|
|
| Hestepærer på vejen - hvad gør du? |
| Forfatter:  |
Stine (Ølgod) |
| Dato:  |
27-03-2008 12:43 |
|
HJÆLP Jeg er i et dilema. Når jeg rider er det mest langs vejen, min hest skider ikke på vejen, men 10 cm fra asfalten, ude i rabatten (altså i det bløde styk mellem grøft og asfalt). Det er ude på landet, ikke for an huse eller ejendomme, og vejen er ganske let trafikkeret. Næsten ingen fodgængere... Altså en tur ude på landet SKAL PÆRENE FJERNES ELLER EJ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wewewewew |
sarmarras ♣Thor♣ |
27-03-2008 12:52 |
|
Ude på landet hvor ingen ser det eller kan komme til at jokke i det, ville jeg være ligeglad. Der hvor vi er opstaldet skal vi (+30 heste dagligt) ad en lille villavej for at komme til skoven, så der hopper jeg altid af og skubber lorten ind mellem træerne med foden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej nej |
|
|
jeg havde ikke gjort noget som helst ved det... det havde jeg nu heller ikke gjort hvis det havde ramt asfalten.
Mvh.Kristina
Nu med bondegård! Jonas 1/9-02 Nicklas 10/9-08
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingenting |
|
|
Der er jo heller ingen, der forventer at landmændene rydder op efter sig. På landet må man jo forvente at der kan forefindes heste og hvis man har et problem med det, må man jo blive i byerne. Rid du bare løs (der er for øvrigt heller ingen love om det, er undersøgt)
Supernem lille vallak til salg, 6 år. En rigtig charmetrold. Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Respekt |
|
|
Hav dog så meget respekt for andre mennesker så i fjerner hestens efterladenskaber. Det er muligt der ikke er en lov på området men der er da ingen grund til at folk får noget imod heste og tro mig dem der ikke selv har hest eller stor kærlighed for heste syntes ikke det er sjovt gang på gang at finde hestelort lige udenfor døren. Er det iorden at mine 4 hunde skider udenfor jeres dør? P.S jeg er selv ejer af 4 heste og har 2 oppstaldet hvis en af mine vidundelige dyr prutter udenfor fold og boks fjernes det hurtigst muligt. Dette er ikke skrevet for at gøre jer sure men blot for at i skal se det lidt fra andres side.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seriøst???? |
kris55 |
28-03-2008 10:01 |
|
Mener du virkelig det, mangel på respekt fordi man ikke fjerner sine heste pærer? Jeg rider tit flere timer, hvor min hest da godt kan nå at ligge x antal pærer..dvs hva burde jeg så gøre?? Have en sæk med...? Jeg er helt med på, at hvis man rider gennem en villa vej eller lign, at så er det lidt problematisk, og at folk nok ville blive sure hvis der lå x antal hestepærer der hver gang.. Hvis det er lige ved siden af stalden, som Samarras skriver, så kan jeg godt se man nok burde lige oppe på cyklen bagefter og så samle det op, men els ikke.. Men come on... Jeg har kun oplevet en gang at der var nogen der blev sure over det, og der havde hun skidt på stranden.. Ellers så er det jo gratis gødning til haven..  Jeg syns der skal være plads til alle, og det er altså umuligt at have noget med, det er en god ide at hoppe af og sparke det ind til siden, hvis man rider på en gangsti eller lign. Men ligefrem at skulle køre tilbage og samle det op! Det er sgu for langt ude.. Så når jeg rider 20-30 km, så skal jeg hoppe på cyklen bagefter og køre rundt med en skovl og en sæk??? Man kan jo vælge at undlade at ride gennem sommerhus områder, og strande når der er mange folk...og så kun ride der om vinteren. For vi kan da vitterligt ikke have en foldsammen skovl og en sæk med på tur.. Men jeg vil sige, jeg har kun oplevet det den ene gang, og der stod de først med deres børn og ville tage billeder osv...og dernæst 15 min senere, var manden møg sur... og ja, det var osse turister, så det tog jeg ikke så nært..hvis de ikke kan tåle det må de sgu blive i byerne.. haha..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste pærer |
|
|
ja det er da klart at hvis hestene skider udenfor deres boks, på staldgangen eller i gårdspladsen fjerner man det! det gør vi da pgså selv!! men jeg rneder sgu ikke og smaler @!#$ op min hest smider når vi er på tur!!! og da overhoved ikke hvis han skider i en grøft! og hvis han skider et sted på landevejen og rammer asfalten fjerner jeg det bestemt heller ikke... jeg har ALDRIG oplevet at nogel blev sure over at der ligger en hestepære!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| længe siden... |
|
|
Pt rider jeg jo kun herude på landet, og der samler jeg ski ikke pærene op. Det gjorder jeg heller ikke da jeg tit red i byen, men ind imellem er det da sket at jeg er hoppet af hesten og sparket det ned af fortovet. Men ikke altid, langt fra . Jeg er som sådan enig i at det er noget svineri, men jeg kan ikke helt se en fornuftig løsning på det. Dem der hopper af hesten og skubber det ind i siden synes jeg gør et kæmpe stykke fornuftigt og respektfuld job, efter deres hest. Men nej jeg ville heller ikke starte hverken gåben, jernhest, jernschorter eller bil op, for med kost skovl og sæk at samle x antal bæ op som min hest har lavet på vores tur. Jeg er kun engang blevet spurgt om jeg ikke synes pærene skulle væk?? Men manden var hverken sur eller ubehøvelet. Faktisk var han så flink at låne mig hans skovl og holde hesten mens jeg fjernede lorten fra hans parkeringsplads til hans have. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mener |
|
|
Bestemt at hvis en hest skider foran et hus skal det fjernes. Det er muligt i ikke har prøvet at folk er blevet sure men det kan jo skyldes at de ikke har set hesten gøre det. Jeg har noget familie som bor ved et opstaldningssted de må flere gange om ugen samle op efter hestene. Kan det være rigtigt at andre skal rytte op efter vores heste???? Ideen med at skubbe det til side syntes jeg er vældig god hvis der er en græs grøft. Hvis du rider 20-30 km er det nok ikke i bebygget område hele vejen det er ikke det @!#$ der ligger i skoven o.l jeg snakker om bare fjern det der er til gene for andre mennesker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg blev faktisk også i tvivl da min lagde en pæn bunke i skoven, men fik dog ikke fjernet det. Burde måske nok have gjordt det, da jeg er den eneste der har fået lov til at ride der  Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi bor på landet |
|
|
og rider af små landeveje til skoven, en strækning på små 2-300 meter. Nu rider jeg næsten altid i rabatten, men skulle det ske min hest lagde hestepærer på selve vejen, syntes jeg man bør fjerne dem/ ind i græsrabatten med "dem". Hilsen Tina
Tina Hansen www.team-stald-hestehaven.dk Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * Samt otium for din bedste ven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 352950 |
|
|
Hvis det er ude på landet hvor ingen kommer og kan vade i det så lad det ligge... 
Ved stadig ikke hvorfor jeg er ejer af en Fjordhest???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha da |
|
|
for noget @!#$, i dag kan jeg bare konstaterer at tiderne ændre sig, Holdningsmæssigt ser vi i dag helst at alt skal være klinisk og rent - ingen ridser i lakken... Heldigvis er jeg vokset op på landet med min hest. Min mor havde hest i byen. De historier hun fortæller fra den gang hun havde hest i byen var af folk kom rendende med skovl og kost, så snart de så skyggen af en hest De så ikke hestens efterladenskaber som et ulækkert affaldsprodukt, men som ren og skær gødning til roserne... så altså kære hestevenner den gang var det sgu ikke nødvendigt at have monteret bagagebære på hesten, så man kunne have kost og skovl med på rideturen, for at kunne bringe hestens efterladenskaber med sig hjem. tror desvære at vi bliver mere og mere hysteriske og har mindre og mindre tolerance over for hinanden. men klart hvis man skal holde facaden tip top super smart, kan der jo hurtigt komme en skid på tværs i ens liv... gad vide om sådan en grundholdning gør livet mere lyst og lykkeligt???
M.v.h. Tina "Follow me i´am right behind you" "when the going gets tough, the tough gets going" "Sov godt sorte mand" d. 26/3--08 drog du stille til de evige græsmarker 35år og mæt af dage.. vi savner dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Hmm kan ikke rigtig følge jer i at man ikke fjerner den bare fordi man rider ude på landet Tror næppe landfolk bare elsker der ligger pære i kanten, og slet ikke når mange ryttere søger ud på landet og ride = flere heste = flere pære! Jeg bor selv på landet, og hvir jeg mærker min hest skal prutte, trækker vi ind til siden, og så får den gjort det der inde! Men det er nu meget sjældent mine gør det når jeg rider! I så fald det skete ude på vejen på landet, ville jeg stige af hesten, og "sparke" pæren godt ind på marken/grøften eller lign! I byen ville jeg nok have en pose med, men rider aldrig i byen, hvorfor skule jeg det når jeg har en vidunderlig natur her hvor jeg bor, og pære fri, så man kan nyde den, skønt at alle hestefolkende her ude ikke tænker som de fleste af jer, at man bare lader den ligge, for så kan vi nemlig nyde naturen sammen 
Sterling dressur sælges, se billeder på præs. En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
Dette indlæg kan jeg "hive" frem og grine af til enhver tid : Her er Atengstedts indlæg: NATURLIGVIS skal vi fjerne vores hestes efterladenskaber. OGSÅ i skoven.
Desværre går mine tanker fuldstændig i selvsving over rækkevidden af denne glimrende ide - og nedenstående scenario udfolder med al (u)ønskelig tydelighed sig for mit indre blik.
Mandag eftermiddag ved 14 tiden: atengstedt på vej til skoven..
Udstyret med kost, skovl og pose samt ridepisk stiger jeg let og elegant op på hesten, alt imens jeg nynner "jeg bærer med smil min byrde, jeg draaager med saaang mit læs"
Med mine to ekstra hænder holder jeg kost og skovl. Posen har jeg i munden (fint nok, sålænge den er tom)
Jeg kommer lidt sent afsted, idet jeg først må overveje, hvorvidt jeg burde medbringe en klud til at tørre eventuelt urin op med..Jeg binder kluden om halsen og håber der ikke bliver brug for den..
Cooper ER godtnok lidt betænkelig ved det nye "udstyr" - og det bliver ikke bedre, da han 100 meter nede af vejen skal gå et par skridt sidelæns idet vi passerer Hardy i hans nye lastbil. Ved denne manøvre taber jeg nemlig skovlen...
Imens jeg holder min nu lettere urolige og trippende hest, sidder jeg af(knap så elegant som jeg kom op - beklager) imens jeg klamrer mig til kosten, pisken OG tøjlerne.
Kosteskaftet rammer mig godtnok i ribbenene idet jeg svinger mig af sadlen - men hvad gør vi ikke for det gode miljøs skyld?.. Idet mindste skræmmer jeg ikke hesten yderligere ved min banden og svovlen, idet den dæmpes med ca 75% af plasticposen..
Jeg samler nu skovlen op - holder godt fast på alle pakkenelliker og sidder op igen (alt imens Hardy hulker af grin fra sit gode udsigtspunkt bag rattet)
Den megen opstandelse har sat så megen gang i Coopers perisaltik, at han nu slipper en ordentlig pære.
Hardy orker ikke mere og gasser nu op for at komme hjem inden Bente har mistet tålmodigheden med ham og smidt hans eftermiddagsbasse ud.
På grund af larmen springer den efterhånden godt altererede Cooper ned i grøften for at fortsætte turen i sikrere omgivelser. Jeg taber nu pisken.
Står af for at finde den frem fra det ankeldybe slam, der fjæler sig i Borridsøs grøfter (længe leve sivebrøndene..)
Samler pisken op og stikker den i støvleskaftet. Samler kost og skovl op. Overtaler Cooper til at gå tilbage til stedet hvor klatten faldt.
Lægger tøjlen over armen, for at få alle fire hænder fri. Holder posen åben med den ene hånd, imens jeg fejer og skovler pæren op i posen.
Vil ikke bære posen i munden længere, hvorfor jeg nu må efterlade skovlen.
Mørket sænker sig. Rider de 100 meter hjem inden det bliver HELT mørkt, idet jeg ikke udstyrede hesten med refleksbånd inden jeg red hjemmefra (det husker jeg næste gang - helt bestemt..)
Læsser "kagen" af på møddingen. Lægger posen i skralderen. Sadler hesten af. Sætter kosten på plads.
Tørrer sveden af panden med kluden. Sætter hesten på græs. Tager de "beskedne" støvler af og skyller dem indeni. tager rene sokker på.
Starter bilen og kører op efter skovlen. Kører hjem og går direkte i seng.
Står op 20 minutter senere for at tage telefonen. Det er Bente, der vil høre om jeg tror at Hardy har fået roterende fis i kasketten - "han går mumlende omkring i huset", siger hun bekymret - "og ind imellem får han sådan nogle underlige latteranfald"...
Jeg smækker røret på og beslutter mig for at finde en anden hobby...Spekulerer længe..
NU har jeg det:Bjergbestigning! - det kræver ikke NÆR så meget udstyr!! Citat slut ! I øvrigt lader jeg heste-pærerne ligge, dvs. til gratis afhentning til roserne i haven 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| efter laden skaber |
jeanette (starlightminiatures) |
28-03-2008 18:14 |
|
hold da op en god historie,,super at sætte ord på inden man måske lige fortæller hvad man skal,,,tænkte også da jeg læste indlæg,,hvordan vil de gøre det??faktisk er ideen jo god nok,,med at samle op men det er jo næsten umuligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da k... jill |
|
|
du er da godt nok i besiddelse af en humor, jeg ikke har mødt magen til længe. Dig ville jeg sgu gerne ride tur med, man ville da ikke kede sig et øjeblik, ikke en gang når man nu skulle af for at samle pære op.... hvis du er frisk, så kunne vi øve denne disiplin sammen, og hvem ved måske kunne vi en dag figurere på verdensranglisten sammen i denne hestepærer opsamler diciplin. og det skal selvfølgelig være på tid... hva´sir´du så???
M.v.h. Tina "Follow me i´am right behind you" "when the going gets tough, the tough gets going" "Sov godt sorte mand" d. 26/3--08 drog du stille til de evige græsmarker 35år og mæt af dage.. vi savner dig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for div. indput |
Stine (Ølgod) |
28-03-2008 20:06 |
|
Tusind tak fordi I har ville give jeres holdning til kende. Der er mange... Og tak for den gode historie  Grunden til at jeg oprettede denne tråd er fordi, at min kæreste mener at jeg skal stige af og sparke pærene helt ned i grøften, hvor ingen kan se dem. Jeg er af den holdning at så længe de ikke ligger hvor de genere fodgængere, cykilister eller biler, så bliver de liggende. Og vi er nu nået til enighed takket være jer. Jeg fjerner pærer hvor der risiko for at det generer nogle forbipagerende og ellers bliver de liggende. Men jeg synes faktisk det var godt at det blev diskuteret, for hold op meningerne er mange. Jeg kunne ikke drømme om at lade pærer ligge på asfaltvejen som nogle af jer, der går min grænse. Med det vil jeg sige, at der nogle gange er en grund til at ikke alle synes det er dejligt at se en rytter komme ridende... tænk hvorfor... (rytter = kæmpe @!#$) Men alle har ret til deres holdning... Endnu en gang TUSIND TAK, det har givet en god diskusion hjemme i vores lille familie..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg lader |
|
|
bare lorten ligge .. Sådan er jeg nemlig.. Har godt nok af og til mødt nogen forarget mennesker der har bandet mig langt væk med mit skidende dyr, men altså jeg gider ik køre tilbage i bil - og er jeg nød til at hoppe af dyret kommer jeg ik op igen.. 
Mette & Miss I´Will Nu indlagt på sclerosecentret i Haslev
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
Gaross: Nu er det desværre ikke mig der er forfatteren til denne skønne, dejlige, morsomme beretning. Jeg læste den her på HN for lang lang tid siden, til kæmpe stor morskab, gik faktisk rundt og "klukkede" i flere dage efter og hver gang det emne mht. heste-pærer bliver berørt, ja så griner jeg igen ved tanken om denne vildt sjove historie, Tak Atengstedt  Men vi kan da til enhver tid tage en tur sammen, med eller uden kost/skovl/pose på ryggen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er da fint med en debat |
|
|
om heste gødning... men måske skulle vi også starte en debat om alle de bilister, fodgængere, cyklister der dagligt smider affald i form af tomme øldåser, flasker der bliver til glasskår, plastik affald m.m der netop ikke er organisk matriale som hestegødning. hestegødningen forsvinder, men det gør det andet affald jo ikke. jeg bor på landet, og hvis jeg kun skulle forholde mig til hestelort, ja så var det da såre enkelt, det ville forsvinde ved første regnskyl- men istedet kan jeg flere gange om ugen samle div. flasker øldåser og andet mærkeligt affald på min hestefold, der netop ligger langs med vejen. Folk er da komplet lige gyldige overfor om dyrene kommer til skade. og det gælder jo ikke kun hestene men også de vilde dyr,og hvem skal hjælpe dem hvis de skær sig eller spiser noget de ikke kan tåle. min bil ligne af og til en affaldscontainer, for jeg prøver at opdrage mine 3 unger til ikke at smide affald i naturen, da jeg opfatter det som et langt større problem, end at efter lade en god gang gødning til roserne. og så må jeg lige undret mig lidt... for nu er det jo kun Jill der rider ud med skovl, kost og pose i munden , jer der nu er så pligtopfyldende at fjerne jeres hestepære - hvor gør i egentlig af dem når der ikke er græsrabat?? det er jo kun herude på landet der er det. inde i byen er der jo kun asfalt, fortov og privatehaver. så forstår ikke hvordan i for pærene fejet af vejen der?? og man kan vel ikke tillade sig at efterlade dem nogen af stederne vel!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jill! |
|
|
ja det er virkelig en historie der er til at få tåre i øjnene af, men på den super gode måde... så må vi jo bare have forfatteren med på turen også..så kan det jo kun blive rent "kagemand"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|