Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Majs og soyaskrå
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 17:37

Min hest trænger til lidt ekstra sul efter sygdomsforløb og har derfor købt soyaskrå og majsflager.

Der står bare ikke noget på sækken om hvor meget hesten må få. Majs har jeg aldrig fodret med før og kan ikke huske hvor meget soyaskrå man må give, nogen der ved det?

(Han får i forvejen 2 kg roepiller, 1 1/2 kg. havre, ca. 7-8 kg. hø og wrap, mineraler, hvidløg og ca. 2 dl. olie)

Han bliver ikke redet pt., udelukkende longeret og fold.

Mette

Baby udstyr sælges, se præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

majsfalger
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 21:24

majsflager fodrer jeg pt en af mine med. et halvt kilo pr dag i en uge og derefter 1 kg pr dag...

soyaskrå har jeg ikke prøvet...

0
0
Svar på denne tråd

Mener...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 22:26

at da jeg i sin tid gav min gamle hest soyaskrå, fik han 200 g dagligt. Tilslutter mig rådet om majsflager, de gav hurtigt den ønskede effekt for mn gamle hoppe.

Dog synes jeg 2 kg roepiller er rigtig meget, det fylder da helt vildt når det er blødt op, hvor mange gange må du fodre for at give den så meget, hvis jeg må være så fræk at spørge? Her fodres 1 kg ud på 3 måltider...

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 09:58

Eveline; tak, jeg er også startet op på knap et halvt kg. så det passer fint, så vil jeg følge dit råd efter 1 uge.

LeneRask; det er ikke frækt at spørge om . Hestene, der er opstaldet ude, fodres 2 gange om dagen + en fodring med hø. Hvis jeg feks. har redet midt på dagen, deler jeg et måltid og giver der.

Efter råd fra min gamle dyrlæge kan man roligt give forholdsvis store portioner roepiller, de har en afførende effekt og et godt foder til hest der skal "fyldes ud".

Det skal da også siges at jeg har fodret med roepiller i snart 20 år, så jeg har haft god tid til at få erfaring på mange forskellige heste.

Mine heste får "selvblandet" foder, ingen mûsli, Det fylder mere end så mange andre fodrer med, til gengæld er mine heste altid mætte og fylder sig ikke med halm.

Har da heller aldrig.. 7-9-13... problemer med kolik mm.

200 g. soyaskrå, lyder fint, der hvor jeg købte det mente hun at jeg skulle gi´et halvt kg.! - det mente jeg nu lød lidt voldsomt.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Sojaskrå
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:32

Uha et halvt kilo har du da ret i lyder voldsomt. Sojaskrå indeholder meget protein, så hvis man giver for meget, skal hesten bruge energi på at udskille det overskydende med urinen, og så har det ekstra foder jo modsat effekt.

Vær meget opmærksom på om urinen begynder at lugte stærk og af ammoniak, for så får din hest for meget protein, og så skal du skære ned på sojaskråen.

Jeg giver min drægtige oldenborg-hoppe 100 g og det samme til min 2-års plag. Får de mere begynder urinen at lugte, og så er den gal.

Håber du kan bruge det til noget:0)

Med venlig hilsen Janni

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:37

Jeg ville nok sætte den ned i roepiller, til måske 1 kg eller deromkring, da det er en temmelig stor mængde den får og det fylder rigtig meget i maven, hvor der egentlig kunne være plads til andre mere fedende ting, som en lidt større andel majsflager fx.

Det lyder som en god ide at starte med 200 g sojaskrå sammen med majsflager og havre.

sagde Mette

Finsnittet lucerne i 150 kgs bigbags sælges

samt diverse andre ydelser ;-)

se mere på præsentationen

0
0
Svar på denne tråd

sojaskå
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:40

Hejsa jeg har lige et side spørgsmål, håber ikke det gør noget jeg lige låner tråden...

Men det er bare: Hvad er sojaskrå??? kender det nemlig ikke

Hilsen

Christina

Lykkelige ejer af en dejlig shagya dreng

0
0
Svar på denne tråd

Sojaskrå
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:58

Sojaskrå laves af sojabønner som høstes i USA, det er hvert fald oftest der fra de importeres. Det er den hyppigste proteinkilde der bruges i svinefoder. (jeg er jordbrugsteknolog med svin i speciale )

I forhold til at give din hest ekstra sul på kroppen vil jeg ikke anbefale sojaskrå som det første. Som tidligere skrevet er det et proteinfodermiddel, dog med en hvis mængde energi. Jeg vil også være bange for at det er for energikrævende at udskille det overskydende protein igennem urinen(Ureasyntese er energikrævende)

Jeg vil sig at du blot skal holde dig til majsen hvis det er "sul/fedt" du søger.

Hvis du søger muskler i forbindelse med træning er det mere logisk at bruge sojaskråen.

Håber at du bliver klogere...

Stine

Bess og Freja

0
0
Svar på denne tråd

sojaskå
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:02

Mange tak for den lille forklaring, så blev jeg det klogere

Hilsen

Christina

Lykkelige ejer af en dejlig shagya dreng

0
0
Svar på denne tråd

Hej Roksi
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:57

Jeg var egentlig også bare nysgerrig, blander selv og har gjort det de sidste 5 år, og er meget glad for mine roepiller . Min fede fjord-dreng kom fra at få frøgræs, halm og gulerødder (og nul motion og stod meget inde ) da jeg fik ham, og han støvsugede boksen for halm. Han er nu kørt over på 5 kg wrap (almindeligt hø er virkelig svært at finde på denne årstid, og vores wrap er af god tør kvalitet), salvimin grøn og roepiller. Det første stykke tid slugte han stadig halm, men er nu virkelig begyndt at se pænere ud, og æder næsten ikke halm mere, helt sikkert fordi han nu bliver mæt af sine roepiller, dejligt. (der er dælme lang vej, når en nøjsom pony skal af med 100 kg, stakkels hest, men med motion og kostændring er han på rette kurs).

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 00:10

Tak for alle jeres svar!

Da hesten er gennem genoptræning pga. spat, har han været ved dyrlæge (Johnny i Fakse), så fodermidler har vi været igennem.

Han har "smidt" en del muskler da han i en periode ikke har brugt sig selv rigtigt, pga. bagbenene, så soyaen skulle jo så være super her. Han får samtidig et specielt muskelfremmende tilskud fra dyrlægen.

Mht. roepillerne, har han altid fået 2 kg og trives fint med det, som også skrevet ovenfor.

Ser andre heste i stalden der har ædt deres mad i løbet af 2 min. hvorefter de tømmer deres boks for hø og halm.

Mine heste bruger lang tid på at æde og deres bokse er fine og tørre næste morgen. Jeg har da også altid fået ros for mine hestes foderstand, også tidligere da jeg havde pensionærer opstaldet.

SpeDeb; Det vil jeg da være opmærksom på, tak.

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider