|
|
| Kastereret som 3års,hvor hingstet? |
|
|
Hvordan opfører en hest sig der er kastereret som 3 års, et år efter?,tænker på om der stadig er hingste nykker tilbage et år efter kasterationen? Min vokser stadig 10 cm hvis han ser nye heste Leger hingsteleg med bid og stejl hele dagen Er meget interesseret i andres heste pærer (snuser længe) Endelig reagerer han voldsomt hvis han ser helt små føl, 1 års plage er der ingen problemer med. Desuden har han stadig hingste look. Jeg er nu blevet itvivl om det er normalt da en avler har gjort mig opmærksom på min hest er meget hingstet, så hvad er jeres erfaringer er det normalt eller bør jeg få taget en blodprøve?
Ejer - af Silver Night, ponyen som ikke går ned på udstyr !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det afhænger |
|
|
meget af den enkelte hest og også om den f.eks. har prøvet at bedække. Nogle vallakker opfører sig meget som hingste og kan/vil endda bedække hvis de får muligheden. Nogen driver hopper som en stodhingst osv. Andre er totalt "intetkøn". Jo senere de bliver kastreret og især hvis de har bedækket, (og specielt jo mere hingstede deres opførsel var inden kastrationen) jo mere hingstede er de bagefter. Min 4 års blev kastreret som 2 års efter at have bedækket. Han snuser stadig osv men er iøvrigt ikke hingstet. Men han er ekstremt legesyg. Han er f.eks. ret træls til at nappe i tøj og bide i snore osv. Hans lillebror som blev kastreret inden han fyldte 12 mdr gør dog nøjagtigt det samme. Så din hest er nok delvist lidt hingstet endnu og delvist ligger det måske til hans personlighed. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Min vallak fik fjernet pivtøjet i sen alder, også omkring de 3, han er 4,5år nu, han har dog stadigvæk en del hingst i sig, dog ikke på nogen dårlig måde! Han snuser også til de andres hestepære, og ruller sig også gerne der hvor de er. Hvis en anden hest lige har rullet sig, kan du være sikker på han går hend og ruller sig samme sted! Det samme når en der tisser i nærheden af ham, så går han også hend og tisser/prutter eller ruller! Men han er på ingen måde blevet "dum i hovedet" ! Inden han fik pivtøjet væk, var han blevet utrolig hingstet, hesten er 1,70 høj, og han blev svær at håndtere, han bed meget, og var generalt bare utrolig hingstet! Alle de ting mærker jeg slet ikke noget til mere  Jeg har bare fået en dejlig unghest ud af det, som dominere på marken, ved at rulle/pølle og tisse, men gør på ingen måde de andre heste i flokken ondt! Og så er han den første til at finde ud af at en af hopperne er i brunst 
Sterling dressur sælges, se billeder på præs. En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min vallak på 13 år....... |
|
|
blev kastreret som 1½ års - og han kan alle hingstetriksene stadigvæk. Han bedækker hopper, driver dem med hoved ned mod jorden, puster sig op overfor andre heste, leger grimelege og stejlelege med andre vallaker osv. Det skal siges, at da jeg købte ham som 8 rig havde han intet af dette hingstepræg over sig - men der var han heller ikke flokføreren som han er nu.
MVH Charlotte Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskelligt... |
|
|
Jeg oplever at det er meget forskelligt fra hest til hest.....jeg har selv 4 vallakker, alle 4 er kastreret i normal alder - 2 af dem har klare hingstetræk, hvorimod de 2 andre slet ikke har.
MVH Marsil . Stald Skovvang - 8370 Hadsten Opstaldning - Løsdrift - træning - undervisning www.stald-skovvang.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Jeg er roligere nu jeg kan læse det ikke er unormalt, blev bare lidt urolig fordi jeg egentlig havde flyttet opstaldningssted men min hest kunne ikke falde til så nu er tilbage hvor vi var før der er hver enkelt boks mere afskærmet og der er flere og størrere heste på marken så håber han falder til ro igen nu han har modstand. Han er jo en 1´´er pony men er går sammen med de store heste for pony folden er han for hingstet til, det hjælper nemlig på opførslen når der står 12 store heste omkring en . 7-9-13 håber vi undgår skader (selv om han er en provo).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Personlighed |
|
|
Måske skal jeg lige nævne at han har en kæmpe personlighed, sikkert fordi han stadig er hingstet,jeg nyder de udfordringer han giver og er glad for han er vågnet op jeg var langt mere bekymret da han en periode var ekstrem rolig, det viste sig så heldigvis at være vokseværk, det må man så sige han er ovre. Men selv om jeg synes han er spændende at arbejde med var der en dyrlæge der nævnte at der stadig kan sidde ´´noget´´ tilbage,det kunne ses ved blodprøve og disse heste ikke blev gode rideheste før det var fjernet. Jeg er dog beroliget af jeres svar så foreløbig vil jeg bare nyde min hingstede vallak og de dejlige udfordringer det giver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm....... |
|
|
Vi kastrerede en 3 års hingst sidste sommer pga ektreme hingstenykker, ja faktisk havde jeg aldrig prøvet nogen der var værre og vi har haft hingste konstant de sidste 25 år så jeg synes jeg er vant til at håndtere dem. Den havde også prøvet at bedække både som 2 års og igen som 3 års, faktisk så sent som samme dag som den blev kastreret... det tog 3 uger så var den vallak med stort V, og der har intet problem været med den siden, så jeg tror som flere andre at det er meget afhængig af hesten.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min dreng |
|
|
blev kastreret som 2 års. Han har ikke bedækket som hingst. Nu bliver han 5 år i denne måned og han er MEGET hingstet, men det er ikke noget, jeg ikke kan håndtere. Han hopper på hopperne, når de kommer i brunst, så når den tid er der, går de ikke sammen. Han puster sig op, når vi møder andre heste på rideturen, men når han har vist sig lidt slapper han af. Går han sammen med andre vallakker på fold, er han ikke dominerende. Han ligger ca. midt i flokken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskelligt. |
| Forfatter:  |
Louise ♣Lerano♣ |
| Dato:  |
01-04-2008 18:54 |
|
Min vallak på 6 har bedækket og blev først kastreret da han var 4. Han er ikke hingstet andet end han er ekstremt stædig. Men han har ingen interesse i hopper. Mht at lege på folden synes jeg generelt det er en vallak ting... Det er da bare dejligt de er i godt humør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingst.... |
|
|
Jeg synes ikke min er mere hingstet end det i andre beskriver om jeres heste (ihvertfald de hingstede af vallakkerne) Har jeres vallakker beholdt hingste hals og udtryk?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingstet |
|
|
Jeg er også indehaver af et dejligt dyr der blev kastreret som 3 års, jo han er hingstet!!!! Det er så både en fordel og en ulempe, han kan bla ikke gå på fold med hopper overhovedet, han stresser enormt. Han har en mega udstråling og vil sige han nok stadig ligner en hingst, ikke en VANVITTIG kraftig hals men jo man kan godt se der er noget hals alligevel, udtryk jo tak i overvældende stil og så er han så meget gadedreng at han ELSKER at vise sig!!!! Er der tilskuere på når jeg rider så er han helt oppe på mærkerne og går som en grand prix hest *G*, han er dog forholdsvis nem at have med at gøre når man rider og de problemer der er, ligger nok i succesoplevelser med at kunne få lov at bestemme da han var yngre. Jeg ville ihvertfald ikke have bekymringer med at købe en vallak igen der er sent kastreret, man får egentlig utrolig meget forærende i udstråling.  Så held og lykke med ham!!!!! mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Araber |
|
|
Min araber gør nøjagtig det sammen. Den er tjekket i fjæs og mås. Intet er galt. Den eneste forskel er, min er en hoppe. Denne adfærd er endnu tydeligere nr hun er brunstig.
Passier sadler sælges. Kombineret mod spring sorte. Smal til medium bom 17". Kontakt mig via pb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingstet |
|
|
Tja, Ridder er blevet kastareret som 6 års, og nu 4 år senere er han MEGET hingstet.....
Kærlig hilsen Maria To ponyer efterlyses, Pinto, 9 år, Kazan ca. 142 stang New Forest, Heart Queen, ca. 13 år, ca. 144 i stang (Der er billeder af dem begge på min præs.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er 15 år siden min fik |
gamleged |
04-04-2008 20:29 |
|
klippet bollerne og den "bedækker" stadig hopper og tror han er en fandens karl  Men eftersom han var godt opdraget som hingst og ved hvad man gør når man er på folden og hvad man IKKE gør når man er sammen med mennesker så har det aldrig været et problem -bortset fra at hoppejere synes det er lidt træls når det er deres hoppe som er blevet "dusket" på folden- hvilket man jo godt kan forstå... men ingen problemer når den er i hånd eller under rytter. Så du må væbne dig med tålmodighed-det er ikke sikkert det ændrer sig! Vh Gamleged
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn. |
Nanna ♥Chopin♥ |
06-04-2008 02:39 |
|
Min blev kastreret som 3 års, og er ikke specielt hingstet. I forvejen har han et utroligt godt gemyt. Men han kan da godt vise sig lidt og sådan, men intet man ikke kan kontrollere. og så ligner han jo en hingst utroligt meget 
Nanna happy ending's just a story who isn't finished
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|