Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bid til stævner?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2008 19:14

Efter lang tids søgen herinde i debatten, har jeg selv måtte oprette denne debat...

Jeg rider selv efter horsemanship principper (Nevzorov, Ute Lehmann, Honza Blaha osv), og min egen sunde fornuft. Jeg har en dejlig vallak på snart fire år, som jeg så småt er begyndt at ride lidt på. Jeg har taget det valg at jeg ikke vil ride ham med bid, og rider ham derfor kun i rebgrime. Meningen er at vi skal kunne ride uden noget som helst på et tidspunkt.

Jeg ville elske at tage ham med ud på stævnepladserne på et tidspunkt, ikke kun for at vise os frem, men fordi det er godt for heste (horsemanship eller ej), at der bliver varieret lidt, og for at gøre ham mere tryg ved nye omgivelser og lyde. MEN.....

Hvordan står det egentlig til i DRF? Må man godt starte stævner uden sporer og bid? Eller er det for "useriøst" at troppe op i rebgrime, eller ingenting??

Hvad er JERES holdning? Og er der plads til nytænkning i den forstand?

Jeg har set på Hestegalleri.dk, video'er med piger der rider deres hest til stævner i rebgrime. Er det respektabelt? Eller bliver man diskvalificeret?

Kærligst, Majken

- Your horse doesn't care how much you know,

until he knows how much you care.

L E A R N . T O . T H I N K . L I K E . A . H O R S E

0
0
Svar på denne tråd

ifølge DRF
Forfatter: 
Dato:  04-04-2008 20:00

skal du ride med trense bid (gætter på vi snakker dressur) samt med sporer... Men du kan jo vælge et meget mildt bid og blive rigtig god til at sidde stille med benene så du slet ikke behøver røre med sporerne...

Jeg synes at det er fint med et bid, jeg rider ofte tit selv med hackamore eller kun et reb om halsen, men synes det er fint med de fine signaler et bid kan give. Til gengæld synes jeg godt at der til D- stævner kunne være nogle klasse med bidløs optømning... Netop for at få lidt flere ud at starte. klubben må jo gerne afvige reglementet, de skal bare skriver i proporsitionerne... I spring må du gerne stille op i hackamore...

Mht. sporer synes jeg godt men kunne tillade valgfri pisk eller sporer i LC klasserne i dressur... i spring må du gerne ride uden sporer... Sporerne er jo gode til at give helt fine signaler, så man ikke skal bevæge benet så meget... men man ser tit at folk ikke sidder helt stille med benene i de helt lette klasser... I gamle dage var det valgfrit i LC dressur...

Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

bidløs
Forfatter: 
Dato:  04-04-2008 20:03

Det er kun kort tid siden den dikussion var oppe og vende ;-)

Og ja, reglerne siger ingen bid, ingen stævnedeltagelse.

Personligt synes jeg det er en fuldstændig latterlig regel. Ligemeget hvilket bid man lægger i munden af min hest går han mystisk. Så ja, jeg synes klart at sporten trænger til noget nytænkning - især fordi der i øjeblikket er så stor fokus på hvordan de store dressurryttere rider deres heste i forhold til hestens anatomi. Måske det en dag går op for DRF at et bid (ja, selv 2 bid i de høje klasser) ikke er nødvendigt for at ride en hest i korrekt.

Jeg rider selv bidløs, kan du nok høre Hurra for at ride western - her må man nemlig gerne starte bidløs.

Line & Magoo

- Bor du på Fyn og er du interesseret i western?

Så join vores team i Bogense. Undervisningen foregår ved landsholdsrytter Sannee Klindt, alle er hjertelig velkomne, uanset ambitionsniveau.

0
0
Svar på denne tråd

Bidløs
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 12:59

Jeg synes bare at det er en meget mystisk regel, mht til sporerne. Det burde være fuldstændig valgfrit hvilke hjælpemidler man vil bruge på sin hest, hvis man vil.

Der er efterhånden gået op for mange at man ikke behøves at ride med bid. Jeg ville blive meget glad hvis DRF kunne tage det op til overvejelse.

Kærligst, Majken

0
0
Svar på denne tråd

Bid og sporer
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 13:09

Nu er meningen med dressur jo, at man skal sidde så stille som muligt og indvirke så let som muligt på hesten.

Og der er bid og sporer jo netop med til at vise, hvor let du som rytter indvirker.

Laver du fejl eller sidder du ikke stille, så kan man se det på hesten med det samme. Og det at ride med 2 bid ien kandar kræver jo endnu mere af rytteren end....

Jeg er tilhænger af bid og rider med sporer engang imellem - ikke at sporerne har nogen betydning for hvordan min hest går, men det er da ret essentielt, at hesten ikke reagerer anderledes, når man har dem på. Det viser da mig, at jeg sidder så stille med mine ben, at jeg ikke generer hesten.

Vil man ride uden bid og sporer, så er det da fint nok med mig, men det hører ikke til på en stævneplads.

Så må man, som Magoo skriver, skifte til en disciplin, som ikke har samme krav. Nogle af de klasser, der rides til western minder da om en slags dressurklasser, så vidt jeg ved.

0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth K
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 16:05

Jeg kan godt forstå din tankegang omkring det, men jeg synes personligt at det siger mere at jeg kan ride min hest, uden særlige hjælpemidler og bid, end at jeg skal vise at jeg også kan ride ham med.

For mig at se handler konkurrencen ikke om hvem der kan ride bedst, og mest roligt, med kandar, sporer og bid, det handler om hvordan hesten bærer sig selv, om man sidder stille og kan give ens hest så blide signale som overhovedet muligt - og det synes jeg bestemt ikke at man gør via sporer. :)

Jeg vil gerne ride dressur på min hest, og der er ingen lov om at man ikke må ride dressur uden bid - men skal man ud og starte stævner, så er der...

Kærligst, Majken

0
0
Svar på denne tråd

majken
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 00:11

du kan da give finere signaler via en spore (som er lille bitte) end dit ben der trykker med en stor flade.. Hvorfor synes du ikke man kan give et fint signal via sporen? det er jo det som er hele fidussen i sporer :)

0
0
Svar på denne tråd

Janne...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 15:46

Det har du ret i, men i de lavere klasser ser jeg ingen grund til at bruge sporer, og det er dem jeg hentyder mest til. :)

Det er desværre heller ikke alle der har samme opfattelse af brugen af sporer som du... =(

Kærligst, Majken

0
0
Svar på denne tråd

nej vi er enige
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 22:00

jeg mener godt man kunne gøre det valgfrit i LC klasser, måske også i LB klasserne...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider