIG dyre) De stabilisere mave/tarm systemet.

Græssen, skal vi alle være ekstra forsigtige med i øjeblikket, jeg læste under nyheder at nu når det er så varmt om dagen og forholdsvis koldt om natten, så vokser græsset ikke, men der bliver dannet rigtig meget sukker i det, fordi det er så koldt om natten så græsset ikke kan omdanne det til næring til sig selv, og deraf vokse. Sådan har jeg ihvertfald forstået det. ;)

Håber du kan bruge det. :)

Venligst Christine

0
0
Svar på denne tråd

Stivbenet
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 10:07

Sikke en heldig hest! Og mange gode råd er der kommet, så der vil jeg ikke tilføje noget, men du skriver hun er meget stivbenet, måske skulle hun have en MSM kur? Eller Glucosamin, chrondiotin? Bare en idé - ville da være skønt for sådan en ældre dame at kunne springe rundt som en på 3 igen her i hendes livs efterår.

Skal siges at jeg ikke aner hvordan disse ting (MSM/Glucosamin m.v.)går sammen med hendes øvrige problemer!

Mvh. Heidi

De bedste og mest vidunderlige ting i verden kan hverken ses eller røres. De skal føles med hjertet.

- ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ - ¤ -

0
0
Svar på denne tråd

Nu skal I igen..
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 13:30

..have mange tak for mange super gode råd :) SUPER! Derfor jeg elsker Hestenettet :)

Nu er hun jo blevet flyttet osv. Hun står på halm, men rører det ikke - tilgengæld sluger hun høet i en uhyggelig fart, og hendes mave klarer det sagtens. Idag, må det være, er hun for første gang ude helt fra morgen og til aften. Det er faktisk pt. 15 timer om dagen de går ude. Men hun spiser en del hø ude på folden også, selvom der er græs, og maven har det fint. Synes allerede hun har tabt noget af halmmaven.

Jeg har haft hende behandlet med blåsten for de sure stråler, og i morgen kommer smeden så (bliver spændende!). Jeg har skrevet jeres gode råd bag ørene, og vil drøfte dem med dyrlægen torsdag, hvor hun skal tjekkes godt igennem :)

Under flytningen gav jeg hende baldrisandråber i vandet, og hun får B-vitaminer som I også foreslog :)

Jeg er meget spændt på dyrlægen torsdag, hvad han siger om hendes tykke og hårde mankam især...!

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

cushings
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 22:14

-når du nu har fået tjekket MetteMulen af dyrlægen, hvis han så ikke antager at den hårde, tykke halskam skyldes cushings, så vil jeg foreslå dig at få masseret pigen lidt, havde jeg boet på Fyn havde jeg selv tilbudt dig det, men desværre...

...sad og kiggede på dine billeder og det kunne godt ligne spændinger og hvis hun længe har kæmpet mod sine ryttere (som jeg kan forstå på dig at hun har?) ja så kan hun ha bygget nogen gedigne spændinger op.

Held og lykke med det hele!!!

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Sarah...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 09:54

Jeg tror ikke det er spændinger, da hun er blevet redet utroligt lidt her over vinteren. Hun har stået inde i sin boks, og er så blevet taget ud en gang eller to for at blive redet på normal vis (suk) - hvor hun så begge gange har kylet rytteren af i iver, og rytteren derefter har valgt lige at longere dyret i 5 kvarters tid i trav og galop 8-)

Nå, men det jeg ville sige var, at jeg har læst mig frem til noget om, at ... hm... tingene ligesom kan gå lidt i stå, af at hesten står inde dag ud og dag ind - og at det kan danne f.eks sådan en hals, eller endda buler, som ligner hævelser, andre steder. Da jeg vaskede hende lige inden jeg flyttede hende, lagde jeg mærke til den her slags "hævelser" på siden af hendes mave. Lignede faktisk samme slags ømme buler, som Tulle havde, da hun fik en masse tæsk af de andre på folden sidste sommer - men hun er ikke øm. Mankammen er meget hård, men jeg synes den tager af? Ligeledes er de her buler på siden af hende væk nu....

Jeg er spændt på hvad dyrlægen siger.

Og under alle omstændigheder skal jeg have massør ud til hende :) Tak for tippet alligevel. Hvad der irriterer mig lige nu, er at jeg ikke kan finde en kiropraktor som KOMMER UD. Jeg vil nødigt skulle have pigen op i trailer igen ligenu altså... Så hvis nogen kender sådan en, så sig gerne til. Tove Due gør nemlig ikke.

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

hvis smeden
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 10:09

HVis smeden er ordentlig uddannet og elsker sit arbejde, kunne han/hun aldrig drømme om at beskære den "normalt". Det tager tid at få rettet sådan noget op, og det ved smeden jo... Husk på at din hest vil gå meget akavet og muligvis have lidt ondt, da den har været vant til at "gå forkert" hele dens liv, så knogler osv. skal lige vænnes til at gå på en anden måde.

-Mille

0
0
Svar på denne tråd

æsfdældf
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 11:30

Hej Tine

Vi har også en gammel meget stivbenet hest stående her, hun har også en bred og hård mankam. Vi har fundet ud af at det er spændinger fra at hun står og aflaster forbenene - netop fordi hun er øm og stiv i de gamle lemmer. Så jeg synes det lyder som en rigtig god ide både at få en kiroraktor OG en massør ud til hende, så er det både skelet og muskulatur der får en omgang

Held og lykke med det hele!

Med venlig hilsen Laila

Kan man tabe noget man ikke kan have mellem hænderne??

0
0
Svar på denne tråd

Hvis hun
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 13:18

har problemer med spændinger ol. så vil jeg anbefale dig back on track tæppe/dækken, det er simpelthen en mirakelskaber på det område, men selvfølgelig også lidt pebret i indkøb....

Hvis du ikke kan få bugt med den sure stråle, så har jeg noget godt gammeldags pulver jeg godt kan sende lidt af. Efter 2 måneders behandling med alt muligt andet, tog det det på 2 dage...

De venligste hilsner Marie...

www.sandersvig.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej Tine
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 13:52

Endnu en gang tillykke med den smukke plethest, hvor ser hun skøn ud.

Af massør kan jeg varmt anbefale Anette Thrane, hun kommer i området, er ikke ret dyr, meget grundig og så har hun bare en eller anden forbindelse med dyrene, som er svær at beskrive. Plus hun har altid tid til mine dumme spørgsmål .

Kan lige finde hendes nummer frem, så får du det lige i en pb.

Hilsen Lene (og Imbert)
Nu med fjordhest !
De skønne gule er fantastiske !!
0
0
Svar på denne tråd

Hov....
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 13:54

der var jeg lige for hurtig til at godkende....

Anette har været super til at fortælle mig, hvis opgaven var noget der skulle omkring Tove Due først, eller det "bare" var noget med muskler...

Ville jeg bare lige sige....

Hilsen Lene (og Imbert)
Nu med fjordhest !
De skønne gule er fantastiske !!
0
0
Svar på denne tråd

kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 22:58

Rikke Andersen har super ry (hjemmeside hedder os noget med Ryet.dk tror jeg,men det er nok af anden årsag ) tror nok hun dækker hele landet, men tjek hendes hjemmeside, der kan man se hvornår hun kører i hvilke landsdele. Hun er dog ret brugt og derfor skal man regne med en vis "leveringstid".

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Massør/Kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 09:12

Igen mange mange tak for kanone input!

Jeg har kontaktet Anette (Lene: To sjæle, en tanke :D Har nemlig hørt meget godt om hende, og også set hende "i aktion" :) ). Rikke Andersen tager jeg lige et kig på - ellers er jeg blevet anbefalet Brian Mossin - jeg tror han er lidt tættere på, men er netop på nettet nu for at undersøge det :)

Det gik super med smeden igår - hold op hvor blev der taget meget af. Smeden brugte mindre pæne ord da han så hendes hove, og var lige ved at skælde mig ud - inden han så fik historien. Hendes hove blev bare SÅ fine, og hun er faktisk ikke ømtået, skal bare lige lære at gå på sine nye fødder :)

Idag er det så tid til dyrlæge, så jeg har lidt travlt :)

Tine & Tulle

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-04-2008 09:23

Hej Tine..

Nu har jeg fulgt med i dine tråde i meget lang tid efterhånden, og at læse dem, har været ligesom at være 12 år igen med et wendyblad

Er SÅ glad på dine vegne at det hele er endt med hun er din og du er igang med at få hende på rette fod (Fod, haha, fik du den).... Følger forsat meget interesseret med i dine indlæg :)

Kan kun varmt anbefale Rikke Andersen, hun er guld værd..Har aldrig hørt dårligt om hende..Hun ved hvad hun laver og sætter sig virkelig ind i den enkelte hest!

Pøj Pøj med det hele....

Mistede min mor den 29/3 2008 til kræft..R.I.P Mor :(

Lykkelig ejet af Tass, LilleMis, Tot og Maxima.... :D
Lev livet og nyd det, for du får kun dette ene :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider