Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp en orm i gødningen!!!
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 16:39
Hej,
I dag er der netop fundet en stor orm i en af hestenes gødning! Jeg så den ikke selv, men rygtet har bredt sig som en hvirvelvind i stalden :-(
Ormen skulle angiveligt ligne en stor lang regnorm, og jeg tænker på om det kan være haleorm, da den pågældende unghest tidligere har kløet sin hale voldsomt?
Der er 14 heste/ponyer i stalden og ikke alle har fået ormekur, og dem der har, har heller ikke fået samme type, så det er noget rod..
Hvilken type ormemiddel bruger I og hvornår på året?
Vi har aldrig tidligere haft problemer med orm i stalden, da der ikke har været så mange heste som nu.. (dvs. vi har før behandlet med Eqvalan/Equlan i december mod bremselarver og om foråret har vi tidligere brugt Panacur)... Bruger man forsat ormemiddel forebyggende eller først når der er konstateret orm? Nu er det jo blevet receptpligtig, og jeg kan forstå, der er mange problemer med modstandsdygtige orm.
Under alle omstændigheder så vil jeg kontakte dyrlægen på mandag!!! Men jeg vil meget gerne høre jeres råd alligevel!!!
Mvh.
Anne Sofie
0
0
Svar på denne tråd

Spolorm
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 16:53
Ungheste afgiver ofte spolorm på denne årstid, de ligner blege regnorm og kan blive ret lange.
Nogle dage inden hoster unghesten, ofte med en lidt hul hoste, de findes normalt ikke hos ældere heste, de er resistent over for spolorm.
Føl kan dø af at have for mange spolorm, derfor ormebehandles føl og ungheste oftere end ældere heste.
Hilsen.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Spoleorm...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 17:27
Hvis det er spoleorm skal alle hestene i stalden så ha' en ormekur? Hvilken (Ivermectin?)...
Jeg søgte på "spoleorm" og fandt en tidligere tråd om emnet.. Pokkers også at ormen ikke blev gemt, så dyrlægen kan se den.. Men måske er vi heldige at fange en ny i morgen ;-(
Bruger I konsekvent ormemiddel forår og vinter?
0
0
Svar på denne tråd

Nej.....
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 17:38
Vi får altid taget gødningsprøver, og en del af hestene har ikke fået ormekur nu i 2 år og skal heller ikke have det i år da de næsten ingen orm har.
Vi havde en unghest med spolorm her for nylig, så begge ungheste fik en kur.
Dyrlægen Peter Fog Ansager, sagde at de andre ikke skulle have kur, idet det kun er føl og ungheste der kan have dem.
Hilsen.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

ingen panik
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 19:22
Det er ikke sikkert alle hestene i stalden behøver ormekur. Deres forsvar mod orm kan være meget forskellig.
Der er heller ingen grund til panik fordi man finder en orm i gødningen.
De fleste heste har lidt orm, det er en del af naturen, det er først når de bliver for mange, at man giver ormekur.
Hvis det drejer sig om en voksen hest og den ikke har vist tegn på at være ormebefængt, ville jeg ikke gøre noget før næste gang der alligevel skulle gives kur/tages prøver.
Èn af vores heste afleverede en tilsvarende orm forrige vinter, men da vi et par måneder efter fik taget gødningsprøver havde hun ikke for højt ormetal.
Men da hun dog have LIDT orm, fik hun en kur, da én af de andre heste havde for mange orm, og da de går sammen syntes dyrlægen at de alle skulle have, men sådan er der jo så meget.....
0
0
Svar på denne tråd

Vi havde
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 19:44
et indlæg, for et stykke tid siden,om de forbandede orm vores pony havde, vi havde også sat et billede ind på tråden, af den mest ulækre orm, den var ikke engang så stor som den første min mand kørte til dyrlægen med.

Dyrlægen har den i et glas, den skal med en elev over på skolen i Kolding.

Den var så fed som en finger, og vi skrev den var 30-35 cm lang, men det kan ikke gøre det, den er nærmere 40-45 cm, så kan de se ligesom nogle små ormeligende i dens mave, derfor skal den med der over, og vises frem, føj for den da.

Det var en spoleorm, den fik ormekuren Tvermectin, og det væltede ud af han, både med orm og bremselarver, på torsdag er dei 4 uger siden den fik kuren, og han skal have en igen på torsdag.

;-) Hilsen Vivi ;-)

{>**Den Røde Baron** {>

0
0
Svar på denne tråd

Tak for de gode råd!
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 20:05
Tak for alle jeres gode råd!
Vi må se om vi kan fange en orm i morgen ;-) og så vil jeg spørge dyrlægen til råds på mandag!

Til Vivi:
Ja, jeg læste din tråd om Baronens orm, men billederne kom dog ikke frem..

Jeg føler mig bare ikke sikker på, om hesten har spoleorm, blodorm eller haleorm? Hører de alle under betegnelsen rundorm? Jeg har ikke hørt om Tvermectin? Men mon ikke det er næsten det samme som Eqvalan (som også dræber både rundorm, mavebremselarver mm)
Når der står et middel dræber rundorm, betyder det så at det dræber alle slags rundorm? Både haleorm, spoleorm og blodorm?
Jeg har søgt på nettet og allerede læst en del, men der er lidt forvirring, som I nok kan høre ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Anne Sophie
Forfatter: 
Dato:  14-02-2004 20:34
Det ormemiddel Baronen fik, var en meget skrap en, sagde dyrlægen.
Min datter er i byen....men i morgen skal jeg bede hende sætte det ukækre billede vi har af en bunke orm,og en enkelt af de bremselarver han havde ind i din tråd, så kan du se hvordan sådan nogle ulækre slanger ser ud(spoleorm).

Det har været på min præs. men det var for ulækkert at se på,så det blev fjernet igen.

;-) Hilsen Vivi ;-)

{>**Den Røde Baron** {>

0
0
Svar på denne tråd

Banminth
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 09:36
Hej Anne Sofie,

Banminth er effektivt over for den spoleorm, du nævner.

I dobbelt dosis tager det også bændelorm.

Panacur er ikke lige så effektivt.

Så vidt vides, er der ikke udviklet recistens over for Banminth.

mvh

Bente

stutterihoejly, som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Ormemiddel
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 09:59
Hej Bente,
Jeg har ellers læst at Panacur tager de samme orm som Banmith Vet., men ingen af de to midler dræber mavebremselarver (men jeg tror nu heller ikke det er mavebremselarver ponyen har..). Men Panacur dræber vist ikke bændelorm..
Tror I Eqvalan dræber alle typer rundorm?
Er der nogen der kender cirka priserne? Er det omkring 100 kr for en sprøjte pasta til 500 kg hest?
Jeg har indtil videre ikke ved selvsyn set orm, men i eftermiddag går den store eftersøgning i gang... puh-ha, det er ret ækelt!

Til Baronen/vivi: Jeg glæde mig til at se billeder ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Spoleorm...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 10:59
Hvis det viser sig at være spoleorm, så skal ponyen vel behandles? Eller er det også afhængigt af hvor mange orm der er? Jeg mener, er det "naturligt" at hesten har rundorm i et mindre omfang, eller skal det altid behandles, hvis man opdager en eller flere?

Til Baronen/emmera/Vivi:
Var det kun den ene af jeres ponyer der fik ormekur eller fik de andre også en omgang?

0
0
Svar på denne tråd

Anne Sofie
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 12:12

I oktober måned fik vore føl Banminth, og det ene føl kom af med en stor mængde spolorm.

Jeg gav ormekur til 300 kg, for at være sikker på effekten.

Det andet føl viste ikke tegn på orm - vi observerede ikke orm i gødningen efter Banminth.

I december fik alle heste Equalan, og vi observerede ikke orm i gødningen bagefter.

Men de kan jo godt have haft orm alligevel.

mvh

Bente

stutterihoejly, som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Anne sophie
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 12:14
Det var kun Baronen der fik, han skal have en kur til i denne uge,og de vil ikke engang have en gødnings prøve først....ja de var så ulækre, og jeg skal nok få sat et billede ind, så du kan se de lede slanger.

De andre fik ikke nej, men ejerne er opmærksomme på hvad der kommer fra deres heste, jeg tror om en måneds tid, skal alle have ormekur.
;-) Hilsen Vivi ;-)

{>**Den Røde Baron** {>

0
0
Svar på denne tråd

Emmara´s billeder:
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 12:44
"Baronens orm/orme":

:-)Hilsen Sheila :-)

♥La Mere♥

>o<Vær god ved din hest, det har den fortjent >o<

:-oLa Mere´s race er meget hemmelig, så hemmelig at jeg ikke engang selv kender den :-D
0
0
Svar på denne tråd

Anne sophie
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 13:32
Kuglepennen er 14 cm, og det var ikke engang den største, den største og fedeste, var de ved at gå bag over hos dyrlægen.

Baronen havde endda fået ormekur, den 7/10, det var den dag vi fik ham, og alligevel havde han de slanger for små 4 uger siden.

Men versegod at kigge, jeg sletter dem om et par dage, jeg vil f*ndeme ikke have dem på min præs*GG*.

;-) Hilsen Vivi ;-)

{>**Den Røde Baron** {>

0
0
Svar på denne tråd

Føj!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 13:48
Nå sådan ser de ud, pyh-ha hvor er de ækle :-(

Igen tak for alle jeres råd, jeg læser ivrigt om alle jeres erfaringer!!!

Vi har ikke opdaget flere orm, men jeg må hellere tage forbi på dyreklinikken i morgen (så kan man nok få et gratis råd af "doktor dyr")!

Jeg kan forstå på dit indlæg Emmera, at alle hestene hos jer på et tidspunkt skal have ormekur... Måske burde vi også give hele banden en ormekur, for en sikkerheds skyld, men nu rådfører jeg mig nok lige først med dyrlægen i morgen..

0
0
Svar på denne tråd

emmara
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 17:40
jaem en ormekur virker jo her og nu, så når det er 4 mdr siden den har fået kur, er det da meget normalt at dyret har orm igen idag hvis folden er fuld ar orm...........

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Karina
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 20:05
det er muligt...men der er ikke set orm hos de andre, og på Baronen væltede de ud, det var også en meget skrap ormekur den fik for 4 uger siden.

Den mega orm som han leverede først, havde dem på stedet aldrig set, de har haft heste i 25 år, derfor blev den kørt til dyrlægen.

Jeg mener ikke det er normalt, at en hest skal have 3 orme kure på 4 mdr. og det når han at få.

;-) Hilsen Vivi ;-)

{>**Den Røde Baron** {>

0
0
Svar på denne tråd

ormebillede
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 02:29
3 ormekure på 4 måneder er voldsomt.

Vi giver en gang om året.

Forrige vinter fandt jeg dette eksemplar, og den pågældende hest havde ikke for højt ormetal ved prøven, men fik dog som skrevet, en kur alligevel.

0
0
Svar på denne tråd

Hippo.
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 09:59
Nej man kan have en fin gødnings prøve, der ikke viser noget, og så alligevel, har de orm.

Baronen fik en kur d.7/10 så igen for 4 uger siden, nu skal den have en igen, d.v.s 3 på 4 mdr.

Nej det plejer man ikke....over ved os får de 2 om året.

Det er også en ulækker karl du har fanget der, pu ha.
Jeg er spændt på om Baronen smider flere af, når han i morgen får en kur til.
Godt han samtidig er på AV kur, så glider de lettere igennem *GG*.

;-) Hilsen Vivi ;-)

{>**Den Røde Baron** {>

0
0
Svar på denne tråd

Orm...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 10:46
Jeg svarer lige lidt på kryds ov tværs her, der er lige nogle punkter jeg gerne vil komme ind på fra forskellinge indlæg...

<>
Den har spolorm, ingen tvivl. Blodorm og haleorm er meget små orme, og derudover er blodormene røde.
Men ja, alle er rundorme, og man bruger samme ormemidler til dem.

Spolorm er normalt ikke farlige, men i store mængder kan de blokere tarmene som en forstoppelse, hvilket kan blive meget alvorligt. Som regel ses spolorm kun hos føl og ungheste, da hestene bliver mere modstandsdygtige overfor ormene når de blier voksne. Spolorm er normalt lette at komme af med.

Mavebremselarver er der ingen grund til at være bekymret for, de ser ulækre ud, men påvirker overhovedet ikke hesten - man har ALDRIG set en hest blive syg af mavebremselarver, og behandling er derfor fuldstændig unødvendig. Spørg selv din dyrlæge. Man behandler mavebremselarver af hensyn til ejeren - ikke hesten. Nå ja, og så selvfølgelig ormemidelproducenterne.

Banminth er det eneste der har virkning mod bændelorm, men selv i dobbelt dosis er virkningen meget svingende. Bændelormene er notorisk sværre både at finde og at behandle. Men heldigvis er de heller ikke nær så farlige som man tidligere har mistænkt.

Haleorm er irreterende, men egentlig harmløse. De er stort set det samme som menneskers børneorm. Og de er ligeså nemme at komme af med. Klør hesten sig meget ved rumpen/halen, så er det sandsynligvis haleorm, gør den ikke, så er det ikke haleorm. Den bliver ikke syg af ormene, men selvfølgelig skal de fjerne, da hesten ellers kan klø sig selv til blods.

De store strongylider (blodorm) skal man virkelig være på vagt overfor. De kan dræbe en ellers rask, voksen hest. Det sker heldigvis sjældent, men det er den farligste af de orm danske heste normalt udsættes for.

De små strongylider (cyathostomer) er normalt ikke så farlige. Men, der er udviklet ormemidelresistens netop hos cyathostomer, og derfor ser man noglegange meget voldsomme infektioner, der giver kraftig diare og kolik. I store mængder kan hesten blive alvorlig syg af cyathostomer.

-susan
0
0
Svar på denne tråd

Hej Susan..
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 14:09
Hej Susan,
Rigtig mange tak for dine vise ord :-) Dit indlæg gav svar på mange af mine spørgsmål og jeg blev bestemt klogere! Hvor har du mon din viden fra?
Dit indlæg var også ganske beroligende læsning, eftersom der nu er "pisket en stemning op" i stalden (uden grund).
Om en times tid skal jeg ned og rådføre mig med dyrlægen, for at være på den sikre side!

Tror lige jeg printer denne tråd ud, og lægger den over i stalden så alle kan læse jeres gode råd!

- Anne Sofie
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægens råd
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 19:33
Hej igen,
Nu har jeg besøgt dyrlægen og hørt hans mening.
Ponyen med spoleorm skal naturligvis have en ormekur, og derudover synes han også, vi ved samme lejlighed skulle give alle andre en kur. Flere af ponyerne har dog for kort tid siden fået ormemiddel, og han mente ikke de skulle have igen, eftersom ormemidlerne skulle have en langtidsvirkning og det er desuden heller ikke højsæson for smitte (da de jo ikke går på græs). Ormemidlet han anbefalede skulle være mere effektivt end Panacur, og prisen er næsten den samme dvs. ca. 80 kr (+ gebyr for recept). Midlet hedder vist Noramectin (jeg er ikke sikker på stavemåden). Jeg kender det ikke selv, men han mente det var meget effektivt og både dræber rundorm og mavebremselarver mm. (selvom sidst nævnte skulle være ret harmløse, som han sagde - lige som Susan skrev)!
Nu får alle hestene så en ormekur i morgen, for at være på den sikre side! Det skader jo ikke!!! Dyrlægen sagde i øvrigt at én ormekur om året var hensigtmæssigt i en stald med forholdsvis lille udskiftning af heste, som i vores. Han rådede fremover til at bruge Eqvalan Vet om efteråret! Skulle der mod forventing være mistanke om orm i hestebestanden til sommer, så mente han vi burde få lavet en gødningsprøve (selvom disse også kan være behæftet med usikkerhed)!
Synes lige I skulle have en up-date på sitautionen, og høre dyrlægens kloge ord :-)
- Anne Sofie.

0
0
Svar på denne tråd

En rettelse..
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 18:21
Nu har jeg hentet ormemidlet og det hedder "Noromectin"... (baseret på ivermectin lige som Eqvalan m.fl.)! Bare lige en lille rettelse til mit forrige indlæg!
0
0
Svar på denne tråd

Der er .
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 18:58
godt nok mange forskellige orme kur, Baronen fik en der hedder Vibalan Vet i går aftes.....så mon ikke vi snart er kommet de orm til livs.

;-) Hilsen Vivi ;-)

{>**Den Røde Baron** {>

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider