Jeg har selv en 14 årig hoppe som har diagnosen kronisk bronchitis, og hun har været i behandling med antibiotika, prednisolon, og pulmicort på maske. En frygtelig dyr behandling, og det fik ikke hosten væk alligevel.
Så i forbindelse med at jeg var til kiropraktor/akupunktør med hende blev jeg anbefalet at bruge noget kinesisk urtemedicin: Chuan Xin Lian, som kan købes på www.wendyco.dk under navnet viravæk. Når det er værst får min hest 3x5 af de gule piller om dagen i foderet, og det gør noget ved sagen. Her er linket direkte.
http://www.wendyshorseherbs.dk/
Derudover lærte jeg at sætte 3 akupunkturnåle i bringen på hende, og det gør jeg 2 gange om ugen. Hesten får kun wrap, men står på halm. Halmen kunne evt. skiftes ud med spåner, men har ikke været nødvendig.
Det er nu 1½ år siden, at hun har været nødt til at være i dyrlæge behandling. Om vinteren får hun 3x3 piller om dagen, hvis ellers hun har det godt, og det kan vi klare det med. Hen på foråret trapper vi langsomt ud af pillerne og måtte lige bruge en enkelt bøtte igen, nok på grund af det fugtige vejr.
Og det var en hest, som min dyrlæge ikke kunne anbefale mig at købe. Hun går stævner uden problemer, ser godt ud, og er nu drægtig.