Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Kolik- Hvad gør man?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2008 17:41

Min hest fik kolik i lørdags, og dyrelægen kom og alt er fint igen.


Nu sidder jeg så og læser en gammel tråd om myter hvor der står at det er en myte at heste ikke må rulle sig når de har kolik, og at man ABSOLUT ikke må longere dem.


Nu har jeg begge gange min hest har haft kolik, fået af vide af dyrelægen at hesten gerne måtte ligge men overhovedet ikke måtte rulle sig da det kunne forøge chancen for tarmslyng.


Og har heller aldrig hørt at man ikke må longre dem.. Jeg trækker altid i starten, men når der er bedring og jeg måske har gået en hel nat kan jeg altså godt finde på at sætte ham i longen i stedet for.


Hvad gør i når i har en hest med kolik?


Kom endelig med gode råd:)



Mvh. Julie...


Med den dejlige RØDE ballademager


<3Cosmos aka. Cossie<3


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kolik..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2008 18:30

Kolik er der mange forskellige holdninger til.


Når min hest har kolik, går jeg og går jeg og går jeg!

Hesten bliver sat i boks, og får kun hø - og efter et stykke tid går jeg igen!

Jeg longerer ikke en heste der har kolik!!


Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kolik mange gange
Forfatter: 
Dato:  19-03-2008 19:07

Min hoppe har efterhånden haft kolik en del gange, uden at dyrlægerne har kunne finde en årsag..


Jeg prøver for så vidt at gå med min, så hun kan få gang i maven.


Sætter hende så i boks, hvor hun får lov at ligge, men ikke rulle. gør hun tegn til at rulle, tvinger jeg hende op at stå, og så er det ud og gå igen..


Heldigvis er min dyrlæge som regel hurtige til at komme, så har ikke prøvet at gå en hel nat..


Jeg kunne dog ikke finde på at longere en hest, der har kolik.. kan ikke se grunden, da den jo har smerter.. så er det for mig rigeligt at den kommer ud og gå og får gang i maven på den måde..


Men det er aldrig sjovt at se sin hest have så ondt.. jeg får selv næsten lige så ondt i maven hver gang, man oplever hesten syg..


Men det vigtigste for mig, når min har kolik, er at få den ud og gå, give den hø, hvis den vil spise det, og så ellers få fat i dyrlægen hurtigst muligt. En kolik kan hurtigt blive meget farlig, og jeg vil hellere have dyrlægen til at tjekke hesten, fremfor at se, om man lige kan tage kolikken selv..



MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med ?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2008 19:18

Nu skriver i at kolik heste kun må få hø, men hvad med wrap ? Må de få det i stedet for hø ?




Hilsen
Chirie

www.Dahlsminde.dk

Kunne du tænke dig at passe/ride en pony som var det din egen så ring/skriv til mig..


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kolik hest
Forfatter: 
Dato:  19-03-2008 20:03

Da min unghest havde kolik for noget tid siden måtte han gerne få wrap.


Har aldrig longeret en kolikhest, har altid gået med dem, og jeg ringer altid efter dyrlægen når det er kolik, uanset hvor lidt slemt det ser ud til at være. Hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt.


Linda.



At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!
***

Freja - verdens smukkeste pige

***

Mosegaards El Diablo


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kolik..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2008 20:20

Nej de må ikke gå wrap i stedet for hø!

Hø er bedre for maven når den har kolik! Men jeg tror det kommer an på hvilke grad den har det i.


Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller


0
0
Svar på denne tråd
 
 mon ikke...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2008 21:20

Tror at Julie mener, at den går rundt i en lang snor i skridt... Og ja det kan jeg altså også finde på, hvis ikke det er en tryghedsnarkoman, der helst vil have en ved siden af.




Ghillie Dhu står til avlsbenyttelse. Alt afkom kan få stambog uanset hoppen.


www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 de må godt få
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 09:48

wrap, syntes det er noget pjat... maven skal endlig bare igang..men kun med wrap eller hø.


Ja hø er SUPER GODT ..enig. Men den wrap man dyrker til heste i dag er altså også lige så god, så jeg kan ikke se hvorfor det nu er så farligt at give til en hest med kolik..


Hø/wrap får hestens spyt produktion og mave igang, spyt genopbygger maven og tarme.


hesten må ikke rulde det er tegn på ubehag og smerter den skal op at gå.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø vs. Wrap
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 09:52

Der er så forskellige meninger om det. Min dyrlægen sagde jeg KUN måtte give hø - og det er hvad jeg går ud fra.


Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller


0
0
Svar på denne tråd
 
 hest med kolik
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 10:14

jeg arbejder på en rideskole og har gjort det i 10 år, der er lige omkring 100 heste så vi har da haft kolik her. når vi opdager en hest med kolik så kommer den ud og gå, og der bliver ringet til ejer og dyrlæge, nogle gange kommer de ind i vores lille ridehus og gå, de må gerne lægge sig ned bare de lægger helt stille, er det rideskole hestene er det som regl mig der tager mig af det, de kommer i det lille ridehus under opsyn, nogle af dem bliver hurtigt raske efter en tur alene i ridehus, de får "pruttet" af, lægger sig ikke mere og så kommer de ind i stalden hvor vi stadig har dem under opsyn og de får tørt hø, tørt hø er mere stift end wrap så det "prikker" til tarmvæggen nede i maven og det er det der holder maven igang, det er også derfor det er vigtigt at heste får stråfoder hver dag. vi har nogel gange longeret en hest med kolik det sætter nogle gang i maven, MEN det er da meget vigtigt at man kender hestens grænse, de må ikke blive trætte så det er små ture i longe men vi har en bestem lille pony i rideskolen som på et tidspunkt havde meget kolik(indtil vi fandt den helt rette plads i stalden til hende så har der ikke været mere) og den skal bare ud i llonge nogle gange så bliver den resk igen. jeg vil lige sige at vi tøver ikke med at ringe til dyrlægen, men kan vi klare nogle selv, nogle af de ponyer vi kender godt så gør vi det.

venlig hilsen karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 11:25

longere jeg ikke som i arbejslongering. Som Hesselholm siger lader jeg ham bare skridte rundt i et longetov. Kunne da aldrig finde på at forlange noget af en syg hest.


Jeg ved med sikkerhed at de gerne må få wrap, for min hest har støvallergi og kan på ingen måde tåle hø eller halm, så han har kun fået wrap i dagene efter han var syg.


Jeg plejer når min hest har kolik, først at gå med den for at se hvor slemt det er, hvis det er nødvendigt bliver der ringet efter dyrelægen (hellere en gang for meget end en gang for lidt), når dyrelægen har været og givet olie går jeg i et mønster natten eller dagen ud. Jeg går et kvarter giver ham ro i et kvarter osv. Dette har hidtl fungeret fint:)


Har altid fået af vide af dyrelæger og alle andre at en hest med kolik ikke må rulle sig. De må dog gerne ligge ned, men er der tegn på at de vil rulle så er det op, ud og gå!


Kom endelig gerne med flere holdninger:)


Mvh. Julie...


Med den dejlige RØDE ballademager


<3Cosmos aka. Cossie<3


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kolik....
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 13:04

Jamen der findes jo flere former for kolik, og derfor også forskellige former for behandling

En hest med tarmlammelse skal jo ikke have samme behandling som en hest med forstoppelse. Hvis hesten har ondt i mavsen skal den ikke nødvendigvis ud at gå...







****

Never argue with stupid people!

They drag you down to their level and beat you with experience.

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar på besked
Forfatter: 
Dato:  20-03-2008 18:55

det så lidt noget andet men prøv at fodre med irish mash fra st.hippolyt det forebygger netop kolik og holder maven i balance og iorden.... jeg fodre med det selvom min hest aldrig har haft kolik plus det er meget lidt fed i det og godt for min hest da han er lidt tynd...:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 efter kolik
Forfatter: 
Dato:  21-03-2008 11:19

efter min ene hest (fjord) døde af kolik/tarmslyng er jeg begyndt af fodrer min 3 år dv+fjor på 150:


0,5 kg opløst roer.

1 dl olie

0,5 kg fuldfodret.

gulerødder.

væk med alt korn.

giver så ekstra wrap så han får ca 8-10 kg wrap ialt.


før fik de kun vitamin og mineral lidt lucerne og masser af wrap. men for at undgå forstoppelse giver jeg roer, olie og struktur fuldfoder. de er meget nøjsomme så det har været svært at finde et etalternativ..


Wrappen er dyrket af urte heste blanding uden kløver super god til nøjsomme heste med tildens til forfangethed mm..



DON familiens elsket "æsel" du vil altid huskes som den smukkeste og dejligste FJORD




0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider