Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skabsplagede, se her
Forfatter: 
Dato:  08-02-2008 23:14

Vi købte før jul en dejlig tinker vallak, velvidene at den type hest normalt kræver en del pelspleje mht. muk og skab.

Skæbenen ville da også, at dyret havde skab. Jeg har brugt timer på nettet for at finde den rette kur og fandt da også hurtigt ud af at vidundermidlet ikke umidelbart findes.

Mange af de kure der anbefales kræver bla. at alle heste i stalden behandles( hesten står opstaldet sammen med ca. 25 heste, så det er umuligt)og den mest anbefalede kur koster ca. 1300,- hvis det skal gøres "rigtigt".

Jeg talte så med en læge(menneske læge)omkring skabsmider, hun fortalte så at fnatmiden fra mennesker er i samme familie som skabsmiden.

Dette fik mig så på apoteket for at få et preparat mod fnat, midlet hedder "NIX"

Jeg købte 2 tuber a´122,-. Klippede hårene på de angrebene steder og smurte salven godt ind og lod den sidde, vaskede den ikke ud som der stod på pakningen.

Allerede efter få dage holdt han op med at stampe og klø og sårene begyndte at løsne sig. Han var ikke så glad for berøring ved sårene og markerede med forbenene.

Jeg lod ham være i nogle dage og smurte ham forsigtigt med skin healer fra Blue Horse for at løsne sårene yderligere.

Nu er der gået ca. en mdr. og der er stadig ingen stampen, han er ikke øm længere og jeg har fået de sidste skorper af uden problemer.

Det skal lige siges at han har fået en god spiseskefuld Bukkehornsfrø i sit foder hver dag(fjerner betændelsestilstande) og hvidløg. Om det samtidig har givet en virkning, ved jeg ikke.

Nu blev forklaringen aligevel for lang , men kort sagt så prøv at gi´NIX en chance, den fåes i håndkøb på apoteket

Mette

Baby udstyr sælges, se præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

En gemmer..........
Forfatter: 
Dato:  08-02-2008 23:56

tak for det, det er da lige en af de tråde der skal gemmes, man ved jo aldrig hvad man kommer ud for.

Med venlig hilsen

Merete

Shetlænderavl

Føl og plage til salg med gode papirer til fornuftige priser.

http://www.stutteri-winther.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror det
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 10:16

er en stakket frist, og tror bestemt ikke du blir fri for skab frem over..

At du behandler de steder hvor sårene er får naturligvis sårene til at forsvinde, men miderne vil jo stadig være i huden også omkring sårene..

At din hest har nået at få sår betyder bare at der er ventet alt for længe med behandling (stakkels hest)..

Jeg har selv en tinker, og vasker forebyggende med Frontline på alle 4 ben en gang om ugen(et godt stykke op), og alligevel har jeg stadig måtte ha dyrlægen ud to gange om året for at gi hende et par sprøjter til at slå miderne ihjel..

Desværre har disse (langhåret dyr) chance for at det vænner tilbage igen og igen.. Min tinker er faktisk ALTID kortklippet på alle 4 ben også for at forebygge, men suk suk hun får det alligevel gang på gang..

Der er flere midler som kan bruges til at få sårene væk, men igen så findes der desværre ingen behandling der er så effektiv at miderne ik kommer igen..

Ja, undskyld mig det er ikke for at være negativ, men sådan er det desværre bare..

Mette & Miss I´Will

Nok har den der nøjes..

0
0
Svar på denne tråd

jeg har brugt
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 12:19

luseprodukter til mennesker det sidste år ( hedrin ) da jeg for 1 års tid siden fandt frem til at fnat og skabs miden er meget identiske og der for prøvede jeg det.

Mette det er helt fint at kommentere og ja jeg syntes også det er synd at hestene får sår, men det sker som regel meget hurtigt og kommer tit bag på folk , faktisk kan de være svære at føle umiddelbart i det at der mange gange ligger et fedtet lag skæl over dem.

og når det er sagt så har de nemmere ved at få sår når de først har haft dem.

det er også fint at du har god erfaring med frontline, jeg har bare ikke og jeg har dælme været igennem mangt og meget.ydermere er det fjollet at behandle med frontline hvis du skal behandle hver uge hvis man med hedrin eller nix kan nøjes med at behandle 2-3 gange i en vinter sæson hvor det er værst og så skal man huske at , har en af hestene det så har de andre sikkert også hvilket kræver at hele stalden behandles incl de evt.korthårs heste der måtte være i stalden også selvom de ikke har symptomer.

når det så er sagt så vil jeg under ingen omstændigheder bruge ivermectin indsprøjtningen, den er ikke godkendt til heste og sker det at din hest får en af de bivirkninger der findes " byld i injektions stedet, slingerhed i op til et døgn = risiko for at hesten falder og kommer til skade " ja så dækker dyrlægens forsikring ikke og " opdages " det så får han bøde på 5000,- kr

har man´tinker må man desværre som jyde folk og belgier folk nok affinde sig med at det kræver lidt mere at holde heste med hovskæg og at der ikke findes en mirakel kur og at det er et tilbage vendende problem som man hele tiden skal følge op på, samtidig skal man passe på med at behandle overdrevent da det er skrappe sager man behandler med og ingen kender de nøjagtige bivirkninger og hvilken indflydelse de evt kan havde på dyrenes frugtbarhed.

Mvh Berit

Se vores smukke tinkere

Hingste/Hopper

&

Afkom

www.jlt-tinkere.dk

Vi venter 2 føl til sommer

the road may be rocky
and times can be hard
but the days are getting longer
and there's sunshine in my heart

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 13:04

Jeg bruger sebacil til min tinker ca 2-3 gange om året.

Og det virker altså..

Hilsen Tegan, Gipsy , Farid og Sannie

En gang ox-altid ox.

(Med et lille input af tinker)

0
0
Svar på denne tråd

Tinker Mette..
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 18:10

Nu påstår jeg altså heller ikke at miderne er væk for altid, for selvfølgelig er de ikke det.

Så er det måske en "stakket frist" som du skriver, men det er dine egne behandlingsmetoder åbenbart også, siden du behandler hesten hver uge.

Fordelen med Nix og Hedrin fremfor Frontline kunne evt. være at den er mildere ved hesten, da den er beregnet til mennesker, hvis Frontline ikke havde været så møg "giftig" havde den sikkert været godkendt til mennesker også.

Samtidig er Hedrin og Nix en del mere prisbillig end Frontline og da du jo alligevel må have dyrlæge ud, tror jeg "mit" regenskab ser pænere ud en dit.

Det er muligt at min hest er en stakkel mette, men vi købte den med skab. Da den gik gennem handelsundersøgelse uden anmærkninger, gik der et par uger før jeg opdagede det men kom derefter straks i behandling.

Grunden til at jeg har lavet denne tråd, er fordi at vi tidligere, i en anden tråd har diskuteret forskellige muligheder for behandling og jeg lovede at give tilbagemelding.

Det er jo ikke en behandling der bliver dig påduttet, blot en idé til en behandling der måske kunne spare dig for tid og penge.

Jeg syntes da bare at du skal fortsætte med din egen behandlingsform, når du mener det er det eneste rigtige.

Kh.

Mette

Baby udstyr sælges, se præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider