Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Krybbebidning og foder
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 21:57

Jeg synes at alle bør læse denne artikel.

Krybbebideremmen er blevet forbudt, da den efter den nye hestelov ses som et tvangsmidel.

I tv-programmet Equipage sagde dyrelægen fra dyrenes beskyttelse at krybbebidning oftest skyldes mavesår.

Jeg kommer sådan til at tænke tilbage på de mange rideskole heste jeg har mødt gennem riden som gik med halsrem fordi de bed krybbe.

Jeg får nærmest ondt inden i. I virkeligheden har hesten haft ufatteligt ondt i maven. Den har haft et sår i maven. BLØDT i maven. Og ikke fået nok grovfoder.

Jeg krummertæer over dette. Hvor mange rideskoler giver ikke bare deres heste et kilo havre 3 gange dagligt og en gang halm?

Da jeg gik på rideskole for mange år siden fik alle hestene ikke andet end havre og halm og lidt hø.

Jeg undre mig idag over hvor lucernen er blevet af? og hvorfor man bruger halm. Halm har meget lav tykke-tid. dette er slet ikke groft nok...

Jeg vil bede alle om at læse denne artikel og vider bringe infomationerne hvis i skulle løbe ind i en hest der er krybbebider.

www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/ krybbebidning

Lækkert dækken billigt tilsalg! Tjek min annonce m. billede :D

0
0
Svar på denne tråd

hardcore krybbebider
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 22:38

Nu er jeg ejer af en hardcore krybbebider. Han kan næsten bøvse på at:-) Jeg har fået ham undersøgt for alt, mavesår mm. og han fejler intet. Måske stammer hans krybbebideri fra da han var helt ung, hvor han har været misrøgtet. Han er det, jeg vil kalde psykisk krybbebider. Måske har han haft mavesår får mange år siden, og tilegnet sig denne adfærd. Jeg har snakket med opdrætteren af hesten, og Rico var ikke krybbebider hos ham, så det må være kommet der efter. Da jeg købte ham gik han med rem og havde store sår efter den. Hos mig har han aldrig haft den på, så jeg er da glad for at det er blevet forbudt. Men at korrekt fodring kan fjerne adfærden helt, tror jeg ikke på. Rico lever af masser af hø (15 kg om dagen) vitaminer og O-grass, og allivevel bøvser han gladeligt dagen lang.

0
0
Svar på denne tråd

SElvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 22:42

Selvfølgelig er der undtagelser...

Det er jo også sådan at når en hest først har tillært sig en adfærd som krybbebidning er den svær at komme af med igen.

Men det kan sagtens være at din hest har haft et mavesår engang.

Men man bør stadig være opmærksom på at mange heste som bider krybbe bør undersøges ofr mavesår...

Så kan det godt være de ikke stopper med at bide i krybben men man kan fjerne deres smerter..

Ved stadig ikke hvorfor jeg er ejer af en Fjordhest???

0
0
Svar på denne tråd

hvordan
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 07:45

hvordan undersøger man for mavesår?

Reparation og nyt rideudstyr, se præsentationen

MVH Randi

Rigtige piger kan køre traktor ! ! !

0
0
Svar på denne tråd

Kedsomhed
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 08:11

Jeg tror desværre, at mavesårsteorien er blevet så udbredt, at man ikke overvejer om der kan være andre årsager.

For 25 år siden udviklede min ridehest sig til krybbebider, det kom i forbindelse med en skade = boksro. Det blev aldrig bedre.

Da jeg solgte hende, kom hun til at gå i løsdrift = ingen krybbebidning overhovedet, men satte hendes nye ejer hende i boks, så startede krybbebidningen promte, selvom alt andet var nøjagtig det samme. Så her var det ikke foderet, men opstaldningsformen, der udløste krybbebidningen.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 08:12

har læst artiklen. den er god. min hests tidligere ejer brugte remmen på ham, og det er det værste man kan gøre.. jeg kan huske at den ikke engang stoppede ham i at gøre det. den rem er væk og borte.. og der kommer aldrig sådan noget på min dreng nogensinde!!! min fjordhest krybbebider, men.. kun når man omgåes ham med godbidder i lommerne eller en går forbi med en spand foder eller lignende. hvis man henter ham og stiller ham ved bommen, uden han "får færten" af mad. så gør han det ikke. men giver man ham en gulerod eller andet lækkert så starter showet.

han er 100% rask, og får rigeligt grovfoder. kan være han har haft det engang.. men tror ummiddelbart at han tigger efter mere?!

mvh nana

Mvh. Nana

og fjordhesten

Højgaards keisar

0
0
Svar på denne tråd

Mail fra..
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 13:44

DENNE MAIÆL HAR JEG NETOP MODTAGET FRA DYRENESBESKYTTELSE

Kære Camilla.
Tak for dit brev. Det er nu rat, når niógen reagerer og er videbegærlige.
Du har måske nok overfortolket mine udtalelser i DK4 en smule, eller også har jeg ikke udtalt mig tydelig nok.
Det, jeg refererede til, var §26 i lov om hold af heste, der siger: "Udstyr, som anvendes som hjælpemidler på heste, skal være tilpasset den enkelte hest, og må ikke påføre ehsten skader eller anvendes som tvangsmidler."
Det tolker jeg som, at rene tvangsmidler er forbudte, og det vil først og fremmest sige slåkæder, hvis eneste formål er at få hesten til at holde op med at væve (brugt på forben) eller med at slå i boksen (anvendt på bagben). Endvidere sagde jeg, at efter min opfattelse er krybbebiderrem også forbudt, fordi det er et rent tvangsmiddel, der oven i købet forhindrer hesten i at afhjælpe sine smerter fra maven, fordi den ved krybbebidning danner endorfiner (smertestillende) og spyt (basisk og er edrfor med til at neutralisere mavesækkens indhold). Der ligger bl.a. en 2-3 år gammel undersøgelse fra Edinbourgh Universitet, der smukt beviser sammenhængen mellem et for surt miljø i mavesækken, mavesår og krybbebidning. desværre kan jeg ikke sådan lige finde et link, men prøv selv at søge.
Derudover sagde jeg, at hjælpemidler skal være tilpasset den enkelte hest, og at det derfor slevfølgelig var forbudt at anvende en Hackamore, såfremt den lå for langt nede på næseryggen.
Med hensyn til glidetøjlen er det nok ikke muligt at beskrive med ord, hvornår den anvendes som tvangsmiddel, så i den enkelte situation bliver det nødvendigt at vurdere, hvornår der er tale om tvang og hvornår der er tale om hjælp. Alligevel er det min vurdering, at bare det problemet bliver taget op og debatteret medfører en holdningsændring, så det ikke mere er "smart" at anvende f. eks. glidetøjle.
Håber, at mit svar er tilstrækkeligt, ellers må du skrive eller ringe igen.

Venlig hilsen
Jens Svenningsen

Ved stadig ikke hvorfor jeg er ejer af en Fjordhest???

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider