|
|
| sadel araber |
|
|
Hej
jeg ville lige høre om der var nogle med nogle gode sadel erfaringer til en araber men lidt høj man og lidt brede skuldre og kort ryg? så vil jeg meget gerne høre
hilsen jeanett
Den der stirre sig blind på andres fejl, falder let for sine egne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kieffer . |
| Forfatter:  |
Dorthe Hansen |
| Dato:  |
14-02-2004 13:39 |
|
hej.
jeg har hørt at Kieffer er god til fuldblodsheste, heste der ikke er så kraftig bygget.
hilsen Dorthe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke Kieffer til brede rygge... |
|
|
... da det er en meget smal sadel, og den vil absolut ikke dutte på en araber.
Find hellere en Albion eller en Caprilli, de kan ligge på en bred rund ryg.
Fredriksborger - hva ellers?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svarene |
|
|
Men nu bliver jeg lidt forvirret for jeg har set lidt på en kieffer men sælger mente den måske var lidt for bred til en araber men muligvis passede.Så forstår jeg ikke hvis nogle ligefrem mener at den er for small ??? jeg har ikke så meget forstand på det??
andre menninger??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeanett |
|
|
Tror Dorthe mener de smalle fuldblodstyper, når hun også mener Kieffer vil være god. Men der er jo stor forskel på feks en smal engelsk fuldblod og en OX med rund og bred ryg.
Jeg havde en Albion til min gamle frederiksborger Sheik - 170 høj og 720 kg, hvis du ser på min præsentation kan du se hvor stor og bred han er - sadlen solgte jeg videre til en der havde en OX på 154 cm. MW hed str på bommen.
Han havde pga sin størrelse samme problem med sadler, da han har bred og "flad" i sit sadelleje.
Kieffer har først sidste år taget en ekstra bom str i brug, da de efterhånden har erfaret at deres sadler er for smalle til mange heste.
Kieffers bom str hedder I, II og III (III+), og svarer til 29, 30 og 31 (32) cm målt fra knæpudens slut under forsvidslen. Hende der købte sadlen af mig, havde fået af vide af sin sadelmager at hun skulle have minimum 33 cm og helst 34 cm til sin araber!!!
Måske er din araber smal nok til Kieffer, men få en sadelmager ud for at bedømme den brugte sadel, det kan bedst svare sig i længden.
Held og lykke med sadelvalget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusind tak |
|
|
heidi nu blev jeg lidt klogere for jeg kunne heller ikke forstå hvorfor min araber aldrig kunne passe de smalle sadler fordi jeg så tit læste: passer araber
når der var smalle sadler tilsalg tak for hjælpen.
hilsen jeanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Velbekomme |
|
|
Det er skønt at jeg kan lære andre ikke at begå de samme fejl som mig selv 
(Startede faktisk med en Kieffer på det brede dyr)
Af dem jeg nævnte, er caprillien nok den mest prisvenlige, men albionen er bedst, mht til størst bæreflade, største rygfrihed og mest "Cutback" (Plads til markerede manker)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mustang |
|
|
Mustang laver nogen virkeligt lækre sadler, specielt til araberens særprægede bygning. Jeg har desværre aldrig set at man kan købe dem brugt nogen steder, men en ny kombineret sadel koster 10.950 kr.
De har også andre ting til arabere, virkelig lækre sager.
Eller kan du også prøve en Hubertus, den ligger godt på min araber.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jeanett |
chesto |
14-02-2004 18:25 |
|
Jeg har en araber og kender flere araberfolk. Vi bruger alle Albion både i dressur og springsadel.
Muligvis en tilfældighed, eller..............??
Med venlig hilsen Chesto
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sadel araber |
j.h |
14-02-2004 20:40 |
|
Hej.
Jeg har en araber bl. med kort ryk og brede skulder.
Min sadel er en gamle kombineret passier sadel som ligger rigtig godt på ham. Så min næste sadel skal også være en passier.
Hilsen j.h
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smalle Kieffer! |
Sandra G. |
14-02-2004 20:50 |
|
Altså, jeg kender en Haflingervallak af den gammeldags brede/tunge type som har en Kieffer sadel, så man kan sagtens bruge Kieffer til brede heste!!
Vh Sandra!
Jo flere heste vi spiser i Danmark, jo færre skal lide en hård og uretfærdig, tiltider dødbringende, transport til udlandet.(jeg får pludselig lyst til en hestebøf...)  Opdateret præsentation og nye billeder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hej alle tak for svarene må jeg også lige høre hvad størrelser jeres sadler er???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wintec |
|
|
Jeg har pt 3 arabere og har købt en wintec combi. Har måttet skifte til bredeste jern for at den ligger ordentligt. Selvom de 3 arabere er typemæssigt forskellige er de altså lige brede i sadellejet..... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sort araber |
|
|
Er du så tilfreds med din wintec??
Jeg er vild inponeret af jeres sorte araber hoppe som jeg mener at have set i den blå avis engang hun er bare smuk
hilsen jeanett
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Jeanett |
chesto |
15-02-2004 11:33 |
|
Vores Albion sadler er 16" for dressursadlen og 17" for springsadlen. Begge sadler er W = den bredeste bom.
Mvh. Chesto
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sort araber |
|
|
Tak for de pæne ord - det er muligvis hende du så på den blå avis - jeg købte hende i sommers ved Salling Arabians. På det tidspunkt havde hun 3 sorte hopper (hvoraf jeg så købte Star)og de fik alle 3 sorte føl. Virkelig en drøm der gik i opfyldelse, da jeg fik hende hjem.
Min wintec er en 17 " med cair 2000. Den er så lækker at ride i. Og den ligger rigtig godt nu med det brede jern. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| passier |
|
|
jeg har en passier kombi på 17 tommer, den passede min gamle araber godt, og den ligger også perfekt på hende jeg har nu.
Den lå også godt på det store varmblodsmonster jeg engang havde på 172, den eneste hest den hidtil ikke har kunnet ligge på er det lille nordbakkedyr, hvor den havner oppe på manken. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Jeg er ved at prøve Trainers mdellerne på Sedoj. Nu skal de dog lige komme hjem. Jeg har nemlig også lidt problemer med sadlen...
Venlig hilsen Susanne og Sedoj Team Sedoj Opdateret d. 15/2-04
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Isabell Werth fra Wintec |
|
|
Bruger jeg til min araber. Denne sadel kan tilpasses hvis hesten ændrer sig, og komforten for rytteren er super.
Har selv haft en Abion til hesten, men jeg synes ikke jeg sad godt i den, og solgte den derfor igen.
Til spring har jeg en stubben, den er udemærket, men jeg er primært dressurrytter, sååå. 
Mvh Mette/Sharno
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Albion |
|
|
Yep Albion er absolut anbefalelsværdig til vores små bredryggede arabere 
Min går med en 17" (hvilket svarer til 16" i andre sadler)i modellen Legend K2 som er den "billige" dressursadel.
Jeg har virkelig været glad for min.
Pia
"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan" "The soul that beholds beauty becomes beautiful"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|