Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Giver i ormekur nu?
Forfatter: 
Dato:  25-02-2008 13:44

Giver i Ormekur nu ? ( til eks åringer).

Nu har jeg hørt fra flere sider at man faktisk skal give ormekur allerede nu.

pga den usædvanlige vinter.

Ormene er vist ikke i dvale som de plejer og de dør heller ikke når det ikke er frost.

faktisk er det jo nærmest forår nu !

Skal vi til at give ormekur 3, 4 eller flere gange om året nu? ( hvis prøverne viser det).

Det lover ikke godt for ormeangreb og resistens.....

Formidling af LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

Åben for tilmelding til Golega 2008. Hestefestival.

Working Equitation intro kursus 5+6 April.

0
0
Svar på denne tråd

Nej....
Forfatter: 
Dato:  25-02-2008 14:00

ikke nu, først medio marts så er jeg sikker på kuren virker.

Hvis man gi`r den for tideligt, kan den ha`den modsatte virkning, og gøre larverne mere effektive.

Mild vinter eller ej, jeg ændre ikke på tidspunktet, råd fra min dyrlæge.

Du siger din mening

så må du accepterer

jeg gør det samme

Hilsen Lene

0
0
Svar på denne tråd

Mistet føl
Forfatter: 
Dato:  25-02-2008 14:28

Vi mistede et føl i januar. Den havde fået ormekur lige inden jul, og ormekuren havde "vækket" de orm der lå i dvale, som så havde ødelagt tarmen på den. Så nej, det kunne jeg ikke drømme om.

Det må jo så bevise at selvom det er en varm vinter, så går ormene stadig i dvale.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

hej ja
Forfatter: 
Dato:  25-02-2008 20:22

jeg ville også vente til marts / april mdr. så er du sikker på at larverne er kommet op fra deres dvale. og sørg altid for at få din årig hvis det er det du har, tjekket for blodorm samtidig med den normale gødningsprøve, for det er ikke alle prøver der viser om der er blodorm.

0
0
Svar på denne tråd

Ormekur
Forfatter: 
Dato:  25-02-2008 20:37

Min den ene vallak er lige blevet behandlet med ormekur på dyrlægens ordre...

De resterende 4 afventer dog stadig kalenderens forår. Jeg mener også, at det er for tidligt til at behandle for orm nu. Så hvis det kan vente, ville jeg vente. Situationen med min vallak er lidt speciel.

Mvh Vicky

En evne

Der findes folk, som ikke mere
har evne til at feriere.
De bør ta fri og gå omkring
og øve sig i ingenting.
Hvad nytter al Ens kløgt og viden,
hvis man har glemt at spilde tiden

PIET HEIN

0
0
Svar på denne tråd

Hvis ormekur
Forfatter: 
Dato:  25-02-2008 21:00

Vi fik at vide, at skal der gives ormekur nu, så skal der gives en helt speciel kur(kan ikke huske navnet). Den er så skrap, at hestene skal på brovægten, så den kan doseres rigtigt, da den ellers kan slå hesten ihjel.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

ormekur
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 07:56

Jeg lånte for nogen år siden en araber, den blev ved denne tid på året lidt tynd at se på og ormeprøven var positiv. Den fik så almindelig kur og det virkede. Men det var specielt for den og jeg var advaret på forhånd.

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

Ville i
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 11:03

give ormekur til en drægtig hoppe før den skal fole???

Mange hilsner

Susanne

DSP hingsteføl fra 07 sælges. Se billeder på præs. Xanthus

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 11:17

Jeg venter med ormekur til starten af april månede. Altså ca. en månede før de skal på døgnfold.

Sascha & Sani Cheval

Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

0
0
Svar på denne tråd

ormekur nu
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 12:26

Man får ikke fuld udbytte af at give ormekur før om 1-2 mdr.

M.V.H. Maria L. Nielsen

www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd

ormenes cyklus
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 13:34

er ens uanset temperaturen.

...og hobbitterne Lisa, Kalina og Baily

Ser du et pindsvin ude om dagen, så kontakt www.pindsvin.dk

Er du så klog, at du ved, at du muligvis kan tage fejl?

0
0
Svar på denne tråd

Ormekur
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 16:34

Først og fremmest.

Ormene dør ikke ved forst, men ved varme og tørke.

Men bør aldrig bare give ormekur - men få taget gødningsprøver først, og disse vil først være brugbare, når det bliver noget lunere i vejret.

Hvis nogen er i tvivl om ormestrategi - kan jeg anbefale at man kontakter dyrlæge Matin Krarup, der er ekspert på området.

Se dette link - og få næsten alle svar:

www.magasinethest.dk/Artikler/ Tidligere+numre/2006/12/Laeg+en+ orme+strategi.htm

citat:

"...Pas på med ormekur om vinteren

Mange hesteejere har tidligere som standard givet en ormekur mod mavebremser om vinteren, når frosten sætter ind. Hvorfor skal man nu lade være med det?

Det nye for hesteejerne er, at det er forkert at gøre alt, hvad man kan, for at skabe en ren mark samtidig med, at man behandler alle hestene. Så er det pludselig ikke længere kun 10 procent, men måske 99 procent af ormene, der bliver udsat for midlet. I januar måned vil der eksempelvis oftest være meget få larvestadier på foldene, da æggene ikke klækker ved temperaturer under seks grader. Hvis man behandler på dette tidspunkt, lægger man dermed stort pres på resistensudviklingen. Refugiet er altså stort set ikke til stede om vinteren, og derfor skal man ikke behandle om vinteren. Juleormekur er derfor helt misforstået. Risikoen for resistensudvikling er meget større, og du risikerer faktisk at fremkalde sygdom ved behandling om vinteren, hvis du har forsømt dine behandlinger i løbet af sensommeren og efteråret. Der kan ligge en hel masse orm indkapslet i tarmslimhinden og vente på bedre tider. Når du så behandler, provokeres de indkapslede stadier, og så rykker de ud af tarmvæggen på én gang. Så får man de her vinterdiarréer. Og den situation skal vi undgå, for de er enormt svære at behandle.

Kun varmt vejr slår ormene ihjel

Mange tror, at en kold vinter med frost slår ormene ihjel - er det rigtigt?

Larvestadierne på marken bliver først slået ihjel, hvis det er tilpas varmt, for så udvikler de sig hurtigere og bruger mere energi. Når de så når til deres smitsomme larvestadie, hvor de ikke kan optage føde, så dør de. Men de bliver ikke slået ihjel af udtørring. De bruger energien på at bevæge sig ved at svømme i små væskedråber, men når det er tørt, så bevæger de sig ikke. De kan ligge kapslet inde i en helt tør hestepære og vente på, at der bliver fugtigt igen, og så udvikler de sig videre. Det bedste for ormene er koldt og tørt vejr med frost, for så ligger de stille og sparer på energien. Snedække er i øvrigt fremragende for ormene. Under sneen er temperaturen konstant på omkring 0 grader, og det er perfekt for ormene, for de ligger bare i dvale og bruger slet ingen energi. Hvis du har en temperatur, der veksler mellem frost og tø over lang tid, er der derimod både æg og larver, der dør. Der vil stadig være nogle, der overlever, men det er færre..."

0
0
Svar på denne tråd

Hvis nødvendigt
Forfatter: 
Dato:  26-02-2008 18:47

En fuldblod i stalden der er meget medtaget af orm har lige fået taget en gødningsprøve og det samme får min snarest da erfaringen viser at han er super følsom overfor orm. HVis nødvendigt (det forventes) får de ormekur midt i marts.

I midten af april tages der så prøver på hele stalden og dermed også en opfølger på de 2.

Snakkede i januar til tandeftersynes både orme og insektstrategi for min i år og der aftalte vi første gødningsprøve skulle tages slut februar/start marts...

Opstaldning tilbydes ved Esbjerg

Fuldpas 900 kr/mdr

Se præsentation for mere info

Støt en god sag: www.politihesten.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider