Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

seneskader...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 15:01

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad du ville gøre for din hest, hvis den har/har haft/vil få problemer med seneskader...

Det jeg tænker på, er om du ville købe udstyr til den, som magneter, Back On Track eller andet.

Der er jo ingen der reelt ved, om det vil/har hjulpet. Så det er vel mest ens egen samvittighed der betaler - så har man da gjort noget... Eller hvad??

Jeg er nemlig i tvivl om, om jeg skal betale mig fra ansvaret og lægge skyldfølelsen oveni - så må det bære eller briste...

Dertil skal det lige tilføjes, at jeg 'træner' efter dyrlægens anvisninger, men om det er NOK ved jeg jo ikke... Det er lidt hult at gå der frem og tilbage, dag efter dag...

Jeg vil for pokker bare gerne gøre lidt mere og så den dumme sene heler... Hvad ville DU gøre?? (Sorry, hvis det roder - ville bare af med det ;))

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 15:46

Jeg ville nok købe noget Back on Track og så lysbehandling (få dyrlægen til at give)

Det og så boks ro + mindre trækture på hårdt underlag, er det der har virket på min søsters pony.

Det var en stor seneskade på den dybe bøje sene, placert rigtig dumt på senen, ponyen havde.

Der var stor tvivl om ponyen kom til, at kunne gå som skovturs hest (mindre ture i skoven et par gange i ugen) - nu går hun dressur og springer igen, seneskaden er helet perfekt - bedre end dyrlægen regnede med. Hvis min skulle få en sene skaden, så følger jeg helt klart samme plan (selvfølgelig udfra havd dyrlægen siger, skaderne ligner jo ikk hinanden)

Evt. er der også nogle indsprøjtninger dyrlægerne kan give, der kan virke rigtig godt, hvis de kan nå skaden.

0
0
Svar på denne tråd

seneskader
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 18:01

Hej

Føler nøjagtigt det samme som dig......

Min hest har stået i snart i 5 mdr. med en gaffelbåndskade i forbenet.

Man går sgu lidt i panik når man bare skal gå 2 x 20 min om dagen og hesten ikke må komme ud til vennerne på folden.

Man sidder og surfer på nettet efter oplysninger og der er sgu mange forskellige.

Jeg nået frem til at man skal gøre hvad man selv føler der er rigtigt for ens hest. Tal med dyrelægen om de muligheder der er og søg evt. alternative behandlinger.

Jeg har brugt bot i starten hver nat med god effekt. Derudover får han urter fra rainbow herbs til bevægapperatet.

Vi har lige været til anden kontrol scanning og der var skaden helet mere en forventet hvad der hjulpet er der desværre ingen der kan svare på.....

Dyrlægen foreslog at vi evt. skulle prøve med en irap behandling som er noget nyt, men det skal lige vurderes af en anden dyrlæge der har erfaring med dette.

Det skal lige siges, at vi har ikke overholdt boksroen der er anbefalet, da jeg kunne mærke at hvis vi skulle komme helskindet igennem dette, så skulle han ud på en fold alene.

Det har fungeret fint de sidste par måneder, bare vi sørger for der er noget warp eller hø han kan gumle på.....

Han er ude ca. 3 timer hverdag hvor han kan se de andre og det har gjort at han slapper mere af.

Håber du kan bruge dette til noget.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 23:19

min ene hest har hatt seneskade to ganger. først gaffelbåndskade i ene frembenet, og nå sist seneskjedebetennelse i et bakben.

på gaffelbåndskaden anbefalte dyrlegen 3mnd fri, vi ga han 6 og hoppet ikke på 3år. denne skaden er 100% i orden igjen. dette er ca 7-8år siden.

han fikk seneskjedebetennelse i september 07 og da fikk jeg beskjed av dyrlegene og at jeg bare kunne skyte han for han ville aldri fungere til noe annet en leieturer igjen. vi ga han 3mnd helt fri og har leiet han på turer på hardt underlag i 2mnd før vi begynnte å ri han forsiktig. nå, 7 mnd etter går han rolig dressur og skovturer som ingenting og er haltfri og 100% friskmeldt som ridehest. dyrlegene tror ikke sine egne øyne:)

så mitt råd er og ikke ha dårlig tid! kjøp BOT, jeg er overbevist om at disse har "reddet" benet til min hest:)

LYKKE TIL!

- Aina, Nanga og Gittiamo -

0
0
Svar på denne tråd

hvilken sene?
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 23:57

man kan jo gøre meget ved at sko den anderledes. lave dragter flytter belastningen en smule fra gaffelbåndet og over på den dybe bøjesene etc. ligesom egg-bar hjælper til at aflaste noget.

mine får egg-bar på hvis de begynder at vise lidt i senerne. ofte kan man hvis man er opmærksom opdage seneskader før de bliver til skader ved at holde øje med seneskeden hver dag. dette gælder selvfølgelig ikke for akutte skader.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Hvad ligger jeg her for? Vi ligger hér som om vi havde en mulighed for at nyde en rolig stund

Venter jeg på at blive lidt ældre? ...

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det er muligt..
Forfatter: 
Dato:  24-02-2008 10:52

Shockwave kunne også være en mulighed, hvis din dyrlæge tilbyder det.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  25-02-2008 13:14

Min står på 10. måned med en gaffelbåndsskade.

Jeg ahr købt back on track staldbandager, men ved ikke om de virker. Men det kan jo heller ikke skade...

Hun er blevet skåret lav i dragten, netop som Line siger, for at flytte belastningen over på bøjesenerne.

Derudover har hun prøvet at stå i en spastøvle 3 gange, det gik ikke så godt, da hun synes det var for underligt og lidt farligt, men hævelsen forsvandt og der er bevist gode resultater med spabehandling og seneskader.

Hun svømmer en gang om ugen for at brænde krudt af.

Arbejder meget fra jorden, hvilket jeg ellers ikke har dyrket så meget, men det har givet super bonus. Stort set alle de dumme vaner, som skraben på staldgangen etc er væk og hun er meget mere bevidst om hvad jeg vil have hende til. Nu adlyder hun stemmekommandoer også når jeg sidder på ryggen. Hun er også blevet meget mere ligeudrettet og nem at ride. Ved ikke om det er arbejdet fra jordens skyld eller om hun har fået en tiltrængt pause.

Vi er nu godt igang med genoptræningen, men jeg må indrømme at jeg er super paranoid, den mindste utakt og jeg er ved at skide en sprællemand over om hun nu er halt.

Jeg har derudover ganget dyrlægens genoptræningsprogram op med 2, så jeg bruger dobbelt så lang tid på det, så jeg er på den sikre side, men man ved selvfølgelig aldrig.

Forstår din frustration. Hvor har jeg bare været frustreret! Har været tæt på at give op mange gange. Det gør ondt i mig, når jeg ser hvor ivrig hun bliver når de andre bliver lukket på fold, men hun ikke må komme med ud. Det gør ondt i mig, når hun SÅ gerne vil løbe og trækker helt sindsygt mod den gode galop sti, men jeg må holde hende tilbage og nøjes med at skridte og trave.

Men når jeg tænker på alle de gode opleveler hun har givet mig og (forhåbentlig) kommer til at give mig igen, så tænker jeg også, at jeg skylder hende at have tålmodighed og holde ud. Jeg har ikke travlt, har allerede taget hele denne stævnesæson ud af kalenderen og håber på at hun kan give mig en sidste sæson næste år.

Jeg kan kun sige, hold modet oppe, både hos dig og din hest.

Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider