Vi købte før jul en dejlig tinker vallak, velvidene at den type hest normalt kræver en del pelspleje mht. muk og skab.
Skæbenen ville da også, at dyret havde skab. Jeg har brugt timer på nettet for at finde den rette kur og fandt da også hurtigt ud af at vidundermidlet ikke umidelbart findes.
Mange af de kure der anbefales kræver bla. at alle heste i stalden behandles( hesten står opstaldet sammen med ca. 25 heste, så det er umuligt)og den mest anbefalede kur koster ca. 1300,- hvis det skal gøres "rigtigt".
Jeg talte så med en læge(menneske læge)omkring skabsmider, hun fortalte så at fnatmiden fra mennesker er i samme familie som skabsmiden.
Dette fik mig så på apoteket for at få et preparat mod fnat, midlet hedder "NIX"
Jeg købte 2 tuber a´122,-. Klippede hårene på de angrebene steder og smurte salven godt ind og lod den sidde, vaskede den ikke ud som der stod på pakningen.
Allerede efter få dage holdt han op med at stampe og klø og sårene begyndte at løsne sig. Han var ikke så glad for berøring ved sårene og markerede med forbenene.
Jeg lod ham være i nogle dage og smurte ham forsigtigt med skin healer fra Blue Horse for at løsne sårene yderligere.
Nu er der gået ca. en mdr. og der er stadig ingen stampen, han er ikke øm længere og jeg har fået de sidste skorper af uden problemer.
Det skal lige siges at han har fået en god spiseskefuld Bukkehornsfrø i sit foder hver dag(fjerner betændelsestilstande) og hvidløg. Om det samtidig har givet en virkning, ved jeg ikke.
Nu blev forklaringen aligevel for lang
, men kort sagt så prøv at gi´NIX en chance, den fåes i håndkøb på apoteket