Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sømstukket?
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 12:05

Hvis hesten er sømstukket - hvor hurtigt bliver den så halt af det, hvis den gør?

:Pia

*

Sort BUET dressurgjord 55-60 cm købes,

med rullespænder, uden elastik.

0
0
Svar på denne tråd

rimeligt hurtigt..
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 14:11

herman fik trådt på sin forsko, så to søm gik løs.

smeden kom og trykkede dem på plads, rimeligt dumt af ham da jeg bad om at han lagde skoen om. Jeg var desværre ikke hjemme, så dagen efter var herman stok halt. sømmene var nemlig knækket og banket ind i hoven.

MOBBEN IMC.
Mangler du hjælp til det grove-bruger dine heste svømmefødder og snorkel på folden? så kontakt
VOGNMAND PER CHRISTENSEN.
MINIGRAVER UDLEJES
www.heste-nettet.dk/vejviser/ info.p .. ...
0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 17:31

Det kommer an på om det er et tryk eller et stik, hvis der sidder et søm og trykker lidt, kan der faktisk gå op til 14 dage før det kan ses. Og så tror jeg også, at heste har forskellige smertegrænser.

0
0
Svar på denne tråd

sømstukket
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 17:59

Jeg mener det var den hov og den side jeg så ham banke et søm halvt ind og det ikke kom ud på ydersiden, det blev så hevet ud igen eller knækket af?

I hvert fald har jeg checket siden jeg skrev mit første indlæg og hesten er varm på den ene side af hoven på det haltende ben. Og da der ingen anden varme eller hævelse er i benet tror jeg den er god nok.

Smeden var her i torsdags, i går syntes jeg ikke der var noget, men i dag var han stokhalt da jeg ville ride en tur.

*

0
0
Svar på denne tråd

Hovbyld
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 22:40

Du kan, hvis du er usikker, begynde at bade hoven i sæbespåner, da det er med til at holde et evt. hul rent og evt. åbent. En hovbyld er meget smertefuldt for hesten, og bylden skal åbnes så der kommer afløb, samt holdes rent. Haltheden er ofte helt ekstrem ved hovbylder, som jo bliver skabt af f.eks. det du fortæller med et søm.

Min hoppe havde en hovbyld i sommer, og efter den blev åbnet første gang, vandrede den op i kromranden hvor den igen fik afløb. Men jeg har da ved gud aldrig set en hest have så ondt.

Det er også vigtigt at finde ud af om det er et stik eller dybtliggende. Går hesten på tåen eller på ballen? Og det kræver næsten med sikkerhed en smed eller dyrlæge til at hjælpe med en behandling.

Håber du og din hest finder ud af hvad der er galt.

0
0
Svar på denne tråd

De gange..
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 23:29

De gange jeg har haft/oplevet en sømstukket hest, er der som du fortæller, gået 2-4 dage før ømheden kommer. Men det har været af søm i skoen, der spændte. Så når den kom af, var problemet løst. Hvis din formodning er rigtig, og det kommer af en søm der er fjernet, er der jo nok en hovbyld på vej.

Jeg ville få smeden ud, og så håbe den er "langt nok " til at i allerede kan finde den.

Har selv haft én, hvor det tog 3 uger før den kunne skæres fri.

Ny hest - nye mål

Denne gang uden krone og bølge..

0
0
Svar på denne tråd

hovbyld
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 06:53

Jeg ringer naturligvis til smeden i dag og håber jeg kan komme igennem.

Men hesten var heller ikke så halt at det var nødvendigt med søndagstakst hos dr. dyr.

Men det lyder som om jeg kunne have ret.

*

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 16:33

Skoen er lagt om og så må vi se om han er haltfri i morgen. To søm lå lidt for tæt på linjen og han var lidt øm der, så de er ikke sat i igen. Det søm JEG troede gav problemer var anløbent men ingen reaktion ved test.

Heldigvis kommer smeden igen torsdag til en anden hest, så jeg får rig lejlighed til at brokke mig hvis min fede hest stadig holder ferie.

*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider