Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forandringer i nakken
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 19:48

I forbindelse med nogle undersøgelser (slinger + halt) har min hest fået taget røngten af nakke og hals. Billederne viste at han desværre har forandringer i nakkekammen. Det var dog ikke disse forandringer der menes at ligge til grund for hans slingerhed (som menes at være fremkommet ved at han har ligget fast eller lign.).

Han er nu ikke slinger mere, og jeg må skridte ham i en 14 dages tid. Herefter skal han have 2 sprøjter i nakken, og så skal han longeres og efterfølgende rides for at se hvordan han reagerer mht. nakken.

Men hvordan er udsigterne som dressurhest? Er der nogle der har erfaringer med dette? Jeg har hørt at det kan gå stærkt når hesten har forandringer, men kan ikke helt finde ud af hvad dyrlægen mener.

Så hvis du kender heste med forandringer i nakken vil jeg da gerne høre om deres forløb.

Mvh

Lene

Jeg søger en halvpart igen. Se annoncen her

Besøg den hjemmeside jeg laver for Fyens Rideklub.www.fyens-rideklub.dk

0
0
Svar på denne tråd

Slet ingen
Forfatter: 
Dato:  12-03-2008 09:25

Er der slet ingen der har erfaringer med foradringer hos heste?

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Forandringer
Forfatter: 
Dato:  12-03-2008 09:37

Jeg vil tro at uanset hvad dyrlægerne siger, så er det forandringerne i halshvirvlerne der ligger til grund for slingerheden. Men det skyldes sikkert at han har ligget fast i boksen, at det er blevet udløst.

Vi har selv haft en 2½-års hoppe, der blev slinger efter problemer med smeden. Men røntgen afslørede forandringer i halsen. Da jeg spurgte dyrlægen, fik jeg at vide at hun kunne have levet problemfrit med forandringerne, hvis ikke smeden havde fået fremprovokret det.

Vores havde perioder hvor det gik meget fremad, og hvor vi så begyndte at tro på at et ville blive godt igen. Men desværre fik hun pludseligt et kraftigt tilbagefald, hvor vi valgte at aflive.

Hvordan er han at ride volter på? Det er oftest der det afsløres.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

forandringer
Forfatter: 
Dato:  12-03-2008 09:38

Jeg har ikke erfaring med forandringer i nakken, men min gamle hest havde i hovledet eller deromkring, den gik 1 1/2 med ringsko, uden nogen smerter, men lige pludselig eskalerede det, på under tre uger var han så halt at han ikke kunne skridte, men heldigvis gik det lige så stærkt med dyrlægen og forsikringen at han blev aflivet iden for de tre uger, jeg kender flere heste som har fået konstateret små forandringer i skulder og ben, hvor det lige pludselig går hurtigt, og man må aflive dem.

Det er sværdt for mig at sige hvor lang der vil gå med din hest.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

mikado engvang
Forfatter: 
Dato:  12-03-2008 09:42

så vidt jeg husker og det skal man ikke nødvendigvis hænge hverken mig eller nogen andre op på for det er snart noget siden. så var det netop i forbindelse med forandringer i nakken at mikado engvang var blevet behandlet og den derfor efterfølgende gav possitiv dopingtest. man mener så at den har været længere tid om at nedbryde stoffet end de plejer. normalt er udelukkelsen fra stævner 14 dage, det er den periode man mener der er smertestillende virkning. der kan jo så være flere grunde til at man fire eller fem uger efter stadig har kunnet måle det i mængder man mener har betydning. en af dem kan være at man ikke har bundmuget ordentligt så den er blevet ved med at genoptage det.

det var ikke det indlæg skulle handle om, men mere om at hvis jeg husker rigtigt så må man jo sige at det er en hest der har klaret sig fint i dressuren trods forandringer i nakken.

men det er nok ligesom med så meget andet. nogle heste kan gå hele deres liv med kissing spines eller forbenet dragtbrusk uden at mærke til det. de kan gå store klasser og vinde en masse. andre skal bare høre om sygdommen så er de til at slå ned.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

Venter jeg på at blive lidt ældre? ...

0
0
Svar på denne tråd

ved ikke om han har ligget fast
Forfatter: 
Dato:  12-03-2008 11:00

Vi ved faktisk ikke om han har ligget fast, men hans slingerhed opstod akut så det er noget der antages. Han var de første dage stokhalt på det ene forben i forbindelse med slingerheden, men der er heller ikke fundet noget.

Han har tidligere, af kiropraktoren, fået konstateret at den 1. nakkehvirvel er forskubbet, og det stemmer meget godt overens med, at han har svært ved runding til venstre. Jeg går ud fra at forandringerne hænger sammen med dette. Det blev dog afhjulpet væsentligt ved 2 kiropraktor besøg (det skal lige nævnes at kiropraktoren også er dyrlæge).

Han er ikke længere slinger, men fik et mindre tilbagefald 2. dag efter jeg måtte ligge sadel på igen, så nu må vi se hvorledes de næste uger forløber.

Tak for jeres svar.

Mikado Engvang havde i øvrigt hold i nakken før DM

Besøg den hjemmeside jeg laver for Fyens Rideklub.www.fyens-rideklub.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider