|
|
| Hvedklid mod dårlig mave. |
|
|
Min hest har desværre fået dårlig mave denne vinter og det er fordi han ikke kan tåle wrappen. Jeg har så fundet noget udemærket hø, men det gider han altså ikke røre .. så nødløsningen er at finde det tørreste wrap og så blande hø, og det ryger nogen lunde ned .. og hans mave er bedre - ikke super! er i gang med at finde noget wraphø, men indtil videre vil jeg prøve at give ham lidt hvedeklid, evt med hørfrøskerner i .. Det skal helst blandes op i varmt vand så vidt jeg ved? Men hvor meget skal han ha? han er en lille hest på 155. og hvor lang en periode vil jeg skulle give ham det? Håber på nogen svar 
Med den dejlige traver, Face The Feat - som bare kaldes Findur 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Wraphø.. |
| Forfatter:  |
Maria C |
| Dato:  |
17-02-2008 23:14 |
|
Har du prøvet at skifte wrappen helt ud med hø? Også i mere end et par dage?Hestene er jo meget glad for/foretrækker tit wrap, og min erfaring er at efter et par dage, helt uden wrap, så er det ok med hø. Ellers kan jeg anbefale dig at bruge Solanum produkt (modvirker dårlig mave,fjerner sand i tarmene osv) Der er loppefrøskaller i og er ikke grimt for hesten at spise. Jeg ved ikke hvor godt hvedekliden er så der kan jeg desvære ikke hjælpe. Tror du han vil æde roepiller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Loppefrø |
|
|
Hej Anna Jeg bruger også loppefrø (fra Biofiber Damino). Ikke fordi at min hest har diarre, men fordi at hun går på fold et sted hvor der er meget sand i jorden. Jeg giver hende loppefrøene for at modvirke ophobning af sand i tarmene. Men det virker også mod andre mave/tarm forstyrrelser, såsom forstoppelse og diarre. Det virker måske lidt mærkeligt at det kan virke mod begge dele. Men det er fordi at det er meget fiberholdigt. Hvis vi taler om diarre, så samler fibrene den overskydende væske i tarmen og samler afføringen, så tilstanden normaliseres. Hvis vi taler om forstoppelse, så fremmer loppefrøene dannelsen af slim i tarmen og hjælper på den måde afføringen afsted. Men jeg tror nu også at du skal holde igen med wrappen hvis din hest har en sart mave..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa.. |
|
|
samme problem her i vinters med min. Hun fik gærkultur, men det virkede ikke. Først da jeg også gav hende bukkehornsfrø, hjalp det, og der har ikke været noget siden, giver det et par gange om ugen. Skal gives i lidt vand, mash e.l. Kan købes 1 kg 60-70 kr ved www.hestenshelse.dk Ca. 5 tsk. Lobne
Healing hest/rytter Søger du et nyt rækkehus ved Århus? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg giver 10 dl. klid til min basse hver |
| Forfatter:  |
Anne87 ♥Welsh pony♥ |
| Dato:  |
18-02-2008 17:56 |
|
dag i et varmt måltid. Hna er en lille pony på under 300 kg. De 10 dl. er indregnet i hans foderplan og han får det for at få hans YSY gærkulturer for maven i ham plus at det skulle være godt med lidt mild "grød" til hans sarte mave (formodet mavesår). Husk at tilføre foderkalk, hvis du bruger det ofte, da det virker afkalkende på knoglerne. Jeg blander det med kalk, varmt vand, urter YSY og salt og olie plus lucerne (sidstnævnte ingredienser er self. ikke nødvendige men afstemt til min specielt). Måske jeg lige bør tilføje at han udover sin klidbaldning får 3 andre måltider bestående af lucerne, speedi beet, equine sensitive vitaminer og olie. Mange hilsner Anne
Ekstrapasser på min. 10 år fra Vejle el. omegn søges til min lille ponydreng. Du skal kunne ride, muge ud (fjerne klatter i boks) osv. Du skal have mulighed for og lyst til at komme min. 2 gange om ugen ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle svarene (: |
|
|
skal da helt klart overveje det .. men nu har jeg lige købt det, så det skal bare lige prøves .. Mht til hø, nej har jeg ikke .. kun en enkelt dag. Men han spiser heller ikke sin wrap og morgenen ude på folden og ja (han ved sikkert godt det er dårligt for ham), så bliver jeg nød til at gi ham lidt wrap ind til videre (han gider det godt om aftenen)Han har nemlig tabt sig lidt og han er i forvejen ikke stor .. så vil ikke være glad for at kun ham hø, når han ikke rører det overhovedet. og han er sat op i foder selvfølgelig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med |
|
|
at give ham roepiller? Det er sundt og godt for maven og virker på en måde ligesom stråfoder, ved at det optages samme sted i tarmen og på samme måde. Vores får bla. roepiller og linamix (hørfrøprodukt) og masser af tørt wrap. Vi bruger Speedy beet, det står og trækker, mens vi muger/rider - og så hældes det sammen med vitaminerne, Linamix'en og lucernen 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups havde |
|
|
lige lidt travlt da jeg skrev det .. LineN: Hvad er HUSK? og det med bukkehorns frøenen lyder faktisk lidt interesant, synes bare ikke jeg kunne finde det inde på hjemmesiden? Hvor meget loppefrøskaller skal man give og hvordan skal det gives? Jeg ved vi har lidt i stalden, da min venindes hoppe, har døjet med problemer med mavsen - her hvor de nye spire kommer op.. Nu skal jeg jo så bare vælge ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og roepiller foresten ;b |
|
|
ved ikke om han vil æde det, men altså nu tror jeg lige jeg vil prøve det andet først, men det er da rart at vide ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller er |
|
|
jo sundt foder  HUSK og loppefrøskallerer vist det samme, det er godt ved sandkolik.... Man skal tænke på, at hestens mave ikke fungerer ligesom vores. Den kan nedbryde cellulose, eller dens bakterier kan. Roepiller kan have en virkelig god effekt på en stresset mave, men alle foderændringer skal ske over et par uger - og det kan man ikke altid overholde. Men det er vigtigt, især hvis hesten har tendens til dårlig mave.
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay ... |
|
|
godt nok. Nu har jeg snart fundet mig noget godt wraphø tror jeg .. men skal da huske det med roepillerne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv HUSK |
|
|
Det blev jeg anbefalet fra KVL efter min var inde med forstoppelse. - ovenpå en periode med TYND mave. Jeg har givet 3-4 skefulde dagligt - det ser ud til at virke - det er med til at stabilisere tarmvæggen. Du kan købe det i matas. Prøv evt lige at tage et par håndfulde gødning i en frostpose og hæld vand i - se om der ligger sand/jord i bunden af posen. sand og jord irriterer tarmen og kan give tynd mave. og senere kolik og forstoppelse. Jeg har også givet min DiaNon ved siden af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HUSK....... |
|
|
Jeg bruger HUSK når mine har lidt tynd mave men for det meste kan jeg holde deres mave i orden med at give dem Slobber Mash 2 måltider om ugen. Det er super godt foder og de ÆLSKER det... /Lisbet
Når man endelig når toppen af samfundets stige - finder man ud af at den står op ad den forkerte mur....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay ... |
|
|
teske eller spiseske? og det med gødning vil jeg også gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|