Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Olie i foder
Forfatter: 
Dato:  27-05-2001 21:54
Er der nogen der kender til at putte noget olie i hestens foder eller gulerødder, for at undgå kolik. Hvis i gør det, hvilken olie putter i så i foderet og putter I det i selve foderet, i korn eller i gulerødder eller andet?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Olie i foder
Forfatter: 
Dato:  27-05-2001 22:28
Gulerødder og hø af god kvalitet er nok de bedste midler mod kolik. En gammel fingerregel, som jeg har hørt, siger minimum et kg hø pr. 100 kg hest. De fleste heste kan godt tåle et par kg gulerødder om dagen, men nogle kan få tynd mave af for mange gulerødder. Og så selvfølgelig masser af motion og foldture, som vigtige for hestens fordøjelse.

At give sin hest vand på kraftfoderet kan også være med til at modvirke forstoppelse.

Olie i maden smører da til en vis grad tarmene, men en hest i normalt arbejde, som ikke er for rund i forvejen har ikke godt af mere en ca. 1 dl olie om dagen, da olie er meget nærringsrigt, og for store mængder olie kan forårsage nyreslag. Man skal især være forsigtig med at give hesten olie, hvis den har "fri" eller er sat ned i arbejde.

Men hvis din hest har tilbagevendende problemer med kolik, så få dyrelægen til at lave en foderplan, der tager hensyn til din hests problem, så er du sikker på at hesten får de rigtige foderenheder.

Hilsner fra @nn@
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2001 12:00
Hej!
Jeg har også en "kollikhest" som også har fået olie (1 dl om dagen), men er stoppet med det, da han begyndte at få "fedtmanke".
Jeg passer på med ikke at give ham for meget halm og han står derfor på spåner.
Gulerødder og GODT hø er nok det bedste.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2001 15:19
Min Fjordhest får klid hver dag, for at forebygge nye kolikanfald. Olie er sikkert også godt, bare ikke til en hest, der ikke har behov for at tage på :-)

Jeg giver 400 g. klid (opblødt i vand selvfølgelig) opblandet med¨100 g müsli (for smagens skyld) efter dyrlægens anbefaling. Indtil videre fungerer det - han går oven i købet på græs 8 timer i døgnet nu, uden problemer med tarmene.

Men ellers er det rigtigt, at gulerødder er godt mod kolik. Gulerødder virker, li'som klid, fordøjelsesfremmende.

Mvh. Tanja B
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2001 15:26
Hvis du vælger at give klid, så husk at der skal tilsættes kalk - specielt hvis hesten får det hver dag!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2001 16:22
Jeps, og det gør jeg også, selvom dyrlægen sagde, at så længe jeg giver max. 400 g pr. dag, så behøver jeg ikke give kalk. Jeg tør ikke andet, og har han ikke brug for kalken, så udskilles det jo bare. Better safe than sorry :-)

Mvh. Tanja B
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2001 16:34
hvad gør man hvis hesten ikke vil spise maden når der olie på??
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-06-2001 23:00
Til Sara

Som med alt andet hesten ikke vil spise men som den skal spise: Bliver ved med at give den det, til den vænner sig til det og tager det med. Som lille ville Casanova ikke spise gulerødder og hvidløg, men det har han da fået lært.

Han får også olie i foderet, som jeg hælder ned i krybben før jeg hælder maden i. Hvis hesten ikke vil have olien kan man hælde maden op først og olien over så den er nødt til at spise olien hvis den vil have mad.

Men hvilken olie bruger du? Den billigste er rapsolie, men hvis hesten ikke kan lide det, kan man jo prøve sig frem med solsikkeolie og vindruekerneolie, og har man råd til det kan man prøve med mandelolie eller olivenolie. Sidstnævnte er ret dyr, men den smager og dufter lidt anderledes end de andre, og måske falder den i hestens smag (olivenolie er billigt i netto - det ved jeg, fordi jeg altid selv steger i olivenolie, men pølsen æder alt der indeholder en masse fedt, så han får bare den billige rapsolie :-) )
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-06-2001 20:59
Min gamle hest har også døjet med kolik så vi prøvede olie...men hun gad ikke at æde det. Jeg fandt så på at putte det i en sprøjte og give hende det ligesom fx ormekur det har virket.
det hjælper også at gå hørfrø i fx klid (husk dog som nævnt kalk)

mod mild kolik kan varmt anbefale blue horse kolik pulver :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-08-2001 21:56
Jeg bruger bare ganske almindeligt madolie, til 6-7 kr i netto..........
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider