Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvornår er røntgen nødvendig?
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 12:35

Hej med jer

Jeg ved godt der er 1000 forskellige svar på mit spørgsmål og meninger om det.

Sagen er den, at jeg er ved at kigge på hest. Det skal være en allround lære hest, som kan bruges til både tur og dressur. Den vil ikke blive redet hårdt, da jeg ikke er nogen seriøs rytter i den forstand, som vil ud til en masse stævner. Jeg vil gerne lære noget dressur, men kun for min egen fornøjelses skyld.

I min annonce har jeg skrevet at hesten skal være fra 12-20 år.

Det er min plan at der skal laves en alm. handelsundersøgelse under alle omstændigheder.

Men røntgen er jeg så lidt i tvivl om. Jeg har skrevet i annoncen, at jeg evt. gerne vil have røntgen, afhængigt af prisen.

Umiddelbart tænker jeg selv, at når det er en hest i den alder jeg kigger efter, så er røntgen ikke SÅ relevant, for HVIS der var noget med den, så ville det vel være kommet frem, forudsat at den har været redet i alle dens år hidtil. Var det til gengæld en ung hest, så ville jeg have taget røntgen på den, er jeg ret sikker på.

Men ja, jeg er altså i tvivl.

Hvad siger I derude?

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Som sælger
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 12:41

....vil jeg nok ikke i dag sælge en hest over 1 år uden røntgen. Desværre er købeloven sådan at jeg kan blive ruineret uden.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville..
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 12:46

nok vælge røngten, forudsat hestens pris som du selv skriver.

Jeg overvejede at sælge min vallak på 11 år, jeg havde en mistanke om at han havde ondt i ryggen og at der måske var "noget" med det ene forben.

Jeg besluttede mig for at få ham røngtenundersøgt, både mht. mulig salg men også for at være sikker på han ikke fejlede noget.

Det viste sig at ryggen var fin og forbenene, men han har spat i begge bagben, heldigvis ikke i slem grad.

Jeg er da rigtig glad for at jeg ikke fik solgt hesten med den handelsfejl, for det første for hestens skyld men også for min egen eller købers skyld.

Held og lykke med køb

Mette

Baby udstyr sælges, se præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

ChasrlotteGC
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 12:55

Nu spørger jeg lige:

Hvis køber vælger kun at få lavet alm. handelsundersøgelse, og der så efter handlen dukker noget op, som kunne have været opdaget ved røntgen, er det så sælger der hænger på den?

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Korrekt
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 12:57

Det kan man ihvertfald risikere, hvorimod man er noget mere sikker hvis der er lavet røntgen.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 13:21

Okay, jeg troede nemlig at det lidt var køberens eget problem, hvis man ikke har valgt at få den røntgenundersøgt inden køb.

Jeg er så slet heller ikke inde i købeloven - jeg tænker det er lidt af en jungle

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Kontrakt
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 13:22

Så skal der ihvertfald skrives i kontrakten, at køber har fravalgt røntgen, og at der derfor tages forbehold for fejl der kunne have været opdaget derved.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Røntgen eller ej
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 15:09

Jeg har købt Basse pr. 1/03, og den første dyrlæge der ser på hende vil være tandlægen d. 10/3. Ingen handelsundersøgelse, ingen røntgen. Hvad skal det gøre godt for ved en 18årig hest der har kostet ca. det samme som en Kieffer sadel?

Den holder så længe den holder - og længere er den ikke.

Men nu har jeg også kendt hesten et godt stykke tid i forvejen.

/Lene

Nyfrelst Bomløsrytter.

Nu som ejer af Basse - Drømmehesten.

En rigtig hest er en Holstener på over 170!

0
0
Svar på denne tråd

Vi har....
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 18:49

Vi har købt 5 heste, uden nogen som helst kontrakt, undersøgelse eller andet fikundik....

I min verden er det risiko fyldt at leve, jeg tager nogle valg, nogle gode andre ikke så gode, men jeg gider ikke overveje, alle disse forbehold.

Vi har båret risikoen med oprejst pande og nedsænket halespids, og har vidst, at alt i livet bærer en risiko.....

Hilsen Vibeke, højt fra Nord

Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forskel
Forfatter: 
Dato:  07-03-2008 19:55

Jeg har været en uheldig køber i en retssag, som jeg tabte, da fejlene kunne have været opdaget ved røntgen. Men det er så også temmelig usædvanligt. Den eneste grund til, at jeg tabte var dommerens holdning til tingene, for ellers er normal retspraksis at jeg ville have vundet sagen. Jeg valgte så ikke at anke, da hesten havde lidt nok i de 2 år retssagen havde varet.

Jeg har lige for 14 dage siden købt en ny hest, men den er tjekket på alle leder og kanter incl. røntgen.

Det koster 2000 kr. at få hesten røntgenfotograferet ved køb og 1700 kr. for en almindelig handelsundersøgelse. Så de 2000 kr. ekstra er i mine øjne en god investering for både køber og sælger - tænk på alt besværet man sparer sidenhen. Og så skal man som køber tænke at de 2000 kr. svarer til et dyrlægebesøg, hvis der sidenhen opstår problemer med noget, som kunne have været opdaget.

Men så vil jeg da også skynde mig at sige, at hvis man køber en ældre hest til meget billige penge, så vil jeg da heller ikke benytte mig af dyrlægetjekket - der har man jo forholdt sig til, at det er på lånt tid man har dyret og den har ikke kostet ret meget.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider