|
|
| Hvad er det?? |
|
|
Ja, min kære fuldblod har fået en masse hårløse pletter på siden. De klør lidt, men ellers virker han ikke særlig generet af dem. På rideskolen har de haft lidt af det samme, så det kommer vel derfra (selvom jeg skiftede tøj og var i bad inden jeg gik ud til mine egne heste), der sagde de at det var dermitofilose, men når jeg læser om det på nettet, er symptomerne slet ikke ens. Er nettet galt på den, eller er det noget andet? Nu er det jo fredag eftermiddag, så jeg kan ikke ringe og spørge min dyrlæge.. Hvordan ville i behandle det indtil da? Ser lige om jeg kan tage billeder senere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Svamp.. |
|
|
Jo, det kunne godt lyde sådan - men hvordan behandles det? Dermatofiloses symptomer på netdyredoktor er: - Der ses sår på kroppen og små hævelser på de forandrede hudpartier.
- Hvis man løfter op i hårene på en lille hævelse, ryger både hår og sår af.
- Når hårene fjernes, medfølger en fedtet skorpe, som binder hårene sammen som en pensel.
- Der hvor hårene er løftet af, blottes huden med en lyserød overflade ofte med små serumdråber.
- Der er ikke kløe.
- Hesten kan have lidt forhøjet temperatur.
Og der er faktisk ikke andet end placeringen af pletterne der stemmer overens med sygdommen.. På rideskolen har de behandlet med Virkon S, det skal man have gennem dyrlægen, ikke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg gjorde.. |
|
|
min hest fik det sidste år..tabte hårene enkelte steder på kroppen og fik at vide af dyrlægen han skulle vaskes i virkon s et par gange om ugen..også skulle han også havde dæknet af..det virkede..ved ikke om din går med dækken?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken - jo... |
|
|
Jo, han går med dækken.. Tænkte også på om det var noget varme halløj? Han er nemlig lidt langhåret, men står også kun med overgangsdækken nu (100 g.). Virkon S får man hos dyrlægen, ikke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| virkon s |
|
|
jeg var ikke til stede da dyrlægen var hos min hest (sad i kø på motorvejen) men fik en til at være der..sagde til mig at han havde anbefalet virkon s så på vej hjem hentede jeg nogle poser og fik dem udleveret uden problemer på klinikken..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virkon S |
|
|
Virkon S er ikke receptpligtig og kan købes flere steder.
Hilsen Michala. Stutteri Holmsminde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virkon |
| Forfatter:  |
Heidi *Med Savoux og co* |
| Dato:  |
04-04-2008 19:12 |
|
Jo man skal ha det gennem dyrlægen. Lucky har haft noget der minder om dit, men efter jeg gav ham tyndere dækken på, er det gået i sig selv igen... Så alt efter hvornår du har skiftet dækken, ville jeg ta den derfra ang dyrlgæge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ringorm |
|
|
Det kan jo være ringorm, som ganske rigtigt er en slags svamp. Så skal dækkenet tages af, og hesten skal behandles enten med Virkon S eller med en god svampecreme fx. Brentan.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| virkon |
Heidi *Med Savoux og co* |
04-04-2008 19:15 |
|
Nu er jeg så lidt forvirret, for fik at vide jeg skulle ha det gennem dyrlæge hvis det blev aktuelt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| virkon s |
|
|
Hejsa... Man kan også købe det på apoteket... Er pletterne runde og på størrelse med en 5ér??? For så kan det måske være ringorm.. Men kun et gæt... Men jeg ville nok snakke med dyrlægen, og det kan du jo godt nu, der er jo altid akut doktoren, og det koster jo ikke noget nå det er over telefonen...
Hilsen Christina Lykkelige ejer af en dejlig shagya dreng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| virkon.. |
|
|
ring til dyrlægen mandag når der er telefon tid og spørg! koster jo ik noget..men mener heller ikke at man absolut skal have det gennem dr.dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tak for svar... |
|
|
Jeg er ret sikker på det ikke er ringorm Min anden hest havde det engang for nogle år siden, og det så ikke sådan ud. Det er ikke hævet, det er "bare" hårene der falder af og så klør det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æhhh... |
gamleged |
04-04-2008 20:24 |
|
kan det være den bare har fældet vinterpelsen og har glemt at lave sommerpels inden under?? Lyder åndsvagt, men det sker altså for min engang i mellem. Der kommer en skaldet plet som det er herligt at blive kløet på, og så kommer sommerpelsen når den fælder resten af pelsen af. Havde dyrlægen til at se på det og han fortalte at det nogle gange sker for lidt ældre heste (måske et tegn på demens?? ) og at jeg evt skulle prøve at give ham lidt B-express for at sætte gang i det, men at det ikke var noget at bekymre sig om, medmindre hesten var helt skaldet -så skulle jeg nemlig huske at give den dækken på! Gamleged
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| behøver jo... |
|
|
behøver heller ikke at være ringorm..der findes jo mange former for svamp..og de lever jo godt hvor der er fugtigt (under dæknet til tider!!), så jeg ville pille dæknet af så hesten kan få noget luft..og se hvad der sker..evt ring til dr. dyr og få nogle råd ang evt behandling hvis der ikke begynder at komme nye hår!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan det være lus? |
|
|
Ved ikke om lus er udelukket, sidder gerne på bringen og siden og viser sig gerne som hårløse pletter. I tilfælde af lus, må alle heste i stalden gennengå behandling ( pulver ) for at komme problemet til livs. Mvh Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ringorm |
|
|
....er da ikke hævet Vores har aldrig haft andet end tørre skællede pletter uden hår på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ringorm.. |
|
|
charlotte,stutteri,lund.. kan kun give dig ret! mener heller ikke at ringorm hæver..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Line |
|
|
min venindes fik præcis det du beskriver, bare på røven... hun har vasket i virkon S (mild opløsning) efter dyrlægen så på det... der er nu, 14 dage efter begyndt at gro hår på igen...
Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... Lus... |
|
|
Jeg har ikke set nogen lus, kan man få se dem med øjet hvis de har dem? Jeg har altid hørt at ringorm hæver op, ligesom på dette billede:  Men selvføliglig kan det te sig andeledes? Behandles det også med Virkon S?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå men... |
|
|
Jeg prøver ihvertfald apoteket imorgen og ser om de har Virkon S - Tak for svar  Synes i jeg skal tage dækkenet af ham når de lover frost? :-S De er kun 2 heste i stalden, så der er ligeså koldt der, som udenfor..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ringorm |
|
|
Jeg ved ikke om der er flere forskelige slags ringorm, for jeg har kun set de knudrede på mine forældes kalve, aldrig på hestene. Men ja, du kan godt behandle ringorm med Virkon S. Du skal bare vaske hele kroppen. Mens man kan nøjes med at smøre pletterne + lidt mere med Brentan. Evt. efter vask med Virkon S første gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm..ikke |
|
|
det min hest havde dengang ligner ikke det som din hest har på billedet.. pøj pøj med det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| kan det være lus? |
Katrine Lindtofte |
09-04-2008 22:17 |
|
Jeg tænker også om det kan være lus? lusene kan godt ses med det blotte øje, men hvis hesten kun er let angrebet kan de være svære at finde hvis man ikke går helt systematisk til værks, evt. med tættekam. Det nemmeste er at se om der sidder æg klistret fast på hårene (ser ud ligesom i menneske-hår)  Dermatofilose er det samme som muk 
katrine R.I.P. Gamle Maria 1978 - 12/4 2007
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|