Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HJÆLP! - 9 måneders hingst.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 16:47

ja, min lille schætlands hingst raki (på 9 måneder),
er nu begyndt at gå mig så meget på nerverne,
at jeg nu er nød til at bede om jeres hjælp/råd.

Han er på det sidste begyndt at bide RIGTIG MEGET!
og så stejler han konstant, og "overfalder" mig, ved at stejle.
igår da jeg var ude at gå en tur med ham, (hvor han gik lidt bag mig) kom han pludselig springene og stejlede op af mig, jeg blev selvfølgelig en smule forskrækket og råbte "NEJ RAKI" og trak ned i træktorvet.
så blev han stille og forstod vist ikke selv hvorfor jeg blev så sur..
for ham er det vel bare føl leg?
jeg har fået et råd om at "hive" ham bagover, eller bare bringe ham ud af banlance når han gør det,
så at han får en ubehagelig oplevelse med det,
og derved ikke gør det mere, er det noget i ville gøre?
vil jo ikke skade ham, men det er ved at være lidt for meget nu, sidst han gjorde det, ramte han min arm med det ene forben, og det slår alligevel rimeligt hårdt.

hjælp? :-( piv'piv
min hingste dreng er ved at blive teenager.

ps. i må meget gerne fortælle hvad i laver med jeres hingste under 3, for at holde hingste niveuet nede,
for jeg synes snart jeg har prøvet alt!

lige et billede af raki og mine søstre,
fra ferien (ja, han kan ligeså tit være sød, som fræk):-)

Venlig Hilsen Katarina (og Raki'dyret) :-)

- jeg elsker min lille shetter'fyr..

-Jeg elsker dig Alphine, for evigt, glemmer dig aldrig ©

- when you're halfway up, you're always halfway down..

0
0
Svar på denne tråd

Heysa....
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 16:50

Når du går med ham skal du have fat tættere på grimen, så han ikke kan stejle mm.

og bid... ville udløse et fast og bestem nej her... og var det ikke nok ville jeg give ham et puf... (lige som når hestene opdrager hinanden)

Knus Ulla Nielsen

se vores hjemmeside: HER

Forhandler af REGULATOR COMPLETE hestefoder... På fyn!!

www.hestefolket.dk.. et forum hvor der er plads til hygge, for alle på tværs af alder, hesterace osv

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 16:55

Puha sikke da en lille rod. Jeg vil tro det ikke kun er leg men måske også noget med at overtage magten.

Jeg har en hoppe på 161 som stejler når jeg sidder på hende og har også fået afvide at jeg skal vælte hende men det tør jeg ikke når jeg sidder på hende.

Men fra jorden kan du godt, du kan jo prøve jeg vil ikke mene han vil tage skade.

Du kan også lære ham små signaler fordi en hest forstår ikke et nej. men bak ham eller få ham til at stå stalle når han begynder at være urolig.

Jeg har ikke så mange andre ideer, håber du finder ud af noget.

Men stoppes det skal det nu da han godt kan lyde somom han vil blive rigtig hinstet, jo ældre han bliver.

Pinto Sætter Kulør På Hverdagen

Anastacia Cassiopeia Elvis

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 16:55

paplo ♥pilevadgaard♥: ja - jeg har prøvet som du foreslår,
og det lykkedes ham alligevel at stejle hver gang,
og på en eller anden måde kan han stadig vende mulen,
og bide mig, selvom jeg holde ri grimen..
han bliver også irreteret og sur over at jeg holder ham så fast, så det er ligeved at det bliver værre af den grund,
han puffet til ham en gang,
han blev en smule forbløffet over det,
og så var det det samme bagefter
ved godt det lyder håbløst, men det er også derfor jeg beder om råd/hjælp nu

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 16:58

Jeg købte 2 hingste føller i efteråret - da de ikke skal bruges til avl fik jeg dem kastereret i januar, så er det gjort.

Bortset fra det kræver sådan nogle en kærlig, men temmelig fast hånd og konsekvens, samme regler hver dag.

Ind imellem kræver de også "en på låget" - ingen af mine har hverken stejlet eller sparket, og de skal heller ikke prøve.

Den gamle vallak giver dem jævnligt nogle tæsk, når de bliver for frække og jeg vil aldrig kunne slå ligeså hårdt som han gør, han både bider og sparker dem.

Den ene kan finde på at nappe lidt og han får kontant afregning når han prøver - han har gjort det ganske få gange og ved godt at det må man ikke.

Han går jo heller ikke hen og bider den gamle, det tør han ikke for så får han tæv.

Ikke at jeg tæver mine dyr - men jeg slår hårdt ned på adfærd der på sigt kan blive farlig.

Gitte

Rigtige kvinder er landmålere

www.westernportalen.dk/v3/index.php

0
0
Svar på denne tråd

Stejlen
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 17:00

Hver gang han skal til at stejle eller bider tager du fat i et stykke af halshuden og vrider

Det virker som et bid

Husk at slippe straks han stopper med unoden

Chanell

1986 - 2008

Elsket og savnet

R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Nadia ♥Stald Shadow Valleyϖ
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 17:02

Nadia ♥Stald Shadow Valleyϖ:

mange tak for råd,
ja, jeg har forsøgt det med at vælte ham bagover men det er meget svært, pga. af at det går så hurtigt..

jeg har også hørt noget om, at når de stejler skal man klaske et æg i hovedet af dem, så de tror at de er kommet til skade? ved ikke om det virker? men tror at raki er ligeglad,
måske det ville hjælpe på en større og mere klog hest?

jeg kunne selvfølgelig vælge at kasterere ham,
men da han har en meget dejlig personlighed er jeg bange for at den vil forsvinde, hvis jeg vælger det som den eneste udvej?

jeg har også prøvet med noget enkelt horsemanship,
ved at lære ham at bakke når jeg gør det, og gå frem når jeg gør det..
det har hjulpet lidt, med hensyn til dominans, men ellers ikke.

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 17:07

Jeanette O: tak for råd,
jeg vil prøve mig ad.

GitteL: han får også engang imellem nogle på låget på folden,
for der er han ligeså fræk!
han er bestemt efter en vallak på hans egen størelse, dog ældre.
han vogter nemlig over schætlands hoppen på folden, som engang var den vallaks "kone" - nu har raki overtaget.

de går sammen med en stor men gammel 1er pony,
som han aldrig rører ved, ikke det mindste, tværtimod,
så snart jeg lukker ham på fold,
så drøner han hen over klapper med tænderne og overgover sig overfor den..
en skam at den ikke lige kunne sætte ham på plads en gang for alle..

0
0
Svar på denne tråd

1234546
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 17:38

Ring til dyrlægen i morgen formiddag og få en tid til kasteration. Op i r**** med personligheden, du elsker ham jo også bagefter.

Han er 9 måneder og ikke særlig stor, og han både bider og stejler. Det bliver altså ikke nemmere fra nu af, tværtimod.

Nina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 19:09

Nu ved jeg ikke hvor han er når han stejler men er han lidt foran dig så hiv tilbage så burde han få overbalance og det vil han ikke syntes er rat så vil han blive usikker.

Og ja det går hurtigt så det er lige med at være vågen :) held og lykke

Pinto Sætter Kulør På Hverdagen

Anastacia Cassiopeia Elvis

0
0
Svar på denne tråd

jamen dog.
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 19:24

Jeg syntes først og fremmest du skal få ham kastereret - det er bedst for jer begge!

At du vil vælte ham bagover, sys jeg er en rædselsfuld ide, han kan komme meget til skade i sir kryds og andre steder i kroppen. Jeg har ikke selv nogen erfaringer med en hest der stejler, så på det plan kan jeg ikke komme med råd.

Men dit problem med at han bider, findes der er løsning på. Jeg kan sige det sådan, at bider min hest mig, så får den et dask med den flade hånd over mulen. Jeg vil simpelthen ikke finde mig i, at den er agressiv overfor mig, det tolerere jeg ikke!

Men først og fremmest, få ham kastereret! Det ændre ikke hans personlighed, det får ham bare mere ned på jorden, så han ikke er påvirket af hans hormoner osv.

Mvh.

Regina Sørensen

Nu med RDH hoppe, Wega

Staldjob søges pr 1. August 2008 og året frem, med mulighed for at kunne medbringe egen hest.

Kontakt mig via PB, hvis du kender til noget

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 19:38

også få den kastreret.. de mister altså ikke deres personlighed.. tilgengæld undgår den et liv fyldt med fustrationer og giver den mulighed for at blive ved med at gå sammen med andre heste..

At vælte hesten er helt hen i vejret.. du kan i værste tilfælde slå den ihjel.. og det med at slå dem i hoved elleer smadre æg eller vand i hoved på dem virker ikke (jo måske på få men du fjerner så ikke problemet, kun symptomer) og det er i mine øjne uetisk.. jeg har set heste stejle igen og igen selv om de reelt slog hoved imod noget uden at stoppe..

Faktisk kan bideri afhjælpes ved at lære hesten at bakke og stejlen ved at lære den at dreje.. lyder utroligt, men det er sandt.. en meget bedre forklaring end jeg kan formulere kommer her http://www.blueberryhill.dk/ i artiklerne til venstre.. den skulle komme på i morgen.

Hilsen Signe :-)

Som ikke forstår når folk afviser beviste faktaer fordi de mener de ved bedre..

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 20:32

mange tak til svar..
jeg synes også selv at det lyder voldsomt at vælte den omkuld,
havde nærmere forestillet mig at bringe ham ud af balance eller lade ham falde på siden i sneen, men stadig kan jeg ikke rigtig få mig selv til det - tror heller ikke jeg kan finde ud af det.
jeg må se at få sparet sammen og ringet til dyrelægen,
kan godt se at det nok er den bedste udvej,
havde håbet på at det ikke blev nødvendigt,
men nu i siger det - kan jeg udemærket godt se det,
for nej, det bliver nok ikke nemmere med tiden,
synes allerede nu at han har en temmelig stædig og dominerende personlighed og meget selvtillid af en 9 måneders,
og han er altså kun lige fyldt 9 måneder i sidste uge.

men igen, tak for hjælpen :-)

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 20:38

hvad koster kasteration for en pony, på hans størrelse? :-)

0
0
Svar på denne tråd

Legekammerat
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 20:56

Det vigtigste er faktisk at han får en legekammerat, så han har nogen at bruge sin energi og legelyst på. Så er det sjældent at man får problemer med sådan en hingsteplag.

Prisen på en kastration er den samme uanset om det er en Shetlænder eller en Shire, det er kun bedøvelsen der er forskellig.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Han ikke rives nogen steder!!!!
Forfatter: 
Dato:  25-03-2008 21:18

Jeg bliver simpelthen så gal når folk skriver sådan noget.. Man kan i værste fald brække ryggen på dem og det er IKKE noget man gør.. hverken for sjov eller for alvor!!!

Bestil kasteration til den og begynd så at opdrag den lille dreng.. Det er vigtigt at det er de samme regler der gælder HVER dag. Og at der er kontant afregning ved kasse et.. Rejser den sig kan et hårdt hak nedaf i tovet og et bestemt nej være en start. Den skal IKKE gå bag dig men i kort tov ved din side. Det andet er simpelthen for farligt.. Bider den så enten niv den eller gør det samme som ved stejl. hårdt hak med det samme og et nej..

Og lær ham så noget andet. (erstat dårlige vaner med gode) frem, bak, stå. stå til der bliver bedt om skridt, ryk til siden og tilbage igen for let tryk,. Ja alt muligt.. Ofte bider de for at få svar på hvad de skal.. og ikke for at være frække. og det er vigtigt at de ikke bruger bid som kontaktform eller spørgsmål og erstatter det med noget andet.

Han må IKKE få godbidder af nogen art givet med hånden. Der MÅ ikke leges med hans mule. og han skal IKKE skubbes væk i hovdt med hånden. Alt dette er med til at give flere bide vaner og skal ikke gøres..

Derimod skal han forstå komandoen NEJ og dygtigt.. Så hver gang han gør noget godt for han dygtig.. og hver gang han gør noget forkert hedder det NEJ. Hurtige 2 stavelses lyde efter hinanden som fesk ha . dad virker også ret effektivt på de fleste heste da det ligger væk fra de fleste andre komadoer vi giver.

Og så ville jeg hurtigt muligt få den til vallak!! Det er for farligt som det er nu!!

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

af med løgene!!
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 08:52

Der er kun en vej og det er af med klokkeværket. Det vil både ponyen og du have det bedst med.

Citat fra Dostojevskij:

"Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".

0
0
Svar på denne tråd

Slut med leg
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 12:30

Jeg har lært at for meget leg med hingste gør dem voldsommere... Jeg opgav til sidst med min egen som absolut var grov og bed og slog med forben, så kan blev kastereret og er nu det sødeste...

Michelle

Stutteri Harpelunden-Opdræt og salg af Fuldblodsheste.

0
0
Svar på denne tråd

Det er en følunode
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 13:13

der går over med tiden - med den rette håndtering selvfølgelig. Mine basser gjorde det begge som små, men holdt rimeligt hurtigt op med det - næsten af sig selv. Jeg trænede egentligt ikke ret meget med dem - mest til og fra fold og på staldgangen.

Rigtigt mange følejere vil gerne gøre det så godt for de små og kommer rimeligt hurtigt til at "overtræne" dem - når de ikke er ældre skal de IKKE ud og gå længere ture - for nogle er det for stressende og for de fleste sker ofte det, der sker for dig - de udvikler dårlige vaner, som ville have kunne undgås, hvis man havde ladet dem være i fred.

Personligt ville jeg aldrig slå et føl - det handler om at skabe så meget tillid som muligt i deres første tid. For mig virkede det at ignorere den dårlig opførsel og belønne den gode - brug evt den samme høje lyd for at vise, hvilken opførsel, du ikke bryder dig om. Ros er meget vigtigt - ellers forstår de jo simpelthen ikke, hvad det er, man gerne vil have dem til.

Og så må du ALDRIG hive en hest bagover!!! Det kan skade den for livet - specielt får de nemt piskesmæld fordi de lander så tungt. Og så får man jo aldrig en ridehest, vel?

Et andet fif er altid at holde en unghest i grimen - med træktovet i selvfølgelig - mange bliver mere utrygge og stejler dermed oftere, når de går i træktovet.

Håber du kan bruge noget af dette - held og lykke

Vis ikke hesten, hvem der bestemmer

- vis den, hvem den kan stole på...

0
0
Svar på denne tråd

StaldRohan
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 13:34

StaldRohan: inden at du bliver alt for sur på mig,
vil jeg gerne understrege og endnu engang sige,
det er IKKE som jeg kunne finde på!
det er et "råd" jeg har fået af en bekendt - og jeg citerer fra min tekst
"jeg har fået et råd om at "hive" ham bagover, eller bare bringe ham ud af banlance når han gør det,
så at han får en ubehagelig oplevelse med det,
og derved ikke gør det mere, er det noget i ville gøre?"

jeg spørger jer blot til råds, da jeg ikke har den store erfaring omkring hingste, når alt kommer til alt er jeg kun 17 år :-)

men tak for dit svar, og håber at du forstår at jeg ikke er en uansvarligt ung hesteejer/rytter :-)
jeg ønsker kun det bedste for min lille dreng!

0
0
Svar på denne tråd

møgunge
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 13:40

Som de andre siger, kastration og en ven i samme alder, så han ikke prøver at lege med dig. Så skulle han nok være til at opdrage på.

Det skulle nødig gå ud over dine søstre når han folder sig ud.

Vallakker kan sagtens have masser af personlighed.

:Pia

*

Sort BUET dressurgjord 55-60 cm købes,

med rullespænder, uden elastik.

0
0
Svar på denne tråd

badut......
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 13:41

badut: tak for svar, jo jeg vil forsøge - at være mere bestemt,
synes eller jeg udtrykker mig meget bestemt og er efter ham hver gang han bider. :-)
måske jeg ikke er nok efter ham?
jeg må jo prøve mig frem...
øsnker på ingen måde at slå eller hive ham bagover,
og jeg har aldrig gjort det. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hej Katarina
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 16:54

Hmm - jeg ved ikke, om du skal være mere bestemt? Måske er konsekvent og pålidelig bedre ord - altså at reglerne er de samme hver dag, og konsekvensen den samme - så han finder de rammer, han skal være i. Ofte prøver de sig jo frem, for at finde ud af, hvad de skal.

Det vigtigste er, at der er forskel på rigtigt og forkert. En ubehagelig høj lyd ved forkert og så meget ros, at siruppen løber ned ad væggene ved rigtigt Hvis mine gjorde noget virkelig slemt, plejede det at være nok at stampe hårdt i jorden hen imod dem. Men de var også meget følsomme, og så er det jo meget lettere.

Og så endelig er det vigtigt ikke at sætte sig i situationer, hvor det er stor risiko for at det går galt - som lange gåture før de kan gå pænt rundt om huset, at binde dem før de kan stå stille osv.

Den ene af mine nappede helt vildt da vi fik ham hjem - men jeg straffede ham aldrig for det - jeg sørgede for, han ikke fik fat i noget, lod være med at ae ham på mulen og ignorerede det ellers. Og så gik det over af sig selv. Men sådan arbejder jeg - der er jo mange måder, at gøre tingene på

0
0
Svar på denne tråd

En ung legekammerat.......
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 17:56

Min lille shetter-hingst på 4 år får brugt en hel masse energi sammen med sin anden unge legekammerat - sådan her foregår det rigtigt tit hver dag :

De to brænder simpelthen en masse energi af sammen, når de drøner rundt på folden og leger. De er ude mellem 12-16 timer i døgnet, og skal når vejret bliver bedre til at gå fast ude i løsdriften.

Jeg har talt med min dyrlæge om det at have hingsteplager, og hun mener jeg gør det på den "smarteste" måde - jeg har nemlig ingen hopper de kan komme op at toppes om. Og min ridevallak på 13 år skal nok opdrage på de unge, når de bliver for frække og urolige.

På den måde mente dyrlægen, at jeg rent faktisk kan holde dem som hingste længere tid, fordi de får brugt energien på at slåes med hinanden, og bliver opdraget af vallakken.

Jeg træner heller ikke særlig meget med dem. De bliver trukket til og fra fold, og vel ca. hver 14 dag en tur om ejendommen. De bliver bundet og striglet, samt får løftet og renset hove ca. 1 gang om ugen. Og det fungerer de fint med - men bliver de trælse, ja så må jeg jo øge træningsmængden.

Jeg trækker også altid med trækketov, og kan fint finde på at holde dem i grimen samtidig.

Men ellers så forventer jeg da "bare" at de opfører sig ordentligt - bid straffes hårdt med et slag. Så skal de nok lade være med det i lang tid. Og set i forhold til hvor hårdt min vallak straffer dem, ja så er et slag det rene ingenting.

Og de bliver ikke hovedsky af den grund - det bliver de kun af småtjatteri og hvis de aldrig forstår hvornår de må noget og til andre tider ikke må.

Jeg har det dog også sådan, at den dag en af de to viser sig at lege hingst overfor mig, ja så er det af med bollerne !

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hingstet
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 18:39

Kommer lidt til at smile,,,jeg har en mini hingst som jeg også har utrolig svært ved at få til at opføre sig ordentligt,,han stejler og bider lidt((kun lidt) efetr mig,,hiver mig afsted og jeg kan ikke holde ham,,han er 3 år i år og jeg er alstå voksen Fik en masse masse råd,,det kunne da ikke være rigtig,,heste sprog((og hvor hjælper det lige når hesten står på ryggen af dig),,ja en masse ting....jeg fik en jeg kender herover og hun gik en del med ham,,han fattede hurtigt pionten,,hold kort snor i tovet,,lad ham ikke komme foran dig,,hvis du holder disse to regler vil han ikke stejle,,min gør ikke mere..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg læste godt hvad du skrev.. *S*
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 20:18

katarina (og Raki): og jeg forstod også godt at det ikke var noget du havde i tankerne at gøre.. Men jeg så også længere nede at der var en anden der skrev at det var en mulighed.. og jeg ville gerne slå fast med 30 tommer søm at det ikke må blive en mulighed.. *S* Så jeg tror absolut ikke at du her en dårlig hesteejer.. Jeg tænder bare i baglæns flint når jeg ser det på skrift.. Desværre er det jo nogen gange sådan at hvis nok skriver det er ok, så bliver det det.. og det må aldrig blive ok..

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

StaldRohan
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 22:06

StaldRohan: det er også helt iorden :-)
og tak.. hehe

0
0
Svar på denne tråd

jeanette (starlightminiatures)
Forfatter: 
Dato:  26-03-2008 22:20

jeanette (starlightminiatures): tak for svar, og tak for dien råd, jeg vil give ham 2 uger, mere og prøve at se om ikke han bliver bedre, det kan jo godt være en periode han er i, ellers ryget løgende..
men mange tak for råd og en glad og opmundrende bedsked :-)

0
0
Svar på denne tråd

hhmmmm
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 00:20

Jeg har et kun et råd også selvom det heldigvis lyder som om du har ændret mening.. Man skal i mine øjne aldrig have en hingst hvis den ikke skal bruges i avl.. Det er pisse synd, De går jo og er super frustreret hele tiden, specielt om foråret!!!!

0
0
Svar på denne tråd

kajsdhkjahsdkj
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 08:12

1. Af med kuglerne

2. INGEN godbider fra hånden - smid det lækre i hans krybbe.

3. Køb/lån Andreaw Mcleans bog - den virker godt på halv dominante heste.

Jeg har trænnet min hoppe efter hans principper i 1 uge nu - og hun er blevet så sød :)

Hun var ikke slem før - men nu stopper hun på kommando, drejer, går til siden, går fremad - super lækkert!

Jeg kan stoppe hende hver gang det trækker op til "ballade".

Derudover så mht. stejleri - når du går med ham skal du holde ham i kort snor og være ud for hans skulder ca. Når han stejler/ligger an til det så snor ham rundt i en lille cirkel - lige til han stopper - denne teknik har fået min hoppe til nu kun at stejle når hun "efterlades" i stalden - hvilket vi arbejder med, men det handler om helt andre ting end dit problem.

Da jeg købte min som 1½ års var min STØRSTE drøm at kunne gå 300 m med hende hvor hun kun stejlede 5 gange - i starten stejlede hun nemlig mindst hver 5. meter når vi lavede noget der ikke passede hende - eller når hun ikke fik sin vilje..

Mange af de horsemanship trænere der findes er for svære at lære for helt alm. mennesker med en ret dominant hest - min viger ikke engang for førerhestene i flokken før de kommer med mere end en pæn hentydning.

Derfor var og er det umuligt for mig som uerfarent menneske i hestesprog at dominerer hende sådan som mange foreskriver det skal gøres.

Men Andreaw Mclean mener ikke hun skal domineres - overhovedet - hun skal bare følge indlæringsteorien - og det kan hun endda ret så hurtigt!

Jeg synes virkelig du skulle låne/købe hans bog - for den er jeg helt sikker på du sagtens kan få en masse ud af!

Held og lykke med ham den lille!

Hilsen Anna

0
0
Svar på denne tråd

Hej Anna
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 08:51

Jeg bruger heller ikke dominans overhovedet - jeg bruger Mark Rashids metoder, der vist ligner McLeans en del. Det giver på sigt en glad og tilfreds hest, der altid vil forsøge at gøre alt for dig.

(Dvs selvfølgelig er jeg kun et menneske og i farlige situationer kommer jeg nogen gange til at bruge for grove metoder - men det viser sig altid, at det giver dårligere resultater og bekræfter for mig bare, at den anden metode er bedre)

Parelli og andres dominansmetoder giver - efter min mening - bare en "automathest", der gør hvad den skal. Men den bliver aldrig din ven. Det er forskellen på en hest, der skrider, når man falder af den og en, der bliver hos dig. Men det er jo bare min mening

0
0
Svar på denne tråd

nu så jeg billedet
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 08:57

du har sat ind af den lille og måske er det ikke smart at lade ham gå og bide i en pind når man går tur med ham . Det var jo da en ting at starte med!! Noget andet er træktov i bassen, og kort snor, vores hingst HADER når jeg trækker ham i grimen, men opfører sig vanvittig pænt i et træktov. Godbidder fra hånden?? Kan nu ikke se at det opfordre hestene til at bide, mine (både store og små) har altid fået godbidder fra hånden og ingen af dem bider, heller ikke unghestene og føllene!!! De gange mine har PRØVET at bide ud efter mig eller forsøge at tromle mig, får de altså kontant afregning, bider de bliver det et slag over mulen og møvler de får de et dask på skulderen. I forhold til hvordan heste behandler hinanden på folden er det altså som at en flue sætter sig på dem, og det jeg har erfaret igennem alle mine år med heste er at man er nødt til at bruge et "sprog" de forstår. En hest der trækker af med dig, stopper du og bakker med en finger i bringen, så den lære at den kommer ikke en døjt hurtigere frem ved at fræse afsted med ejeren hængende bagefter, faktisk tværtimod. Vores hingst er opdraget efter ovenstående principper, hvilket gør at jeg i dag kan tage ham med ud alle steder OGSÅ selvom der er hopper der er hingstegale og han opfører sig ordentligt. Det det i bund og grund drejer sig om er at du fremstår som leder for din hest, at han helt nøjagtigt VED hvor han har dig og hvad du finder dig i!!

Må indrømme at jeg er enig med de andre ang. kastrering hvis du ikke har planer om at avle på ham og dette ikke af hensyn til hans opførsel men af hensyn til hans frustrationer om foråret, alle de hormoner der galopperer rundt i kroppen på ham, og det bliver kun værre jo ældre han bliver.

Pøj pøj med ham!!

mvh

Vipse

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 09:03

ikke anbefale at hive ham bagover, det kan give livsvarige skader....

Hørte om en hest som en berider hev bagover, den smadrede mankebenet, og blev aflivet....

Få noget hjælp til at lære at håndtere ham, og skal han ikke stilles til kåring, så få ham kastreret....

0
0
Svar på denne tråd

tjaahh..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 10:00

Jeg tænker lidt om han har noget at lege med udover mennesker?

- En på hans egen alder?..

Da jeg købte Guy, var han 8 måneder og havde stået sammen med en ældre fjordhest i 2 måneder.. Det sted jeg havde til han på det tidspunkt, gik der en ældre ponyhoppe og en 5 årig vallak. Her stod det på leg, hver gang han var blevet striglet, for det var begrænset hvor meget de to andre heste ville.. - men legen stoppede inden han begyndte at stejle, eller bide, for det var jo ikke det forhold han skulle have til mig!

Da han var fyldt 10 måneder, fik jeg kontakt til en løsdrift, som havde 0-3 årige hingste og vallakker. I dag, ved han at den vilde leg foregår på folden med hans artsfæller.. Med mig leger og træner vi på en mere rolig ..

- som 2 års er Guy stadig hingst, og noget af det roligste, når han har mennesker i nærheden.

Knus Krestine

Med Kataniegårds Golden Guy OG Jolly

-Nu ER det med Freja, men uden FREJ;(

0
0
Svar på denne tråd

ashdjkahks
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 11:48

Fjern godbiderne givet med hånden - det er altså et super godt råd!

Min hoppe var som sgat en være stejlende dame da jeg købte hende, derudover var hun MEGET madfikseret - altså fikseret på godbidder. Hver eneste bevægelse man gjorde blev studeret med henblik på om der faldt noget af.

Hun var besat af godbider - fuldstændig helt og aldeles. Hun stressede, hidsede osv. pga. godbidder. Så jeg er SIKKER på det er en god ide at droppe dem.

Hun kan stadig den dag i dag ikke for alvor administrere godbidder - selv ikke når man bruger dem som beløning ved arbejde! Hun bliver meget pågående og søger konstant hånden for at tjekke om man har noget til hende.

Hun har et problem med godbidder og vil derfor aldrig kunne ejes af folk som giver godbidder uden begrundelse og ofte.

Hilsen Anna

0
0
Svar på denne tråd

Stejlen.
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 13:05

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden men vil da også lige give mit besyv med:)

En kastration vil nok hjælpe på de hormonelle ting.

At vælte ham er i mine øjne ikke en ide. Og slå og "bide" hesten er heller ikke noget man behøver i mine øjne. Da min gamle vallak var knap 1 år og hingst var han også strid. Her fik jeg rådet simpelthen at holde tempoet oppe. For at stejle skal han have tempoet ned. Så når jeg trak på fold var jeg iført handsker, hjelm og en skub-i-mås-pind:) Pisken blev brugt til at presse ham frem hvis han begyndte at slække på farten og det virkede for os. I samme periode trænede jeg ham også lidt i at flytte sig for mig og bevæge sig de steder jeg ville have ham hen. Hvilket også helt bestemt har hjulpet.

Håber at I får styr på den lille bandit:

0
0
Svar på denne tråd

Anna-S...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 14:03

Anna-S: tak for svar, ja det kunne være at jeg skulle prøve at skaffe mig den bog, det lyder som om den er det værd! :-)
og ja - har besluttet mig for at kasterere ham, det er bedst for os, og specielt for ham..
jeg vil heller ikke byde jørgen (ham han er optaldet ved) at han skal trække en pony med sådanne vaner ind og ud til fold hver eneste dag, det er ikke fair overfor ham.
så.. ja, min beslutning er taget :-)

nu skal jeg bare have skaffet de penge hurtigst muligt, og have ringet til dyrelægen :-)

0
0
Svar på denne tråd

vipse....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 14:09

vipse: tak for dine råd, hmm - har ikke tænkt over det med pinden, men det var før at han begyndte på alt det ballade, men så er der jo også stor sandsynlighed for at det er grunden til at han er startet på det, det kan jeg godt se :-)
men grunden til at han går med den, er at han konstant af sig selv samler pinde op fra jorden, som var han en hund,
og det synes mine søstre var vældig sjovt, da han prøvede at bære den pind på billedet..
så de "hjalp" ham lidt..
men ja, kan godt se det.. udemærket.
og, han blvier kasteret hurtigst muligt, af hensyn til ham. :-)

0
0
Svar på denne tråd

rotxas ♥rotxas♥
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 14:13

rotxas ♥rotxas♥: egentlig havde jeg regnet med at skrive til pinto foreningen og hører om jeg kunne få ham kåret, da hans mor er kåret i pinto, og jeg kender hans far..
men det kan jeg vidt godt glemme alt om..

hm, og med godbidderne - så er jeg stoppet med at give dem af håden, synes bare det er lidt træls at jeg ikke kan rose ham med godbidder på tur længere, og når vi træner..

for hvis jeg smider dem på jorden, så forstår han ikke at samle dem op, og så kan jeg kun rose ham med munden,
men tjae, det burde også være nok..
er bare bange for den bette tænker med maven.. hehe :-D

0
0
Svar på denne tråd

Stiine.......
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 14:18

Stiine: hej stine, ja han har venner at lege med på folden,
en vallak (ved ikke dens præcise alder) men jeg vil skyde på at den er omkring 4-5 år? og så går der også en hoppe, som han er "kærester" med + en ældre vallak.
ham og den mindste vallak drøner rundt sammen konstant,
og det bare dejligt at se, da vallakken også godt kunne trænge til at smide nogle kg. :-)

her er de to, "bedstevenner" :-)

0
0
Svar på denne tråd

vibs (StaldLindskov)..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 14:21

vibs (StaldLindskov): tak for svar, og jeg er enig i det du skriver

0
0
Svar på denne tråd

rakirakiraki
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 14:28

(næsten) hver gang jeg er oppe hos ham, går vi en lille tur på 200 m ca. - for lige at han kommer uden for stalden og folden,
og oplever lidt, og "snuser" lidt omkring, og samtidig bliver ved med at vænne sig til at være håndhest. :-)

fandt lige et billede, som min kæreste fik taget i farten sidst vi "gik tur",

som man kan se på billeder, råber jeg "ned eller nej" og trækker ham ned i torvet, og så roser jeg bagefter - er det korrekt, eller er det noget jeg skal gøre anderledes?
her på billedet når han ikke at stejle så højt og vildt,

da jeg var rimelig hurtigt på aftrækkeren den dag..

åha, det bette vilddyr! hvis bare det hjælper at få ham kastereret så jeg jeg lykkelig!

ps. der er noget jeg har tænkt over,
nu har mange af jer sagt at jeg skal holde ham i grimen eller i kort torv, men men men - der er ikke noget som han flipper mere ud over??!
han HADER det - hvad skal jeg gøre?

0
0
Svar på denne tråd

en anden ting....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 14:40

hm, en anden ting jeg kom til at tænke over er,
hvornår det er sjov, og nysgerrighed og hvornår det er noget jeg skal stoppe ham i - altså hvornår de er ulykker??

nu har jeg den her film med ham, på hestegalleri.dk

denne: www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=50598

hvor at han leger med en kost, er det nysgerrighed eller unoder?
hvordan skal jeg gribe de ting ad i fremtiden?
synes nemlig det er svært, for mig er det jo bare fordi han er nysgerrig og undersøger kosten,

(trods den får en ordentlig ryste tur).
er det forkert af mig at grine af det og lade ham gøre sådanne ting? - han er jo føl? eller? hmmm.. hjælp.

hm, beklager alle mine mange spørgsmål,
men vil bare så gerne gøre det bedste jeg kan for raki :-)

0
0
Svar på denne tråd

rakirakirakiraki
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 14:42

ps. ved godt at min kæreste bidrager en del til hans leg, ved at ligge kosten ned osv.
men ja.. vi syunes det var lidt sødt da han gjorde det.

0
0
Svar på denne tråd

rakirakirakirakiraki
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 16:46

nu har jeg ringet til dyrelægerne i skanderborg og fået en tid, fredag d. 4 april kl. 11:00,
og jeg skal af med 1700,-
jeg har slet ikke råd til det, åha - hvad jeg ikke gør for raki.

0
0
Svar på denne tråd

det er vel mangel på respekt
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 18:03

Mine to to-årige shetter-hingste, havde ingen respekt for deres omverden indtil her for nylig. Min træner var her ude, og hun skulle hjælpe med at lukke dem ud. De var ved at mase os, og så sagde hun, at nu skulle de fandeme opdrages! Hun jagede dem rundt i løb, i boksen (det er en løsdriftsboks) og råbte og skreg af dem (selvfølgelig med kontrol over sig selv, og situationen.) Siden har de intet gjort, og ligner nogen der har været opdraget hele livet Med sådan nogle små hingste, uden respekt, er det åbenbart afskrækning der er metoden. Selvfølgelig skal man ikke bruge vold mod dem, men bruge stemmen, og virkelig sætte sig i respekt, på heste-facon! Dengang stejlede de også op af mig, og de bider stadig. Når de bider, lapper jeg dem en ordentlig én over mulen, mens jeg skælder ud. Pga. det, gør de det mindre og mindre. Når de stejlede op af mig, fik de et lap et sted på forparten. Hvis du lapper den én skal du bare huske at være rasende når du gør det. Bruge stemmen samtidig (skælde ud), ellers forstår den jo ikke konseptet.

Når den stejler, så prøv at gøre dig stor, og på en måde læne dig ind over den, se ned på den, og råb af den et ord, som du vælger at bruge hver gang det sker.

Held og lykke med den

sund fornuft,

er hestens duft!

nu med Pikant :D

0
0
Svar på denne tråd

drengestreger
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 09:32

det er så utrolig nemt at lære sådan nogen små føller unoder. Det er nemlig sødt og sjovt, når de bider i pinde, samler pinde op, napper i ens fingre, leder efter godbidder i lommerne, stejler (som helt små føl) m.m.m. MEN problemet kommer så når de bliver lidt større, stærkere og mere modige, en shetter på 150 kg der flår ens tøj for godbidder, stejler op af en m.m. er bare IKKE sød, det er vildt sødt når små føl kommer stormende hen mod en på folden, men IKKE sødt når de bliver store. Du er ikke den eneste der er røget i den grøft med at tillade noget fordi det er sødt og har så lært af det nu. 3 mdr's føl skal heller ikke have lov til det man ikke vil ha de gør når de bliver større!!!! Jo mindre - jo nemmere at opdrage og et eller andet sted er det jo også synd for ponyen/hesten når den så senere skal vænnes af med det på en lidt barskere måde fordi vi som ejere har været for dumme.

Det er nok især de små heste/ponyer der ikke får den opdragelse de skal have, jeg ser forholdsvis tit heste/ponyer på dyrskuer/kåringer m.m. hvor jeg undre mig over at ejeren GIDER slæbe sådan et uopdragent kræ med, som de ikke kan styre. Vores hingst ved lige nøjagtig hvor skabet står, han skal engang imellem lige mindes om at det altså er OS der bestemmer og absolut IKKE ham, men til kåringer m.m. opfører han sig 99 % af tiden eksemplarisk, selv med andre hingste og hopper omkring sig.

Vil igen igen påstå at det ikke kan vænne en hest til at bide fordi man giver den godbidder med hånden, det er et spørgsmål om at man er konsekvent, giver hesten godbidden når det er på sin plads (husk indenfor 3 sek, ellers er du BARE en omvandrende fodermaskine) og ellers ignorerer diverse tiggen, skub hesten væk, sig NEJ.

Du skal også huske at heste kan ikke kende forskel på en kost og dig, tillader du den at bide i kosten "tillader" du den sådan set også at bide i dig (ihvertfald iflg. hesten!) Så drop ALT du ikke vil accepterer går ud over dig også, det kan godt blive en lidt sej omgang, der er ikke noget værre end at skulle pille unoder ud af en hest.

Den store DV vi har på 1,72 havde også en bunke unoder med i bagagen da han flyttede ind. Hvis han ville hen og snakke med en anden hest på staldgangen, jamen... så gik han da bare, selv med 2 voksne mennesker hængende i grimen. Når man red ham ignorerede han biddet og løb så man var nødt til at stoppe ham på barrieren, hvis han blev sur stejlede han, han var sent kastreret og havde fået sin vilje et par gange eller 3 for meget og det er lidt sejt at pille ud af sådan en fætter på 1,72. Bid i munden?? ja så hang jeg 30 cm over staldgulvet og jeg er altså 1,80!!! Vi har nu brugt ca 1 år på det og det begynder at gå meget BEDRE, men der er stadig et stykke vej endnu.

Med hensyn til grime/kort tov - jeg ville sætte et grimskaft på og korte det væsentligt op, så du er tæt på ham (som hvis du ville mønstre en stor DV, ud for skulderen) og bliver han sur så ignorer ham og når han så momentvis går pænt så ROS, + sørg for at gå rimelig frisk fremaf, jo langsommere man går jo mere tid har hesten til at finde på unoder og jo længere du er fra ham jo større er hans chancer også. Ergo kort snor, masser af ros og godbidder + et kontant NEJ når han laver noget han ikke må.

Den der med at vælte dem bagover er ABSOLUT ikke noget der kan anbefales, du risikerer livstruende skader og evt aflivning og det kan være alt fra brækket manke til skredet bækken, hofte o.l. så lad være med det og det der med at bringe ham ud af balance er næste umuligt at styre, det er kun at du kommer til at rykker LIDT for hårdt, så vælter han.

Pøj pøj med ham

Vipse

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan ikke lade vær
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 10:53

med at tænke om hvad en lille dreng laver til dagligt og hvad du fodre med

hvis en dreng med så megen energi stå på fold og bliver trukket ind får mad, børstet og lukket ud igen dagen efter.

måske trænger han til at "lave lidt" sætte han hjerne igang med arbejde. flytte fokusset (som er dig )

er du evt. gået igang med at lære ham et blive longeret ( det er også godt til at få brændt noget krudt af )hn skal jo bruge tænkeren for at lære noget og måden dyr/mennesker bliver bedst trætte på er nå de skal bruge tænkeren.

måske skal der ændres lidt på den indtagende energi jeg ved ikke hvad du fodre med men man kunne måske tage sukkerfyldigt foder fra ham og fjerne hel havre, stik ham nogle roepiller i stedet. alt det med at hive ham bag over og han ikke kommer til skade drop det han kan komme galt afsted og dig med læg en transe på ham når i går tue evt. med en skumkæde og gå på siden af ham lad vær med at stoppe op for så er det nemmere at stå på bagben

held og lykke både til hyppen og dig

Læs bogserie om hophans total ynglings bogserie

0
0
Svar på denne tråd

petitesimoni ♥chabeli♥
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 23:03

petitesimoni ♥chabeli♥: vil du have at jeg skal longere en 9måneders og give ham hovedtøj på?

0
0
Svar på denne tråd

Signe ♥Anders♥
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 23:05

Signe ♥Anders♥: tak for svar og råd, som jeg kan læse er du rimelig enig med resten af dem som har skrevet til mig,
med råd osv.
jeg er allerede begyndt at være mere konsekvent og sørge for at udtrykke mig meget tydeligt med ord som DYGTIG og NEJ! -

det virker som om at han har forstået pointen,
selvom der nok går lidt tid endnu. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tror du
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 23:23

Allerede har fået mange gode råd som jeg dog ikek har læst..

Men når han bider.. Ja så er min erfaring at man må bide igen.

Var passer til en hest som bed og maste en mod væggen.

En dag da han bed mig så tog jeg er stykke kød på halsen og bed igen. HAK.

Du kan også bare tage fat og vride rundt. Det er ikke behagelig at få pels i munden..

Men dette hjalp på denne hest og den bed ikke nogen igen.

At den stejler... Jeg fik et råd den anden dag. Jeg har aldrig hørt det før. Og var lidt forskrækket over det. Men det gik simpelhent ud på at klaske et æg ud i hovedt på den.

Dette var ment hvis hesten stejlede under rytter. Men når det er sådan en bette en kan du vel nok gost nå mellem ørerne på den.. også smadre ægget.

Dette får hesten til at tro den har slået sig og bløder og så siges det at den ikke vil gøre dette igen. Jeg fik afivde at det hjalp. Og det virker noget mildere end at flå hesten bagover så den falder og måske kommer til skade...

Jeg ville i hvert falde prøve inden at flå den ud at balance. Hvilket kan medføre til skader...

Desuden kan du sno træktorvet en gang rumdt om mulen og sætte fast i grimmen. Husk det ikke må komme for langt ned da et evt tryk kan gå ud over næse ryggen..

Jeg håber problemet løser sig.

Hilsen Mille som har haft med rigtig mange uartige shettere at gøre...

Ved stadig ikke hvorfor jeg er ejer af en Fjordhest???

0
0
Svar på denne tråd

jeg mener
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 09:18

at du godt kan gøre det som en leg ikke at du skal longere ham i en time eller noget, men gør det så der sker lidt udfordring for ham og at lægge transe på tager han ikke skade af og han kan jo lave unoder fordi han har overskud til at lære mere og er modtaglig for ny vidnen.

selvfølgelig skal han da også sættes på plads men ikke så voldsomt som at vælte ham eller lign. (heller ikke ryk i munden ved transe)

jeg har selv oplevet at når en plag for "leget" tingene ind går det nemmere

Læs bogserie om hophans total ynglings bogserie

0
0
Svar på denne tråd

petitesimoni ♥chabeli♥
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 10:25

petitesimoni ♥chabeli♥: jeg tror bestemt at jeg ødelægger ham hvis jeg allerede nu giver ham trense på, han er jo kun en "baby" - og tror ikke han har brug for mere udfordring,
tror lige modsat at vi skal sætte tempoet lidt ned,
måske er hans dårlige opførsel hans måde at sige fra?
synes han er alt for lille til at skulle longeres, og de andre har sagt at jeg skal holde ham i kort snor og ikke lade den blvie så lang at han kan stejle,
det er jo det modsatte af det, at putte ham i longe, så har han frit udspil til at stejle, med mindre at jeg jager ham så meget frem af, at han falder om?

ved ikke? - jeg er ikke hesteekspert, men det er sådan jeg har forstået det på de andre?

0
0
Svar på denne tråd

Dala..........
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 10:31

Dala:

tak for rådet, der er dog allerede nogen som har skrevet det,
også på hestegalleri.dk er der nogen som har forslået det,
men hvis jeg skal være ærlig, tror jeg ikke det vil have nogen effekt på ham, for han er så lille, og i sin egen verden,
tror slet ikke han vil opfatte det,
det eneste jeg får ud af det, er en pont med æg udover det hele.. ???
hvis ikke han bedrer sig, er det vel en mulighed at prøve det..

det med at bide, det ville jeg godt kunne gøre, er ikke så sart,
hehe, er vokset op med hunde, hvor jeg har fået det samme at vide af min far og farmor..
men nogle har sagt at jeg ikke må bide ham, at jeg skal ignorere ham?

iih, det er svært hvilke råd jeg skal følge?
synes allesammen lyder fornuftige! :-)

men igen, tak for dit svar og dine råd :-D

0
0
Svar på denne tråd

jashdkahsk
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 14:21

Katarina:

Jeg havde samme overvejelser ang. ros som du har nu, men igen er Andrew Mcleans bog bare svaret for os med heste der ikke tolererer godbidder.

Jeg træner nu med negativ forstærkning:

Altså trækker jeg i tovet på grimen når min hoppe skal stoppe samtidig med jeg siger: "Stå!", først blidt, så lidt hårdere hvis hun ikke reagerer og så hårdt - så bør reaktionen falde. I samme sekund hun stoppe slipper jeg trækket - så hun finder ud af at det ubehagelige træk betyder "Stå!" så snart hun står forsvinder det - det er beløningen for hende - og tro mig det virker!

Hun har på 5 dage lært at have mig på ryggen, stoppe og dreje på biddets tryk - tidligere har vi kun trænnet med grime - men 5 dage var hvad der skulle til :D

Drejningen er hun ved at fange - den er ikke 100% endnu, men vi arbejder på sagen.

Når han bider så niv ham - tag fat i et stykke skind og drej det rundt - så bidder du nemlig igen ;)

Hvor mange heste på folden tror du finder sig i at han bidder dem uden at svare igen?

Jeg tror det er de færreste :)

0
0
Svar på denne tråd

Biden...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 23:14

Mht biden kan du jo prøve at "bide" igen. Men jeg tvivler på at det virker. Min var på det punkt en rigtig børste. Og tro mig, når jeg siger at jeg prøvede alt på det område. Fra at bide til at give ham en ordentlig en på låget. Specielt det sidste gjorde at han snappede ud og rykkede så hovedet hurtigt tilbage, da han jo vidste at der kom jo en straf. Så det blev en leg for ham.

Tænker lidt på det Susan skrev på træningsforaet. Ved ikke om det kun gælder i ridning, men hun skriver at heste der stejler holder op når de bliver gode til at dreje. Og heste der bider stopper når de bliver gode til at bakke. Link til hendes udsagn: www.heste-nettet.dk/forum/3/313121/ 312725/ Længere nede i tråden er der et link til hendes hjemmeside hvor hun viser det med stejlen (godt nok ridende, men mon ikke det er lidt det samme fra jorden).

Min pru kan også finde på at snappe lidt når hun bliver utålmodig. Jeg bakker hende lidt og så går vi frem. Og synes da det bliver bedre.

0
0
Svar på denne tråd

Glemte...
Forfatter: 
Dato:  29-03-2008 23:27

at skrive at jeg ikke synes du skal longere ham. Det er ikke sundt for dem at bevæge sig konstant på en cirkel når de ikke er ældre.

En god ide kunne dog måske være at træne lidt med at træde på presseninger, træne ham til paraplyer, gå slalom, gå over bomme. Og så ikke for mange ting eller for lang tid af gangen. Så får han noget at bruge sin hjerne på, men han kommer også til at få fokus på hvor du vil føre ham hen.Hvis han er utryg ved de nye ting skal du dog i første omgang lade ham stå og lure. Men jeg tænker at han vil synes de nye ting er vildt spændende.

Men igen er han jo ikke så gammel så du skal kun tage tingene i små doser.

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er jeg heldig..
Forfatter: 
Dato:  30-03-2008 01:33

..For 18 år siden byttede min nabo sig til en shetlænder hingst på 3 år og jeg var med ude at hente den.. vi var 3 voksne om at få det stakkels dyr ind i traileren, 2 1/2 år havde den gået aflene, det sidste halve år spæret inde i en svinebox. Den var støvet, klistret, vild og uterlig og her snakker jeg om direkte angreb med tænder og forben, stejlen og sparken bagud.

Da vi kom hjem og fik tøjret dyret, kørte naboen på job og der stod jeg og måtte vaske kræet og her skete forvanlingen... fra vildt dyr til den yndigste langmulede lille hypse, med de mest mørkeblå øjne og de mest sørgmodigste små rynker under.. og så var jeg solgt, naboen fik sine 400,-

Dagen efter slap han ud af sit tøjer, rendte under hegnet til de andre og der gik han ligeså fint , da jeg kom hjem og det har han gjort lige siden.. De andre opdragede ham og jeg lærte ham at stejle.. på komando, spralle og muller næse... han fik egen vogn og seletøj og har kørt land og rige rundt også til dyreskue med naboens unger...og han har engang vundet en førsteplads i en, showmanship at halter klasse (western..gå pænt og præsist i snor) Han er nu 21 år og nyder sit otium... Stadig som hingst, hans navn er Jesper men til daglig bliver han kaldt "lilleting" kun 88cm i stg.

For et år siden købte min veninde Tina en selvskabshest som havde en shetter som selvskabshest og spurte om jeg ville med ud og se den, nej ta du den bare med hjem, for 500,- kan det ikk gå helt galt, som sagt så gjort.. men magen til lille forkælede bæst skal man lede længe efter. Han stejlede ikk, men han bed og sparkede når han ikk fik det som han ville ha det.. men sådan leger man ikk med mig, han fik en stiv finger i kinden hver gang han vendte hovedet efter mig.. han napper ikk nogen mere og første gang han sparkede efter mig, fik jeg held til at gi ham et los i r.... og sendte ham ned på den anden side af søen og jagtede ham derned igen hvergang han prøvede at snige sig op til de andre og der måtte han så stå og glo mens de andre spiste deres mad.. Han har ikke siden førsøgt at sparke efter mig og han har siden stået nr 6 i køen når der fodres 7 løse heste.

Hans navn er Lukas, han er 6 år og vallak, ca 100cm i stg.

Min morale er.. at uanset om det er en hingst, hoppe eller vallak... Shetter, Belgier eller midt imellem, så er det opdragelse det handler om og helt klart er det nemmest hvis man har nogle andre heste til at hjælpe sig.

¤¤¤ HerligHesteHilsen Mulle.¤¤¤

www.123hjemmeside.dk/cowhouse

Pinto Hoppeføl.. Chatbabe of Cowhouse.. Til salg

Flere oplysninger på tlf 20769046

0
0
Svar på denne tråd

Anna-S
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 11:20

Anna-S: jeg er enig, jeg vil til dels ignorere han "dumheder og fjolleri'er" men! hvis han bider mig, så det gør alvorligt ondt, så bider jeg igen, på den ene eller anden måde,
jeg vil simpelthen ikke have det,
det skal helst være sådan at folk kan snakke med ham uden at få bidt fingrene af.

PS. hans kasteration er blev udsat
han er åbenbart ikke kønsmoden nok, endnu.
vrææl, så jeg må vente en månedestid endnu - ja, øv'bøv.

0
0
Svar på denne tråd

vibs (StaldLindskov)
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 11:23

vibs (StaldLindskov): er glaf for at du er enig i at jeg ikke skal longere ham, for tror simpelthen at jeg ødelægger ham af det.. og det har jeg virkelig ikke lyst til.
og tak for linket, jeg vil se om jeg kan finde god tid til at læse det :-)
men igen, tak for råd, og fordi du vil dele din erfaring

0
0
Svar på denne tråd

MulleA..........
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 11:25

MulleA: hvor er det bare dejligt med sådan en lykkelig historie, og tak fordi du vil dele dine erfaringer, med vildbasser.. hehe..
igen et dejligt eksempel på, at heste (præcis som mennesker) kun er hvad man gør dem til, og lader dem blive til.
jeg tror på det gode i allesammen, det er vel i de fleste tilfælde, bare tryghed og opdragelse de fleste mangler..

0
0
Svar på denne tråd

rakirakirakiraki
Forfatter: 
Dato:  31-03-2008 11:33

lige et enkelt billede, fra en af vorse hyggestunder
- for han kan ligeså tit være sød, som fræk.
håber det hele bliver bedre, for mine søstre holder virkelig af ham, som man kan se

(fra venstre - sofie, raki og laura)

0
0
Svar på denne tråd

kastration
Forfatter: 
Dato:  01-04-2008 19:47

hvis du ikke skal bruge ham til at avle ,,jamen så erd er intet i vejen for at gøre det..jeg skrev til dig tidligere,,og det lyder så nemt,,jeg stod i samme situation som dig og blev lidt sur over alle folk som sagde jeg bare skulle...jeg glemte at skrive til dig at hvis du skal ""starffe"ham ,,så bak ham,,hold din hånd ovepå hans mule når du gør det så han ikke stejler..jeg troed ikke dte var muligt men min går super pænt nu,,de første par dage var det surt at være så langt tid om at gå ned på folden men det betalte sig....jeg er lidt af den opfattelse at hvis man har en lille hingst så som opfører sig sådan så er der ikke plads til leg..lad en gå med ham som han kan lege med han kan sagtens finde ud af hvem der bestemmer og hvem der ikke gør.......er spændt på at høre om du får ham til at opføre sig pænere når han mister sin mandom

0
0
Svar på denne tråd

Vedr. Raki:)
Forfatter: 
Dato:  09-04-2008 23:40

Hvor er han køn:) Jeg ønsker jer det bedste - jeg kan se, du har sat ham til salg eller ønsker ham udlånt - Krydser fingre for, at I finder et rigtig godt sted til ham.

Jeg vil lige sige, at jeg har hørt, at hingste kun behøver at være 8 mdr for at kunne bedække.

Jeg har forøvrigt selv haft en shetterhingst, og ja det er rigtigt at de som føl/plag med tiden bliver mere frække og meget vilde i deres leg. Men jeg oplevede kun at min stejlede en gang op af mig. Efter det var jeg forberedt og lagde mere vægt i, når jeg trak med ham. Altså når jeg kunne mærke, han var på vej op - holdt jeg godt fast, så han ikke fik muligheden. Jeg kunne altid holde ham siden. Og jeg er altså en bette skid på 162 - og ikke særligt stærk - bare stædig:)

Jeg tror desværre din lille hingstebasse er lidt for egenrådig til at beholde de ædlere dele - og efter min mening ville det heller ikke være så fedt at avle videre på den tendens til opførsel, han udviser.

Ja det kan godt være han også er sød og charmerende, men jeg tror ærligt, at han ville få det meget sjovere i længden som vallak. Han vil aldrig komme til at blive frustreret over at gå i nærheden af hopper, og børn vil lettere kunne styre ham. Så mit råd er: kasterer ham så hurtigt som muligt, så han ikke beholder, den trælse adfærd med bid og stejlen - Kastration + : TRÆNING TRÆNING TRÆNING:)

Til alle med shetlandsponyer vil jeg gerne give det råd: Lad ALDRIG børn være alene med ponyerne - uanset, hvor søde og velopdragne ponyerne er. Det er stadig dyr - og dyr reagerer instinktivt. Nogle ponyer kan finde på at gribe fat i børn og ryste dem fra side til side - eller slynger dem ind i noget, så barnet bliver bange, kommer til skade eller endnu værre...

Man skal ikke skue hunden på hårene - selvom, shetlandsponyer er små og nuttede, så er de smadder stærke - specielt hingstene.

Jeg har haft ponyer i 26 år og vil altid have et par stykker gående. Jeg har især tabt mit hjerte til de små og håber, at mine børn vil få bare ½ så meget ud af samvær med vores ponyer, som jeg har haft med de ponyer, jeg har haft som barn og ung.

Venlig hilsen

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider