Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvorfor for avlshopper så tit kolik
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 17:26

Har nu hørt en del fortælle at dere hoppe der var fol har haft kolik/tarmslyng også fra div avler. Har 3 hopper som jeg skal have i fol i år, og tænker skal jeg nu til at være mere på vagt og nervøs mht. kolik fordi de er i fol, Vil lige at jeg i de 15 år jeg har haft heste aldrig har haft en kolikhest 7 9 13 Mit spørgsmål går på om hopper i fol nemmere for kolik? selv om foder og staldforhold er ok.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Tror jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 18:22

Det tror jeg absolut ikke. Vi har snart avlet i mange år, og har ikke haft mange hopper med kolik. Vi har haft en enkelt, som fik kolik 2 gange da hun var højdrægtig ud af 4 gange. Men de øvrige mange har ikke haft kolik.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Følvending
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 19:44

Er der ikke noget med at de kan få koliksymptomer når føllet vender sig og gør sig klar til at komme ud? Mon det er det de mener?

Mange hilsener Ann-Rikka :-) Hesten Jossie sælges, se præs.

Nu som frue og mor til:

Snorre 28/6-2007

Englebarnet Tika 18/3-2006, R.I.P.

Hestene Chico Dot DK og Lamells Sweet Jossie.

0
0
Svar på denne tråd

heller ikke her
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 22:38

Jeg tror ikke man skal være mere obs på det end i alle andre hensender.. Hvis man har et hestehold hvor der bliver fodret ordentligt med optimale forhold for tarm systemet så tror jeg ikke at der er større sansynlighed for kolik end ellers.

Men hvis man vælger at fodre "billigt" og ikke tildele strå nok fordi det kan være "besværligt" at finde strå i de mængder hopperne kan have brug for så tror jeg da godt man kan være bekymret!! Men det handler i min verden ikke om selve det at være i fol. Men om øget foder indtagelse og behovet der. og det skal man da naturligvis være obs på.. Men det skal man jo i min verden altid..

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

foder...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 22:51

Som StaldRohan skriver, handler det om fodringen.

Når der ligger et stort føl derinde og "klemmer" på det hele, vil det selvfølgelig have konsekvenser for hestens fordøjelse, såfremt den bliver tildelt store mængder af svært-fordøjeligt foder iform af feks halm og korn!

Så på en måde kan man vel sige at der er en øget risiko, fordi der -når hoppen er drægtig- nemmere bliver en tydelig negativ konsekvens af ukorrekt fodring.

Hoppen har jo et øget behov, men så længe det dækkes iform af godt hø og letfordøjeligt foder, tror jeg ikke man vil opleve problemet hyppigere ved en drægtig hoppe, end ved andre heste..

Lundschen

Med Supermulerne

Winthers Windsor og La Belle

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror som de andre
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 05:52

at fodringen har stor betydning og så det at hoppen kommer ud det metse af dagen og får rørt sig på folden.

Jeg fodre med ret meget wrap til mine hopper, derud over får de minimalt med korn. Af tilskud får de slavimin grøn.

Ofte læser jeg her på hn, at folk giver deres hopper foderblandinger og følger nøjagtigt det antal kilo der anbefales. Mange gange tror jeg at resultatet er en stor fed hoppe, som får alt for meget foder.

Hopper er forskellige og feks min oldenborg hoppe, ja hun får 1/2 kg foder, salvimin og i alt 15-20 kg wrap.

MOBBEN IMC.
som heller ikke kan stave rent..

0
0
Svar på denne tråd

I de 10
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 09:37

År mine forældre avlede Dansk Varmblod har vi aldrig haft en drægtig hoppe der fik kolik.

Men ja - jeg tror synderen skal findes i foderet.

Men kan også spørge: hvorfor er der så mange heste der får kolik/tarmslyng?

Men det er jo nok bivirkningen af at selv folk der ikke gider fodre ordentligt må have hest.

Da jeg arbejdede på en rideskole var der kolik/tarmslyngheste nok at tage af, men det er klart når deres foder bestod af alt for ligt grovfoder som hø.

Det er noget svineri, heste kan ikke leve sådan.

0
0
Svar på denne tråd

Tarmslyng
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 10:27

Nu har jeg tidligere haft en avlshoppe der fik tarmslyng og måtte aflives. På KVL fortalte de at det skyldtes at hun hos tidligere ejer havde haft en hård foling. Dette havde bevirket at "ophængene" til tarmen var bristet, dermed var tarmen blevet ustabil og hun havde fået tarmslyng bare af at være glad og bukke på folden.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror faktisk ikke...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 10:42

... at avlshopper får kolik oftere end andre heste - men jeg tror at det lettere bliver en alvorlig ting, når det sker.

Du skal tænke på, at der kommer flere tusinde mennesker herinde, og derfor kan man let få den fornemmelse, at "alle andre" døjer med ditten eller datten - og i virkeligheden er det måske kun 2, 3 eller 5 ud af alle de flere tusinde.

Jeg har haft heste i snart 35 år, og de har tilsammen fået mange føl - uden at noget som helst nogensinde er gået galt.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Dressurvogn sælges. Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor for avlshopper så tit kolik
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 10:54

Det er da dejligt at høre fra folk med avlshopper at der ikke er øget chancer for kolik såfremt man fodre sin hoppe optimalt, havde også tænkt at der kan da ikke være meget plads til mave og tarme når føllet er ved at være stort.

er der nogen der øger antallet af fodringer når man når hen i den sidste ende af hoppens drægtighed, har det nogen fordel?

har også tænkt på at mange hopper jo foler i maj juni hvor græsset er kraftigt er føllets mave mere sart over for det nye græs og går det i mælken hos hoppen, mine heste går på græs hele året og er derfor tilvendet til det langsomt, men hvad med følbaserne.

0
0
Svar på denne tråd

Har en enkelt gang
Forfatter: 
Dato:  14-02-2008 15:29

haft en højdrægtig hoppe der ikek lige for i sit foder og som virkede lidt nedstemt. Fik dyrlægen ud og checke men han gjorde ikke noget ved hende. 2 timer senere var hun 100% ok igen.

Har to hopepr og har avlet i 10 år uden kolik.

Hvis du har et godt hestehold uden kolik så bliv endelig ved som du plejer.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider