Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Brug af bandager/gamacher på våde ben
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 16:56

Ja nu er vi kommet til at diskutere herhjemme hvorvidt det er smart at bruge bandager eller gamacher på våde ben.

Her snakker vi om hvis hesten går i mudder på folden og skal have skyllet benene grundigt for at få det af.

Bruger ikke selv noget til hestens ben, så jeg ved det faktisk ikke...

Jeg vil mene at det må være ret klamt og ubehageligt for hesten at få smækket sådanne tingeste på våde ben. Det må da også klø helt vildt.

"Why is it that the only person who can make you stop crying is the one who caused your tears?"
Kort, bordkort, bordpynt mm. sælges til enhver lejlighed - HP på vej!
Medlem af ACO - Anonyme Cocioholikere
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 17:28

altid ment at man ikke putter noget på våde ben, men det er så bare mig.

0
0
Svar på denne tråd

umiddelbart er det jo bedst at vente
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 18:05

til benene er tørre med at komme gamacher etc på. det kan jo ind imellem være nødvendigt at komme dem på trods våde ben. til springstævne i regnvejr er det ofte svært at få benene tørre mellem klasserne og jeg nægter at sprigne uden gamacher. Jeg har egentlig aldrig haft problemer med det, de har ikke kløet sig mere eller mindre efter en tur med våde gamacher og ben end efter en med tørre.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

Venter jeg på at blive lidt ældre? ...

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Line
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 19:38

Jeg må tilstå, at jeg kan finde på at lægge fleecebandager på skyllede ben - gjorde det så sent som i dag - da benene var mudrede og der skulle beskyttelse til. Hesten virkede ikke generet af det. Men hvis benene er våde, ville jeg nok foretrække at lægge en bandage på frem for gamacher... Men det er bare min mening :-)

Hilsen Ina

(Og ja Line, al magt til de skimle heste :-D)

0
0
Svar på denne tråd

gsgsgsg
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 20:20

Aldrig om jeg ville lægge bandager på våde ben. Varmen fra hestens ben og hud når den begynder at lave noget. Det må begynde at klø og det må være ubehageligt og indelukket ..

Så altid tørrer benene grundigt med håndklæde og vente til de tørrer og så bandager på.

Gemacher er lidt bedre - da de jo ikke er viklet helt rundt om og bliver helt indelukket. Ved gemacher er der lidt mere luft i (springgemacher), så der behøver benene ikke at være HELT tørrer.

Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

Julemand
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 21:33

Jeg kommer som regel altid lige til selv at hente hesten ind og skylle ben eller også er han lige kommet ind og står med våde ben og hvis jeg skulle vente til at de tørrede så kunne jeg jo stå der hele dagen.

Jeg bruger en springgamacher eller fleecebandager og har endnu ikke haft nogle problemer. Faktisk er benene altid tørre når han har haft bandager på ;-)

Mvh. Rikke og Fætten

- Vi topper på toppen

Årets JHN springrytter 07

0
0
Svar på denne tråd

gamacher
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 21:51

hvis hesten har mudrede ben, så strigler jeg mudderet af og, lægger gamacher/bandager på... hun klør sig ikke på benene, selvom hun rides for løse tøjler = hun kan bare klø sig hvis hun vil... Om sommeren hvis det er meget varmt og vi skal ride i varmen, bliver hun også nogle gange skyllet inden ridning... og der får hun også bandager/gamacher på benene... ja det optimale er at benene er rene og tørre, men hvis man har hesten på fold hele dagen, så kan de jo godt blive lidt mudrede, især da det regnede meget. Heldgivis er vores folde helt tørre nu :) Jeg synes det vigtigste er at de er rene under det udstyr vi smider på dem, dvs fri for mudder og skidt...

Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig med JanneJ
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 07:42

Det optimale er at have helt tørre ben under udstyret - men også at de er rene.

Og jeg oplevede heller ikke, at hesten ønskede at klø benene.

Nå, nok herfra :-)

Hilsen Ina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider