|
|
| øm hov? |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
02-02-2008 20:10 |
|
Hvis man antager at smeden har været lidt grundig og sammenholdt med den meget vandholdige lerjord hestene går på - hvor lang tid går der så før hesten er "kommet sig"? Vi har ude at gå en tur og hesten knækkede med jævne mellemrum sammen i det ene forben, som om den havde trådt på en skarp sten. Dette gentog sig også på asfalt og græs men store sten gav en tydelig forværring. Ingen halthed i øvrigt eller mindre gang end normalt, ingen hævelser, varme eller modvillighed mod at bukke knæ eller kode sammen og blive vrikket med. Ingen sten i hoven, meget flad sål. Jeg kunne dog ikke formå kræet at trave med mig. Jeg var faktisk overrasket over at han beskar dens forhove i torsdag, da jeg ikke syntes de var særlig lange. Og den har ikke været vant til at blive beskåret mere end et par gange om året tidligere. Kunne det ikke lyde som en lidt tynd eller blød sål pga vand? (den står dog på spåner om natten) Og at han så har trådt uheldigt på en sten? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, det lyder |
|
|
bestemt sådan  Det har vi også været ude for, og du skal passe på hovene og ikke trække med den i et par dage. Den skal selv have lov til at bestemme, hvor den sætter sine fødder  Og så skal den nok heller ikke være ude i mudderet i 10 timer af gangen - som du selv er inde på, så virker mudder meget opblødende på hove, så de slides langt hurtigere. Jeg red normalt, og det resulterede i nogle kedelige knusninger. De gjorde ondt, gjorde de - og det var også besværligt for mig med sæbebade osv.  Det er godt, den står på spåner, så hovene kan tørre lidt ud 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mudderbad |
pjemm |
02-02-2008 23:03 |
|
De har ellers fået den græsfold som var tiltænkt frostvejr (minus knolde og fodspor), men jeg kan se at der nærmest står vand i hvert hovaftryk derude også efter bare et par dage. Og det endda selvom den skråner. Så den er også smadret nu. SUK. Hvis den får hovbylder og ting, så bliver den stokhalt, eller hvad? Jeg har aldrig haft en hest med disse problemer før. Er der noget med at iobac kan hærde sålen lidt? Tjære? Eller er det dumt hvis den allerede har en hovbyld på vej? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tidsrum |
pjemm |
02-02-2008 23:04 |
|
Og er det nok med et par dage? Eller snakker vi uger inden sålen er hærdet igen? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, normalt |
|
|
tager det ikke så lang tid. Hvis den altså har sko på? Hvis den går uden, kan det godt tage lidt lægere tid. Så må du lade den være lidt mere inde i boksen  Det er jo kun lige for at få den hård igen. Jaah, normalt bliver de meget halte af hovbylder, men de små bliver de ikke så halte af, og i begyndelsen gør det måske heller ikke så ondt. Du må sammenligne det med et blåt mærke, som så kan blive til betændelse. Betændelse gør altid ondt, men det blå mærke gør jo mest ondt, hvis det trykkes. Så man kan ikke være sikker på ret meget. Smeden eller dyrlægen kan bruge en visitértang til at tjekke sålen. Og smeden kan goså fortælle dig, hvor tynd sålen er og hvor lang tid det vil tage. Så jeg ville nok rige til ham og fortælle historien, hvis hesten stadig er øm i morgen  De skal ikke være ømme efter smedebesøg, eller kun minimalt.
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ømheder |
pjemm |
03-02-2008 12:40 |
|
Den går ikke med sko. Og jeg har ikke bemærket den halte de to første dage, men det var jo stormvejr både tors- og fredag og hverken jeg eller hestene gad gå ret meget udenfor (de har fri adgang til stalden om dagen). Har heller ikke set den knække sammen i benet i dag på fold, men så meget har jeg heller ikke stået og studeret. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt det |
|
|
mudder er noget skidt  Da min søster købte Freja sidste år, havde hun aldrig haft sko på, så vi tænkte: fedt, herligt med en skoløs, vi ved, kan tåle det  Der gik 2 uger, så var sålen slidt papirtynd og hun ville ikke gå frem pga ømhed  Så hun kunne altså ikke tåle det - på den fold. Måske har hun stået meget mere på stald hos forrige ejer? Eller på en helt tør fold? Det ved vi ikke. Og vi havde kun redet små ture og slet ikke hver dag, for hun blev købt den 22. december  Men der var også utroligt meget mudder, på den fold hestene stod på sidste år  Og det slider og gør hovene meget mindre holdbare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pjem hvor lang |
|
|
var hoven inden smedebesøg? En smed tager jo normalvis ikke i sålen, andet end det der er død sål. Hvis hoven var lang før og nu kortet ind, så kan det være at den er øm, fordi der nu kommer øget belastning på strålen. Bare et bud, det kræver at man har set hesten.. så ring til din smed. Hvor lang tid der går før den ikke længere er øm er jo afhængig af årsagen. Dvs hvad der er taget af og hvorfra. Men hoven har det med at gro ekstra hurtigt ud, hvis den mangler noget horn, så den kan undgå ømhed. Prøv at få den beskåret lidt oftere, det er det bedste værn mod ømme hove, samt en ren tør boks om natten . Ellers læs mit svar i den anden tråd om en øm plag. MVH C
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bekæring |
pjemm |
04-02-2008 07:31 |
|
Nej, faktisk syntes jeg den var meget slidt og kort i tåen, men lidt bred, uden jeg vil kalde det vinger. Så det har mere været en afrunding, altså siderne han har taget, strålen og kløfterne ser helt "nye" ud også, men jeg synes ikke jeg kan se noget sål fjernet, den er stadig helt flad. Men netop ved denne hest så jeg ikke hvad han lavede nøjagtig. Den er beskåret for 2 måneder siden, det er tidligere i dens liv at det ikke har været så hyppigt - ikke hos mig. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sålerne |
pjemm |
04-02-2008 07:41 |
|
Har lige snakket med smeden, han tog ikke noget af sålen netop fordi den som på mange heste er tynd og blød i øjeblikket. For mig ser den heller ikke død ud i overfladen som jeg er vant til på mine andre heste, hvor det nærmest er sådan noget kridtagtigt man kan kradse af i slutningen af perioden. Så der er vel ikke andet at gøre end tage dem ind tidligere og håbe det bliver frostvejr så spånemanden kan komme herned.... De nægter nemlig at levere på blødt underlag. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anden tråd |
pjemm |
04-02-2008 10:02 |
|
Jævnfør din anden tråd om plagen, med det lange, grundige svar, så synes jeg ikke at hesten har vist tegn på "rådden" stråle, den er tilpas gummiagtig uden at flosse, der er ikke noget ved hoven som ser usundt ud, den revner ikke eller hovvæggen giver slip i siden, som på min store vallak der danner vinger (han har også forbenet dragtbrusk). Alt i alt en pæn hov men med meget flad sål. Smeden snakkede om at der "manglede" sål? Jeg har ikke så meget mulighed for at stimulere den på hårdt underlag, da vi har 500 meter på stenet grusvej før vi rammer asfalt. I dag er det frosthårdt til morgen, så de er lukket på en ny lille græsfold uden knolder. Men det er min sidste, så hvis det bliver blødt igen bliver jeg nødt til at lukke, de har allerede smadret 3 og jeg aner ikke om der bliver noget sommergræs efterhånden. Og så har vi endda 2 ha som ligger og venter, men de blev oversvømmet i efteråret lige som de var klargjort til såning - pga defekte dræn hos naboerne. Måske vi med tidens nye vejr skulle overveje bøfler og rismarker? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på med boots pia |
|
|
Jev vil foreslå dig at bruge boots på forhovene - med indlæg. Det har det altså med at gøre underværker. Så har du heller ikke noget problem med turen på grusstien 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boots!! |
pjemm |
04-02-2008 12:33 |
|
Nu er det bare ikke lige noget jeg kan skaffe fra dag til dag... Og Charlies er desværre 3 numre for store til den. Men er det noget den får problemer med løbende i fremtiden er det absolut noget der bør overvejes. Jeg spurgte smeden om almindelige sko, men han mente ikke det ville hjælpe når hestene synker så meget i, så rører den alligevel med sålen. Men ok, på asfalt burde det selvfølgelig give noget. Jeg har dog ikke set den ømme sig i dag på en frossen jordfold - de går lige udenfor mit vindue. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De almindelige |
|
|
sko hjalp på Freja, men det er jo rart at undgå, hvis du ellers kan. Men hun blev altså normal i sine fødder igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sko på |
pjemm |
04-02-2008 19:53 |
|
Jeg overvejer også stadig alm. sko for samme pony har en lille bagbensskade som skal i gang med at genoptrænes helst i forgårs... :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Freja smider |
|
|
en gang i mellem en sko, og da hendes hove jo er fine, så gør vi ofte ikke noget ved det, men giver hende en boot på den fod, hvis vi skal i skoven. Men hvis der er lang tid til smeden kommer, så må vi ringe efter ham, for så er sko nødvendige, ellers bliver hun øm igen - også om sommeren  Hun kan ikke gå helt uden sko - ikke hos os i hvertfald. HUn er nok ikke blevet redet så meget tidligere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan evt |
|
|
bare købe de tykke såler og så skære dem til og så sætte dem fast med gaffa tape - så kan du godt trække en daglig tur på 30 min - det lyder ikke af meget men min - som har problemer med flade såler er faktisk ved at danne konkave såler efter vi er begyndt at ride med boots med de tykke såler!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sålerne |
pjemm |
05-02-2008 10:54 |
|
Jeg har faktisk som eksperiment i dag (inden den kom ud og blev våd) sat et par såler fast med gaffatape. Meningen var at vi skulle ud at gå med det samme, men havde lige et par tlfsamtaler med kolleger her til formiddag. Så jeg er spændt på om de sidder der endnu når jeg kommer ud. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mmm - Pia |
|
|
Hvis nu ponydyrets fusser er i størrelse med Montys pikante dukkefødder så har jeg altså et par boots jeg ikke sådan lige bruger (Men jeg kan ikke på stående platfod huske hvad størrelse det nu er Monty fik dengang )
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fusser |
pjemm |
05-02-2008 17:15 |
|
Ponydyret måler 12 cm både forlæns og sidelæns. Det svarer til str. 3 i Old Macs G2. Og nej, jeg kan heller ikke huske hvad Monse bruger. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Old Macs |
pjemm |
05-02-2008 17:17 |
|
Til sammenligning bruger Charlie str. 8!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg mener at |
|
|
Monty målte 11,5 og 12,5 - men hvad nummer det så blev til i dallmer clogs kan jeg så ikke lige huske (Og jeg sidder ikke derhjemme hvor jeg lige har info ved hånden - jeg skal huske at se hvad størrelse de er når jeg kommer ud til ham i morgen )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| målfast |
pjemm |
05-02-2008 18:06 |
|
Ja, de har i hvert fald overhovedet ikke ens hovfacon, Monty er smal og høj, ponydyret er rund, flad og lav i dragterne. Men hvilken type de så sidder bedst på, who knows. Der er lidt mere plads mellem benene her.  :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi kan jo |
|
|
konstatere at Monty smider sutterne for et godt ord når han har dem på men jeg skal som sagt gerne lige kigge på det når jeg nu kommer derud i morgen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kigge efter |
pjemm |
05-02-2008 18:32 |
|
Jamen det må du selvfølgelig gerne. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
sillepige |
05-02-2008 19:00 |
|
Min unghest gjorde nøjagtigt som din hest. Smeden og jeg prøvede at trække den med at gi min hest sko på - men da han gik ligesom din hest og ømmede sig efter at ha trådt på en sten, fik han ganske almindelige sko på. Det hjalp!! Jeg har fået en helt ny hest, han er så glad og han ømmer sig ikke mere. Så sko hjalp i min hests tilfælde - måske skulle du også prøve med din hest?
Mange hilsner fra Anja LR health partner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ponyprut |
pjemm |
23-02-2008 15:47 |
|
Dyret ømmer sig stadig over grusvej, når vi har gået nogen hundrede meter, men ikke ellers. Heller ikke på fold synes jeg, hvor der ellers ligger stabilgrus på det inderste, men der kan han selvfølgelig også selv bestemme. Jeg har dog indtil videre besluttet at han ikke får jernsko på, da jeg har opdaget en interessant ting. Araberen, som har boet her ca. 8 mdr. var nemlig også platfodet da han kom. Det er han IKKE mere. Pludselig gik det op for mig, at han har fået nydelige konkave hove på alle 4. Det må jo tyde på den bliver stimuleret godt på vores folde trods alt? Derfor ville jeg jo hellere se, om ikke den anden kunne gennemgå en tilsvarende forvandling og så bare få såler på ved ture på vejen. Det lyder som om flere har gode erfaringer med dette. Trine, dine hovsko er jo så desværre åbne i bunden som en normal sko, og vil derfor ikke være så velegnet til projektet. Men derimod udmærkede hvis det ikke lykkes! De såler I køber til jeres boots, er de hårde eller semibløde? :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sålerne... |
99E |
23-02-2008 16:01 |
|
...er så'en... Medium-agtige, ville jeg sige. Og jeg bruger de tykke Ewasyboot-såler, 12 mm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|