Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad betyder forholdet mel. div fodermid
Forfatter: 
Dato:  22-02-2008 09:07

Jeg har fået lavet en foderplan og de får Speedi Beet og Leisure Mix

Min ridehest får pt:

15 gr Vitamin E

390 gr Speedi Beet (før opblødning)

1800 gr leisure Mix

fordelt på 3 fodringer

Wrap fra i dag Forhåbentlig ellers har de fået hø men det er ikke godt mere.

hun er lidt på kur men bliver redet i dressur, ikke konkurrencer hun måler ca 173 cm.

I planen står der:

Leisuremix: 1,6-2kg

SpeediBeet: 250gr - 750 gr.

Daglig+15 gr vitamin E

Så erdet jeg tænker:

Hvordan skal forholdet egentlig være mellem speedibeet og mix?

Hvad gør de to ting for hesten?

Synes ikke rigtig at jeg kan finde noget på deres hjemmeside

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Det jeg mener
Forfatter: 
Dato:  22-02-2008 09:08

er der er vel forskel på om den får 250gr speedibeet eller 750gr til 600gr leisuremix

Pia

0
0
Svar på denne tråd

foder...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2008 19:42

hej pn. jeg har ikke så meget forstand på det der fis der. men hvad jeg har erfaret, så er speedy beet bare det samme som roepiller, det er vist helt op til en selv hvor meget man synes of fornemmer hvor meget man synes sin hest skal hace. det er bare for at fylde og give mæthedsfornemmelse. knus

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved godt at det
Forfatter: 
Dato:  22-02-2008 20:37

er roepiller. Men derfor kan det vel ikke være uden betydning hvor meget de får.

Jeg har altid fået at vide at hestens mave er meget lille. Og med den mængde mad hun får nu synes jeg det er helt vildt hvis hun skal op på 750 gr.

Så skal hun vel når hun ikke længere er på kur ikke have andet end måske 300gr og så 1800gr leisure mix fordelt på 3 fodringer??

Andre der ved noget??

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Foder.
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 09:34

Jeg vil tro at grunden til at planen er skrevet på den måde, er at der jo er stor forskel fra hest til hest hvor mange FE den har brug for til vedligehold.

Normalt siger man 4,8-5 FE til en hest på 600 kg til vedligehold.

Så grunden til at der er skrevet -

Leisure mix: 1,6 - 2kg og Speedi-Beet: 250g - 750 g

er sikkert at ved 1,6 kg leisure mix og 250 g speedi-beet skulle hesten gerne være dækket helt ind med FE og vitaminer/mineraler, men du kan gå op til 2 kg leisure mix og 750 g speedi-beet og stadig holde det inden for normen for FE og vitaminer/mineraler.

Det er jo også et spørgsmål om mængden af hø/wrap, hvilket vel også er regnet med i den plan du har fået.

Det er ikke sådan at der skal være et bestemt forhold mellem leisure mix og speedi-beet, om den får 250g speedi-beet eller 750g til 600g liesure mix er et spørgsmål om ca 0,5 FE mere eller mindre, så det er ikke noget der rykker det helt vilde.

Foderplaner er altid vejl. det er vigtig at du kigger på hesten og vurdere om den mængde foder den får, er tilpas for lige nøjagtig din hest.

Med hensyn til hestens mave størrelse, kan den rumme ca 2 kg pr. fodring.

Men da roepiller indeholder mest vand, skal du ikke være bekymret hvis måltidet overstiger de 2 kg.

Louise med Meister drengen!

Chess - For evigt elsket og savnet

Opstaldning tilbydes i hyggelig privat stald ved Dalmose (4261) pris 700 kr pr. mdr. Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider