DENNE MAIÆL HAR JEG NETOP MODTAGET FRA DYRENESBESKYTTELSE
Kære Camilla.
Tak for dit brev. Det er nu rat, når niógen reagerer og er videbegærlige.
Du har måske nok overfortolket mine udtalelser i DK4 en smule, eller også har jeg ikke udtalt mig tydelig nok.
Det, jeg refererede til, var §26 i lov om hold af heste, der siger: "Udstyr, som anvendes som hjælpemidler på heste, skal være tilpasset den enkelte hest, og må ikke påføre ehsten skader eller anvendes som tvangsmidler."
Det tolker jeg som, at rene tvangsmidler er forbudte, og det vil først og fremmest sige slåkæder, hvis eneste formål er at få hesten til at holde op med at væve (brugt på forben) eller med at slå i boksen (anvendt på bagben). Endvidere sagde jeg, at efter min opfattelse er krybbebiderrem også forbudt, fordi det er et rent tvangsmiddel, der oven i købet forhindrer hesten i at afhjælpe sine smerter fra maven, fordi den ved krybbebidning danner endorfiner (smertestillende) og spyt (basisk og er edrfor med til at neutralisere mavesækkens indhold). Der ligger bl.a. en 2-3 år gammel undersøgelse fra Edinbourgh Universitet, der smukt beviser sammenhængen mellem et for surt miljø i mavesækken, mavesår og krybbebidning. desværre kan jeg ikke sådan lige finde et link, men prøv selv at søge.
Derudover sagde jeg, at hjælpemidler skal være tilpasset den enkelte hest, og at det derfor slevfølgelig var forbudt at anvende en Hackamore, såfremt den lå for langt nede på næseryggen.
Med hensyn til glidetøjlen er det nok ikke muligt at beskrive med ord, hvornår den anvendes som tvangsmiddel, så i den enkelte situation bliver det nødvendigt at vurdere, hvornår der er tale om tvang og hvornår der er tale om hjælp. Alligevel er det min vurdering, at bare det problemet bliver taget op og debatteret medfører en holdningsændring, så det ikke mere er "smart" at anvende f. eks. glidetøjle.
Håber, at mit svar er tilstrækkeligt, ellers må du skrive eller ringe igen.
Venlig hilsen
Jens Svenningsen