|
|
| Hybermobil hos heste især |
|
|
Islændere, er der nogen der har hørt det før eller kender til det 
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også nysgerrig |
|
|
jeg springer lige på din tråd, da jeg også er ret interesseret i at høre lidt mere om erfaring med hypermobile heste... Går ud fra at der gælder nogenlunde det samme som for mennesker ifht. belastning, muskler osv?
Lundschen Med Supermulerne Winthers Windsor og La Belle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hypermobil |
| Forfatter:  |
sarmarras ♣Thor♣ |
| Dato:  |
21-02-2008 23:59 |
|
Min islænder vallak er ifølge fysioterapeutens og kiropraktorens ord næsten hypermobil. Dvs. han kan slå knuder på sig selv, og man kan manipulere hans led ret meget, men han har endnu ikke haft problemer med dette. 7-9-13....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hypermobil |
|
|
Jeg har faktisk tænkt det samme. Da jeg købte min islænder fik jeg at vide af dyrlægen at hesten var meget smidig, og har efterfølgende undret mig lidt over hans (hestens) mærkelige måder at stå på. Han kan stille sig med et ben i hver retning - næsten... Det ser underligt ud. Og han hviler altid på et af bagbenene. Men jeg har aldrig hørt om en hypermobil hest før...
♥ April showers bring about May flowers ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa,. |
|
|
jeg har mødt meget få heste, der var hypermobile, men det kan godt lade sig gøre. Hvad jeg kan se, kan det skyldes fremavl. Ligesom hypermobile gymnaster skal man passe på ikke at blive imponeret over en ekstrem gang. Jeg går langt udenom hypermobile heste/hingste. Jeg er selv hypermobil i øvrigt, og det er ikke positivt. Det eneste, der kan hjælpe lidt, er seriøse muller. Jeg går også og praler med mine *S* Lone
Healing hest/rytter Søger du et nyt rækkehus ved Århus? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grunden til mit spørgsmål |
|
|
Var, at jeg i går var hos en kiropraktor med min ældeste datters pony. Hun sagde at han var så elastisk og smidig, at det tangerede hybermobil og det såes mest hos islændere  Vi har haft ponyen i 5 1/2 år og han har altså ikke haft skader p.g.a. hybermobilitet. Han var afsted p.g.a. et låst korsben  Jeg forsøgte igår, at finde info på nettet omkring hybermobilitet hos heste og især hos islændere, men fandt intet og tænkte, at nogen herindefra måske kendte noget til det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bim bam bum |
|
|
du skriver at ponyen ikke har haft skader pga. hypermobilitet - men er afsted pga låst korsben!  Min kiro og jeg var lige præcis inde omkring emnet hypermobilitet, fordi min hyps har slem tildens til at 'gå af led'....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lundschen |
|
|
Antyder du, at alle heste der låser et sted i kroppen er hypermobile? For så holder den med især islændere i hvert til fælde ikke. Ej det kan ikke være det du mener, det er jo heller ikke kun hypermobile mennesker, der går til kiropraktor fordi de er låst et sted i kroppen  Jeg kender som sagt ikke til hypermobile heste, men hos mennesker kender jeg det, da bl.andet min søster lider af det og hos hende er det stort set alle led, der kan overbøjes. Såfremt ponyen virkelig led af hybermobilitet, så ville han vel have tendens til overbøjning af sine led i f.eks. ben så han efterfølgende blev halt p.g.a. overstrækningen af sener og muskler Det er et spørgsmål og ikke en konstatering Om ikke andet såfremt han stod med overbøjede ben, ville det være noget jeg bemærkede og det har jeg ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej da... |
|
|
nej... mener absolut ikke at låste led udelukkende forekommer hos hypermobile.. Blot at det kan have tildens til oftere at forekomme. Forstod bare på dig, at disse to ting intet havde med hinanden at gøre, på den måde du skrev det. Men hypermobilitet kan vel, som hos mennesker sidde forskellige steder - behøver ikke være alle led. Nævnte hun noget om hvor han især virkede "oversmidig"?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hypermobil |
pjemm |
23-02-2008 12:43 |
|
Jeg har aldrig hørt om en hest der var hypermobil i sine ben på samme måde som et menneske er det i sine knæ og albuer fx. hvor de bøjer den forkerte vej. Var det benene hun snakkede om, eller var det ryggen som var så smidig at den måske var lidt for "blød"? Man kunne jo godt forestille sig at en oversmidig hest får lavet nogen extraordinære rejehop som gør at en muskel reagerer med at spænde op - som er det der sker når ryghvirvlerne er låst, hvis teltbardunerne på den ene side er for løse, strammes dem på den anden side for meget. Jeg oplever det selv når jeg fx. prøver at køre en tung bør op af møddingen, den tipper sidelæns men min "udvendige" hånd følger med = vrid i ryggen. Så kramper nogen af musklerne sig sammen for at passe på, men kan ikke selv give slip igen. Går jeg med det indtil det gør rigtig ondt, oplever jeg at der kompenseres længere oppe, så når jeg er blevet banket på plads får jeg ugen efter ondt en sektion længere oppe, fordi den lige havde tilpasset sig den nye skævhed. Og jeg får ganske rigtigt IKKE styrketrænet min ryg nok hele tiden, hverken ved ridning eller anden motion. Det er jo åbenbart også det som sker når de låser i knæene, det kan være lårmusklerne som ikke kan styre knæet pga de er for slappe, og ikke så meget længden på knæ-senerne der gør udslaget. Den forklaring har jeg efterhånden fået af flere dyrlæger, så der må vel være noget om snakken. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hypermobil |
pjemm |
23-02-2008 12:53 |
|
Så er der selvfølgelig det man kalder bløde koder, men det lider jeres pony jo ikke af. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pjemm... |
|
|
Pjemm - Lige præcis!! Ved ikke meget om det, men har nu heller ikke oplevet heste med hypermobile ben. Min egen tendere til hypermobil lænd/ryg, og præcis som du skriver, giver det især problemer fordi han kan nå ud i nogle yderpunkter som musklerne ikke endnu kan 'bære', og han derfor går af led, eller som minimum får nogle meget generende muskelspændinger. Det når nemt ud i "enten/eller" - overdrevet bevægelighed eller stivhed (for at passe på sig selv)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt nøjagtgit |
|
|
Så brugte hun betegnelsen gummibold om ham og det var hans hals/ryg/lænd. Han har tidligere været til kiropraktor, hvor det ikke er blevet nævnt. Han var udelukkende låst i højre side i korsbenet og var ikke øm eller låst andre steder. Det er eftervirkningerne/bivirkning af en Gammel foldskade fra hans unge dage og det skal forståes således, at han har en tendens til at låse lige præcis der. Den første gang han blev låst. var hans symptomer knælåsning og til sidst hanetrit på højre bagben. Tilkaldte dyrlæge/smed mente det var vokseværk og senere spat Ja han kom desværre til at gå lidt for lang tid før, jeg tog ham og smed ham i traileren og kørt ham til Tove Due, fordi jeg først afprøvede flere andre ting som dyrlægen og smed foreslog  Vi bruger tid på udstrækningsøvelsere smidighedsøvelserser fra jord og på ryg og indtil i begyndte at blive nærgående, troede jeg at det var det, der gjorde at han var smidig(Skrevet med et smil på læben). For hans halsdrejning/strækning er klart kommet længere tilbage end, da han var yngre Min hoppe har flere gange været i risikofare for at slå koldbøtter, når jeg får hende til, at strække hovedet ned og ind under sig alene fordi hun er så madglad, at hun indimellem tager hovedet så hurtigt ned, at hun får overset min hånd med gulerødden og tager hovedet endnu længere ind under sig for at finde den, det er jo så også en yderlig bøjning af rygsøjlen(Er hun så også hypermobil?) Og for lige at forebygge evt. kommentarer omkring dette, så har jeg lært at forebygge, at hun ikke slår koldbøtten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gummibold |
pjemm |
23-02-2008 19:00 |
|
Jeg vil nok, uden at stoppe med det, fokusere mindre på strækøvelser og mere på styrketræning. Snakkede vi ikke om på et tidspunkt for længe siden at han havde fået en rigtig god bag og hals men manglede lidt i ryggen? Men lige nøjagtig korsbenet er der jo ikke meget bevægelse i som sådan, så det er nok mere "balder og lår" du skal have fat i her. I plejer jo at træne alsidigt, så jeg har ikke lige nogen konkrete forslag ud over de ting du brugte da han låste i knæet. Bomøvelser, gerne bomme der er rejst skiftevis i den ene og den anden side bruger forskellige muskler, tempospring, versader, schenkelvigninger, bakker osv. Man kan også lægge 3-4 bomme efter hinanden på en linje og gå slalom hen over dem med forskellig størrelse buer eller ingen buer, blot henover igen så snart man har fået fusserne med, altså meget på langs hvis du forstår. Jeg har også måttet sande, at visse ting bliver man nødt til at vedligeholde, pleje og til evig tid behandle på, bl.a. mit korsben fra nu 2 skader i det område på forskellig vis. Man kan nok aldrig regne helt med at være sikker, men vedligeholdelsen gør at man ikke kommer så langt ud så hurtigt som man ellers ville hvis man ignorerede det. Og er man meget smidig er det ikke en fordel hvis man ikke også har et stærkt korset til at holde på tingene. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alsidighed er jo |
|
|
Alfa og omega. Så strækøvelserne har heller ikke større fokus end de andre ting  Hans ryg er efter påbegyndt dressurundervisning blevet "Rejst" Men mangler endnu noget for, at være rigtig godt Men i og med han er høj bagtil, ser ryggen også værre ud, end den er  Så han trænes stadig alsidigt fra jord/ryg og den sidste fastlåsning kom jo heller ikke uden en grund 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hyper moBil |
|
|
Jeg har altså en holstener hoppe som er hypermobil i sine ben, specialt forbenene, jeg har aldrig set en hest blive bøjet så meget ud i extremerne, som hun blev her, da hun var til kontrol. Hun skal trænes op i muskler og led, og vi skal passe på at hun ikke kommer ud i yderlighederne med sine ben, hendes sidder specialt i skulderne. så det kan godt lade sig gøre. mvh kiki
PRIORS MALUTA - staldens prinsesse LEROUX - staldens gadedreng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Maluta |
|
|
For dit indlæg, så er nogen af os blevet lidt klogere  Held og lykke med hende. Men der har slet ingen respons været på, at islændere har tendens til hybermobilitet, så måske det slet ikke passer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| islændere |
pjemm |
25-02-2008 21:17 |
|
Har ingen erfaring med dem - men da de har en meget kort ryg lyder det usandsynligt at de skulle have muskelproblemer pga for meget svaj/gummi fx. Har for nylig hørt at Welsh Cob ofte er meget smidige i ryggen - men har kun haft 1 eksemplar mellem hænderne. (og ja, det er den) Men jeg tænker lige netop nu på, at vi jo har hørt om en del WC her på HN som har givet deres ryttere flyveture pga rygproblemer eller i hvert fald været "sære" at tilride eller ride på. Så for nylig en annonce på en som lavede courbette og levade med rytter, hvilket jeg egentlig tolkede som at den bukker og stejler lidt  Så måske er der noget der? Uden at det behøver give problemer for dem allesammen naturligvis. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cobberne |
pjemm |
25-02-2008 21:29 |
|
Og pågældende welsh jeg kender har altså ikke rygproblemer. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm Pia |
|
|
Jeg tror altså ikke hybermobilitit hænger sammen med hvor lange lemmerne er uanset om man er et menneske eller et dyr Og derfor tror jeg ikke man kan konkludere, at fordi islænderne tit er kortrygget så o.s.v.  Jeg ligner et stort spørtsmålstegn, jeg kan ikke huske lige bestemt den cob 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kortrygget |
pjemm |
26-02-2008 07:37 |
|
Det er muligt du har ret, men jeg mener bare at have fået at vide, korte rygge var mest skeletære problemer, lange rygge = muskulære. Der er jo ikke så meget hængekøje at understøtte ved en kort ryg tænker jeg som kan give problemer med "lange" muskler. Men derfor kan islændere selvfølgelig godt være meget smidige, det er bare ikke noget jeg har lagt mærke til ved dem - og jeg har jo som sagt ikke ligefrem pillet ved dem. Er det annoncen du fisker efter til sidst? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| islændere |
pjemm |
26-02-2008 07:54 |
|
Desuden spekulerede jeg lidt i, om det ikke ville være ret upraktisk med hypermobile ben fx. på Island. Men det kommer jo an på hvad man mener, om det er smidige ben med godt/overdrevent skulderløft fx. Ja, man kan jo altid gætte lidt, når ingen islænderejere kommer på banen. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det hele er jo |
|
|
Rent gætteri indtil der kommer fakta på bordet Jeg vil i hvert til fælde huske, at spørge kiropraktoren næste gang, så jeg kan blive lidt klogere. Pia du skrev: Har for nylig hørt at Welsh Cob ofte er meget smidige i ryggen - men har kun haft 1 eksemplar mellem hænderne. (og ja, det er den) Det læste jeg som om, jeg vidste hvilken en der var tale om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåååååå |
pjemm |
26-02-2008 17:50 |
|
Nej, jeg mente ikke "ja det er dén" - men "ja dét(meget smidig) er den". Den danske sprog er en svær en. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hypermobil |
|
|
Jer med hypermobile heste; har I fået at vide at de ikke må rides, da de ellers blir slidt op for hurtigt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min er ikke |
|
|
direkte hypermobil, men har sabelforben - i meget lille grad dog .. Det skulle ikke gå ud over hendes ridning nej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hypermobil |
|
|
Har lige fået at vide at en pony jeg har lånt ud, er hypermobil i et forben og slet ikke bør rides. Men undre mig da lidt, for ligesom mennesker der er hypermobile, kan man jo godt fungere normalt, når bare man tager sine forholdsregler.. Er selv meget hypermobil, men derfor blir jeg da ikke pensioneret. Og når ponyen aldrig har haft problemer, er det så virkelig nødvendigt at stoppe ridningen?
Hilsen LisA Det man har, er man ikke nær så glad for, som det man mister.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridesssss |
|
|
Jeg har ikke hørt noget om de ikke må rides, det er bare vigtig at de får bygget deres muskler op omkring det hybermobile sted. Jeg har ca hver 3mdr, valgt at have Fys. på Maluta, så vi holder trit med hvordan hendes ben har det. Og det er blevet meget meget bedre, nu hvor musklerne kommer í skulderne... Det eneste vi har fået afvide vi ikke skal øve hver dag er de frie trav..... Mvh Kiki
Prior´s Maluta- en stjerne på vej. Leroux - Championat vinder. R.i.p 23/9-09 Caezar - vores nye springstjerne...
R.I.P- LEROUX: DU ER ELSKET, SAVNET, UFORGLEMMELIG, SMUKKEST, DEJLIGST, DU ER EN ENER.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hybermobile |
|
|
er min datters dressurpony. En rigtig dejlig dreng med et super smukt eksteriører. Han har en helt kanon skridt og galop. Traven mangler svæv,- men jeg tror det kommer (bliver bare bedre og bedre). Kort sagt ELSKER vi den pony,- pt. starter de LA4-LA5. Jeg kan blive ved med at skrive side op- og ned om, hvor god den pony er,- men det er bestemt ikke nemt, at holde ham gående. For at sige det rent ud, er det et sandt helved. Han er en meget dyr dreng, at holde gående. Han får dagligt STRIDE, som koster ca. kr. 400 pr. måned. Han får også noget for senerne,- som jeg desværre ikke lige kan huske hvad hedder. Men det koster 437,00 pr. måned. Han går med sko og såler ilagt silikonepuder. Han får altid mindst en kodeledsforvridning om året. Han får inflammation også hvert år - forskellige steder, som kun kan lokaliseres ved scintigrafi. Han får massage ca. hver 3 uge. Han har fået lavet røntgen af alt hvad der kan laves røntgenbilleder af - endnu er han 100% ren - der er heldigvis intet at se (endnu). Kiropraktorbesøg mindst 1-3 gange årlige også. Havde vi ikke ponyen dyrlægeforsikret, kunne jeg ganske enkelt ikke holde ham gående økonomisk. Når ponyen IKKE er skadet - tonser ekvipagen bare derudaf. De har ingen begrænsninger. Problemet er bare, at det kun ca. er det halve af året, de er kørende - ellers står den på genoptræning og behandling. Vores dyrlæger er kommet på noget af en opgave, de har fået den besked, at holde ekvipagen kørende hele 3 år endnu. Før er min datter ikke færdig med hendes ponyår. Efterfølgende skal han bare på pension,- for kan aldrig sælge ham videre. IKKE fordi han ikke kan gå gennem en handelsundersøgelse - det kan han nemlig til alles skræk/gru godt (incl. røntgen). Når han har inflammation, er der intet at se i bøjeprøver osv. osv. - han fortæller selv, når han ikke er ok. Så bliver han nemlig "ulydig" - som de så smukt skriver, når vi er til stævner. Intet at bemærke på hans gangarter, han får stadig 8. Kom ponyen i forkerte hænder, er vi bange for, at han ganske enkelt ville få "tæsk" - for han er jo bare fræk/ulydig. Ind til inflammationen ville sætte sine tydlige spor - og dermed chanche for varrig skade er sket og først her opdages. Han kan også springe og har en super kapasitet der også. Min datter har bare måtte erkende, at hun ikke kan holde "sammen" på ham. Skal de være med hvor det er sjot,- skal der rides med for stor fart og chanchen for, at miste en skulder eller tabe et ben er for stor. Hun skal have 100% kontrol over ALLE 4 ben. Han går selvfølgelig på fold fra morgen til aften,- men burde iflg. dyrlægerne kun bevæge sig, når han var under kontrol af rytter. De har under et ridt i LA4 styrtet - uden grund. Pludselig forsvandt benene bare under ponyen. Det samme er sket til undervisning - vi har ledt og ledt efter bare et lille bitte hul, fordybning/højning, men det var der altså bare ikke. Så - hybermobile heste, er IKKE noget man skal samle på - ej heller selv om, at de kan flytte fusserne ind i himmelen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hypermobil |
|
|
Nu er denne pony kun hypermobil på ET forben, heldigvis. Og der har ALDRIG været vrøvl med hendes ben. Så det er jo slet, slet ikke i samme grad som din datters... Heldigvis. Men giver ikke op. Det kan fandme ikke passe den end ikke kan gå som tur pony, fordi ET forben er hypermobilt..
Hilsen LisA Det man har, er man ikke nær så glad for, som det man mister.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|